AnonymBruker Skrevet 14. august 2020 #1 Skrevet 14. august 2020 Hvordan kan jeg bli glad i vår løken? Om jeg overser den, vil den bli oppdaget at den er gjenglemt når måltidet står ferdig på bordet? Skal man hakke vår løken fra roten til tuppen? hvor finner jeg den i smaken når jeg lager wok. Eller er det annen oppskrift der vår løk kan komme mer til sitt rette element? fortell hva som er riktig å gjøre med vår løken. Anonymkode: f66d3...d09
Zienna Skrevet 14. august 2020 #2 Skrevet 14. august 2020 Tror nok de fleste her er amatører og hobbykokker.. Ingen bryr seg om noe ligger igjen på tallerkenen, så spis det du vil. Selv likte jeg ikke oliven for 30 år siden, men elsker det nå. Kanskje har det med retten som helhet og kombinasjoner av smaker. Jeg skjærer vårløk på skrå, i cirka 1 cm tykke biter. Skjærer fra bunn og opp til det grønne. Det grønne har en annen smak, og det bruker jeg bare som pynt/strø. Hos oss er vi veldig glad i vårløk, og bruker den bl.a. i thairetter hvor jeg også bruker f.eks. kokosmelk. I denne retten bruker jeg vårløk i stedet for sjalottløk: https://trinesmatblogg.no/recipe/thaisuppe-med-kylling-og-red-curry/ 1
AnonymBruker Skrevet 14. august 2020 #3 Skrevet 14. august 2020 Jeg bruker en del vårløk, både i supper og gryter, men kanskje mest i salater. Jeg starter med å skjære av tuppen, deler den så på langs og skjærer til slutt på tvers, ca 5mm brede. Vårløk er fast innslag i kjøleskapet mitt ihvertfall. Anonymkode: 8808b...1e7
AnonymBruker Skrevet 14. august 2020 #4 Skrevet 14. august 2020 Jeg er ikke venn med den så hvorfor betale så mye for den selv om oppskriften tilsier det? Anonymkode: f66d3...d09 1
AnonymBruker Skrevet 14. august 2020 #5 Skrevet 14. august 2020 7 timer siden, AnonymBruker skrev: fortell hva som er riktig å gjøre med vår løken. Anonymkode: f66d3...d09 Jeg kan ikke fortelle deg hva du skal gjøre med din løken, frøken. Men lykke til på din søken. Anonymkode: f22d8...241 3
Minya Skrevet 15. august 2020 #6 Skrevet 15. august 2020 Liker du ikke vårløk kan purreløk gjøre samme nytten i en oppskrift. Purre er enklere å venne seg til smakmessig, da vårløken ofte har en skarpere smak.
AnonymBruker Skrevet 15. august 2020 #7 Skrevet 15. august 2020 5 minutter siden, Minya skrev: Liker du ikke vårløk kan purreløk gjøre samme nytten i en oppskrift. Purre er enklere å venne seg til smakmessig, da vårløken ofte har en skarpere smak. poenget er at jeg klarer ikke å fange opp vårløken når jeg spiser for eksempel wok. Dermed blir spørsmålet igjen hvordan få frem vårløken bedre? samt jeg synes jo det er kostbart "å bare kjøpe" fordi oppskriften sier det, også er prisen veldig stiv på vårløk. 30 kr for noen stilker som jeg ikke helt klarer å forstå. Anonymkode: f66d3...d09
Minya Skrevet 15. august 2020 #8 Skrevet 15. august 2020 4 minutter siden, AnonymBruker said: poenget er at jeg klarer ikke å fange opp vårløken når jeg spiser for eksempel wok. Dermed blir spørsmålet igjen hvordan få frem vårløken bedre? samt jeg synes jo det er kostbart "å bare kjøpe" fordi oppskriften sier det, også er prisen veldig stiv på vårløk. 30 kr for noen stilker som jeg ikke helt klarer å forstå. Anonymkode: f66d3...d09 Fange opp som i å plukke dem opp med spisepinner, eller fange opp som i finne smaken av vårløken? Skal du få tak i dem, fysisk, kan du bare skjære større biter. Feks skjær vårløkstilken i to på langs, og bruk ca 2cm lange biter. Er det smaken du ikke skjønner, så kan jeg igrunnen ikke hjelpe deg. Alle smaker forskjellig. Prøv å tygge litt på en fersk vårløkbit for å finne ut hvordan den smaker, og så kan du lete etter den smaken når du har den i mat. Den vil smake mye mindre i varm mat, derfor er større biter eller større mengde en måte, men blir det for mye så kan den overdøve andre smaker som heller skal komme fram. I praksis brukes vårløk mer som en krydderurt enn som en ren smak. Jeg bruker vårløk i salater for å få fram smaken av det andre som er i salaten og for å få en liten skarp ettersmak for å friske opp salaten litt.
AnonymBruker Skrevet 15. august 2020 #9 Skrevet 15. august 2020 1 minutt siden, Minya skrev: Fange opp som i å plukke dem opp med spisepinner, eller fange opp som i finne smaken av vårløken? Skal du få tak i dem, fysisk, kan du bare skjære større biter. Feks skjær vårløkstilken i to på langs, og bruk ca 2cm lange biter. Er det smaken du ikke skjønner, så kan jeg igrunnen ikke hjelpe deg. Alle smaker forskjellig. Prøv å tygge litt på en fersk vårløkbit for å finne ut hvordan den smaker, og så kan du lete etter den smaken når du har den i mat. Den vil smake mye mindre i varm mat, derfor er større biter eller større mengde en måte, men blir det for mye så kan den overdøve andre smaker som heller skal komme fram. I praksis brukes vårløk mer som en krydderurt enn som en ren smak. Jeg bruker vårløk i salater for å få fram smaken av det andre som er i salaten og for å få en liten skarp ettersmak for å friske opp salaten litt. Da kan jeg droppe den kostbare vårløken i varm behandlet mat. Jeg forstår ikke akkurat hvorfor de som lager oppskrifter må for død og liv ha vårløken med. Anonymkode: f66d3...d09
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå