AnonymBruker Skrevet 14. august 2020 #1 Skrevet 14. august 2020 Har lest kommentarer her inne om folk som gruer å ha på seg munnbind og flere snakker om pusteproblemer osv, altså mye overdramatisering. Helsepersonell bruker det i timevis i situasjoner hvor konsentrasjon er viktig. Jeg var spent da jeg skulle fly i dag og skulle ha på munnbind i to timer, men det var null stress. Pustet godt og fikk ingen antydning til klaustrofobi. Jeg har ofte tett nese så var nervøs for å bruke munnbind, men det gikk så bra. Så til alle som gruer seg, det er virkelig ikke så ille. Har ikke brukt tøybind, men kirurgisk engangsbind og det fungerte helt utmerket. Anonymkode: c0728...87c 10
AnonymBruker Skrevet 14. august 2020 #2 Skrevet 14. august 2020 På fly, og innendørs i aircondition, ja. Men i stekende sol og 30 grader føltes det klaustrofobisk, og svetten rant og klødde. Anonymkode: d9564...518 9
AnonymBruker Skrevet 14. august 2020 #3 Skrevet 14. august 2020 Bruk det den som vil. Anonymkode: b9972...d12 3
AnonymBruker Skrevet 14. august 2020 #4 Skrevet 14. august 2020 Det blir like teit som å si at å føde ikke er vondt. Din personlige opplevelse kan ikke ha betydning for andres. Jeg blir syk av munnbind. Har astma og blir å kveles når jeg har på munnbind. Anonymkode: 300ec...5e4 10
AnonymBruker Skrevet 14. august 2020 #5 Skrevet 14. august 2020 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: På fly, og innendørs i aircondition, ja. Men i stekende sol og 30 grader føltes det klaustrofobisk, og svetten rant og klødde. Anonymkode: d9564...518 Nå er det straks høst, så 30 grader er snart en saga blott. Har arbeidet innendørs i sommer med lite effektiv aircondition, kraftig belysning som avgir varme, i fullt utstyr med smittevernfrakk, hette, visir og munnbind. Jeg har overlevd fint, at jeg ble varm og svett bidro munnbindet minimalt til i denne settingen. Anonymkode: 09d1a...a32 6
AnonymBruker Skrevet 14. august 2020 #6 Skrevet 14. august 2020 5 minutter siden, AnonymBruker skrev: På fly, og innendørs i aircondition, ja. Men i stekende sol og 30 grader føltes det klaustrofobisk, og svetten rant og klødde. Anonymkode: d9564...518 Joda, men det er vel ikke aktuelt i Norge? Det blir nok ikke stekende sol og 30 grader her framover. Å bruke det på fly/offentlig transport var virkelig null stress. Anonymkode: c0728...87c 4
AnonymBruker Skrevet 14. august 2020 #7 Skrevet 14. august 2020 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Det blir like teit som å si at å føde ikke er vondt. Din personlige opplevelse kan ikke ha betydning for andres. Jeg blir syk av munnbind. Har astma og blir å kveles når jeg har på munnbind. Anonymkode: 300ec...5e4 Mange med astma tolererer munnbind fint, meg selv inkludert. Jeg har forståelse for at noen med astma sliter, slik som du, men det er altså ikke en universell sannhet at astmatikere ikke kan bruke munnbind. Anonymkode: 09d1a...a32 9
AnonymBruker Skrevet 14. august 2020 #8 Skrevet 14. august 2020 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Nå er det straks høst, så 30 grader er snart en saga blott. Har arbeidet innendørs i sommer med lite effektiv aircondition, kraftig belysning som avgir varme, i fullt utstyr med smittevernfrakk, hette, visir og munnbind. Jeg har overlevd fint, at jeg ble varm og svett bidro munnbindet minimalt til i denne settingen. Anonymkode: 09d1a...a32 Nettopp. Det er en vanesak. Jeg har ikke brukt munnbind på fly før og det var ikke ille, selv om det var første gang. Og jeg sliter med tett nese. Anonymkode: c0728...87c
AnonymBruker Skrevet 14. august 2020 #9 Skrevet 14. august 2020 Folk er jo forskjellige da, og det som plager en plager ikke nødvendigvis en annen. Munnbind er også forskjellige. Jo bedre filtrering jo tyngre å puste som regel. Anonymkode: a4d1b...ac9 1
AnonymBruker Skrevet 14. august 2020 #10 Skrevet 14. august 2020 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Nettopp. Det er en vanesak. Jeg har ikke brukt munnbind på fly før og det var ikke ille, selv om det var første gang. Og jeg sliter med tett nese. Anonymkode: c0728...87c Og ettersom jeg sliter med tett nese, gir det meg en følelse av at jeg ikke får puste. Men munnbind gikk heeelt fint. Anonymkode: c0728...87c
AnonymBruker Skrevet 14. august 2020 #11 Skrevet 14. august 2020 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Folk er jo forskjellige da, og det som plager en plager ikke nødvendigvis en annen. Munnbind er også forskjellige. Jo bedre filtrering jo tyngre å puste som regel. Anonymkode: a4d1b...ac9 Jeg bruker medisinske munnbind klasse II/IIR på arbeid, disse er ikke tyngre å puste i enn munnbind i tøy med lavere (ukjent) filtreringsevne. Anonymkode: 09d1a...a32 3
AnonymBruker Skrevet 14. august 2020 #12 Skrevet 14. august 2020 8 minutter siden, AnonymBruker skrev: Joda, men det er vel ikke aktuelt i Norge? Det blir nok ikke stekende sol og 30 grader her framover. Å bruke det på fly/offentlig transport var virkelig null stress. Anonymkode: c0728...87c Mange av oss som har beskrevet det som ubehagelig har jo erfaringen fra utlandet. Ikke mange som har erfaringen fra kalde Norge og fly med aircondition slik du har. Anonymkode: d9564...518 3
AnonymBruker Skrevet 14. august 2020 #13 Skrevet 14. august 2020 Jeg synes unnbind er helt horribelt å gå med, svetten siler over hele kroppen, alt jeg har på meg blir klissvått og jeg ser jo ikke en skit, både fordi brillene er fullstendig igjenndugget og fordi det renner strie strømmer av salt svette ned i øynene. Jeg bruker det likevel når det er nødvendig, men jeg unngår flest mulig situasjoner hvor det er anbefalt rett og slett for å slippe å bruke det. Folk er forskjellige og for noen er munnbind et helvete å bruke. Nødvendig når det er en pandemi, men fortsatt et helvete. Anonymkode: 33531...69b 4
AnonymBruker Skrevet 14. august 2020 #14 Skrevet 14. august 2020 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Mange av oss som har beskrevet det som ubehagelig har jo erfaringen fra utlandet. Ikke mange som har erfaringen fra kalde Norge og fly med aircondition slik du har. Anonymkode: d9564...518 Men vi snakker om Norge og ikke syden. Disse som bor i varmere land har også påbud om å bruke munnbind, og da blir det litt merkelig at vi som skal bruke det i Norge på sensommeren/høsten klager. Jeg var også litt engstelig for å bruke munnbind på fly, men det gikk veldig fint. Blir jo litt engstelig av denne overdramatiseringen enkelte driver med.. Anonymkode: c0728...87c 2
AnonymBruker Skrevet 14. august 2020 #15 Skrevet 14. august 2020 14 minutter siden, AnonymBruker skrev: Joda, men det er vel ikke aktuelt i Norge? Det blir nok ikke stekende sol og 30 grader her framover. Å bruke det på fly/offentlig transport var virkelig null stress. Anonymkode: c0728...87c Nei, heldigvis blir det ikke 30 grader, så null stress! Det blir nemlig ikke ubehagelig før på akkurat 30. Værmeldingen for Oslo i helgen: Anonymkode: 9ef2b...030
AnonymBruker Skrevet 14. august 2020 #16 Skrevet 14. august 2020 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Nei, heldigvis blir det ikke 30 grader, så null stress! Det blir nemlig ikke ubehagelig før på akkurat 30. Værmeldingen for Oslo i helgen: Anonymkode: 9ef2b...030 Du vet at det mest sannsynlig blir anbefalt når du tar offentlig transport og ikke 24/7 når du er utendørs som i enkelte land med tropisk klima? Anonymkode: c0728...87c 3
AnonymBruker Skrevet 14. august 2020 #17 Skrevet 14. august 2020 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Nei, heldigvis blir det ikke 30 grader, så null stress! Det blir nemlig ikke ubehagelig før på akkurat 30. Værmeldingen for Oslo i helgen: Anonymkode: 9ef2b...030 Den sutringen enkelte driver med er litt flaut i blant, det må sies. Anonymkode: c0728...87c 4
Iceman Skrevet 14. august 2020 #18 Skrevet 14. august 2020 26 minutter siden, AnonymBruker skrev: På fly, og innendørs i aircondition, ja. Men i stekende sol og 30 grader føltes det klaustrofobisk, og svetten rant og klødde. Anonymkode: d9564...518 I Sørøst-Asia er det jevnt 30+, der klarer de fint å gå med munnbind. 5
AnonymBruker Skrevet 14. august 2020 #19 Skrevet 14. august 2020 Hadde jeg ikke måtte bruke briller så hadde munnbind vært easy peasy. Det dugger mye! Anonymkode: 83f6e...9c9 6
AnonymBruker Skrevet 14. august 2020 #20 Skrevet 14. august 2020 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Men vi snakker om Norge og ikke syden. Disse som bor i varmere land har også påbud om å bruke munnbind, og da blir det litt merkelig at vi som skal bruke det i Norge på sensommeren/høsten klager. Jeg var også litt engstelig for å bruke munnbind på fly, men det gikk veldig fint. Blir jo litt engstelig av denne overdramatiseringen enkelte driver med.. Anonymkode: c0728...87c Hvis man av erfaring vet at man takler dårlig å gå med munnbind så blir det ikke mer behagelig av at det er verre andre steder altså. Og, overdramatisering.. joda, man ser kanskje for seg at det blir verre enn det faktisk blir. Men du har brukt det i 2 timer på en flytur.. jeg måtte gå med munnbind konstant i 10 dager da jeg var på sykehuset i mai. Så fort jeg forlot rommet måtte munnbindet på. (Barnet mitt lå på nfi, så var nesten ikke på rommet) Og jada, de første timene går greit og så blir det verre og verre. Og til slutt. Ser du nevner helsepersonell i første innlegg. Ja, de må bruke det mange timer i slengen, men det betyr ikke at de syns det er ok. Var mange av sykepleierne som kommenterte det da vi var innlagt. At de følte med oss som måtte gå med det hele døgnet, fordi de syns det var ille nok med noen timer i slengen. Anonymkode: 74674...d0a 1
Anbefalte innlegg