Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Heisann. Jeg er gravid i 3 trimester med min første, og finner mye bøker og lesestoff på fødsel og oppdragelse, ganske mye mindre om selve barselstiden. Alle mine venninner sier at ingenting de kom over av lesestoff var nok til å forberede de til hva som ventet når barselstiden kom.

Lurer derfor på om noen mødre her inne har lyst til å dele sine tips til barselstiden?

Eks: Realistiske forventninger, praktiske tips, hva overrasket deg mest, hva skulle du ønske du visste før, hva ville du gjort annerledes?

Takker for ale svar på forhånd (l) 

Anonymkode: 5d1f8...3e0

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg hadde det forferdelig tøft i barseltiden, og skulle også ønske noen hadde mer realistiske skildringer av hva som ventet.. Mindre "det er en fantastisk og maaagisk tid, nyyyyyt den, du får den aaaaldri igjen", mer "det kan hende du sitter og griner av fortvilelse omtrent hele jævla tiden".. 

Mitt råd er å lese mindre på forum. Det er mange ekstreme meninger her, og du har ingen peiling på hvor folk har disse påstandene sine fra. Seriøst. Ikke les her, om du sliter med amming, for du blir dømt nord og ned om du prøver ymte frempå at du ikke orker amme mer. 

Det jeg ønsker å gjøre annerledes neste gang: høre mer på radio, musikk, lydbok, hva som helst, for å ha mer lyd i huset. Takket være ekstremgulping og high-need-baby slet vi veldig med å komme oss ut blant folk, så jeg var helt desperat av ensomhet. Samtidig var det visstnok, ifølge forumfolket, HELT forferdelig å høre på lydbok mens man gikk trilletur, livsfarlig!!! Nå vet jeg at nei, det er faktisk helt ok.. Jeg hører trafikken helt fint selv om jeg hører på lydbok, det er ikke snakk om full guffe... Jeg SER babyen, jeg ser om babyen hyler.. OG jeg hører det. 

Jeg har lært at jeg skal gi en god faen i helsesøster så lenge babyen følger sine egne kurve, og har god allmenntilstand. Vår var helt hysterisk opptatt av vektkurven, og at vår lå omtrent i ro på 2-percentilen.. vi ble henvist til barneklinikken på haukeland, hvor de så ut som levende spørsmålstegn, for det var jo INGEN grunn til at vi skulle være der.. Ungen var i storform, energisk, blid, glad, aktiv, våken, og fulgte sin egen kurve helt perfekt.. Så de skjønte ikke hva helsesøsteren tenkte med da hun kavet seg sånn opp over at han ikke la på seg raskere. 

Jeg skal ikke stresse så jævlig for å få til den ammingen! Vi slet så forferdelig, og det gjorde det også vanskelig å komme seg ut noe sted - for ammingen tok halvannen time hver gang, og jeg MÅTTE sitte med ammepute for å få til godt grep, og det gikk ikke når vi skulle ut noe sted.. Jeg skal rett og slett heller delamme mer. Delamming er akkurat like bra for babyen som fullamming, og det er ikke noe poeng å slite seg ut med power-pumping og intervallamming og fandens oldemor for å tvinge gjennom fullamming. Mye bedre å heller gi en flaske om babyen ikke blir mett, enn å gå rundt og bysse på en kollikkbaby MENS jeg pumper for å prøve å få opp produksjonen.. 

Jeg håper jeg klarer bli mindre stresset om babyen hyler. Jeg turte ikke gå på babysang, for min baby bare hylte.. Jeg ble så stresset og tenkte at nå blir alle sinte for han hyler sånn, men det førte jo til at jeg var omtrent helt isolert og ikke traff andre folk hele dagen når samboer var på jobb. 

Anonymkode: 25c11...35e

• Liker 15
Skrevet

Jeg trodde babyer skrek hele tiden og at barseltiden var helt grusom. Alle sa at jeg måtte IKKE ha besøk første tiden, det kom jeg ikke til å orke.

Babyen var rolig og blid, hun sov ikke, men skrek nesten aldri heller. Jeg hadde kjempelyst på besøk og å få vise frem mitt lille vidunder, og syntes det var trist at alle holdt seg på respektfull avstand. 

Bæresjal er mitt viktigeste tips. Med et vevd sjal kan man knyte babyen på magen, på ryggen og etterhvert på hofta. Helt genialt, så får man gjort husarbeid eller hva man enn ønsker. 

Jeg slet med ammingen, og det var veldig mye press fra både omgangskrets og helsevesen om å gi opp og heller gi flaske. Jeg skulle ønsker jeg hadde visst om hjelpebryst før, så hadde det løst seg fortere. For meg var det ekstremt viktig å få til ammingen, styret med flaske ødela nesten hele kosen med å ha baby. Mer enn stresset med ammeproblemer.

Om jeg noen gang får et barn skal jeg aldri følge helsesøster og jordmødrene sine anbefalinger om å vekke barnet på natten for å gi mat, ikke med mindre ungen faktisk går NED i vekt. Det ødela alt av soverutiner.

Anonymkode: 9de7a...ab8

• Liker 3
Skrevet

Gjør det du føler for! Vil du være hjemme i amme- og koseboble, gjør det. Vil du ut av huset og treffe folk, eller ha besøk, gjør det! Liker du å trille, baby liker vognen? Trill i vei, kos dere. Hater du vogna og trilleturer? Hater babyen trilleturer og vogna? Gi F, bli hjemme. Blir du "touched out" og får helt kløe av å ha baby oppå deg heeeele tiden? Gi den til far, ta deg en tur ut, selv om baby er ny, kos deg og kom tilbake fornøyd og blid. Eller ikke gjør det hvis det å være uten baby gir deg vondt overalt. 

Det er ditt liv, din baby, din baby sitt liv, og jeg vet at jeg er en mye bedre mor når jeg også passer på meg selv. Er baby fornøyd og du er fornøyd er det bra nok uansett hvor feil internett, venninner, mamma, mammapolitiet eller barselgruppa synes det er. 

Anonymkode: 9efa0...766

• Liker 11
Skrevet

Jo, og:

Ta en dag av gangen. At baby sov dårlig denne natta trenger ikke bety at det samme skjer igjen. 

Ikke ha så mange forventninger, ta det som det kommer. Og kommuniser åpent med partner! Vær snille med hverandre, avlast hverandre, og ta imot hjelp. Hjelp hverandre til å få hvilt, alt blir så mye enklere når man har litt overskudd (vi deler feks natta, partner tar baby på morgenkvisten og kommer bare inn når det er tid for amming). 

Og drit i andre sine forventninger, det som betyr noe er dere som familie :)

Anonymkode: 9efa0...766

• Liker 5
Skrevet

Veldig enig i det å gjøre som DU vil. Drit i hva alle andre sier. At Trine på barselgruppen mener det er barnemishandling at babyen ikke får sove ute i vogn, spiller overhodet ingen rolle om DU og din baby ikke liker det. 

Ikke vær ekstrem. Det er IKKE slik at babyen din får varige mén om dere ikke går ut av huset en dag, eller om dere var på et kjøpesenter og det var litt høy lyd i kasseområdet. Det er ganske få ting som er helt krise. 

Og ikke la folk gi deg dårlig samvittighet om du ikke nyyyter og kooooser deg.. 

Jeg fikk helt klaus av hud-til-hud, og det å gå med bæretøy. Selv om Mammadamen på forumet eeelsker hud-til-hud, og mener at man er helt uskikket som mor om man ikke liker å ligge naken inntil sitt eget barn.. Verken jeg eller babyen taklet samsoving - selv om MammaTilOle mener det er barnemishandling å la en stakkars forsvarsløs baby ligge alene i bedside criben.. 

Og vær åpen for alt. Som du ser: babyer kommer i alle varianter. Noen er sovebabyer, andre er et helvete å få til å sove. Noen hater vogn, andre sovner kun i vogn. Noen er klistremerkebabyer, andre kan fint kose seg glugg ihjel i babygymmen mens ho mor tar en dusj. 

• Liker 8
Skrevet

Veldig glad jeg spurte, takk for veldig ærlige og realistiske svar 💗

• Liker 3
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Jeg hadde det forferdelig tøft i barseltiden, og skulle også ønske noen hadde mer realistiske skildringer av hva som ventet.. Mindre "det er en fantastisk og maaagisk tid, nyyyyyt den, du får den aaaaldri igjen", mer "det kan hende du sitter og griner av fortvilelse omtrent hele jævla tiden".. 

Mitt råd er å lese mindre på forum. Det er mange ekstreme meninger her, og du har ingen peiling på hvor folk har disse påstandene sine fra. Seriøst. Ikke les her, om du sliter med amming, for du blir dømt nord og ned om du prøver ymte frempå at du ikke orker amme mer. 

Det jeg ønsker å gjøre annerledes neste gang: høre mer på radio, musikk, lydbok, hva som helst, for å ha mer lyd i huset. Takket være ekstremgulping og high-need-baby slet vi veldig med å komme oss ut blant folk, så jeg var helt desperat av ensomhet. Samtidig var det visstnok, ifølge forumfolket, HELT forferdelig å høre på lydbok mens man gikk trilletur, livsfarlig!!! Nå vet jeg at nei, det er faktisk helt ok.. Jeg hører trafikken helt fint selv om jeg hører på lydbok, det er ikke snakk om full guffe... Jeg SER babyen, jeg ser om babyen hyler.. OG jeg hører det. 

Jeg har lært at jeg skal gi en god faen i helsesøster så lenge babyen følger sine egne kurve, og har god allmenntilstand. Vår var helt hysterisk opptatt av vektkurven, og at vår lå omtrent i ro på 2-percentilen.. vi ble henvist til barneklinikken på haukeland, hvor de så ut som levende spørsmålstegn, for det var jo INGEN grunn til at vi skulle være der.. Ungen var i storform, energisk, blid, glad, aktiv, våken, og fulgte sin egen kurve helt perfekt.. Så de skjønte ikke hva helsesøsteren tenkte med da hun kavet seg sånn opp over at han ikke la på seg raskere. 

Jeg skal ikke stresse så jævlig for å få til den ammingen! Vi slet så forferdelig, og det gjorde det også vanskelig å komme seg ut noe sted - for ammingen tok halvannen time hver gang, og jeg MÅTTE sitte med ammepute for å få til godt grep, og det gikk ikke når vi skulle ut noe sted.. Jeg skal rett og slett heller delamme mer. Delamming er akkurat like bra for babyen som fullamming, og det er ikke noe poeng å slite seg ut med power-pumping og intervallamming og fandens oldemor for å tvinge gjennom fullamming. Mye bedre å heller gi en flaske om babyen ikke blir mett, enn å gå rundt og bysse på en kollikkbaby MENS jeg pumper for å prøve å få opp produksjonen.. 

Jeg håper jeg klarer bli mindre stresset om babyen hyler. Jeg turte ikke gå på babysang, for min baby bare hylte.. Jeg ble så stresset og tenkte at nå blir alle sinte for han hyler sånn, men det førte jo til at jeg var omtrent helt isolert og ikke traff andre folk hele dagen når samboer var på jobb. 

Dette ❤️

Lave skuldre og gi en god og regelrett faen i alle forståsegpåerne. 

Verktøykassen til lillemini.com er veldig god. 

Anonymkode: d6a4d...b69

• Liker 3
Skrevet

Ikke legg for mye i det du leser på forum som dette. Lykkes du ikke, eller mistrives du med ammingen - gi flaske. Husk at far er en like bra omsorgsperson og har like mye ansvar som deg.

Anonymkode: 79616...d85

• Liker 7
Skrevet

Det som overrasket meg mest var at formen min var elendig i flere uker, dog pga stort blodtap under fødsel. Tenkte aldri i de baner🙄 angrer på at ikke jeg satte på plass barnefar allerede da. Gikk tur med hundene osv alene selvom jeg var helt på felgen. 

Barseltårene som bare kom, når som helst og hvor som helst 😅 jeg gråter sjelden så det var litt spesielt synes jeg. 

At baby kunne ha så merkelig døgnrytme 🙄 sovna mellom 03.00-05.00 og sov natta gjennom første tre mnd. Var umulig å legge før, da våknet han etter en time eller to og var lys våken. 

Svettinga etter fødsel 😱 jeez jeg svetta. Hadde avtrykk av kroppen min hver morgen når jeg våknet, det var litt udigg🙄

Ellers skal jeg være litt klisjé å si: nyt det! Føl det! Spør om hjelp om det trengs! Ikke hør på alle andre, stol på deg selv🥰

• Liker 1
Skrevet

Denne synes jeg er fin 🙂

Anonymkode: 13a59...bfc

• Liker 2
Skrevet

Mitt tips. Slutt å lese deg opp på ting du uansett ikke får gjort noe med. Alle med noenlunde intelligens klarer å ta vare på et barn uten å lese seg opp og ned i mente på bøker. 

Anonymkode: 94da7...dba

• Liker 1
Skrevet
4 hours ago, AnonymBruker said:

Heisann. Jeg er gravid i 3 trimester med min første, og finner mye bøker og lesestoff på fødsel og oppdragelse, ganske mye mindre om selve barselstiden. Alle mine venninner sier at ingenting de kom over av lesestoff var nok til å forberede de til hva som ventet når barselstiden kom.

Lurer derfor på om noen mødre her inne har lyst til å dele sine tips til barselstiden?

Eks: Realistiske forventninger, praktiske tips, hva overrasket deg mest, hva skulle du ønske du visste før, hva ville du gjort annerledes?

Takker for ale svar på forhånd (l) 

Vil vel bare si at å ha veldig lave forventninger til seg selv er viktig. I begynnelsen hadde jeg kanskje bare en ting om dagen jeg ville få til, om det så bare var en dusj, en tur ut, betale regninger, sette på oppvaskmaskinen.  Det var mer en nok med en sånn oppgave per dag. 
Ellers var det også etterhvert viktig å fortelle meg selv at en dårlig natt kunne lett bli etterfulgt av en god dag, og en dårlig dag betydde ikke automatisk en dårlig natt. Og det aller aller meste er en fase! Det tok vel 10 uker før jeg følte at jeg kunne si det med overbevisning, men for meg gikk de første 10 ukene veeeeeeldig sakte og ukene etterpå har flydd forbi. 
Det jeg skulle ønske jeg hadde tatt mer til meg var hvor emosjonelt amming kunne være. Jeg slet skikkelig med sår, altfor lenge, men alle følelsene rundt var så vanvittig intense. Det hadde jeg forsåvidt blitt fortalt av venninner men skjønte det ikke helt selv før jeg satt i senga og gråt mens jeg ammet. For meg tok det flere måneder før amming var uproblematisk. 
Og det som overrasket meg mest var egentlig barsels tårene, jeg gråt av glede og  sorg om hverandre og av en eller annen grunn begynte jeg å grine fordi jeg følte Trump *endelig* hadde gjort noe riktig (vet ikke hva det var engang, eller om det egentlig var så flott, men det var første og siste gang jeg følte det 😂😂😂). Barseltiden er slitsom, men helt vanvittig fin samtidig. 

Anonymkode: 3464e...1cc

• Liker 3
Skrevet

Selv om jeg hadde lest om det, så ble jeg overrasket over hvor fysisk barseltiden var, i mangel av et bedre ord. Svette, renselse, melk, tårer. Sting i underlivet, såre brystvorter. En nyfødt baby som var inntil meg nesten hele tiden.

Kroppen trenger tid til å heles etter graviditet og fødsel, det er en grunn til at barseltiden regnes som seks uker. Se an formen og gjør akkurat så mye eller lite som du har lyst og ork til. 

Anonymkode: 0ab8c...13e

• Liker 4
Skrevet

Her kommer enda en klisje: det går SÅ fort!!!! Hadde jeg visst hvor fort jeg skulle tilbake i jobb... jeg stressa så med å rekke alt jeg liker å ha på stell: dusje, vaske klær, vaske hus, lage middag, ha det ryddig og rent hele tiden. Og gå tur, uansett vær, gjøre noe, uansett... alt dette liker jeg, men jeg rakk maks en ting om dagen, de første 3-4 mnd. Hadde jeg da visst hvor kort den tiden kjennes i ettertid, hadde jeg ikke vært så fortvila over at jeg ikke rakk mer. Den dårlige samvittigheten ødela. Da hadde jeg heller kjøpt ferdigmiddag i 3 mnd, uten å tenke en tanke på det. 

Utover det, syns jeg barseltida var mye bedre enn forventa. Ungen var rolig og behagelig. Sjøl om han var klistremerke, syns jeg det var kos. Amming gikk som en lek, så det kan gå den veien også. 

Anonymkode: b147d...1b3

• Liker 2
Skrevet

Jeg er førstegangs og i permisjon med min 3 måneder gamle baby. Kan dele mine erfaringer så langt 😊

Renselsen. Det lukter og det kan komme mye. MYE. Og vare lenge. Jeg brukte svære bind ment for inkontinens på natten den første uken. Bindene jeg fikk på barsel var seriøst lengre enn babyen, men absolutt nødvendig. (dette er ikke likt for alle!) 

Barseltårer. Jeg trodde jeg var følsom fra før av. Jeg gråt av ALT. Om noen spurte hvordan jeg hadde det, så begynte jeg og gråte. Om baby gråt kunne jeg gråte. Om baby sov og bare var søt kunne jeg gråte. Hadde null kontroll over dette. 

Ikke planlegg noenting den første tiden. Hadde det ikke vært for corona så hadde mest sannsynlig et nært familiemedlem bodd hos oss. Jeg vet også at nærmeste familie hadde besøkt oss daglig for og se baby. "Heldigvis" for corona i vårt tilfelle. Svangerskapet var tøft med alle mulige plager og fødselen var traumatisk. Var veldig dårlig og sliten i etterkant grunnet bl.a stort blodtap, slet med amming osv. Jeg er SÅ glad for at vi var alene den første tiden. Hadde mer enn nok med meg selv og baby og hadde blitt enda mer sliten av besøk. Informer familie og venner på forhånd om at dere gir beskjed når dere er klar for besøk. Kanskje er du klar for besøk dagen etter fødsel, kanskje ikke før det er gått to uker. Det er umulig og vite hvordan fødselen blir. 

Vi åpnet ikke opp for besøk før baby var ca 5 uker. At vi var så lenge alene, bare oss tre, gjorde at vi som foreldre fikk lære baby og kjenne uten (velmente) innspill fra andre.

Mamming foran amming! Klisjé, men sant. Jeg var så innstilt på og få til amming. Var på kurs, så mange videoer og leste meg opp på bl.a ammehjelpens nettside og Facebookgruppe. Men av ulike årsaker gikk det bare ikke. Å gå over til MME er ikke et nederlag (dette jobber jeg med enda og må si til meg selv hver eneste dag...). 

Ikke føl at du må nyte babytiden. Alle sier det, men det kan være et slit. Noen hater babytiden, men det er ganske tabu. De første ukene her var ekstremt tøffe. Nå har vi det helt supert. Storkoser meg sammen med den lille. 

Hvis du orker, bak boller, pizzaboller, rundstykker osv og frys ned. Kjekt og ha lett tilgjengelig til den dagen du ikke orker og lage deg mat. 

Stol på deg selv og følg mammahjertet ditt ❤️

Anonymkode: 04684...65c

• Liker 5
Skrevet

Du kjenner din egen baby best, stol på deg selv og din egen magefølelse ang hva som er best for babyen.

Du er ikke en dårlig mor dersom du ikke umiddelbart blir hodestups forelsket i babyen din. Det tok litt tid før jeg kjente på morsfølelsen, men lover at den kommer før eller senere. Jeg begynte å kjenne skikkelig på den rundt 3-4 mnd, før det følte jeg at jeg passet noen andre sin baby.. den lille fikk selvfølgelig oppmerksomhet og kos fra dag en, bare uvirkelig at den var min liksom...

Anonymkode: f298c...fb1

• Liker 3
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du kjenner din egen baby best, stol på deg selv og din egen magefølelse ang hva som er best for babyen.

Du er ikke en dårlig mor dersom du ikke umiddelbart blir hodestups forelsket i babyen din. Det tok litt tid før jeg kjente på morsfølelsen, men lover at den kommer før eller senere. Jeg begynte å kjenne skikkelig på den rundt 3-4 mnd, før det følte jeg at jeg passet noen andre sin baby.. den lille fikk selvfølgelig oppmerksomhet og kos fra dag en, bare uvirkelig at den var min liksom...

Anonymkode: f298c...fb1

Dette!! Jeg følte lenge skam for at jeg ikke hadde den lykkefølelsen og forelskelsen alle snakker om, det ga meg unødvendig mange kjipe dager. 

Ellers, ta vare på deg selv både psykisk og fysisk. Det trengs når man skal være 100% tilstede for et helt ferskt lite menneske. 

Anonymkode: 6a310...4a3

• Liker 2
Skrevet

Det beste tipset jeg fikk, som jeg/vi har fulgt. Ta det som det kommer, ikke ha noen rigide ideer om hvordan ting skal bli. Vi ønsket først å legge baby i sprinkelseng fra dag 1. Hun var totalt uinteressert i det, etter noen uker med prøving og masse feiling endte vi opp med bedside crib og litt samsoving. Har gjort alt etter mine ønsker, trillet tur når jeg ville, hadde besøk etter min timeplan. Passet på å komme meg på trening etter 2 mnd +++.  Jeg forberedte meg mentalt på en krevende baby. Men fikk ei ganske enkel frøken, godt humør, ingen problemer med ammingen, sov greit osv. så jeg gikk en stund i beredskap «nå kommer det snart» fordi jeg fikk mer følelsen av å lese om barseltid at den var brutal. For min del har jeg kost meg så helt enormt. Mye mer slitsomt å være i jobb som sykepleier enn å være hjemme.  Men det kommer så ann på hvordan baby man har, noen babyer trenger og krever mer, og da kan det nok bli meget tøft. Vanskellg å forberede seg til noe man ikke kan kontrollere på forhånd. Bak så du har enkle ting i frysern, kjøp en «ammekurv» - en kurv som du kan fylle med matpakke, sjokolade, fjernkontroll, gulpekluter eller hva du enn trenger. En periode ville jenta vår sove oppå meg, da var det enkelt å rigge seg til, og heller nyte det enn å være sulten og tørst og tvunget til å se dr.pihl fordi man ikke når fjernkontrollen. Masse lykke til. Håper du får en fin barseltid ❤️

Anonymkode: d9f16...0e2

• Liker 3
Skrevet

Beste tips: Ta det som det kommer og gjør det som er best for deg og dere.

Jeg gjorde minst mulig, sov når ungen sov eller så på TV, så an form og humør hver dag, lav terskel for å avlyse med folk (dette ble selvfølgelig kommunisert i det vi gjorde avtale, barseltid er unntakstilstand).

Hadde en enkel barseltid, men mye smerter etter infeksjon og hasteks, samt trøbbel med å få igang melka.

Lot mannen bidra med baby så mye han kunne når han var hjemme, noe som bidro til at de har hatt et helt fantastisk forhold siden starten 😊

Anonymkode: afb5a...aaf

• Liker 3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...