AnonymBruker Skrevet 14. august 2020 #1 Skrevet 14. august 2020 Jeg har aldri programmert før men er interessert i elektro. Tror det er best jobbutsikter med data, men har ingen forutsetninger i forhold til alle som kan mye fra før da jeg aldri har programmert før. Indøk har jo også gode jobbutsikter og man blir litt mer generell og det er kanskje lettere å tjene mer og å få lederstillinger? Hva bør jeg ta? Anonymkode: 36f8f...e5e
AnonymBruker Skrevet 14. august 2020 #3 Skrevet 14. august 2020 7 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg har aldri programmert før men er interessert i elektro. Tror det er best jobbutsikter med data, men har ingen forutsetninger i forhold til alle som kan mye fra før da jeg aldri har programmert før. Indøk har jo også gode jobbutsikter og man blir litt mer generell og det er kanskje lettere å tjene mer og å få lederstillinger? Hva bør jeg ta? Anonymkode: 36f8f...e5e Indøk uten tvil. Veldig bra betalt jobb. Anonymkode: 4af3f...c75 1
AnonymBruker Skrevet 14. august 2020 #4 Skrevet 14. august 2020 8 timer siden, AnonymBruker skrev: Indøk Anonymkode: a22ac...322 1 time siden, AnonymBruker skrev: Indøk uten tvil. Veldig bra betalt jobb. Anonymkode: 4af3f...c75 Kan dere utdype? Er det ikke omtrent likt for alle tre? Og bedre jobbmuligheter med data? Anonymkode: 36f8f...e5e
AnonymBruker Skrevet 14. august 2020 #5 Skrevet 14. august 2020 Du bør jo velge det du synes er spennede! Anonymkode: 3a31f...401 1
AnonymBruker Skrevet 14. august 2020 #6 Skrevet 14. august 2020 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Kan dere utdype? Er det ikke omtrent likt for alle tre? Og bedre jobbmuligheter med data? Anonymkode: 36f8f...e5e Jeg har gått datateknologi. De første to årene er det "omtrent samme" for alle, men etter hvert grener det seg ut. Hvis du ikke har noe særlig interesse for data/programmering vil det være et dumt valg å velge dette, for det er tunge fag og mye teori. Hvis du liker å løse den slags problemer er det jo gøy, men ta det som interesserer deg, for det er hardt nok uansett.... Anonymkode: 6ecf1...157 1
AnonymBruker Skrevet 14. august 2020 #7 Skrevet 14. august 2020 15 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg har gått datateknologi. De første to årene er det "omtrent samme" for alle, men etter hvert grener det seg ut. Hvis du ikke har noe særlig interesse for data/programmering vil det være et dumt valg å velge dette, for det er tunge fag og mye teori. Hvis du liker å løse den slags problemer er det jo gøy, men ta det som interesserer deg, for det er hardt nok uansett.... Anonymkode: 6ecf1...157 Takk! Hvordan gikk det for deg å lære programmering? Lett fra starten av eller tok det tid? Hva jobber du med nå? Hva tjener du? Tenker du det er bedre å velge indøk enn data mtp lønn? Trodde indøk ble ledd litt av av de andre siving-studentene... Anonymkode: 36f8f...e5e
AnonymBruker Skrevet 15. august 2020 #8 Skrevet 15. august 2020 Jeg har hverken gått indøk eller datateknikk, som det het i min tid, men en annen siving på NTNU hvor det er en del programmering. Jeg jobber i dag som utvikler og jobber stort sett med personer som har gått data eller informatikk. Dette med programmering er en treningssak og en modningsgreie. Problemet med å ikke ha programmert før er at det er mye man skal gjennom på en gang, slik at man ikke rekker å leke seg med det. Mitt tips er at du prøver deg litt hjemme. Finn deg noen tutorials som tar for seg basics. Se om du syns det er gøy å holde på med. Tror indøkere i snitt tjener bedre enn utviklere, men i tillegg er det kanskje forventet at de jobber mer. Jeg vil ellers sterkt råde deg til å ikke være så opptatt av lønn. Du får etter hvert en god lønn selv om du går data eller indøk. Du må velge det du har mest interesse for. Folk som er flinke på det de gjør blir som regel godt lønnet for det. For å bli flink må man ha interesse for det man driver med. Det er ikke sånn at en grad automatisk gir deg høy lønn. I min bransje er det stor forskjell i lønn, som igjen har sitt utspring i dyktighet. Forskjellen i lønn kan være så mye som 400k-500k i året. Anonymkode: dcdb6...aea
AnonymBruker Skrevet 15. august 2020 #9 Skrevet 15. august 2020 7 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg har hverken gått indøk eller datateknikk, som det het i min tid, men en annen siving på NTNU hvor det er en del programmering. Jeg jobber i dag som utvikler og jobber stort sett med personer som har gått data eller informatikk. Dette med programmering er en treningssak og en modningsgreie. Problemet med å ikke ha programmert før er at det er mye man skal gjennom på en gang, slik at man ikke rekker å leke seg med det. Mitt tips er at du prøver deg litt hjemme. Finn deg noen tutorials som tar for seg basics. Se om du syns det er gøy å holde på med. Tror indøkere i snitt tjener bedre enn utviklere, men i tillegg er det kanskje forventet at de jobber mer. Jeg vil ellers sterkt råde deg til å ikke være så opptatt av lønn. Du får etter hvert en god lønn selv om du går data eller indøk. Du må velge det du har mest interesse for. Folk som er flinke på det de gjør blir som regel godt lønnet for det. For å bli flink må man ha interesse for det man driver med. Det er ikke sånn at en grad automatisk gir deg høy lønn. I min bransje er det stor forskjell i lønn, som igjen har sitt utspring i dyktighet. Forskjellen i lønn kan være så mye som 400k-500k i året. Anonymkode: dcdb6...aea Dette var gode råd Jeg startet på data uten programmerings erfaring, og det var litt katastrofe. Hovedsakelig fordi det rett og slett ikke interesserer meg. Jeg byttet til indøk og det passet meg mye bedre. Og jeg har i dag en jobb jeg er kjempeglad for. Kjenner ikke så godt til Energi og miljø, men har hørt mye bra om linjen. Ellers støtter jeg det meste av hun jeg siterer skriver, velg ut fra interesse! God lønn og alt det der kommer, særlig om du er flink (og man blir flink til det man liker å jobbe med tror ihvertfall jeg). Anonymkode: b97be...4e3
AnonymBruker Skrevet 15. august 2020 #10 Skrevet 15. august 2020 Når det kommer til programvareutvikling, og jobbene der, så varierer det veldig. Er du veldig ambisiøs, og sikter høyt opp, så må du nesten ha en naturlig interesse for faget - da du kommer til å konkurrere mot folk som lever for programmering. De samme typen folka som godt kan jobbe 12 timer dagen, for så å dra hjem og jobbe på egne prosjekter der, mens de holde seg oppdatert på faget. Min erfaring med elektro er at akkurat den kulturen ikke finnes der. Mtp. indøk, så kommer du mest sannsynlig til å havne i ikke-tekniske stillinger, type strategi / management consulting, finans, osv. Joda, en kan jo søke seg hvor som helst, men de fleste indøkere havner i slike stillinger. Fint studie for folk som kanskje ikke brenner for den tekniske delen, men som har lyst å jobbe i de bransjene. Anonymkode: 62702...a46 1
AnonymBruker Skrevet 16. august 2020 #11 Skrevet 16. august 2020 20 timer siden, AnonymBruker skrev:Mtp. indøk, så kommer du mest sannsynlig til å havne i ikke-tekniske stillinger, type strategi / management consulting, finans, osv. Joda, en kan jo søke seg hvor som helst, men de fleste indøkere havner i slike stillinger. Fint studie for folk som kanskje ikke brenner for den tekniske delen, men som har lyst å jobbe i de bransjene. Anonymkode: 62702...a46 Indøk er en lederutdannelse, ikke ingeniørutdannelse. Man lærer ikke nok teknisk til å gjøre en ingeniørjobb, men man skal lære nok til å være en effektiv leder med forståelse for fagfeltet. Dette er noe p vurdere etter hva du vil studere Anonymkode: 772b3...d72
AnonymBruker Skrevet 19. august 2020 #12 Skrevet 19. august 2020 Jeg gikk elektro ing, penslet inn på programmering og tok så siv ing ind øk. Har nå en typisk ind øk stilling, men er ikke leder. Angrer som en hund på at jeg ikke ble advokat eller lege. Jobber i et stort konsern og de som når til topps er aggressive ryggslikkere med spisse albuer. Ræva miljø med andre ord. Lønna er heller ikke bedre enn hvis jeg hadde vært vanlig ingeniør da bedriften følger den såkalte Hay metodikken. De "vanlige" ingeniørene slipper de spisse albuene og har mer interessante oppgaver. Anonymkode: 75a38...b9b
AnonymBruker Skrevet 19. august 2020 #13 Skrevet 19. august 2020 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg gikk elektro ing, penslet inn på programmering og tok så siv ing ind øk. Har nå en typisk ind øk stilling, men er ikke leder. Angrer som en hund på at jeg ikke ble advokat eller lege. Jobber i et stort konsern og de som når til topps er aggressive ryggslikkere med spisse albuer. Ræva miljø med andre ord. Lønna er heller ikke bedre enn hvis jeg hadde vært vanlig ingeniør da bedriften følger den såkalte Hay metodikken. De "vanlige" ingeniørene slipper de spisse albuene og har mer interessante oppgaver. Anonymkode: 75a38...b9b Hvorfor kan du ikke heller gå over til vanlig ingeniør? Ta en master i elektro? Sikker på at det hadde vært så mye bedre å programmere hver dag? Lege er jo ekstremt ødeleggende for å ha en fritid, må jo jobbe til alle døgnets tider og på helligdager. Advokat er vel masse rævslikking pluss å forsvare ekle klienter du vet er skyldig. Finans må jo også være et helt fryktelig miljø. Anonymkode: 36f8f...e5e
AnonymBruker Skrevet 20. august 2020 #14 Skrevet 20. august 2020 9 timer siden, AnonymBruker skrev: Hvorfor kan du ikke heller gå over til vanlig ingeniør? Ta en master i elektro? Sikker på at det hadde vært så mye bedre å programmere hver dag? Lege er jo ekstremt ødeleggende for å ha en fritid, må jo jobbe til alle døgnets tider og på helligdager. Advokat er vel masse rævslikking pluss å forsvare ekle klienter du vet er skyldig. Finans må jo også være et helt fryktelig miljø. Anonymkode: 36f8f...e5e Jeg jobbet som programmerer/utvikler de første par årene og synes det var dørgende kjedelig. Problemet med å jobbe som utvikler er at du blir akterutseilt hvis du ikke bytter jobb ofte eller jobber som kosulent, da de fleste bedrifter jo benytter systemer som er noen år gamle og du da blir spesialisert på en gammelt teknologi, f eks et 15 år gammelt ERP system. En annen ting er at front-end utvikling er en jobb de fleste kunne gjort uten master grad, og er veldig mye slave jobb. Jeg kunne godt tatt en master i elektro, gjerne mer bygg elektro/elkraft men då må jeg starte helt på bunnen og det er ikke aktuellt mtp lønn. Muligens mye overtid som lege, men det er det jammen som ind øk også. Forskjellen er at lege overtiden er veldig bra betalt, som ingeniør/ind øk er overtid med i en ellers så moderat fastlønn. Samme med advokat, hvis man når parter nivået rundt 40 års alderen, har man veldig interessante oppgaver, og kan gjerne gange ingeniørlønnen med både 2 og 3. Prøver ikke å svartmale ind øk på noen måte, men det er ikke så gjevt som alle skal ha det til. Noen få tjener veldig bra, enten som toppledere eller partnere i konsulentfirmaer, men det gjelder kun en liten andel. De fleste ender opp som meg, i ikke-tekniske stillinger i store konsern. For å stige i gradene her er det viktig at man har en eller flere over seg i systemet som ønsker at man skal rykke opp, eller som har en egeninteresse at man gjør det. Hvis ikke er det nytteløst. Faglige kvalifikasjoner har ingen ting å si. Det blir litt som ekspedisjon Robinson, om å gjøre å blir stemt frem, ikke å være teknisk best på å overleve på en øde øy. Anonymkode: 75a38...b9b
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå