Gå til innhold

Hva er det med nordmenn og mat som skal serveres ØYEBLIKKELIG!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har moret meg med de mange  trådene om gjester og middagsselskap og opplevelser, gøy å lese og fin kontrast til alle de rasende mennesker som diskuterer hvordan andre burde oppdra barn, og ubrukelige menn. MEN det er en ting jeg lurer på; Når man inviteres til middag, la oss si klokka 7, så forventer både vert og gjester at det skal være klart til servering på slaget. 

Gjestene stresser for å ikke komme et minutt for sent, eller blir irritert om de har kommet på minuttet, og det går en halvtime før servering,  verten kaver enten livet av seg for å bli ferdig, eller blir irritert om noen kommer for sent, fordi alt er klart og blir kaldt eller tørt eller ødelagt på noe vis. 

Hvorfor gjør vi det slik? I andre land med mer omfattende restaurantkultur enn oss, så er det helt vanlig å komme, få seg et glass med noe godt i, prate med andre og finne roen. En halvtimes tid senere er maten klar og en setter seg til bordet. Er det ikke mye bedre? Jeg har så mange ganger fått "spøken" om at det er ingen vits i å stresse med å komme på middag hos oss i tide, for maten er jo ikke klar likevel. Altså at jeg ikke greier å beregne tid. Jeg mener at det ikke er et "startskudd" for kniv og gaffel, men at fra den tiden samles vi, og jeg vil at gjestene skal finne roen, og ikke føle stress om de ser de blir et kvarter etter tiden vi har sagt.  For ordens skyd,Jeg snakker IKKE om middagsbesøk der man ikke har begynt på noe, og serverer tre timer ut i selskapet. Det er noe annet. 

Hvordan gjør dere andre det? 

• Liker 7
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Enig med deg. Jeg fikk en gang høre at nå må maten bli ferdig snart, fordi de skal jo dra etter 2 timer. Besøk varer alltid i 2 timer, må vite.

Nei, har ikke invitert dem flere ganger. Særinger.

Anonymkode: c0882...3e9

• Liker 9
Skrevet

For min del kunne det gått an at maten ikke var klar klokka 7 dersom det var da jeg var invitert, med forbehold at verten faktisk viser interesse av å snakke med meg. Når verten ikke gidder det i tillegg, da er løpet kjørt fra min side også. Det handler litt om respekt for den andre tid også.

Anonymkode: ad1f7...131

• Liker 2
Skrevet

Jeg har aldri opplevd å få slengt middag i fleisen med en gang jeg kommer inn døra. Mitt inntrykk er at det er vanligst å bli invitert en liten time før man setter seg ned og spise. Jeg opplever som regel å få et glass vin mens jeg hjelper til med å dekke på eller noe og småprater med verten(e). :) 

Men når vi inviterer familien på middag (alle våre søsken har små barn) så passer jeg alltid å spørre på forhånd når det passer å servere middagen da jeg selv husker fra da våre barn var små at det er stressende å bli invitert til folk uten å vite hvordan vi skal time det sånn at ungene ikke er enten mette eller skrubbsultne før maten blir servert. De med små barn ønsker gjerne heller ikke å bli værende hele kvelden. 

Anonymkode: 2ae00...ef9

• Liker 11
Skrevet

Prøver å beregne at maten er klar maks 5-10 minutter etter tidspunktet som er sagt, fordi hvis jeg er opptatt på kjøkkenet så får jeg jo ikke snakket med gjestene... Også er det det jeg er vant til i min familie og omgangskrets, så har ikke tenkt på å gjøre det på noen annen måte heller. Har kun opplevd en gang at det gikk bortimot en time før maten var klar, da var vi på besøk hos en familie fra Iran.

Anonymkode: 87d3d...826

Skrevet

Maten er ferdig innen kort tid når gjestene kommer. Ingen skal måtte gå sultne hos meg. 

Anonymkode: 220c3...13d

Skrevet
3 hours ago, AnonymBruker said:

Prøver å beregne at maten er klar maks 5-10 minutter etter tidspunktet som er sagt, fordi hvis jeg er opptatt på kjøkkenet så får jeg jo ikke snakket med gjestene... Også er det det jeg er vant til i min familie og omgangskrets, så har ikke tenkt på å gjøre det på noen annen måte heller. Har kun opplevd en gang at det gikk bortimot en time før maten var klar, da var vi på besøk hos en familie fra Iran.

Anonymkode: 87d3d...826

Ja, det er akkurat det jeg mener, tid blir en stressgreie. Hvorfor skal maten være klar på slaget? Men det er det vi er vant med. Jeg prøver etter mange år med kaving for å være presis med servering på møtetidspunkt, til å forskyve det litt, men det er jo bare fullstendig inngrodd i min krets at inviterer du til 19 - ja da SERVERER du 19. 

• Liker 1
Skrevet

Tror det er mer fordi de ønsker at alt skal gå knirkefritt og dermed stresser. Er trossalt ikke hver dag man styrer med å lage til selskap. Det er gjerne flere ting som skal passes på og kun en kokk. 

Ser at det er noe helt annet når feks et bygdelag lager festmåltider sammen på et bedehus. Mye mer latter og alt går som det skal da de er flere som passer på og har oppgaver.

Anonymkode: 98e34...843

Skrevet

Aldri opplevd. Man skal nyte måltidet og selskapet, ikke stresse. 

Skrevet

Aldri opplevd. Mine foreldre lærte meg at hvis man er invitert i selskap klokken 19, er det kun akseptabelt å ringe på døren mellom klokken 19.05 og 19.20. Hvis noe uforutsett skulle skje og man ble forsinket ringer man vertskapet. Men man må aldri finne på å dukke opp før tiden. 
Så hvis gjestene ankommer rundt kvart over syv, blir det bare stress hvis alle skal hive i seg aperitiffen før de løper til bords. Det er jo hyggelig å få hilst ordentlig på alle gjestene før man setter seg til bords. Så den vanen som din vennekrets har synes jeg høres stressende og merkelig ut. Men jeg kan dog forstå at ting kanskje gjøres litt annerledes dersom flere små barn skal spise sammen med de voksne, men da ville jeg nok vært tydelig på hva slags type selskap det er snakk om allerede i innbydelsen. 

Anonymkode: 8ddee...8da

• Liker 6
Skrevet

Midt miljø er vanlig å avtaler klokkeslett for mat og oppmøte. Type middag klokken 19 men du er velkommen fra klokken 18..

Anonymkode: 02cfe...2bc

Skrevet

Jeg er vant til å avtale enten "det er mat klokken 18" (noe som betyr at maten serveres kl 18, om gjerne litt før det), eller at "selskapet begynner klokken 17". Sistnevnte betyr at man kan gjerne komme klokken 17, men at man da ikke bør forvente at det står mat på bordet i det man kommer, og at man ikke kommer før etter kl 17).

Joda, man kommer gjerne for sent til selskaper, man man kommer ikke for sent til tidspunktet hvor "maten serveres".

Det er i bunn og grunn ikke så veldig vanskelig å forholde seg til, med mindre man krøller det til selv...

Anonymkode: 562f3...d8d

Gjest TheCatLady
Skrevet

Jeg har opplevd litt varierende, men synes også det er mye mer koselig når man kan slappe av litt og at det ikke er krise om man kommer noen minutter for sent.

Det hørtes lurt å skrive når maten serveres, men at man gjerne kan komme fra x tidspunkt. Da kan jo folk velge når de vil komme. 

Skrevet

Greit å ikke tenke på slikt i disse tider da man ikke inviterer folk hjem på besøk.

• Liker 1
Skrevet

Jeg synes det er hyggelig begge deler. Noen ganger er det rett til bords, og noen ganger venter man en stund før maten serveres. Ofte liker jeg å bruke litt tid før maten på å bare sette meg ned å slappe av. Når jeg har middagbesøk her, så gjør jeg ofte den feil at alt er klart når gjestene kommer og det kan jeg bli flinkere til å slappe mer av med.

Anonymkode: b497f...477

Skrevet

Det er bedre at gjestene venter på maten enn at maten venter på gjestene.

Jeg serverer alltid maten mellom en halv og en time etter det tidspunktet jeg har invitert til. Da er det tid til aperitifen, småprate med gjestene, og slipper stresset med at maten må være ferdig "på slaget kl X". Slik er det hos mine venner også.

Anonymkode: 6abed...570

• Liker 3
Skrevet

I min vennekrets har dette aldri vært ett problem. Vi avtaler middagstid, og da prøver verten å ha maten klar til riktig tid.
De fleste dukker opp i løpet av halvtimen før. Er man mer enn 5 minutter forsinket i forhold til avtalt middagstid, så sier man i fra.
Til litt større selskaper hvor det er naturlig med mingling først, som nyttårsaften eller julebord, så varsler verten om hvilket klokkelsett dørene åpnes, og ca tidspunkt for middag.

Anonymkode: 31aba...72d

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...