AnonymBruker Skrevet 14. august 2020 #121 Del Skrevet 14. august 2020 1 time siden, AnonymBruker skrev: Det kan også hende at dette handler om mer enn at han vil ha kjøtt. At dette er hans måte å vise generell misnøye over situasjonen på. Det er jo synd på gutten hvis han er nødt til å bo hos dere fordi moren plutselig ikke har råd pga redusert barnebidrag. Jeg må si det er en stusselig ordning. Kunne ikke far betalt mer? Jeg sier ikke at han har det fælt hos dere, men hvis gutten egentlig har lyst til å bo hos mor så er jo dette trist. Anonymkode: 5e1fa...40a Far tjener såpass lite nå at han ikke har råd til å betale mer. Her snakker vi under 300 000kr i året. Dessuten har far og jeg lyst til å ha han her Anonymkode: a56e3...054 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. august 2020 #122 Del Skrevet 14. august 2020 Jeg tenker det er viktig at stesønn, føler seg velkommen hos dere. Og får mat han liker til middag. Så kanskje dere tar helt kjøttfri uke, den uken han ikke er hos dere, så kan dere ha 2 kjøtt middag er da han er hos dere, og kutte ned til 1 fiskemåltid. Noen liker bare ikke fisk, og voksne. Og la han få kjøtt en dag, selv om dere ikke spiser. Og prøv å lage den vegetariske maten barnevennlig. Noen spiser jo fint, pannekaker, tomatsuppe, blomkålsuppe, vegetarianer og de liker den Hoff vegetarburger. Men synes virkelig dere må la han få mat han liker. Men samtidig iblant smake på nye ting og. Det med buss og bil er jo bare tull, alle barn klarer å gå 1 km. Anonymkode: c6de8...004 7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. august 2020 #123 Del Skrevet 14. august 2020 Tenker på gutten jeg da. Vi har to barn, og det påvirker vårt kosthold. Vi lager barnevennlige middager vi vet at de liker. Det er viktig at de spiser godt. Det har mye å si for trivsel og stemning rundt middagsbordet, at alle liker maten:) Mange barn er kresne og barn generelt liker rutiner. Hadde det bare vært meg og mannen, hadde vi spist veldig mye anderledes tror jeg. Det er jo litt nytt for denne gutten at han bor annenhver uke hos dere. Jeg ville lagt tilrette for at han trives. Så kan dere heller spise mer vegetar etterhvert. Spis litt mer kjøtt nå, og dropp heller flyreiser de neste årene. Bil syns jeg ikke det virker som dere trenger. Anonymkode: 5a071...a0c 9 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
velociraptor Skrevet 14. august 2020 #124 Del Skrevet 14. august 2020 1 time siden, AnonymBruker skrev: Jeg tviler på at maten de lager er motbydelig. Den smaker nok helt grei til bra, akkurat som moren sin mat. Dette handler nok mer om trass og tvinge gjennom egne meninger fra gutten sin side. Som sagt, som barn likte jeg ikke noe særlig den maten jeg fikk; fisk, kjøttkaker, steik (søndagsmiddager var grusomme) osv. Men jeg spiste det jeg fikk servert. Å akseptere at man ikke alltid kan få viljen sin er viktig lærdom som barn. Når det ikke er noen logiske argumenter for at gutten skal få tvinge gjennom viljen sin, så vil det å føye seg bare bidra til at han lærer at han kan tvinge de voksne til å gjøre slik han vil ved å sette dem opp mot hverandre og mase. Anonymkode: d7be0...cd2 Jeg tviler også på at maten de lager ER motbydelig, men gutten synes jo tydeligvis det. Hvis du spiste det du fikk servert var det tydeligvis ikke SÅ grusomt for deg. Hvis jeg tvang i meg mat jeg fant motbydelig (selv om det var helt vanlig mat i andres øyne) kastet jeg rett og slett opp. Det gjør jeg fortsatt, men som voksen kan jeg styre selv hva jeg spiser. Det handler ikke om å få viljen sin. Jeg har og hadde null problem med å hoppe over et måltid hvis vi hadde noe jeg ikke klarte å spise. Men jeg synes det er fælt hvis en 9-åring skal hoppe over middag 6 av 7 dager. 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
FrøkenMånestråle Skrevet 14. august 2020 #125 Del Skrevet 14. august 2020 1 km å gå er jo ingenting..helt merkverdig at noen virkelig mener man skal ha bil for å kjøre barna korte distanser... Minner meg om foreldre på vår skole som skal kjøre barnet 500 meter fra huset og bort til skolen og skape trafikkfarlige situasjoner for de andre barna som faktisk gjør det som er anbefalt, de går. Og når det kommer til måltider så er det jo strengt tatt dere som bestemmer, jeg hadde ikke hatt problemer med at min sønn fikk god vegetar mat, fisk og kjøtt en gang i uka, kjempeflott. Når det er sagt så er jo det viktigste for meg at barna spiser og blir mette, hadde jeg hatt et barn boende her som ikke spiste så hadde jeg heller slengt med 2 karbonader enn at han gikk sulten. Men det er nå meg. Jeg hadde ikke hatt hjerte til å ri prinsippene mine foran et barns "ve og vel". At man skal la dette bli et styr for dere absolutt ikke kan kjøpe billig mat som dere mener ikke er dyrevennlig mener jeg blir tullete. Er ikke barnets feil at han må bo på to steder så jeg tenker det er dere voksne som skal innrette dere litt og her. Som andre sier så kan det jo være at det er noe annet som er problemet, noe som stikker dypere enn bare maten, men dere må nesten ta en prat med han å høre hva han tenker. 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. august 2020 #126 Del Skrevet 14. august 2020 1 minutt siden, AnonymBruker said: Og hvis barna dine hadde kommet til deg og sagt at de ikke hadde lyst til å være så mye hos far fordi stemor bare serverte Grandiosa, så ville du ikke tatt det opp med far? OK. Men denne moren gjorde altså det, og det tålte ikke TS. Anonymkode: 4ae05...4a8 Naturligvis hadde jeg snakket med han og spurt hva han tenkte om ernæringen til barnet vårt og om det får i seg det det trenger. Og jeg regner med de ikke hadde likt å få det påpekt at jeg var uenige med dem om deres matvaner. Men så hadde jeg også snakket med barnet mitt om at far (og kjæresten) faktisk har all rett til å servere den maten han anser som bra og at det ikke var god nok grunn til å ikke ville være der. Og dersom de faktisk serverte ernæringsmessig adekvat mat slik TS beskriver at deres kosthold er, så hadde det jo værtfall vært å ta en samtale med ungen om at man ikke alltid kan få det man liker best. Men til syvende og sist, så hadde det uansett vært far sin rett å servere mat ut i fra sin beste vurdering og jeg kan faktisk ikke bestemme at det er feil når det er sånn han mener er riktig. Alt jeg kan gjøre er å gå foran som et godt eksempel på hvordan jeg mener ting bør være og håpe at barnet mitt tar til seg den kunnskapen. Akkurat som at jeg ikke blander meg oppi hva andre mennesker serverer ungene mine når de er på besøk, enda det er ting som ikke er en del av vårt kosthold og som jeg helst skulle sett de ikke fikk dyttet i seg andre steder. Vi kan jo ikke ha kontroll over maten de spiser rundt omkring uansett hvor mye vi skulle ønske vi hadde det. Anonymkode: f4a3e...80b 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. august 2020 #127 Del Skrevet 14. august 2020 13 minutter siden, AnonymBruker skrev: Haha, du må mangle noe! I hvilke familier er det 9-åringer bestemmer kostholdet? Det TS beskriver av mat, er jo det jeg vokste opp med. Jeg er 40. Vi hadde kjøtt en gang i uka. Om heldig, to ganger. Fisk 2 til 3 ganger.. resten var grøt, pannekaker, supper etc. Altså vanlig nork kosthold. Var jo nesten vegetarianer, når jeg tenker meg om🤣 Anonymkode: 8e096...670 Hvordan i all verden får du vegetarmat 3-4 dager i uka til å bli vegetarianer...? Og er pannekaker og grøt middag hver uke «vanlig norsk mat»? Jeg kjenner ingen som spiser sånt til middag. Havregrøt til kvelds, pannekaker til søndagsfrokost, risgrøt til lunch før jul, jada, men ikke til middag. I hvilke familier er det barna som bestemmer kostholdet? De fleste etter min erfaring. De fleste som får barn slutter å spise sterkt krydret mat, kutter ut oliven, fetaost, carpaccio, og går over til kjip smakløs barnevennlig mat. Hva er forskjellen på å kutte ut sterke krydder fordi barna ikke klarer å spise det, og å ta andre hensyn i matveien? Man tre ger ikke ta hensyn hver dag, men merkwlig å ikke tenke at det er ok st barnet kan få noe de synes er godt, for å ikke å si i det minste klarer å svelge unna, mer enn en dag i uka. Så kan man heller være streng på at man faktisk skal smake. Min må smake, men får liv å diskret spytte ut i en serviett hvis det er helt grusomt. Anonymkode: 48f0b...f02 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. august 2020 #128 Del Skrevet 14. august 2020 Når han ikke er vant med maten dere lager, må dere gi det tid. Barn må smake på en matvare opp til 20 ganger før de starter å like det. Ville lagd mat som dere vet han spiser (dere vil vel at han skal trives og ønske å være hos dere)? Og gradvis introdusert nye ting sammen med ting han allerede liker. Ha en regel om at man må ikke like/spise alt, men man må smake på alt. Etter hvert som han begynner å like mat som dere liker, kan dere gradvis kutte ned på ting dere ønsker å spise mindre av. Tror det er en dårlig idé å kjøre på med "sånn gjør vi det hos oss barnet får bare tilpasse seg", med hensyn til trivsel. De fleste foreldre tilpasser hverdagsmiddagene barna når de har barn. Tenker egentlig at barnemor og hennes ønsker er irrelevant i denne sammenheng, men man må jo lytte til barnet! Anonymkode: 5174a...3e1 8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. august 2020 #129 Del Skrevet 14. august 2020 16 minutter siden, AnonymBruker skrev: Far tjener såpass lite nå at han ikke har råd til å betale mer. Her snakker vi under 300 000kr i året. Dessuten har far og jeg lyst til å ha han her Anonymkode: a56e3...054 Kanskje far burde vurdere å jobbe litt mer enn 50 % da hvis han ikke har råd til skikkelig mat til ungen. Anonymkode: 48f0b...f02 13 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Honey Dew Skrevet 14. august 2020 #130 Del Skrevet 14. august 2020 Nei, det er deres hjem og det er dere som bestemmer menyen. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. august 2020 #131 Del Skrevet 14. august 2020 20 minutter siden, AnonymBruker skrev: Far tjener såpass lite nå at han ikke har råd til å betale mer. Her snakker vi under 300 000kr i året. Dessuten har far og jeg lyst til å ha han her Anonymkode: a56e3...054 Men har sønnen egentlig lyst til å bo hos dere? Det er dette som er det store spørsmålet her. Hvis han egentlig har lyst til å bo hos mor så forstår jeg frustrasjonen hans godt, og at det da er ekstra belastende med helt ny type mat og nye rutiner. Syns det virker som dere utviser liten forståelse for situasjonen denne gutten plutselig står i. Anonymkode: 5e1fa...40a 13 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. august 2020 #132 Del Skrevet 14. august 2020 2 minutter siden, Honey Dew skrev: Nei, det er deres hjem og det er dere som bestemmer menyen. Er vel forhåpentligvis også barnet sitt hjem? Selvfølgelig kan ikke barn få bestemme alt, men de bør få ha medvirkning i sim hverdag. Anonymkode: 5174a...3e1 13 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. august 2020 #133 Del Skrevet 14. august 2020 Stakkars unge. Han blir tydeligvis tvunget til å være der mer, og i tillegg må han spise mat han ikke er vant til og ikke liker, fordi stemor vet hva som er best. Jeg er ikke uenig i at han sikkert med fordel kan spise mer plantebasert, men dette blir jo tredd nedover hode på han uten han har noe han skulle ha sagt. Mat og måltider skal være en positiv opplevelse, det dummeste man kan gjøre er å gjøre det til noe kviefullt. Anonymkode: a368a...88c 11 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. august 2020 #134 Del Skrevet 14. august 2020 4 timer siden, AnonymBruker skrev: Hvor har du det fra? Vi er glad i han og for vår del kan han bo her 100% om han vil. Anonymkode: a56e3...054 Han er jo bare et stebarn, selvom han er «deres Stebarn». Dere serverer middag han ikke liker 6 av sju dager i uka. Du sier han er»hyggelig», men han krever og vil ikke og nekter og protesterer høylytt. Ja ja. Men rådet til deg er jo p overlate alt dette til din mann. Matlaging, protester, sønn, måltider, ernæring, kontakt og samarbeid med mor, Løsninger for å få sønnen til å trives også i matveien. Anonymkode: a038d...5ab 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. august 2020 #135 Del Skrevet 14. august 2020 Skjønner ikke hvorfor dette er så negativt! Dette kostholdet er anbefalt av helsedirektoratet til og med! Vi serverer ikke sær vegetarmat som hvetespirer, utelukkende bønneretter. Vi har egg, pannekaker, grønnsakssuppe, grønnsaksgratenger. For å imøtekommende komme barnets behov har vi også hatt kjøtterstatninger, vegetarburgere, vegetarpølser. Fiskerettene har vi prøvd hjemmelagde torskenuggets, lakseburger, grillet fisk, panert fisk. Men så fort han får vite at maten inneholder fisk blir det æsj! Men han spiser seg mett på tilbehøret. Og får ta seg brødskiver med kjøttpålegg hvis han er mer sulten. Han får velge kjøttpålegg selv i butikken og brød selv. Han får også velge middag helt selv en dag i uka, samt være med på bestemme de resterende 6 dagene! Men da selvsagt innenfor kriteriene våre. Som voksen bør man kunne greie å spise fisk! Derfor er det viktig at han lærer seg det. Ellers så gjør vi masse sammen, skogsturer, sykkelturer, teltturer. Dette er noe han også hater, vil helst bare sitte å spille inne Og til dere som er bekymret for at han får i seg nok mat, det gjør han! Han er mer overvektig enn undervektig for å si det sånn. Derfor er det ekstra viktig med godt kosthold og mye fysisk aktivitet TS Anonymkode: a56e3...054 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. august 2020 #136 Del Skrevet 14. august 2020 Legger dere tilrette for at vegetarmaten skal virke digg for et barn da? Det er stor forskjell på hvor fristende linsesuppe og vegetartaco er for en som ikke er vant med vegetar. Eller på kokt torsk og fiskepinner. Hva med vegetarburgere f eks, slik at det ikke virker mer annerledes enn nødvendig? Anonymkode: 7f58d...720 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. august 2020 #137 Del Skrevet 14. august 2020 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Skjønner ikke hvorfor dette er så negativt! Dette kostholdet er anbefalt av helsedirektoratet til og med! Vi serverer ikke sær vegetarmat som hvetespirer, utelukkende bønneretter. Vi har egg, pannekaker, grønnsakssuppe, grønnsaksgratenger. For å imøtekommende komme barnets behov har vi også hatt kjøtterstatninger, vegetarburgere, vegetarpølser. Fiskerettene har vi prøvd hjemmelagde torskenuggets, lakseburger, grillet fisk, panert fisk. Men så fort han får vite at maten inneholder fisk blir det æsj! Men han spiser seg mett på tilbehøret. Og får ta seg brødskiver med kjøttpålegg hvis han er mer sulten. Han får velge kjøttpålegg selv i butikken og brød selv. Han får også velge middag helt selv en dag i uka, samt være med på bestemme de resterende 6 dagene! Men da selvsagt innenfor kriteriene våre. Som voksen bør man kunne greie å spise fisk! Derfor er det viktig at han lærer seg det. Ellers så gjør vi masse sammen, skogsturer, sykkelturer, teltturer. Dette er noe han også hater, vil helst bare sitte å spille inne Og til dere som er bekymret for at han får i seg nok mat, det gjør han! Han er mer overvektig enn undervektig for å si det sånn. Derfor er det ekstra viktig med godt kosthold og mye fysisk aktivitet TS Anonymkode: a56e3...054 Men at han trives hos dere, det er kanskje ikke SÅ viktig. Men TS - hva var det du lurte på egentlig? Du vet jo best. Dere gjør jo alt riktig. Du vil ikke kompromisse på noe som helst mer enn det du gjør. Du er perfekt! (selv om jeg vil nå si at en som tjener under 300 000 frivillig ikke tar ansvar for å forsørge barnet sitt). Jeg synes helt ærlig at du virker dogmatisk og lite sympatisk. Litt sånn tante Sofie: Hvis bare alle var som meg så ville alt bli bra. En kommentar til alle dere stemødre der ute som mener at alt «galt» med stebarnet er mors skyld: Ikke alle barn er tipp topp sjarmerende hele livet. Mange går igjennom vanskelige perioder, både når det gjelder venner, væremåte, kostpreferanser, fritidsaktiviteter. De kan bli kvisete, kvapsete, mutte, kranglete osv. Det er derfor det er så viktig at barnet er omgitt av mennesker - aller helst biologiske foreldre - som elsker dem betingelsesløst og tåler disse periodene. Det blir folk av de fleste! Hvorfor kan ikke gutten få en elgkarbonade ved siden av linsegryta et par dager i uken? Fordi stemor har en hangup? Anonymkode: 4ae05...4a8 20 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. august 2020 #138 Del Skrevet 14. august 2020 Det finnes mange retter som kan serveres og ikke si det er vegetar; tacopai ( har blitt «lurt» selv) «kjøttboller» vegetarlasagne og vegetarpølse. Jeg hadde rett og slett bare sagt det er vanlig lasagne m små kjøttbiter (hiv oppi litt veggisdeig) osv, er rimelig sikker på han spiser det da. Anonymkode: e273e...df2 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. august 2020 #139 Del Skrevet 14. august 2020 11 minutter siden, AnonymBruker skrev: Skjønner ikke hvorfor dette er så negativt! Dette kostholdet er anbefalt av helsedirektoratet til og med! Vi serverer ikke sær vegetarmat som hvetespirer, utelukkende bønneretter. Vi har egg, pannekaker, grønnsakssuppe, grønnsaksgratenger. For å imøtekommende komme barnets behov har vi også hatt kjøtterstatninger, vegetarburgere, vegetarpølser. Fiskerettene har vi prøvd hjemmelagde torskenuggets, lakseburger, grillet fisk, panert fisk. Men så fort han får vite at maten inneholder fisk blir det æsj! Men han spiser seg mett på tilbehøret. Og får ta seg brødskiver med kjøttpålegg hvis han er mer sulten. Han får velge kjøttpålegg selv i butikken og brød selv. Han får også velge middag helt selv en dag i uka, samt være med på bestemme de resterende 6 dagene! Men da selvsagt innenfor kriteriene våre. Som voksen bør man kunne greie å spise fisk! Derfor er det viktig at han lærer seg det. Ellers så gjør vi masse sammen, skogsturer, sykkelturer, teltturer. Dette er noe han også hater, vil helst bare sitte å spille inne Og til dere som er bekymret for at han får i seg nok mat, det gjør han! Han er mer overvektig enn undervektig for å si det sånn. Derfor er det ekstra viktig med godt kosthold og mye fysisk aktivitet TS Anonymkode: a56e3...054 Er vel få som har kritisert maten dere lager? Ikke noe galt med maten i seg selv, og barnet har sikkert godt av et sunnere og mer variert kosthold. Kritikken går vel mer på at du utviser liten forståelse for den store omveltningen det er i livet for en 9-åring å plutselig måtte forholde seg til å ha to hjem. I det ene hjemmet som han nå plutselig skal tilbringe halvparten av tiden har de matvaner som han overhode ikke kjenner seg igjen i. Hva med å være litt raus og fleksibel i starten? Hvis ungen kun spiser kjøtt kan dere kanskje starte med å tilsette grønnsaker i kjøttfarsen når dere lager kjøttboller i stedet for å servere grønnsakswok? Ungen bør jo ikke leve på ris og potet fordi dere ikke føler det det riktig å lage noe annet barnet liker? Anonymkode: 5174a...3e1 12 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. august 2020 #140 Del Skrevet 14. august 2020 7 timer siden, AnonymBruker skrev: Vi er ett par som er opptatt av miljø og dyrevelferd , der vi spiser kjøtt en dag i uka. Kjøttet kjøpes da av gårder som driver med dyrevennlig og økologisk kjøttproduksjon. Vi har fisk 2 ganger i uka. Og vegetarmiddag resterende 4 dager. Stebarnet vårt en hyggelig gutt på 9 år har nylig begynt å bo hos oss annenhver uke. Han kan hverken fordra fisk eller vegetarmiddager. Han vil ha kjøttmat til hvert eneste måltid. Vi har for hans og husfredens skyld kjøpt inn kjøttpålegg til han, men middagene er ett stort problem. Han nekter å spise vegetarmat eller fisk, og protesterer høylytt hver gang. Han har med seg sin mor på laget og hun krever nå at han for servert kjøtt til middagen slik at han får spist. Ærlig talt!? Hvor vanskelig er det å spise vegetar og fisk?! Jeg har prøvd alt, vi har vanlige vegetarmiddager som grønnsakssuppe og pannekaker, pai, grønnsaksgratenger, vegetar wok og vegetar lasagne. Jeg har prøvd å involvere han i matlaging, men han har ikke lyst. Jeg har prøvd å se på ulike vegetar og fiskeretter sammen med han, men ingenting frister. Moren hans mener vi driver med barnemishandling. Han får bestemme middag en dag i uka, og da blir det kjøttmat. Og ferier helt greit. I tillegg til lite kjøtt, har vi ikke bil pga miljøet. Derfor må stesønn gå til og fra skole 1 km og fotballtrening 1 km. Moren krever at han må få busskort slik at han kan kjøre buss til og fra. Samboer sier at vi skal hi blaffen i det hun sier og bare leve som før. Det er ingen vits i å diskutere med henne. Men jeg føler vi må ha en god tone med henne og stesønnen vår. Dette skaper så dårlig stemning hjemme. Har dere råd til oss? Anonymkode: a56e3...054 Synes det er bra at dere gir ham kjøttpålegg. Jeg har alltid selv vært veldig glad i det på skiven, og hadde blitt veldig lei meg om jeg ikke fikk det. Men i forhold til middag, kan ingen kreve noe. Om dere velger og tilrettelegge er helt opp til dere. Er like så greit å lære allerede nå at man spiser det man får servert. Det jeg er oppvokst med er at man skal smake på middagen, men at det er greit om det ikke faller i smak. Da kan man gå å ta seg en skive med noe på. Enkelt og greit. Jeg har selv hatt mange middager med bare poteter og saus, da jeg ikke liker steik av noe slag, svin, okse etc. Men har da spise det jeg har hatt lyst til. Anonymkode: cda8c...b53 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå