Gå til innhold

Rare greier - mange hevder at de er myyye mer effektiv fra hjemmekontor, mens de fleste sjefer vil ha folk tilbake på jobb.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Til tross for anbefaling om hjemmekontor. Kanskje folk ikke er så effektive som de tror selv? Her vet jeg at effektiviteten gikk ned. Snakket med flere i samme yrke, og de melder om det samme. 

Anonymkode: 00f5a...4cf

• Liker 2
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er vanskelig for sjefer å se hva som faktisk blir gjort på et hjemmekontor. 

Anonymkode: 0832a...997

• Liker 8
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Det er vanskelig for sjefer å se hva som faktisk blir gjort på et hjemmekontor. 

Anonymkode: 0832a...997

Nettopp. Hvordan kan arbeidstakeren da hevde at de gjør så mye mer? Resultater skal dokumenteres. Det er det sjefen ser på - resultat. Du kan ikke bare si at du er mye mer effektiv, hvis resultater ikke endrer seg. 

• Liker 4
Skrevet

Er det noe det norske velferdssamfunnet har fostret fram så er det latskap og unnasluntring. Skjønner veldig godt at arbeidsgiverne vil ha folk på jobb.

Anonymkode: 5f5a0...27a

• Liker 8
Skrevet
Sitat

Rare greier - mange hevder at de er myyye mer effektiv fra hjemmekontor, mens de fleste sjefer vil ha folk tilbake på jobb

Ja, det er rart at sjefene følger så dårlig med på hva som blir levert. Kanskje de er opptatt med å se på Netflix der de sitter på gjemmekontoret sitt. 

Anonymkode: a1756...8b4

• Liker 3
Skrevet (endret)

Dette handler også om kontroll og at sjefer ikke stoler nok på medarbeiderne sine.

Vi har hatt hjemmekontor siden Norge stengte ned og kan faktisk vise til mye bedre resultater, blant i form av mindre feilregistreringer (som vi blir målt på). Det gjelder også med tanke på effektivitet.

At jeg jobber MYE bedre på hjemmekontor framfor i et åpent kontorlandsskap er det overhodet ingen tvil om. På hjemmekontor er det aldri forstyrrelser, jeg kan sitte i fred og får faktisk gjort mye mer. Dette kan jeg vise konkrete tall på.

Sjefene får hevde hva de vil, vi kan slå i bordet med resultatene våre. Så nei, jeg er ikke fornøyd med å måtte tvinges tilbake på jobb når hjemmekontor fungerer utmerket. Spesielt fordi jeg må ta kollektivtrafikk. Jeg gruer meg til rushtrafikk og fulle t-baner.

Endret av SPOCA
  • Liker 28
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Er det noe det norske velferdssamfunnet har fostret fram så er det latskap og unnasluntring. Skjønner veldig godt at arbeidsgiverne vil ha folk på jobb.

Anonymkode: 5f5a0...27a

Latskap og unnasluntring? Deg om det. Mange av oss som har hatt hjemmekontor jobber faktisk. Det blir logget så godt så det skal godt gjøres å sluntre unna.

• Liker 9
Skrevet

Vi blir målt på alle bauger og kanter på både effektivitet og kundetilfredshet, og har fått bedre resultater. Også mht sykefravær. Heldigvis ikke fått beskjed om å komme tilbake ennå. 

Anonymkode: 4bf27...b60

Skrevet

Det handler ikke bare om målbar effektivitet og kontroll vs. tillit. Sånn sett, så er det da veldig enkelt å ha kontroll over at man utfører antall målbare oppgaver hjemmefra. 

Det enkelte med rette har poengtert, er at arbeidsplassens samlede kompetanse - særlig over tid, kompetanseutveksling, samhandling og samhandling mellom ulike instanser, og en del som ikke kan måles så enkelt som de faktorene man måles på, ikke nødvendigvis har godt av at man jobber utelukkende hjemmefra. Kvalitet er litt mer sammensatt, heldigvis. Det er også tydelige risikoer knytta til arbeidsmiljø, også ved å være hjemme. Psykososialt, ergonomisk, og også knytta til at mange har arbeidsoppgaver som det er mer behagelig å gjøre med kollegastøtte. Å sitte hjemme og bli trua av tredjeparter, er for eksempel mer belastende for mange, enn om det samme hadde skjedd på nøytral grunn, arbeidsplassen. 

Det er en helhetsvurdering, rett og slett, og min arbeidsplass og naturen på mine og mange andres arbeidsoppgaver, er ikke sånn at man kan gjøre akkurat det samme hjemmefra som man kan i et fysisk miljø med andre. 

• Liker 5
Skrevet

Samfunnet skal alltid være tilpasset de ekstroverte. De som bare MÅ møtes og la skravla gå. De som MÅ dele ideene sine med utestemme over hele kontoret. De som blir psyke av å sitte hjemme en fredag. 

Nå er livet plutselig tilpasset oss introverte. Vi sitter hver for oss i ro og fred. 

Jeg må innrømme at jeg liker det, jeg. Til vanlig er det vi som plages med jobben. Jeg godter meg litt over at rollene er snudd, og tenker i mitt stille sinn at SÅ grusomt er det ikke å sitte på hjemmekontor altså.. 

Anonymkode: a1756...8b4

• Liker 20
Skrevet (endret)
8 minutter siden, Søgni skrev:

Det handler ikke bare om målbar effektivitet og kontroll vs. tillit. Sånn sett, så er det da veldig enkelt å ha kontroll over at man utfører antall målbare oppgaver hjemmefra. 

Det enkelte med rette har poengtert, er at arbeidsplassens samlede kompetanse - særlig over tid, kompetanseutveksling, samhandling og samhandling mellom ulike instanser, og en del som ikke kan måles så enkelt som de faktorene man måles på, ikke nødvendigvis har godt av at man jobber utelukkende hjemmefra. Kvalitet er litt mer sammensatt, heldigvis. Det er også tydelige risikoer knytta til arbeidsmiljø, også ved å være hjemme. Psykososialt, ergonomisk, og også knytta til at mange har arbeidsoppgaver som det er mer behagelig å gjøre med kollegastøtte. Å sitte hjemme og bli trua av tredjeparter, er for eksempel mer belastende for mange, enn om det samme hadde skjedd på nøytral grunn, arbeidsplassen. 

Det er en helhetsvurdering, rett og slett, og min arbeidsplass og naturen på mine og mange andres arbeidsoppgaver, er ikke sånn at man kan gjøre akkurat det samme hjemmefra som man kan i et fysisk miljø med andre. 

Og det tenker jeg er helt fair og gode poenger. Men, i min jobb, hvor vi har minimalt med kundekontakt, hvor vi er et team på 4 stykker som har snart jobbet sammen i 10 år, hvor alle rutiner er innarbeidet så bra at vi kan dem i søvne, da tenker jeg det er helt uhørt å tvinge folk tilbake UTEN å rådføre seg med teamet.

Jeg har hatt covid-19, jeg er faktisk redd. Jeg synes ikke det er verdt å risikere egen helse for å tilfredsstille kontrollerende sjefer som ikke forstår behovet med hjemmekontor. Min begrunnelse for hjemmekontor er både helsemessig og praktisk.

Forøvrig: vi hadde nesten ikke møter før vi fikk hjemmekontor, og oppfølgingen var minimal. Etter at vi fikk hjemmekontor har vi møter hver eneste dag. Det ironiske er at oppfølgingen og daglige møter i teamet er MYE bedre nå enn den noen gang har vært. 

Jeg kan forstå behovet for å møtes noe, kanskje, men det skal alltid skje på premissene til de som ikke liker hjemmekontor. Og det synes jeg rett og slett er feil.

Endret av SPOCA
  • Liker 7
Skrevet

Det handler også om ulikt syn på hva som er effektivt. Jeg hører at mange forteller at de er mer effektive hjemmefra- men dersom man ikke deler samme oppfatning av hva som er effektivt og hva som er gode resultater så hjelper ikke det. 

Anonymkode: 4429e...aa2

Skrevet
Akkurat nå, SPOCA skrev:

Og det tenker jeg er helt fair og gode poenger. Men, i mi jobb, hvor vi har minimalt med kundekontakt, hvor vi er et team på 4 stykker som har snart jobbet sammen i 10 år, hvor alle rutiner er innarbeidet så bra at vi kan dem i søvne, da tenker jeg det er helt uhørt å tvinge folk tilbake UTEN å rådføre seg med teamet.

Jeg har hatt covid-19, jeg er faktisk redd. Jeg synes ikke det er verdt å risikere egen helse for å tilfredsstille kontrollerende sjefer som ikke forstår behovet for hjemmekontor.

Forøvrig: vi hadde nesten ikke møter før vi fikk hjemmekontor, og oppfølgingen var minimal. Etter at vi fikk hjemmekontor har vi møter hver eneste dag. Det ironiske er at oppfølgingen og daglige møter i teamet er MYE bedre nå enn den noen gang har vært. 

Jeg kan forstå behovet for å møtes noe, kanskje, men det skal alltid skje på premissene til de som ikke liker hjemmekontor. Og det synes jeg rett og slett er feil.

Ja, men da blir jo mye av problemet manglende involvering av de ansatte, og lite konkrete vurderinger som er tilpasset forholdene på den enkelte arbeidsplass. Dette er jo et problem uansett hva det er snakk om, tenker jo jeg. Og det høres ganske uholdbart ut, håper dere har et apparat eller noe, som kan representere interessene deres og utfordre ledelsen på vurderingene. Og dette med den minimale oppfølgingen dere hadde, det ville jo vært et problem i seg selv, også om det ikke var korona.

Smitteargumentet, sett i betraktning av det du forteller om dine arbeidsforhold/oppgaver, syns jeg dere burde bli hørt på. Høres ikke ut som en arbeidsplass som tar sine ansatte på alvor, ut fra det du forteller. Hva sier verneombudet deres? 

Ellers syns jeg det blir et unaturlig skille ofte, mellom "de som liker og ikke liker hjemmekontor", om du forstår. Sånn generelt, i media og i debatter. Jeg liker hjemmekontor så lenge det er hensiktsmessig. Kunne godt tenkt meg enkelte faste hjemmekontordager, nettopp av grunnene du skriver om tidligere, dette med konsentrasjonsarbeid uten forstyrrende elementer. Andre dager, eller til andre deler av arbeidet, så er ikke hjemmekontor hensiktsmessig, nettopp fordi man mister den uformelle men likevel faglige kommunikasjonen. Og om man utfører oppgaver som får lavere kvalitet eller utilstrekkelig utførelse med hjemmekontor, så liker jeg det ikke. Eller om det blir i mange måneder på rad, så liker jeg det ikke. 

• Liker 3
Skrevet (endret)
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det handler også om ulikt syn på hva som er effektivt. Jeg hører at mange forteller at de er mer effektive hjemmefra- men dersom man ikke deler samme oppfatning av hva som er effektivt og hva som er gode resultater så hjelper ikke det. 

Anonymkode: 4429e...aa2

Vel, for vår del handler det om målbare parametre som har blitt satt for mange år siden, og som ikke har endret seg. F.eks antall feilregistreringer (det er helt umulig å komme i 0% grunnet ekstremt manuelle systemer, så alt under 5% er bra), sykefravær, antall saker som blir behandlet osv.

Og sammenlignes det før og etter korona er det faktisk himmelvid forskjell.

Endret av SPOCA
  • Liker 1
Skrevet

Tror ikle det er sunt for psyken å ha hjemmekontor for lenge. For de fleste.

Anonymkode: 34cd9...75f

• Liker 2
Skrevet
3 minutter siden, Søgni skrev:

Ja, men da blir jo mye av problemet manglende involvering av de ansatte, og lite konkrete vurderinger som er tilpasset forholdene på den enkelte arbeidsplass. Dette er jo et problem uansett hva det er snakk om, tenker jo jeg. Og det høres ganske uholdbart ut, håper dere har et apparat eller noe, som kan representere interessene deres og utfordre ledelsen på vurderingene. Og dette med den minimale oppfølgingen dere hadde, det ville jo vært et problem i seg selv, også om det ikke var korona.

Smitteargumentet, sett i betraktning av det du forteller om dine arbeidsforhold/oppgaver, syns jeg dere burde bli hørt på. Høres ikke ut som en arbeidsplass som tar sine ansatte på alvor, ut fra det du forteller. Hva sier verneombudet deres? 

Ellers syns jeg det blir et unaturlig skille ofte, mellom "de som liker og ikke liker hjemmekontor", om du forstår. Sånn generelt, i media og i debatter. Jeg liker hjemmekontor så lenge det er hensiktsmessig. Kunne godt tenkt meg enkelte faste hjemmekontordager, nettopp av grunnene du skriver om tidligere, dette med konsentrasjonsarbeid uten forstyrrende elementer. Andre dager, eller til andre deler av arbeidet, så er ikke hjemmekontor hensiktsmessig, nettopp fordi man mister den uformelle men likevel faglige kommunikasjonen. Og om man utfører oppgaver som får lavere kvalitet eller utilstrekkelig utførelse med hjemmekontor, så liker jeg det ikke. Eller om det blir i mange måneder på rad, så liker jeg det ikke. 

Jeg er hovedvernombud. ;) Og har tett oppfølging med ledelsen, men det hjelper ikke så mye når deres begrunnelse først og fremst er "det er bra med sosialt samvær". Som om det er så himla viktig for alle (ikke misforstå, jeg har kjempegodt forhold til mine kolleger, men ikke for enhver pris).

Det nytter ikke å klage om man ikke blir lyttet til. Så lenge de ikke bryter reglene for forsvarlig arbeidsmiljø har jeg egentlig liten makt. Arbeidsgiver har jo sterk styringsrett.

Og den oppfølgingen vi har fått har vel strengt tatt ikke vært nødvendig i den grad den har blitt gitt, siden det stort sett bare er pjatt om hunder og katter uansett. Oppfølging er dog riktignok bedre, men poenget mitt er at sjefen, som gjerne vil ha kontroll, antagelig har bedre kontroll over oss på hjemmekontoret hvor disse møtene finner sted hver dag. På kontoret ser sjefen bare at vi er der, men aner vel egentlig ikke hva vi gjør. ;)

Ikke misforstå. Jeg er faktisk veldig glad i jobben min jeg. Men jeg driver jo med konsentrasjonsarbeid hver eneste dag, og behovet for å være på kontoret blir derfor ikke så viktig for egen del. Jeg trenger et sted å konsentrere meg, og det finner jeg ikke på jobb. 

Det som gjør meg oppgitt er at man ikke blir lyttet til og alt skal foregå på de ekstrovertes premisser (i vårt tilfelle).

• Liker 4
Skrevet
47 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nettopp. Hvordan kan arbeidstakeren da hevde at de gjør så mye mer? Resultater skal dokumenteres. Det er det sjefen ser på - resultat. Du kan ikke bare si at du er mye mer effektiv, hvis resultater ikke endrer seg. 

Slett ikke alle jobber som måles på resultater.

Skrevet

Min samboer jobber som byggesaksbehandler, for hans del fikk han unna mange flere saker, fordi han ikke ble forstyrret av alle på jobben som bare kommer innom for en prat eller med spørsmål. Men han savnet det sosiale, vi ble veldig isolert her når jeg studerte hjemme og han jobbet hjemme, man skulle jo ikke være med folk med mindre det var nødvendig en periode. 

Anonymkode: 2f1eb...4b4

• Liker 3
Skrevet

Tror nok mange som elsker å ha hjemmekontor bør spørre seg hvorfor. Personlig tror jeg mange gjør mindre hjemme. Det er lettere å gjemme seg bort. 

Jeg tror nok at mange arbeidsgivere ønsker å få folk tilbake på grunn av dette. Samtidig er det lettere å samarbeide i virkeligheten enn digitalt. 

Lockdown har nok vist oss både muligheter og begrensninger i den digitale tidsalder. 

• Liker 2
  • Opprett ny...