AnonymBruker Skrevet 14. august 2020 #1 Skrevet 14. august 2020 I dag er jo alt helt på trynet, må ha mastergrad i pølser og boller for å jobbe på 7-11 eller narvesen. Jeg har 15års erfaring i div yrker, men det er jo ikke godt nok uansett hva man søker på. Anonymkode: 0c2e9...426 2
AnonymBruker Skrevet 14. august 2020 #2 Skrevet 14. august 2020 Jeg har aldri hatt problem for å jobb, og jeg brenner overhodet ikke for verken jobben eller fagfeltet. Alle skriver jo at de er ute etter noen som "brenner", og det er helt idiotisk.. De aller, aller færreste faktisk brenner for jobbene sine. De fleste jobber for å leve, ikke motsatt. Jeg har høy utdannelse i noe som er ganske stor etterspørsel etter, og da er det jo ikke så vanskelig. Anonymkode: b5538...7c3 3
AnonymBruker Skrevet 14. august 2020 #3 Skrevet 14. august 2020 Det kan hende at det er "diverse yrker" som er noe av utfordringen? Hvis det er slik at du har jobbet med "det meste" uten noen klar retning og/eller byttet jobb veldig ofte så kan det hende at de du søker hos ikke ser den røde tråden. Vil i så fall anbefale å stake ut en retning en stund fremover, og forsøke å holde deg til jobber innen det. Da er det enklere å kunne skilte med lengre erfaring innen X etterhvert . Anonymkode: bd321...285 1
prt90 Skrevet 14. august 2020 #4 Skrevet 14. august 2020 Fordi de som har liten interesse for fagfeltet sitt vanligvis gjør en middelmådig til dårlig jobb. 1
AnonymBruker Skrevet 14. august 2020 #5 Skrevet 14. august 2020 Men hvis det lyser av deg at det mest positive med jobben er penger på konto... Da ville jeg også heller ansatt en annen. Alle jobber har noe som gjør dem interessante: pølseselger - du liker mennesker, å prate, yte service, er opptatt av mathygiene og at maten både smaker godt og ser bra ut (så godt det går for pølser) Varepåfyll i butikk - du liker orden og har oversikt, liker at butikken ser pen ut, at maten er sortert etter dato og klær etter størrelse, osv. Og synes det er koselig å prate med kunder hvis de leter etter noe. Anonymkode: 4d9ea...5ec 1
AnonymBruker Skrevet 14. august 2020 #6 Skrevet 14. august 2020 Må ikke ha mastergrad, men rett personlighet. Det er dessuten ikke nok jobber til alle. Anonymkode: cce3c...696
AnonymBruker Skrevet 14. august 2020 #7 Skrevet 14. august 2020 Mange som har både master og doktorgrad som ikke får seg jobb så hvor mye utdanning spiller ingen rolle. Det som spiller er hvor god du er til å spille det sosiale spillet. Det gjelder å være manipulerende og uærlig skal du få jobben. Anonymkode: cce3c...696
Knirke Skrevet 14. august 2020 #8 Skrevet 14. august 2020 Trikset er å ljuge på seg et engasjement og lidenskap for pølsekoking og dassvask. Man lærer selvfølgelig som liten at man ikke skal lyve, men man kommer sannelig ingen vei her i verden hvis man ikke gjør det... 4
AnonymBruker Skrevet 14. august 2020 #9 Skrevet 14. august 2020 3 timer siden, prt90 skrev: Fordi de som har liten interesse for fagfeltet sitt vanligvis gjør en middelmådig til dårlig jobb. Kom gjerne med dokumentasjon til det. Jeg var på et foredrag med en som hadde arbeidspsykologi som spesialfelt, og han snakket nettopp om dette med å "brenne" for ting på jobben. Han sa det stikk motsatte av det du sier. Blir en bedre til å snekre av å være lidenskapelig opptatt av hammere? Nei. Jeg jobber i it-bransjen, og han snakket da til oss som bransje. De som er lidenskapelig opptatt av språk, verktøy, rammeverk, osv, ble ofte så opphengt i det, at de var mer opptatt av å SKULLE bruke det og det rammeverket, enn de var på å bare løse jobben de faktisk skulle gjøre. Jeg er overhodet ikke brennende opptatt av verken programmeringsspråk, rammeverk, paradigmer, o.l. Jeg ER derimot oppdratt til å ha god arbeidsmoral. Jeg ER opptatt av å gjøre en jobb så godt som mulig. Jeg driter i om jeg må programmere i C# eller Java, eller om jeg må bruke Kubernetes eller drive med testdrevet utvikling. Jeg er opptatt av å løse den faktiske oppgaven jeg er satt til, uavhengig av hva de som bestemmer hvilke verktøy vi skal bruke har bestemt. Anonymkode: b5538...7c3 1
AnonymBruker Skrevet 14. august 2020 #10 Skrevet 14. august 2020 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Kom gjerne med dokumentasjon til det. Jeg var på et foredrag med en som hadde arbeidspsykologi som spesialfelt, og han snakket nettopp om dette med å "brenne" for ting på jobben. Han sa det stikk motsatte av det du sier. Blir en bedre til å snekre av å være lidenskapelig opptatt av hammere? Nei. Jeg jobber i it-bransjen, og han snakket da til oss som bransje. De som er lidenskapelig opptatt av språk, verktøy, rammeverk, osv, ble ofte så opphengt i det, at de var mer opptatt av å SKULLE bruke det og det rammeverket, enn de var på å bare løse jobben de faktisk skulle gjøre. Jeg er overhodet ikke brennende opptatt av verken programmeringsspråk, rammeverk, paradigmer, o.l. Jeg ER derimot oppdratt til å ha god arbeidsmoral. Jeg ER opptatt av å gjøre en jobb så godt som mulig. Jeg driter i om jeg må programmere i C# eller Java, eller om jeg må bruke Kubernetes eller drive med testdrevet utvikling. Jeg er opptatt av å løse den faktiske oppgaven jeg er satt til, uavhengig av hva de som bestemmer hvilke verktøy vi skal bruke har bestemt. Anonymkode: b5538...7c3 Ut fra det du skriver, misforstår du noe her. Du brenner jo for jobben din, ønsker å løse oppgavene dine! Det tråden handler om... Foredragsholderen snakket om å være opptatt av rammeverk og prosedyrer framfor å løse oppgavene. Det har ikke noe med denne saken å gjøre. Anonymkode: 5d7f5...651
AnonymBruker Skrevet 14. august 2020 #11 Skrevet 14. august 2020 2 timer siden, Knirke skrev: Trikset er å ljuge på seg et engasjement og lidenskap for pølsekoking og dassvask. Man lærer selvfølgelig som liten at man ikke skal lyve, men man kommer sannelig ingen vei her i verden hvis man ikke gjør det... Jeg følte at jeg løy meg inn i min nåværende jobb. Jeg hadde en del av de rette kvalifikasjonene, og arbeidsplassen var interessert i meg. Jeg var nødt til å bytte jobb pga helsemessige årsaker, og denne jobben passet bra mtp oppgaver, arbeidstid og -sted. Men jeg er ikke særlig interessert i det jeg driver med. Jeg følte at jeg overdrev voldsomt i samtaler med arbeidsgiveren, at jeg var helt klar for å prøve noe nytt, syntes oppgavene virket veldig spennende, at jeg var superinteressert i å utvikle meg i denne retningen, osv osv. Smørte tykt på, for å si det sånn. Anonymkode: d49a2...0a5 2
AnonymBruker Skrevet 14. august 2020 #12 Skrevet 14. august 2020 1 time siden, AnonymBruker skrev: Ut fra det du skriver, misforstår du noe her. Du brenner jo for jobben din, ønsker å løse oppgavene dine! Det tråden handler om... Foredragsholderen snakket om å være opptatt av rammeverk og prosedyrer framfor å løse oppgavene. Det har ikke noe med denne saken å gjøre. Anonymkode: 5d7f5...651 Nei, jeg brenner ikke for jobben min Jeg er opptatt av å gjøre en god jobb. Jeg brenner overhodet ikke for selve jobben. Men jeg er opplært til at når noen har gitt meg en oppgave, så gjør jeg den så godt jeg kan. Jeg synes ikke det er interessant eller spennende, men jeg gjør det, så godt jeg klarer, fordi jeg får betalt for å gjøre det. Anonymkode: b5538...7c3 3
AnonymBruker Skrevet 14. august 2020 #13 Skrevet 14. august 2020 Hadde en deltidsjobb i butikk mens jeg studerte. Under intervjeut spurte lederen meg hvorfor jeg vill jobbe der. Sa bare at jeg ville tjene litt ekstra penger ved siden av studiene. Fikk jobben. Anonymkode: 5ec6d...cb2 1
Gjest ti10 Skrevet 14. august 2020 #14 Skrevet 14. august 2020 8 timer siden, prt90 skrev: Fordi de som har liten interesse for fagfeltet sitt vanligvis gjør en middelmådig til dårlig jobb. Hvor mange tror du egentlig brenner for pølser og boller?
AnonymBruker Skrevet 14. august 2020 #15 Skrevet 14. august 2020 1 minutt siden, ti10 skrev: Hvor mange tror du egentlig brenner for pølser og boller? Disse skal stekes, ikke brennes. Anonymkode: 4eeed...68f 1
AnonymBruker Skrevet 14. august 2020 #16 Skrevet 14. august 2020 "Fake it till you make it", som de sier så fint. Anonymkode: 70434...719 4
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå