Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg hører hele tiden at barn er så dyrt, fra forumet her inne og fra venninner. Jeg har til og med en venninne som ønsker seg mange barn, men skal stoppe på et fordi barn er så dyrt i følge henne. 

Bestemte meg for å undersøke dette litt nærmere. Har ikke barn selv, men er prøver. Leste mange forskjellige artikler om hva barn vil koste. En fra Danske Bank oppga at en 6 åring, dersom man tar med mat, klær, barnehage (SFO) og leker vil koste 3190 kr. og at en tenåring vil koste 4780. Dette var betraktelig mindre enn jeg hadde sett for meg da venner snakker om hvor vanvittig dyrt barn er. Jeg begynte å frykte det verste. De har også frarådet meg å få 3 barn som jeg ønsker meg da dette vil bli veldig dyrt. 

Mannen har 35k i mnd og jeg har 20k. Etter vi har betalt alle utgifter har vi ca 25k igjen. Vi har ikke veldig mye, men vi er heller ikke veldig materialistisk og kjøper oss lite. Hvis første barn gjør at vi har 20k i overskudd istedenfor 25 så kan jeg ikke forstå hva som er problemet? Er det veldig gjerrige mennesker som tenker slik? Er eg unormalt opptatt av dette? 

Skal også nevnes at venninnen min tjener svært godt og ikke snakker ut i fra dårlig økonomi. 

Anonymkode: 8451c...993

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

I 2014 "kostet" barn minst 1,3 - 1,4 millioner fra de er født, til de blir myndige, og da var ikke ferier, konfirmasjon, eller bursdager regnet med.

https://finansavisen.no/nyheter/personlig-oekonomi/2014/04/saa-mye-koster-barna-deg

Rundt 1 million på 18 år (ca 4000 kr mnd) stemmer godt med egen erfaring.

Anonymkode: 8e274...4f6

Ja? Som jeg skrev, 3000 når de er små og kanskje 5000 fra de er tenåringer? Føler du at dette var veldig mye og at barn er veldig dyrt? 

• Liker 1
Skrevet

Beklager, det ble postet før jeg ble ferdig.

4000 kr mnd er mye penger, men om det er dyrt kommer an på den økonomiske situasjonen til hver familie.

• Liker 7
Skrevet

Det er mer enn mat, leker og sfo. Det er fritidsaktiviteter, det er gaver til andre barn i bursdagsselskaper, det er utflukter, teller de med mobiltelefon og pc som barn skal ha i dag, eller er det basert på barnebehov før dagens tidsalder? Så har du slitasje det medfører på hus, tomt, drivstoff for alle turene de skal på trening, møte venner osv. Det er sikkert mulig å slippe unna med de største utgiftene, men det er nå en gang sånn at det er et stort kjøpepress der og barna vil få status ut i fra mye av det

Anonymkode: de8cd...b32

• Liker 16
Skrevet (endret)

Selvfølgelig er det ikke dyrt med ETT barn, men skal du ha 3 så blir det fort 15k i mnd da, i følge den beregningen? De skal ha mat, klær, nye bilstoler, vinterstøvler, fotballsko, julegaver, de skal på diskotek, i bursdager, kjøres hit og dit på treninger, du skal betale treningsavgifter osv. Vi har to barn, venter nr 3, og jeg tror at mine barn er hakket dyrere i snitt enn det som står der. 

Endret av Strikkesokken
  • Liker 8
Skrevet

Det koster jo å ha barn. Jeg kunne jo hatt en mindre bolig f.eks om det var bare meg. Men samtidig trenger ikke barn de dyreste av klær og ferier heller, så mye er jo hva en velger å gjøre det til. 

Anonymkode: 74117...128

• Liker 7
Skrevet

Der tror jeg nok du må lese litt nøyere, for de tallene er helt på jordet.. Antar det er i mnd det er snakk om. 

Barnehagen koster over 3000 kr i måneden bare den.. Så skal man ha mat, man skal ha klær (en vinterdress, selv fra kaph ahl som ikke er dyrt, koster fort rundt tusenlappen - og vår vokste ut av TO dresser forrige vinter..), utstyr, leker. 

Etter hvert kommer fritidsaktiviteter, det koster ekstra å reise på ferier, man må ha større bil for å få plass til unger, så skal ungene ha busskort, de skal til frisør, må ha med gave i bursdagsselskap, osv osv osv. 

Så nei, de tallene høres helt totalt feil ut. 

Kan også legge til at man i snitt bruker 50 000 på utstyr til første barnet... De som kjøper mye brukt slipper selvsagt billigere, men snittprisen på hva førstegangsforeldre bruker på babyen når den blir født, er altså 50 000. 

Anonymkode: a34c3...ff5

• Liker 12
Skrevet

Disse tallene tar med fritidsaktiviteter. Og utflukter og bursdager vil jo ikke tippe dette. Og misforstå meg rett, jeg forstår at det kan bli mer enn dette noen mnd og av og til mindre. Og mener ikke at barn ikke koster, men skjønner ikke helt denne "barn er sykt dyrt" greien som alle sier. 

Skrevet
6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ja? Som jeg skrev, 3000 når de er små og kanskje 5000 fra de er tenåringer? Føler du at dette var veldig mye og at barn er veldig dyrt? 

når du har 3 tenåringer så blir dette 15000 pr måned. da er ikke ferier feks inkludert. jo det er dyrt med barn

Anonymkode: 839bb...4c6

• Liker 6
Skrevet

Der tror jeg nok du må lese litt nøyere, for de tallene er helt på jordet.. Antar det er i mnd det er snakk om. 

Barnehagen koster over 3000 kr i måneden bare den.. Så skal man ha mat, man skal ha klær (en vinterdress, selv fra kaph ahl som ikke er dyrt, koster fort rundt tusenlappen - og vår vokste ut av TO dresser forrige vinter..), utstyr, leker. 

Etter hvert kommer fritidsaktiviteter, det koster ekstra å reise på ferier, man må ha større bil for å få plass til unger, så skal ungene ha busskort, de skal til frisør, må ha med gave i bursdagsselskap, osv osv osv. 

Så nei, de tallene høres helt totalt feil ut. 

Kan også legge til at man i snitt bruker 50 000 på utstyr til første barnet... De som kjøper mye brukt slipper selvsagt billigere, men snittprisen på hva førstegangsforeldre bruker på babyen når den blir født, er altså 50 000. 

50 000 på utstyr syns jeg er helt insane. Vi har beregnet halvparten av dette og det er jo fordelt over 9 mnd. 

Mat vil jo legges inn i familiebudsjettet som med barn vil øke litt. Og det er jo ikke hver mnd det er nye klær, leker, frisør, osv. 

Og tallene er basert på gjennomsnittet i norske familier, men siden du brukte 50 000 på utstyr er du kanskje i øvre sjikt?

Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Disse tallene tar med fritidsaktiviteter. Og utflukter og bursdager vil jo ikke tippe dette. Og misforstå meg rett, jeg forstår at det kan bli mer enn dette noen mnd og av og til mindre. Og mener ikke at barn ikke koster, men skjønner ikke helt denne "barn er sykt dyrt" greien som alle sier. 

Har du de faktiske tallene? Altså hva mener denne banken at ting koster, når de klarer å få skvist inn fritidsaktiviter og mat i det samme som bare barnehagen alene koster..? 

Altså, her i kommunen er prisen på bhg 3100 kr. Så kommer kostpenger i tillegg. Prisen for SFO er rundt 2600. 

Så i følge denne banken, spiser et barnehagebarn for under 90 kr i mnd..? Og fritidsaktiviter, klær og sko, utstyr, leker, bøker, transport, er også inkludert i disse 90 kronene..? 

• Liker 6
Skrevet

50 000 på utstyr syns jeg er helt insane. Vi har beregnet halvparten av dette og det er jo fordelt over 9 mnd. 

Mat vil jo legges inn i familiebudsjettet som med barn vil øke litt. Og det er jo ikke hver mnd det er nye klær, leker, frisør, osv. 

Og tallene er basert på gjennomsnittet i norske familier, men siden du brukte 50 000 på utstyr er du kanskje i øvre sjikt?

Vi tjener godt, ja, og valgte å kjøpe alt nytt, men altså, som sagt: dette er snittet i befolkningen. Det er altså folk som bruker langt mer... 

• Liker 1
Skrevet

Bolig : stor nok plass

Barnehage : ca 2500-3000 kr PR mnd PR barn

SFO : mer enn barnehage

Klær ; sommerklær, høst/vår, vinter - uteklær og inneklær, ullklær, votter, luer + sko - støvler, sommersko, varme vintersko, foret vanntett til vår høst. De vokser HELE tiden og alt av tøy og skotøy må skiftes hyppig. Jeg har ett barn født på høsten og ett født på våren så f eks eldstemann sine vintersko er for små eller for store for yngstemann..

Og vi har ikje begynt med aktiviteter enda.. 

Anonymkode: 246b1...f66

• Liker 5
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Er du sikker?

De tallene jeg henviste til (1,3 og 1,4 mill) var fra 2014, og inkluderte ikke fritidsaktiviteter, ferier, konfirmsjon, dåp eller andre større selskaper, eller bursdager.

Jeg vil tro at det er en god del mer i dag.

• Liker 5
Skrevet

Det som står her er jo tilnærmet et minimum. Det er uten reiser, kurs, bursdager, konfirmasjon, ferier, evt førerkort, treningsturer/språkreiser etc. I tillegg trenger man ofte større bil og hus. Vi har 3 barn som nå er store og når jeg har satt opp et overslag på hva vi har hatt i ekstra kostnader er det over 10 mill til nå. Nå er de studenter og vi hjelper de selvfølgelig fortsatt med litt ting når de trenger det. Vi har jo også selvfølgelig ikke kunnet jobbe så mye som vi hadde kunnet uten barn så regnestykket på hva barn koster er egentlig helt vanvittig. Heldigvis elsker jeg de over alt på jord og ville selvfølgelig ikke byttet det livet vi har mot bedre økonomi.

Anonymkode: 088bc...e6d

• Liker 4
Skrevet

Barn ER sykt dyrt. Spesielt dersom man som voksenperson ønsker å ha noe igjen av «kaka», og ikke bare eksistere som en kombinert inntektskilde og hushjelp/sjåfør. 

Det ER for eksempel mulig å finne veldig billige alternativer for hver utgiftspost isolert sett - men dersom man forsøker å gjøre dette i praksis finner man kjapt ut at det ikke er nok timer i døgnet. Det er etter min erfaring en fulltidsjobb i seg selv å skulle kjøre det opplegget på alt; til syvende og sist tenker man i mange situasjoner «fuck it», og kjøper den optimale løsningen i stedet. 

Anonymkode: 942df...bda

• Liker 5
Gjest 3 er nok
Skrevet

Jeg har tre barn i småskolen. Skal vi på tusenfryd koster det oss neste. 2500 kr bare i billetter. I tillegg skal de ha is, brus, mat osv. En uke i syden koster oss 50 k bare for fly og hotel.

og vi må ha et sted å bo. Et hus med fire soverom, to stuer og og minst to bad. Nei, vi MÅ ikke ha alt dette, men det er veldig praktisk med tre barn. Stort hus er dyrt. Og strøm blir dyrere med tre barn og stort hun. 

fritidsaktiviteter for tre barne er også dyrt. De går alle på en eller to aktiviteter hver. De kjøres ofte frem og tilbake. Det er dyrt. De skal ha utstyr til aktivitetene, og det er avslutninger osv her også. De skal i bursdager til venner. De skal ha lommepenger og fritid. 

tro meg, barn er dyrt! 

Skrevet

Barn koster mye penger, men om det er dyrt eller ikke kommer an på om man tenker at det er verdt det.

For meg er mindre romslig økonomi verdt de barna jeg har.

• Liker 3
Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Må også legge til at jo, når barna er små, er det nye klær veldig, veldig ofte.. De små vokser fort ut av klærene, noen klær varer bare noen få måneder. Så må de ha nye klær til hver sesong. Vinterdressen fra i fjor passer ikke i år, ei heller skoene. Så må de ha forede vinterstøvler og goretex-sko - og om du tror det er billigere til barn enn det er til voksne, tar du feil.. Et par goretex-sko til toåringen kommer fort opp i 500 kr. Selv om man kjøper dem på obsen. Så må de ha vårdress når det blir vår, og lett regntøy, og lettere støvler som ikke er forede, og goretex-sko til vår-og-sommerbruk, og så må de ha klær til å gå på tur i, og så er det sommer og da må de ha shorts og t-skjorte og gjerne sandaler (som igjen er samme pris som voksensko), og så er det høst, osv osv.. 

Så man ender fort opp med å kjøpe noe nytt innen klær og sko hver måned, jo.. og ved en ny sesong flakser tusenlappene. Små bodyer er billige, men når du begynner med sko og uteklær, og ting faktisk skal være vanntett og varmt, er det dyrt. 

• Liker 3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...