AnonymBruker Skrevet 14. august 2020 #161 Del Skrevet 14. august 2020 Kan dere ikke ha begge kjøttmiddagene den uken han er der, og heller ha full vegetaruke når dere er alene? Og i tillegg velge vegetarmat som er barnevennlig de resterende dagene han er der. Feks fiskekaker, pannekaker, veggispølser, fiskepinner/-boller, lage horn med ost og tomatsaus feks. Vi har ofte kokt fisk til oss voksne, også steker vi noen fiskekaker ved siden av til barna. Dere kan også fylle på med kos ved å feks bake boller eller lage vafler osv. Dette med 50/50 deling er en stor omveltning for ham, og for mange barn er kjent mat en stor trygghet. Du trenger ikke å gjøre dette vanskeligere enn det er. Det er bare mat. Anonymkode: 5a071...a0c 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
SoWhat? Skrevet 14. august 2020 #162 Del Skrevet 14. august 2020 (endret) 25 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg skrev ikke at situasjonen var identisk, men at det ikke er noen automatikk i at man skal føye seg etter den andre forelderens standard. At man "bare" har barnet annenhver uke, betyr ikke at man ikke skal oppdra barnet sitt like grundig og bra kostholdsmessig som man ville gjort ellers. TS skriver for øvrig at stesønnen og mora krever kjøtt til hvert måltid. Det er ekstremt i mine øyne, verken sunt eller framtidsrettet for gutten. Anonymkode: 276c4...318 Endret 14. august 2020 av SoWhat? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
SoWhat? Skrevet 14. august 2020 #163 Del Skrevet 14. august 2020 (endret) 1 minutt siden, SoWhat? skrev: Man må være smidig når det gjelder barn. Sønnen her har nettopp flyttet hos far og stemor annenhver uke. Hva med å skjønne at det kreves tilpasning og tålmodighet? Voksne ville også i mange tilfeller hatt problemer med ny tilværelse. Så klart har et barn det da. Men her klager stemor uten at jeg ser at hun rikker det minste på hva de er vant til. Annet enn å gi gutten kjøttpålegg! Og det må han spise på skive om han ikke liker middagen. Hvorfor ikke heller ha litt kylling eller noe til middag? Det er jo bare sært og tullete av stemor og far. Og holdningen til far er at de bare skal dure på og blåse i moren. Vel, det er lite smart. Og alt går ut over gutten Endret 14. august 2020 av SoWhat? 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
SoWhat? Skrevet 14. august 2020 #164 Del Skrevet 14. august 2020 13 minutter siden, AnonymBruker skrev: Kan dere ikke ha begge kjøttmiddagene den uken han er der, og heller ha full vegetaruke når dere er alene? Og i tillegg velge vegetarmat som er barnevennlig de resterende dagene han er der. Feks fiskekaker, pannekaker, veggispølser, fiskepinner/-boller, lage horn med ost og tomatsaus feks. Vi har ofte kokt fisk til oss voksne, også steker vi noen fiskekaker ved siden av til barna. Dere kan også fylle på med kos ved å feks bake boller eller lage vafler osv. Dette med 50/50 deling er en stor omveltning for ham, og for mange barn er kjent mat en stor trygghet. Du trenger ikke å gjøre dette vanskeligere enn det er. Det er bare mat. Anonymkode: 5a071...a0c Dette TS! 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. august 2020 #165 Del Skrevet 14. august 2020 10 timer siden, AnonymBruker skrev: Gutten ønsket ikke å bo 50/50, men barnemor insisterte pga av økonomiske årsaker. Anonymkode: a56e3...054 Hvilke økonomiske årsaker? Ønsket hun ikke barnetrygd for en ekstra og bidrag? Anonymkode: a2730...61f Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
FrøkenMånestråle Skrevet 14. august 2020 #166 Del Skrevet 14. august 2020 Hvis han er overvektig så er det kanskje enda viktigere at han spiser middag som han selv faktisk blir mett av og ikke slikt at han spiser tilbehør får så å gå å spise skiver får å bli skikkelig mett. Og de aller fleste niåringer har lyst til å sitte å game i stedet får å gå på tur med mor og far, er ikke noe som er typisk for din "stesønn". 9 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Geirfuglen Skrevet 14. august 2020 #167 Del Skrevet 14. august 2020 14 timer siden, AnonymBruker skrev: Seriøst, BUSS for å komme seg 1 km..? Det strider mot all fornuft - OG mot koronarådene.. Mor står selvsagt fritt til å kjøpe busskort til ham om hun vil, men nei, hun har ikke noe som helst med å kreve at DERE skal være med å betale for busskort, når det er null problem for et normalt frisk menneske å gå. Anonymkode: 03f5f...c95 Helt enig! Blir helt matt av å se at foreldre kjører ungene sine overalt. Å gå en kilometer kan ikke ta mer enn maks ett kvarter, og det er sunt med litt frisk luft før skolen. Hvis de skal ha busskort må de kjøpe selv. Hva gjelder middag synes jeg dette er vanskelig. Har selv et barn som er veldig kresent, så han får det vi får, men f.eks fiskekake ved siden av slik at han får i seg noe annet enn pasta og brød. Tror jeg ville snakket med gutten og sagt at han kan få velge noe i tillegg ved siden av middagen som dere spiser, men kun halvparten av dagene - eller lignende kompromiss. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. august 2020 #168 Del Skrevet 16. august 2020 Nå er rent kjøtt det mest næringsrike et menneske kan spise. Så hvorfor skal han ikke få spise det til middag hver dag? Du er feilinformert om at det er bra for miljøet å kutte ut kjøtt. Velg heller gode kilder. Det er ikke særlig vanskelig å få tak i kjøtt fra kyr som har beitet hele sommeren nå uten et fnugg av kraftfôr. Faktisk så vil beitedrift gjort riktig (regenerativt landbruk) binde mer drivhusgasser enn de slipper ut! Matjorda øker med beitedrift. Minkende matjord er et stort problem og det er åkerdrift som tapper næringen fra matjorda vår. Anonymkode: 4ecf4...1fc 9 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. august 2020 #169 Del Skrevet 16. august 2020 Gutten blir nok mer påvirket på grunn av hvordan mor reagerer. Hennes reaksjon gjør det verre for han å akseptere middagene. Dere har allerede møtt han ved å kjøpe inn kjøttpålegg, og la han være med å bestemme middager uten kjøtt. De fleste barn elsker jo pannekaker, fiskeboller osv.. Jeg ville ikke endret mer på kostholdet, men fortsette slik dere har gjort, ved å involvere han i middagsplanene. Evt økt kjøttmiddag til to ganger i uka, men ikke mer. Fisk er bare sunt , han er nok ikke vant til fisk , eller så lar mor barnet styre alt med middag siden de spiser kjøtt hver dag. Her hadde det vært uaktuelt å la barnet styre slik, man spiser det man får servert og jeg hadde ikke sluttet å lage fisk bare fordi barnet ikke liker. Noen ganger må man.spise noe man ikke liker, og og sånn er det. Ellers sulter man. Bare tenk de stedene de sliter med mat, der kan de ikke være kresne. De spiser det de får for å overleve Anonymkode: 1d64a...e0d 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. august 2020 #170 Del Skrevet 16. august 2020 På 14.8.2020 den 8.08, AnonymBruker skrev: Vi er ett par som er opptatt av miljø og dyrevelferd , der vi spiser kjøtt en dag i uka. Kjøttet kjøpes da av gårder som driver med dyrevennlig og økologisk kjøttproduksjon. Vi har fisk 2 ganger i uka. Og vegetarmiddag resterende 4 dager. Stebarnet vårt en hyggelig gutt på 9 år har nylig begynt å bo hos oss annenhver uke. Han kan hverken fordra fisk eller vegetarmiddager. Han vil ha kjøttmat til hvert eneste måltid. Vi har for hans og husfredens skyld kjøpt inn kjøttpålegg til han, men middagene er ett stort problem. Han nekter å spise vegetarmat eller fisk, og protesterer høylytt hver gang. Han har med seg sin mor på laget og hun krever nå at han for servert kjøtt til middagen slik at han får spist. Ærlig talt!? Hvor vanskelig er det å spise vegetar og fisk?! Jeg har prøvd alt, vi har vanlige vegetarmiddager som grønnsakssuppe og pannekaker, pai, grønnsaksgratenger, vegetar wok og vegetar lasagne. Jeg har prøvd å involvere han i matlaging, men han har ikke lyst. Jeg har prøvd å se på ulike vegetar og fiskeretter sammen med han, men ingenting frister. Moren hans mener vi driver med barnemishandling. Han får bestemme middag en dag i uka, og da blir det kjøttmat. Og ferier helt greit. I tillegg til lite kjøtt, har vi ikke bil pga miljøet. Derfor må stesønn gå til og fra skole 1 km og fotballtrening 1 km. Moren krever at han må få busskort slik at han kan kjøre buss til og fra. Samboer sier at vi skal hi blaffen i det hun sier og bare leve som før. Det er ingen vits i å diskutere med henne. Men jeg føler vi må ha en god tone med henne og stesønnen vår. Dette skaper så dårlig stemning hjemme. Har dere råd til oss? Anonymkode: a56e3...054 Du har ikke barn selv? Mange barn liker ikke grønnsaker og vegetarmaten som ofte blir servert.Og ikke alltid er det heller sunt og nok næring til ett barn.Kanskje fort sulten igjen og. Kan ikke kreve kjøtt til alle måltid.Men har du prøvd fiskekaker,fiskepinner,fiskegrateng eller laks feks?Mange barn spiser det. Da blir det litt fisk med på barnevennlig måte. Husker selv eg slet med fisk når jeg var liten.Men ble tvingt i meg.Spiser ikke så ofte no nei. Anonymkode: 778ac...141 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. august 2020 #171 Del Skrevet 16. august 2020 Har ikke orka lese hele tråden. Reagerer på at du blander inn barnemor overskriften i problemstillingen- som om det er hovedproblemet. Jeg tenker at hin ikke kan kreve noe som helst, men at hun oppfordrer dere til å tilby gutten mer kjøtt må være greit. Hovedproblemet er vel heller hvordan dere skal møte gutten på en ok måte ift mat. Det handler om trivselen hans, opplevelsen av å føle seg velkommen hos pappa Nei, han trenger ikke kjøtt hver dag. Ja, dere kan godt prøve å ha fisk 2-3 dager i uka. Fint at du har prøvd å involvere ham. Fortsett å test ut ulike fiskeretter, om så fiskekaker i pita med mai hvis han ikke vil smake på noe mer avansert. Å kun ha kjøtt 1 gang i uka kan ikke være særlig greit for ham når han er vandt til mye kjøtt hos mor. Kan han ikke få kjøtt 2-3 ganger i uka? Noe kan være lysere kjøtt, svin, kylling? Du har sikkert prøvd ut det meste som alternativ til kjøtt og fisk, men hva med vegetartaco, hvor du har bønner og linser med tacokrydderpå? En eller annen suppe, f.eks tomatsuppe med makaroni, egge og med godt hvitløksbrød? Grønnsakssuppe med bare bittelitt kjøttpølse i små terninger oppi? Risengrynsgrøt? Type pasta di parma? Vet ikke om du lager mest mat fra bunnen av, men om han liker type toro mat- kjør på. Anonymkode: b0f3b...806 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. august 2020 #172 Del Skrevet 16. august 2020 Jeg er mor til en 9åring og hun får selvsagt ikke diktere kostholdet i familien. Hun får velge middag 2 dager i uka. Jeg bestemmer resten. Hun får velge pålegg, men ikke helt fritt og fra øverste hylle. Anonymkode: 8c925...115 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. august 2020 #173 Del Skrevet 16. august 2020 P.S må legge til at kanskje bør jobbe med å tilegne deg kunnskap om barn. Når du sier: " Ærlig talt!? Hvor vanskelig er det å spise vegetar og fisk?! ", Fremstår du ikke akkurat reflektert ift hvordan en 9-åring tenker. Å forvente at en 9-åring skal skjønne at han ikke kan spise kjøtt fordi dere er vegetaerianere, er mye å forvente. Det med buss vs.å måtte gå er kanskje ikke verdens undergang, men sum sumarum kan det kanskje tenkes at dere er litt "sære" som er vegetarianere og at han føler at deres valgte livsstil går utover ham? Betyr ikke at dere skal gi etter på alt mulig, men vise forståelse å møte ham på halvveien på noe. Anonymkode: b0f3b...806 7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. august 2020 #174 Del Skrevet 16. august 2020 På 14.8.2020 den 8.08, AnonymBruker skrev: Vi er ett par som er opptatt av miljø og dyrevelferd , der vi spiser kjøtt en dag i uka. Kjøttet kjøpes da av gårder som driver med dyrevennlig og økologisk kjøttproduksjon. Vi har fisk 2 ganger i uka. Og vegetarmiddag resterende 4 dager. Stebarnet vårt en hyggelig gutt på 9 år har nylig begynt å bo hos oss annenhver uke. Han kan hverken fordra fisk eller vegetarmiddager. Han vil ha kjøttmat til hvert eneste måltid. Vi har for hans og husfredens skyld kjøpt inn kjøttpålegg til han, men middagene er ett stort problem. Han nekter å spise vegetarmat eller fisk, og protesterer høylytt hver gang. Han har med seg sin mor på laget og hun krever nå at han for servert kjøtt til middagen slik at han får spist. Ærlig talt!? Hvor vanskelig er det å spise vegetar og fisk?! Jeg har prøvd alt, vi har vanlige vegetarmiddager som grønnsakssuppe og pannekaker, pai, grønnsaksgratenger, vegetar wok og vegetar lasagne. Jeg har prøvd å involvere han i matlaging, men han har ikke lyst. Jeg har prøvd å se på ulike vegetar og fiskeretter sammen med han, men ingenting frister. Moren hans mener vi driver med barnemishandling. Han får bestemme middag en dag i uka, og da blir det kjøttmat. Og ferier helt greit. I tillegg til lite kjøtt, har vi ikke bil pga miljøet. Derfor må stesønn gå til og fra skole 1 km og fotballtrening 1 km. Moren krever at han må få busskort slik at han kan kjøre buss til og fra. Samboer sier at vi skal hi blaffen i det hun sier og bare leve som før. Det er ingen vits i å diskutere med henne. Men jeg føler vi må ha en god tone med henne og stesønnen vår. Dette skaper så dårlig stemning hjemme. Har dere råd til oss? Anonymkode: a56e3...054 Kjøtterstatninger da? Vegetarpølser osv. Kanskje han liker at det minner om kjøtt vertfall? Jeg spiser vegetar»kjøtt» hos min søster når jeg er der, merker veldig liten forskjell i taco og lignende hvor det er mye krydder 🤷🏼♀️ Anonymkode: a6c1b...14e 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker 42 Skrevet 16. august 2020 #175 Del Skrevet 16. august 2020 På 14.8.2020 den 8.08, AnonymBruker skrev: Har dere råd til oss? Ja! En 9-åring bestemmer jo selvsagt ikke hva middager i deres hushold skal bestå av, og det samme gjelder moren også selvfølgelig Kunne muligens gjort unntak om den var selvinnkjøpt, og tilberedt, men... Om man "hater" fisk og vegetar mat, så er man rett og slett ikke sulten nok, og bare en bortskjemt *******. Skulle ikke gitt etter for pålegget heller imo, for det er vel derfor han velger å "hate" den maten han får servert. En kilometer har alle 9-åringer godt av å gå, mm. dere bor ved en veldig farlig vei, eller bor i et veldig tvilsomt område, i et like tvilsomt land eller noe sånt 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest heimebane Skrevet 16. august 2020 #176 Del Skrevet 16. august 2020 Det er ikke barnet sitt skyld at dere er fanatikere. Det er trosfrihet i Norge, og denne 9-åringen tror åpenbart ikke på det samme som dere. Når dere skal ha barnet i hus, så kan dere ikke prakke deres tro på det. Dere får gi barnet ordinær mat som det er vant med. Så kan dere sysle med fanatismen deres. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. august 2020 #177 Del Skrevet 17. august 2020 5 timer siden, heimebane skrev: Det er ikke barnet sitt skyld at dere er fanatikere. Det er trosfrihet i Norge, og denne 9-åringen tror åpenbart ikke på det samme som dere. Når dere skal ha barnet i hus, så kan dere ikke prakke deres tro på det. Dere får gi barnet ordinær mat som det er vant med. Så kan dere sysle med fanatismen deres. Fanatikere?! Herregud, ikke rart miljøet og forbruket går rett vest, når man blir ansett som fanatiker hvis man velger å ikke spise kjøtt hver dag. Jeg anser meg selv hverken som vegetarianer, veganer eller noe annet. Det vi spiser er ett helt normalt bærekraftig kosthold. Og klimaendringene, globaloppvarming og tynnere ozonlag er ikke tro, det er fakta. Anonymkode: a56e3...054 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. august 2020 #178 Del Skrevet 17. august 2020 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Fanatikere?! Herregud, ikke rart miljøet og forbruket går rett vest, når man blir ansett som fanatiker hvis man velger å ikke spise kjøtt hver dag. Jeg anser meg selv hverken som vegetarianer, veganer eller noe annet. Det vi spiser er ett helt normalt bærekraftig kosthold. Og klimaendringene, globaloppvarming og tynnere ozonlag er ikke tro, det er fakta. Anonymkode: a56e3...054 Les deg opp på beitedyr og karbonbinding du. Kjøtt fra gressforede dyr er mye mer miljøvennlig enn den prosesserte, langreiste veganske burgeren og tofuen og de veganske pølsene mange veganere spiser. Anonymkode: 48f0b...f02 7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. august 2020 #179 Del Skrevet 17. august 2020 Det går ant å tilrettelegge litt. Dere trenger ikke å spise kjøtt, men synes det er litt mye å tvinge en gutt å ikke spise kjøtt. Dere kan lage til litt kjøtt til han da så er alle fornøyde. feks fredagstacoen så kan gutten få kjøttdeig. Dere kan spise grønt. lager dere gryte uten kjøtt så kan dere steke biff, kylling ellernoe vedsiden av til han. Jeg hadde heller ikke vært fornøyd om noen skulle ha tvunget gutten min til å spise vegetar om han spiser godt med middag med kjøtt ellers. man skal ikke tvinge livsstilen sin på andre. Det får være valget til ungen tenker jeg. Flott at dere tenker på miljøet og slikt. Dere får gjøre deres del og barnet får gjøre det han selv ønsker. Anonymkode: c5488...bc9 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. august 2020 #180 Del Skrevet 17. august 2020 På 14.8.2020 den 13.12, AnonymBruker skrev: Anonymkode: 6d710...d94 Hva er så dumt med det? Ikke jeg som skrev det du siterte, men er enig med han/henne. Dessert må ikke være usunt. Litt fruktsalat med en kule is? Det er ikke usunt. Eller (plante)melk med rosiner(mormors versjon av dessert) eller fruktgrøt? Man skal være ganske så trangsynt for å mene at dessert SKAL være usunt. Å få venner på besøk så mye og ofte man vil er også helt topp! Hadde økt trivselsnivået mitt i alle fall. Anonymkode: af36e...023 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå