Gå til innhold

"de er klar over noe" vs "de er klare over noe"

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei, norsk er ikke mitt morsmål. Jeg så en link til følgende artikkel i en annen tråd: https://www.klikk.no/helse/velvare/sexogsamliv/dyrt-a-ha-sex-utendors-2476622

I teksten står det at:

"Hvis politiet kommer over et par som har sex på et mer synlig sted enn de selv er klar over, vil politiet sannsynligvis bare gjøre dem oppmerksomme på det og be dem flytte seg, sier politiadvokaten."

Burde det ikke stå i stedet "enn de selv er klare over", med tallet i "klare" i samsvar med det i subjektet "de"? Hvis ikke, hvorfor? Er det noe spesielt med uttrykket "å være klar over"? Finnes det noen andre eksempler?

Anonymkode: 7663a...0f0

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er ett uttrykk som er typisk norsk. Det gir ikke mening på norsk å skrive «klare over»  

- De må være klar over at dette er forbudt. 
- Vær klar over at det finnes flere sider av samme sak. 
- Vær også klar over at selv om du har sterke meninger, betyr det ikke at du bør si alt høyt.  
- Å være klar over noe på forhånd kan være bra. 

Betyr noe sånt som «du må huske/vite/forstå». 

Skrevet

TS her. Jeg har tilfeldigvis funnet en forklaring på dette fenomenet i boka "Norwegian - An Essential Grammar", side 84. Poster det i tilfelle noen har det samme spørsmålet i fremtiden og ender opp her:

When the adjective is part of a set phrase, the plural inflection is often dropped: de var glad i hverandre, vi er oppmerksom på, vi vil være takknemlig for, ..., å være klar over, ...

Anonymkode: 7663a...0f0

• Liker 1
  • 2 måneder senere...
Skrevet

Jeg trodde ikke jeg ville bumpe denne tråden nok en gang, men nå er jeg bare forvirret! Jeg driver og leser en tilfeldig masteroppgave om trøndersk som jeg har funnet på nettet (ikke spør om det...) og der står det:

"I delkapittel 3.1.2. presenterte jeg fenomenet akkommodasjon. En side ved dette fenomenet er
at språkbrukere ofte ikke selv er klare over at de akkommoderer."

(kilde: http://bora.uib.no/bitstream/handle/1956/22890/Masteroppgave i nordisk%2c Martin Sorge Folkvord.pdf?sequence=4&isAllowed=y, side 15, rett under "3.2. Standardnormsaliens")

Altså, det skulle jo het klar over, i hvert fall ifølge @Frihetsgudinnen hvis jeg skjønte riktig?? Jeg hadde inntrykk av at det bare var feil å si det slik forfatteren gjør her. Er det mulig at det er feil bokmål? Noen som kan kaste litt lys over dette? Takk på forhånd. 🙂

Anonymkode: e51fd...d76

Skrevet

Jeg aner forresten ikke hvorfor jeg har en annen anonymkode nå...

Skrevet

Tror det kan ha noe med at de = flertall, mens du = entall. De er klare over det. Han, jeg, du, den er klar over det. De, disse to, alle er klare over. Kanskje?

Anonymkode: d1084...0c4

Skrevet

Jeg har lurt litt på dette selv, og den forklaringen du fant i "Norwegian - An Essential Grammar" var oppklarende for meg. Men det står jo "the plural inflection is often dropped". Så jeg vil tro svaret er at man kan skrive både klar og klare i eksempelet ditt. Det er kanskje derfor vi blir forvirret. Vi har sett begge deler, og for meg kjennes ikke det ene automatisk mer rett enn det andre i hvert fall. Og det til tross for at jeg har norsk som morsmål.

Anonymkode: e61c7...d1e

Skrevet (endret)

Jeg tror ikke det finnes noen entydig regel, vi ville jo bøyd enkelte andre adjektiv ved flertall, f.eks. "..som de selv er sikre på".

Det kan hende "å være klar over" er et "fastere sammensatt" uttrykk, slik at det "står imot" denne bøyningen. Når ordet "klar" står utenom akkurat dette uttrykket, blir det jo ofte bøyd: "Er dere klare?"  "De hadde pakket og var klare til å dra."

Endret av baldrian
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har lurt litt på dette selv, og den forklaringen du fant i "Norwegian - An Essential Grammar" var oppklarende for meg. Men det står jo "the plural inflection is often dropped". Så jeg vil tro svaret er at man kan skrive både klar og klare i eksempelet ditt. Det er kanskje derfor vi blir forvirret. Vi har sett begge deler, og for meg kjennes ikke det ene automatisk mer rett enn det andre i hvert fall. Og det til tross for at jeg har norsk som morsmål.

Anonymkode: e61c7...d1e

Ganske opplysende svar, takk. Jeg hadde tolket "often" i den setningen som at enkelte uttrykk samsvarer i tall mens andre ikke gjør det, heller enn at det kan være valgfritt.

Skrevet
3 minutter siden, baldrian skrev:

Jeg tror ikke det finnes noen entydig regel, vi ville jo bøyd enkelte andre adjektiv ved flertall, f.eks. "..som de selv er sikre på".

Det kan hende "å være klar over" er et "fastere sammensatt" uttrykk, slik at det "står imot" denne bøyningen. Når ordet "klar" står utenom akkurat dette uttrykket, blir det jo ofte bøyd: "Er dere klare?"  "De hadde pakket og var klare til å dra."

Det jeg mener å huske at står i den grammatikkboka jeg nevnte før, er nettopp at "klar" ikke bøyes etter tall når det forekommer i "å være klar over" av den grunn du sikter til, mens det skal hete "klare" når det betyr "forberedt". Så, det jeg prøver å si er at det kanskje greier seg om ett eneste ord med både to betydninger og bøyningsmønstre.

Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Det jeg mener å huske at står i den grammatikkboka jeg nevnte før, er nettopp at "klar" ikke bøyes etter tall når det forekommer i "å være klar over" av den grunn du sikter til, mens det skal hete "klare" når det betyr "forberedt". Så, det jeg prøver å si er at det kanskje greier seg om ett eneste ord med både to betydninger og bøyningsmønstre.

Altså, de kunne like gjerne være forskjellige ord.

Skrevet

Jeg bruker å være klar over når å være står i infinitiv. Men hvis jeg bøyer verbet som bøyer jeg også resten ut ifra hvilken person det er snakk om. 

Du er klar over at hun slutter tidlig idag?

Jeg håper dere er klare over at timen starter klokken 9 på onsdag.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...