AnonymBruker Skrevet 14. august 2020 #1 Skrevet 14. august 2020 Fikk helt vondt i meg . En mor med spedbarn og ei lita jente på 4-5 år kom inn i en klesbutikk. Jenta tok på noen klær forsiktig . Mor sa i fra at det fikk hun ikke lov til og hun måtte gå ut på trappa dersom hun rørte noe igjen. Jenta gikk etter mor og så greide hun ikke å la være å ta på klær en gang til , mor var konsekvent og fulgte jenta ut og gikk inn igjen . Jeg såg at jenta jobba med seg selv , det var glassdør og hun søkte kontakt med sin mor gjennom døra og banket forsiktig på døra, vinket og smilte tappert . Mora gikk ut og ba jenta sette seg ned på trappa og gikk inn igjen . Uff jeg ble så satt ut, hadde lyst å gå ut å sette meg ned å prate med jenta . Heldigvis skjønte vel mor at dette ble ikke rett og gikk ut etterpå. Jenta selv virket svært forsiktig og krafset ikke på klær, når det er glitter og stas så skjønner jeg at jenta ville ta på. Var mor for streng ? Anonymkode: 8a246...3e5
Populært innlegg AnonymBruker Skrevet 14. august 2020 Populært innlegg #2 Skrevet 14. august 2020 Mest sannsynlig har mor noe erfaring fra tidligere siden hun gjorde det på den måten. Trenger ikke alltid tenke det verste om folk. Anonymkode: 800d1...f2c 59
Gjest Kirsebæra Skrevet 14. august 2020 #3 Skrevet 14. august 2020 Nei det syns jeg ikke. I disse tider er det viktig å ikke ta på alt man ser, og barn må også lære dette. Som du sier så gikk mor ut igjen, og det kan godt hende hun faktisk hadde dette i tankene hele tiden; geleide ut, la hun sitte der i noen minutter og så gå ut. Man kan ikke vente flere år med å lære barn oppdragelse. Har de fått beskjed om å ikke ta på ting så nå de faktisk høre etter. Hører de ikke etter må man fjerne de fra situasjonen.
AnonymBruker Skrevet 14. august 2020 #4 Skrevet 14. august 2020 Ikke noe jeg ville gjort med min 5-åring. Mest av alt fordi jeg hadde fryktet han ville rusle vekk. Men så forferdelig gjort var det heller ikke Anonymkode: 199f4...48c 15
AnonymBruker Skrevet 14. august 2020 #5 Skrevet 14. august 2020 SÅ ille var det ikke. Det er ikke synd på et barn som får se at mor faktisk mener det hun sier. Anonymkode: 20955...926 14
AnonymBruker Skrevet 14. august 2020 #6 Skrevet 14. august 2020 Kommer helt an på ungen og området. Anonymkode: 58efa...921 3
Gjest AthenaRavenLuna Skrevet 14. august 2020 #7 Skrevet 14. august 2020 Hun høres ut som en konsekvent mor, det er bra.
AnonymBruker Skrevet 14. august 2020 #8 Skrevet 14. august 2020 Jeg har gjort det samme med vår da hun var fire-fem, i butikker der jeg kunne se henne gjennom vindu/dør. Hun er en man kan stole på, og hun har aldri gått noen steder. Jeg er opptatt av sikkerhet og tilknytningsomsorg, men tar ikke fem øre for å bruke denne typen virkemidler dersom situasjonen krever det. Mest sannsynligvis kjente denne moren barnet sitt, og dette var et opplegg barnet var kjent med. Anonymkode: b512f...991 8
AnonymBruker Skrevet 14. august 2020 #9 Skrevet 14. august 2020 Synes det hørtes ut som god oppdragelse jeg. En advarsel, så konsekvens (hører stadig mødre som sier "om du ikke....så...." igjen, og igjen, og igjen) Og du skriver det jo selv. Det var glassdør (de så hverandre), moren gikk ut etter en kort stund IKKE fordi hun "innså" men fordi det var planen hele tiden. Så moren gjorde ikke dette for å handle ferdig, men for å markere at ikke ønsket oppførsel faktisk får konsekvens. Anonymkode: 139c4...807 21
AnonymBruker Skrevet 14. august 2020 #10 Skrevet 14. august 2020 Jeg synes det høres ut som en god mor som hadde planen klar hele tiden, ikke at hun innså noe i siste liten og gikk ut for å bedrive brannslukking. Anonymkode: 4b26c...fc8 11
AnonymBruker Skrevet 14. august 2020 #11 Skrevet 14. august 2020 Flink mor! Her lærer nok barnet viktigheten av å høre på beskjeder til neste gang, iom at det blir konsekvens om ikke. Dersom du fikk vondt inni deg av dette så bør du nok jobbe litt med følelsene dine. Du kan ikke lage "offer" i alle saker, og tro at barn lider. Barn må faktisk lære seg å leve i verden, den er full av korrigeringer, skuffelser osv. Men livet kan bli fint for det😁 Anonymkode: 24544...604 13
Calypso Skrevet 14. august 2020 #12 Skrevet 14. august 2020 Syntes mora hørtes helt super ut jeg.. og det virker som at hun holdt øye med ungen så det var jo ikke sånn at hun "kastet ut" ungen for og så gi blaffen i henne. 7
AnonymBruker Skrevet 14. august 2020 #13 Skrevet 14. august 2020 Jeg gjorde tilsvarende da de 2 eldste (var mye eldre da) barna kranglet så filla føk i baksetet, og minstemann hylskrek pga kranglingen. Fikk klar beskjed om at jeg stoppet og slapp dem av så de fikk gå hjem hvis de ikke sluttet. Ene barne sluttet, men ikke eldstemann. Jeg stoppet på nærmeste busstopp og ba han gå av. Han hadde store øyne, men gjorde som han fikk beskjed om. Så kjørte jeg. Kjørte ned en bakke og rundt en sving, og ventet i 1-2 min, før jeg kjørte tilbake og plukket ham opp. De har aldri kranglet slik igjen. I dag er dette en historie vi ler mye av (de er voksne nå og har egne barn). Jeg hadde aldri kjørt hjem, dette var kun for å sette dem litt på plass når ingenting annet virket. Anonymkode: d29b3...8e3 3
AnonymBruker Skrevet 14. august 2020 #14 Skrevet 14. august 2020 Hadde jeg aldri gjort, man setter da ikke barney igjen utenfor. Anonymkode: deb2e...f05 1
AnonymBruker Skrevet 14. august 2020 #15 Skrevet 14. august 2020 Jeg personlig hadde aldri tord å sette barnet mitt utenfor slik. Om hun hadde blitt kidnappet, angrepet eller det som verre er.. Særlig når hun er så forsiktig som hun er, så blir det veldig overdrevet. Anonymkode: a9734...160 2
AnonymBruker Skrevet 14. august 2020 #16 Skrevet 14. august 2020 Uønskede handlinger må få konsekvenser hvis man skal lære, det kalles oppdragelse og der egentlig overraskende at det finnes foreldre som kan dette i disse tider hvor man skal dulles med til blir 30 år. Anonymkode: 68f03...902 8
AnonymBruker Skrevet 14. august 2020 #17 Skrevet 14. august 2020 Synest det var rimelig, virka som moren hadde kontroll siden hun gjekk ut underveis. God trening til barnet starter på skole. Anonymkode: 85132...20d 5
AnonymBruker Skrevet 14. august 2020 #18 Skrevet 14. august 2020 7 minutter siden, AnonymBruker said: Jeg personlig hadde aldri tord å sette barnet mitt utenfor slik. Om hun hadde blitt kidnappet, angrepet eller det som verre er.. Særlig når hun er så forsiktig som hun er, så blir det veldig overdrevet. Anonymkode: a9734...160 Du vet at verden ikke er befolket av gærninger som kidnapper eller skader barn, eller andre for øvrig, ikke sant? Anonymkode: b512f...991 10
AnonymBruker Skrevet 14. august 2020 #19 Skrevet 14. august 2020 Da lærer hun da, kjedlig å vente utenfor Anonymkode: 8d588...1ff 3
AnonymBruker Skrevet 14. august 2020 #20 Skrevet 14. august 2020 Var moren tydelig sint på ungen, eller var hun rolig og nøytral i følelsene? Om hun var rolig og nøytral, så høres det greit ut. Hun hadde vel hele tiden et øye på vinduet, lot henne sitte der litt, også gikk og henta henne igjen. Om moren var tydelig sur og irritert, så synes jeg ikke det er helt innafor. Anonymkode: cb694...9b5
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå