Gå til innhold

La skoleelever få plass på bussen

Anbefalte innlegg

Skrevet

FHI mener andre må vike for at skoleelver skal få plass på bussen. Kommer du til å vike for dem? 
Jeg gjør ikke. 

Anonymkode: 12f46...555

• Liker 5
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Folk må få lov til å dra på jobb, dra på legebesøk og andre viktige ærend. Hadde jeg hatt slike behov, ville jeg absolutt ikke latt en skoleelev komme foran. 

Anonymkode: 5c233...f72

• Liker 11
Skrevet

Jeg er enig i prinsippet. Det er ikke ok at en syv-åtte-åring blir stående igjen på busstoppet. Det kan være direkte farlig. 

Men samtidig er det håpløst i praksis. Andre folk må jo komme seg på jobb de også, og de skal gjerne rekke å hente unger i barnehagen.. 

Så det rådet gir mening i teorien, men ikke i praksis. 

Anonymkode: f2f12...eea

• Liker 18
Skrevet

Ble litt forundret. Når sluttet de med skolebuss? Og kan de ikke starte med det nå, da løser jo problemet med både plass og barna sitter med samme menneskene hver dag (bra for smittesporing).

Anonymkode: e6dd7...639

• Liker 10
Skrevet

Hvis man innfører munnbind på buss, får alle plass. 😷

Anonymkode: 99733...284

• Liker 2
Skrevet

Det er like viktig at folk kommer seg på jobb som at elever kommer seg til skolen. Jeg kommer ikke til å vike for dem. Her jeg bor går det kun to busser i timen og jeg gidder virkelig ikke vente på neste buss bare fordi at de skal på skolen.. hjemover bør vi kunne dele, er vel ikke mer viktig at de kommer seg raskest hjem akkurat heller..

• Liker 6
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ble litt forundret. Når sluttet de med skolebuss? Og kan de ikke starte med det nå, da løser jo problemet med både plass og barna sitter med samme menneskene hver dag (bra for smittesporing).

Det er jo ikke alle unger som bor langs skolebussrutene, da... Og nei, det er ikke "bare" å trylle frem masse ekstra busser og bussjåfører.. Busselskapene går allerede mange hundre millioner i underskudd pga koronaen. Hvor skal de ta disse pengene fra, mener du? 

• Liker 4
Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er enig i prinsippet. Det er ikke ok at en syv-åtte-åring blir stående igjen på busstoppet. Det kan være direkte farlig. 

Men samtidig er det håpløst i praksis. Andre folk må jo komme seg på jobb de også, og de skal gjerne rekke å hente unger i barnehagen.. 

Så det rådet gir mening i teorien, men ikke i praksis. 

Skoleelver er jo mye mer enn syv-åtte -åringer. Her tar ungdomsskoleelever og elever i videregående bussen ett til to stopp ofte. Helt tullete at de skal bli prioritert. De får klare å gå den korte strekningen. 

• Liker 5
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Det er jo ikke alle unger som bor langs skolebussrutene, da... Og nei, det er ikke "bare" å trylle frem masse ekstra busser og bussjåfører.. Busselskapene går allerede mange hundre millioner i underskudd pga koronaen. Hvor skal de ta disse pengene fra, mener du? 

I tettbygd strøk bør det gå greit, for de fikk det til før. Det er bedre at de fleste tar skolerute enn ingen, også for de barna som ikke bor langs ruten. Her går alle barna fra 3 klasse uansett hver, bortsett fra de som bor for langt unna (de sykler eller tar buss). Det var kommunen som betalte for skolebuss før, så det er vel bra for busselskap? Også kan sikkert enda flere voksne benytte seg av alternativ transport eller fleksitid. 

Skrevet
58 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du må nok oppdatere deg litt. Skolebussen er kun for 1 og 2.klasse. Så sønnen min i 3.klasse tar vanlig rutebuss til skolen.

Anonymkode: 34ab5...17f

Skrevet
22 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du må nok oppdatere deg litt. Skolebussen er kun for 1 og 2.klasse. Så sønnen min i 3.klasse tar vanlig rutebuss til skolen.

Anonymkode: 34ab5...17f

Poenget med var at slik brukte det ikke være, og det er en fornuftig løsning nå.

• Liker 1
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Poenget med var at slik brukte det ikke være, og det er en fornuftig løsning nå.

Ja, det er en fornuftig løsning NÅ, men det er altså ikke bare å trylle frem verken busser, sjåfører, eller penger... 

Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Skoleelver er jo mye mer enn syv-åtte -åringer. Her tar ungdomsskoleelever og elever i videregående bussen ett til to stopp ofte. Helt tullete at de skal bli prioritert. De får klare å gå den korte strekningen. 

Ja, det er jeg veldig enig i. Den bussen jeg pleier ta til jobben er smekkfull av skoleungdommer, og skolen er 2 km fra første stoppet på bussen.. 

• Liker 3
Skrevet

Her har de gjort annerledes. De setter opp skolebusser, men nekter ungdomsskolen å bruke den, selv med ledige plasser. Så jeg må kjøre og hente hver dag så lenge Korona styrer. Har 4 km vei, det synes jeg er litt langt å gå hver dag.

Anonymkode: e8278...7e4

Skrevet
17 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Her har de gjort annerledes. De setter opp skolebusser, men nekter ungdomsskolen å bruke den, selv med ledige plasser. Så jeg må kjøre og hente hver dag så lenge Korona styrer. Har 4 km vei, det synes jeg er litt langt å gå hver dag.

Ikke rart ungdom blir feit i dette landet. Ungdommen trenger virkelig ikke bli kjørt begge veier. 

• Liker 8
Skrevet

Hvordan skal andre vike for skoleelever når folk må på jobb og andre viktige ærend? Det rådet gir mening i teori, men ikke i praksis. Det beste er vel å innføre munnbind. Har sett så mange fulle busser uten munnbind hele den uka😬.

• Liker 1
Skrevet

Hva med egne skolebusser hvis man insisterer på å holde skolene åpne?

• Liker 2
Skrevet
42 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Fin trim for en ungdom å gå eller sykle noen km hvis det ikke er for trafikkfarlig. Gikk selv 3 km som 7 åring.

• Liker 8
Skrevet

At barn kommer til skolen er foreldres ansvar. Ikke mitt. Mitt ansvar er å komme til jobb i god tid. På min bussrute tar elever på videregående buss 3-4 stopp hvilket motsvarer 5-10 minutter gåing. Jeg må ta samme buss men har 1,5 time å gå til jobb. Aldri i livet at ungdomen skal ta min plass på bussen. 

Anonymkode: 9e32e...4b0

• Liker 9
Skrevet
59 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Kan ikke gå 4 km? 😅 Hjelpes. 

Anonymkode: e6a23...2e5

• Liker 7
  • Opprett ny...