Gå til innhold

Hvor lenge varer korona hvis man ikke har symptomer

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er man syk og smittsom like lenge som med symptomer?

Anonymkode: be3ec...c42

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Altså sprer disse personene smitte? Hvordan gjør de det hvis de ikke har symptomer?

Skrevet

Viruset er i kroppen din like lenge enten du har symptomer eller ikke. Du er ikke mindre smittsom av å ikke ha symptomer. Det er værre for da vet du ikke at du er syk og smitter fler. 

Skrevet
10 minutter siden, AnonymBruker said:

Altså sprer disse personene smitte? Hvordan gjør de det hvis de ikke har symptomer?

Det kommer ut dråper med virus når du f.eks. kremter, snakker eller synger, eller hvis du hoster eller nyser fordi du setter noe i halsen eller det killer i nesa. Mengden dråper man skaper når man snakker varierer mye fra person til person, så det er umulig å vite hvor stor smittefaren er.

Anonymkode: 2f3c6...fad

• Liker 1
Skrevet
13 minutter siden, Badbunny skrev:

Viruset er i kroppen din like lenge enten du har symptomer eller ikke. Du er ikke mindre smittsom av å ikke ha symptomer. Det er værre for da vet du ikke at du er syk og smitter fler. 

Kan det stemme? Ei venninne av meg var syk i ca to måneder. Var hun ikke smittsom i den siste tiden? Eller er alle smittsomme i flere måneder? 

• Liker 1
Skrevet
Akkurat nå, solmåneogstjerner skrev:

Kan det stemme? Ei venninne av meg var syk i ca to måneder. Var hun ikke smittsom i den siste tiden? Eller er alle smittsomme i flere måneder? 

Hmm er usikker, er ikke sikkert at hun hadde corona i 2 mnd, smitten går vel over etter 14 dager om jeg ikke tar feil? Er ikke sikker altså men tviler på at hun hadde påvist corona i to hele mnd. Det kan være ettervirkninger av viruset. Var hun småsyk eller ordenlig ille?

• Liker 1
Skrevet

«Smitteoverføringen skjer når man holder på å bli syk og helt i starten av sykdomsforløpet. Det er gode holdepunkter for at smittsomheten er relativ høy en til to dager før man får symptomer. Smittesporingen gjøres derfor fra 48 timer før sykdomsdebuten.»

• Liker 1
Skrevet
2 minutter siden, Badbunny skrev:

Hmm er usikker, er ikke sikkert at hun hadde corona i 2 mnd, smitten går vel over etter 14 dager om jeg ikke tar feil? Er ikke sikker altså men tviler på at hun hadde påvist corona i to hele mnd. Det kan være ettervirkninger av viruset. Var hun småsyk eller ordenlig ille?

Hun var ordentlig ille. På kanten til å måtte legges inn, etter ca 2-3 uker. Virker bare litt rart om hun ikke var smittefarlig på det tidspunktet. 

Men jeg vet ikke om hun ble testet flere ganger. Var selvsagt isolert hele tiden hun var syk, og tok hjemmekontor og ferie rett etter. 

Skrevet

Er vel ingen som vet, vil jeg tro. Asymptomatiske blir sjelden testet og enda sjeldnere testet enda en gang for evt  friskmelding.
Nå har det vist seg at testene ikke kan skille mellom "levende" og "døde" virus, så det er ikke sikkert det hadde hjulpet så mye  å teste uansett.

Anonymkode: 3700a...7c3

Skrevet

Jeg har også lurt på dette. La oss si at du tester positivt, uten symptomer. Kan du være positiv i flere uker, og dermed måtte sitte i karantene på ubestemt tid? 

Anonymkode: 3ae32...2b6

Skrevet
30 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har også lurt på dette. La oss si at du tester positivt, uten symptomer. Kan du være positiv i flere uker, og dermed måtte sitte i karantene på ubestemt tid? 

Huffda, forhåpentligvis ikke...
Her tror jeg de får problemer når de skal benytte regelverket, for det tar jo utgangspunkt i symptomstart og -slutt....
Kan bli litt opp til den enkeltes tolkning det her.
Er nok ikke uten grunn at de er lite lystne på å teste folk uten symptomer...

Skrevet
14 hours ago, AnonymBruker said:

Huffda, forhåpentligvis ikke...
Her tror jeg de får problemer når de skal benytte regelverket, for det tar jo utgangspunkt i symptomstart og -slutt....
Kan bli litt opp til den enkeltes tolkning det her.
Er nok ikke uten grunn at de er lite lystne på å teste folk uten symptomer...

Det med start og slutt på symptomer kan også bli problematisk. Under en vanlig forkjølelse er jeg kanskje veldig dårlig 3-4 dager, men helt symptomfri kan jo ta uker. Da kan man selvsagt teste se, men om man så tester negativt og fortsetter å hoste lenge etterpå, kan man fortsatt ikke vite om man er smittet i etterkant. Hele Norge hjemme når forkjølet blir et interessant eksperiment. Tror det er bedre at flest mulig fortsetter med hjemmekontor så færre blir forkjølet også. Enn at alle skal reise på jobb til de får snue og må være inne i et par uker.

• Liker 1
Skrevet
12 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det med start og slutt på symptomer kan også bli problematisk. Under en vanlig forkjølelse er jeg kanskje veldig dårlig 3-4 dager, men helt symptomfri kan jo ta uker. Da kan man selvsagt teste se, men om man så tester negativt og fortsetter å hoste lenge etterpå, kan man fortsatt ikke vite om man er smittet i etterkant. Hele Norge hjemme når forkjølet blir et interessant eksperiment. Tror det er bedre at flest mulig fortsetter med hjemmekontor så færre blir forkjølet også. Enn at alle skal reise på jobb til de får snue og må være inne i et par uker.

Ja du kan så si... Nå er det jo langt fra alle jobber der det er mulig med hjemmekontor (er jo gjerne i utgangspunktet da en kontorjobb) så det er jo fare for at sykefraværet eksploderer utover høsten.
Troe man etterhvert kan bli nødt til å akseptere en negativ test som friskmelding, selv med forkjølelsessymptomer. Evt to tester for sikkerhets skyld. De fleste falske negative er vel fra folk tidlig i smitteforløpet og ikke blant folk som alleede har utvikliet symptomer?

Skrevet
7 minutter siden, AnonymBruker said:

Ja du kan så si... Nå er det jo langt fra alle jobber der det er mulig med hjemmekontor (er jo gjerne i utgangspunktet da en kontorjobb) så det er jo fare for at sykefraværet eksploderer utover høsten.
Troe man etterhvert kan bli nødt til å akseptere en negativ test som friskmelding, selv med forkjølelsessymptomer. Evt to tester for sikkerhets skyld. De fleste falske negative er vel fra folk tidlig i smitteforløpet og ikke blant folk som alleede har utvikliet symptomer?

Nettopp fordi mange ikke kan ha hjemmekontor, burde kollektivtransporten vært forbeholdt dem. Men det er mange arbeidsgivere som er lei av folk på hjemmekontor tross gode resultater. Da må de få strengere føringer fra myndighetene. Det kan også hjelpe hvis de kommer i mål med testing av spytt, som er mye enklere og raskere å gjennomføre. 

• Liker 1
Skrevet

Bestemoren til en kompis var smittet, men uten symptomer. Det tok 8 uker før testen var negativ. Hun var på sykehjem, men isolert like lenge. 

Anonymkode: 386ee...5ba

Skrevet

Sergio Perez, formel1-føreren, testet positivt for covid-19 den 29. Juli. 

Nå på onsdag, 12. August, leverte han den andre av to negative tester, og ble friskmeldt og klar for å stille på trening dagen etter. 

To uker fra positiv test til friskmelding. 

Anonymkode: e58eb...44d

• Opprett ny...