AnonymBruker Skrevet 14. august 2020 #1 Skrevet 14. august 2020 Jeg leste denne artikkelen om kravene som sannsynligvis vil stilles til munnbind om (når) det kommer anbefaling i dag. Der står det blant annet at "munnbindet må ikke sys med vertikale sømmer langs nese, munn eller hake". Vil det si at denne/denne og denne typen munnbind, som mange nå har kjøpt, ikke vil være godkjente? Hva er i så fall forklaringen på dette? Jeg vil gjerne forstå regelverket slik at jeg kan ta gode valg. Anonymkode: a5995...25e
Iceman Skrevet 14. august 2020 #2 Skrevet 14. august 2020 Det viktigste er vel filteret man skal putte inni disse, ikke de bomullsgreiene.
AnonymBruker Skrevet 14. august 2020 #3 Skrevet 14. august 2020 3 minutter siden, Iceman skrev: Det viktigste er vel filteret man skal putte inni disse, ikke de bomullsgreiene. Jeg skulle også tro de innerste lagene var viktigere enn en søm på utsiden (det er jo flere lag med stoff). Jeg ser også at Adidas og mange andre leverandører lager masker med vertikale sømmer selv om de internasjonale kravene har presisert dette lenge. Derfor lurer jeg på om jeg kanskje misforstår hva de mener når de sier at sømmene ikke skal ligge vertikalt, om de kanskje mener i innerste lag eller noe annet jeg ikke tenker over. Derfor denne tråden Anonymkode: a5995...25e
AnonymBruker Skrevet 14. august 2020 #4 Skrevet 14. august 2020 Dette er jo for produsentene, ingen kommer til å kontrollere dine munnbind. Anonymkode: fe176...8f8 1
Iceman Skrevet 14. august 2020 #5 Skrevet 14. august 2020 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg skulle også tro de innerste lagene var viktigere enn en søm på utsiden (det er jo flere lag med stoff). Jeg ser også at Adidas og mange andre leverandører lager masker med vertikale sømmer selv om de internasjonale kravene har presisert dette lenge. Derfor lurer jeg på om jeg kanskje misforstår hva de mener når de sier at sømmene ikke skal ligge vertikalt, om de kanskje mener i innerste lag eller noe annet jeg ikke tenker over. Derfor denne tråden Anonymkode: a5995...25e Det viktigste er nok hvilket filter du putter inn i lomma på innsiden.
Iceman Skrevet 14. august 2020 #6 Skrevet 14. august 2020 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Dette er jo for produsentene, ingen kommer til å kontrollere dine munnbind. Anonymkode: fe176...8f8 I enkelte situasjoner gjør de visst det. Fly for eksempel.
AnonymBruker Skrevet 14. august 2020 #7 Skrevet 14. august 2020 Dersom det kommer påbud om munnbind har jeg ikke råd til å kjøpe på apotek, så må lage selv. Hvor kan jeg få tak i filter til å ha inni??? Anonymkode: 5deec...43d 1
AnonymBruker Skrevet 14. august 2020 #8 Skrevet 14. august 2020 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: Dette er jo for produsentene, ingen kommer til å kontrollere dine munnbind. Anonymkode: fe176...8f8 Jeg vil gjerne at munnbindene jeg bruker faktisk skal beskytte greit. Jeg må innrømme at jeg også gjerne vil unngå å bli uglesett fordi jeg går med munnbind med vertikale sømmer. Anonymkode: a5995...25e 2
AnonymBruker Skrevet 14. august 2020 #9 Skrevet 14. august 2020 25 minutter siden, Iceman skrev: I enkelte situasjoner gjør de visst det. Fly for eksempel. Jeg har flydd mye. Så lenge du dekker munn og nese bryr de seg ikke. En god del bruker buff. Og er man lei av masken er det bare å nippe til kaffe, cola eller vin en liten time, det er lov å ha masken av om man drikker/spiser. Anonymkode: e8748...c75 1
AnonymBruker Skrevet 14. august 2020 #10 Skrevet 14. august 2020 27 minutter siden, AnonymBruker skrev: Dersom det kommer påbud om munnbind har jeg ikke råd til å kjøpe på apotek, så må lage selv. Hvor kan jeg få tak i filter til å ha inni??? Anonymkode: 5deec...43d Du trenger ikke filter, kun 3 lag med bomullstoff Anonymkode: 940d9...d17 4
AnonymBruker Skrevet 14. august 2020 #11 Skrevet 14. august 2020 30 minutter siden, AnonymBruker skrev: Dersom det kommer påbud om munnbind har jeg ikke råd til å kjøpe på apotek, så må lage selv. Hvor kan jeg få tak i filter til å ha inni??? Anonymkode: 5deec...43d Klipp til fra en støvsugerpose. Anonymkode: cf34d...de5
AnonymBruker Skrevet 14. august 2020 #12 Skrevet 14. august 2020 36 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg vil gjerne at munnbindene jeg bruker faktisk skal beskytte greit. Jeg må innrømme at jeg også gjerne vil unngå å bli uglesett fordi jeg går med munnbind med vertikale sømmer. Anonymkode: a5995...25e Ha! Ja skal se at folk med vertikalsydde munnbind blir de neste hatobjektene på KG..... Anonymkode: 1233b...77e 7
AnonymBruker Skrevet 14. august 2020 #13 Skrevet 14. august 2020 6 minutter siden, AnonymBruker skrev: Ha! Ja skal se at folk med vertikalsydde munnbind blir de neste hatobjektene på KG..... Anonymkode: 1233b...77e Rarere ting har skjedd Anonymkode: a5995...25e 11
AnonymBruker Skrevet 14. august 2020 #14 Skrevet 14. august 2020 Jeg noterte meg punktet om vertikale sømmer da jeg så over dokumentet for anbefalinger som FHI har vist til tidligere. Siden noen av de populære malene som finnes på nett har nettopp dette, har jeg håpet det vil komme en klargjøring. Jeg ser for meg at en slik søm kanskje vil anses for at "svakt" punkt i stoffet, og at det kanskje vil spille mindre rolle om det kun er det ytterste laget som har en slik søm dersom lagene under ikke har det. Eller kanskje det er snakk om å unngå en søm innerst som kan irritere og føre til at man tar på/justerer munnbindet? Får vente og se om det blir presisert. Anonymkode: aabe9...37a 1
AnonymBruker Skrevet 14. august 2020 #15 Skrevet 14. august 2020 1 time siden, Iceman skrev: Det viktigste er nok hvilket filter du putter inn i lomma på innsiden. Hva slags filter er best å ha i de? Anonymkode: dabd3...576
AnonymBruker Skrevet 14. august 2020 #16 Skrevet 14. august 2020 På engangsmunnbind er det «godt nok» med type 1 trelags for normalbefolkningen? Tenker på de ulike typene som fins. Anonymkode: 2df80...dcb
Iceman Skrevet 14. august 2020 #17 Skrevet 14. august 2020 1 time siden, AnonymBruker skrev: Hva slags filter er best å ha i de? Anonymkode: dabd3...576 Hvis du skal ha helt hjemmesnekret er det nok greit med enten støvsugerfilter (sjekk kvalitet) eller luftfilter. Bomull er ikke godt nok i seg selv hvis du vil beskytte deg selv når ikke andre bruker maske.
AnonymBruker Skrevet 14. august 2020 #18 Skrevet 14. august 2020 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Klipp til fra en støvsugerpose. Anonymkode: cf34d...de5 Kan den potensielt ha små helseskadelige fiber i seg som normalt ikke vil komme i lungene ved vanlig bruk (i stuvsuger), men som er helseskadelig dersom man dytter det intill nese/munn og puster via dette i noen timer? Spør for en venn Anonymkode: e54a2...045 3
AnonymBruker Skrevet 14. august 2020 #19 Skrevet 14. august 2020 Jeg har lest at Kleenex sammen med kjøkkenpapir er bra som filter Anonymkode: 39223...32f
AnonymBruker Skrevet 14. august 2020 #20 Skrevet 14. august 2020 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Klipp til fra en støvsugerpose. Anonymkode: cf34d...de5 29 minutter siden, Iceman skrev: Hvis du skal ha helt hjemmesnekret er det nok greit med enten støvsugerfilter (sjekk kvalitet) eller luftfilter. Bomull er ikke godt nok i seg selv hvis du vil beskytte deg selv når ikke andre bruker maske. "Ikke bruk materiale for støvsugerposer eller isolasjonsmateriale som brukes i bygninger, bleier osv." https://www.nrk.no/norge/helsedirektoratet-anbefaler-bruk-av-munnbind-1.15122445 (Kilde: Standard Norge) Anonymkode: a5995...25e 5
Anbefalte innlegg