AnonymBruker Skrevet 14. august 2020 #1 Skrevet 14. august 2020 Hei. Jeg har gått to år på en ingeniørlinje, men er usikker på om det er dette jeg vil. (Og er ikke bare å fullføre ett år igjen, er et integrert masterstudium). Vet ikke helt hvorfor jeg ikke synes det er noe for meg, om det er at jeg ikke helt vet hva slags jobb jeg vil ende i, om det er pga livssituasjon (har veldig liten tro på at jeg klarer noe akkurat nå). Synes medisin er et utrolig spennende fagfelt (spesielt psykiatri), men er usikker på om jeg ønsker meg et slikt arbeidsliv. Samt at det er en lang vei å gå med usikkerhet om man kommer frem dit man vil. Jeg er ikke spesielt opptatt av å tjene masse penger, fritiden min er viktigere. Kunne feks godt tenkt meg å bare jobbet 80% for mer tid til meg.. Samt å ha en jobb jeg kan trives nogenlunde med. Etter å ha vært i ulike jobber har jeg innsett at noe av det viktige for meg er; godt arbeidsmiljø, forutsigbarhet, kanskje flexitid? liker å ha fritiden til å styre hverdagen min selv, men skjønner at det kanskje er urealistisk (hadde dog dette i en liten forskningsstilling), liker både å arbeide individuelt og sammen med andre. Er også interessert i formidling. (Det som interesserer meg med medisin er hvordan kroppen fungerer, og at jeg liker å snakke med andre, høre hvordan de har det, være en problemløser for andres problemer, om det så er av kroppslig eller mental art) Av andre fagfelt liker jeg også økonomi (særlig samfunnsøkonomi). Favorittfaget jeg har hatt hittil er lineær algebra (matte3), men skjønner jo at man ikke jobber med slikt, hehe. Programmering er jeg ganske dårlig på, har kun brukt matlab. Er det noen som har noen ideer for hva jeg kan vurdere eller hvordan jeg skal finne ut av veien videre? Synes det er inspirerende å lese saker som dette: https://www.uio.no/studier/program/matematikk-informatikk/karriereintervjuer/camilla-statistiker-kreft-aker.html ..https://www.uio.no/studier/program/matematikk-informatikk/karriereintervjuer/trines-aktuar-gjensidige-.html Anonymkode: 982ee...6a9
AnonymBruker Skrevet 14. august 2020 #2 Skrevet 14. august 2020 Det er vanskelig å sikte seg selv. Kun påtalemakten kan det. Lykke til med karrierevalget! Anonymkode: fddc6...345
AnonymBruker Skrevet 14. august 2020 #3 Skrevet 14. august 2020 Jeg synes det høres ut som om ingeniøryrker er greia for deg. Men du har ikke en mulighet til å "hoppe over" på et 3-årig studium og bli ferdig om et år? Ingeniørfag er jo så mangt. Ikke bare er det mange retninger, men det er også mange valgmuligheter etter at du er ferdig utdannet. Har du sett litt på hva slags stillinger som er aktuelle for deg når du er ferdig studert? Og tenkt på hvilken retning du kunne tenkt deg å gå i da? Det er f.eks. mange ingeniører og mastere i ingeniørfag, som jobber som rådgivere. Dvs de hjelper folk med å løse sine problemer. (Selv om det da gjerne er en form for tekniske problemer.) Men det jobber jo også mange ingeniører direkte og indirekte i helsefagene, f.eks. Anonymkode: b8cf7...e0c 1
AnonymBruker Skrevet 14. august 2020 #4 Skrevet 14. august 2020 Synes du bør oppsøke en karriereveileder. De kan ta tester og intervju for å peile deg inn på aktuelle yrker. Anonymkode: 365a7...16b 1
AnonymBruker Skrevet 14. august 2020 #5 Skrevet 14. august 2020 Jeg hoppet av siv.ing og begynte på lektorprogrammet istedet. Har nå undervist i 6 år, og ikke angret karrierebyttet én dag. Anonymkode: 19704...eee
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå