AnonymBruker Skrevet 14. august 2020 #61 Del Skrevet 14. august 2020 Til dere som kritiserer oss for å være for strenge på kosten: Han får kjøttpålegg hver dag. Vi spiser det ikke, men han får det for at overgangen ikke skal bli så stor. Så får han ha med seg matpakke han liker Anonymkode: a56e3...054 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Loff77 Skrevet 14. august 2020 #62 Del Skrevet 14. august 2020 (endret) 5 minutter siden, Nerine_ skrev: Jaha, så hva mener du man skal gjøre når barnet ikke liker fisk? Tvinge det til å spise? Nekte annen mat? Alle liker jo fisk i en eller annen slags form eller smak. Altså det kan jo varieres i uendelig smaker og former. Du tror ikke dette er holdninger de får fra mor/far og venner i barnehagen? De foretrekker annet og foreldre disker opp over tid og vipps så er myten etablert; hun liker ikke fisk hun stakkars liten får få pølse hun da Endret 14. august 2020 av Loff77 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. august 2020 #63 Del Skrevet 14. august 2020 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Enig med deg. Men tenker og at det kommer litt an på veien . Mine barn kunne ikke gått 1km ,her vi bor. Smal, svinget vei, ingen veiskulder, mye trafikk, om vinteren raser det is ned på veien fra fjellet over. I løpet av to år har vi nesten blitt påkjørt 4 ganger. Så her kjører jeg 1km ja. Veien er farlig samme hvor kort stykke det er. Anonymkode: 45f9a...ae5 Da skjønner jeg at dere kjører barna. Men her er det som sagt helt problemfri skolevei, med fortau og skiltet som skolevei fartsgrense 30, på store deler av strekningen. Alle barna i nabolaget går til skolen, det har aldri vært ett problem Anonymkode: a56e3...054 7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. august 2020 #64 Del Skrevet 14. august 2020 5 minutter siden, Nerine_ skrev: Jaha, så hva mener du man skal gjøre når barnet ikke liker fisk? Tvinge det til å spise? Nekte annen mat? Fortsetter å tilby. Insisterer på at barnet skal smake hver gang det blir servert. Servere forskjellige typer fisk og fiskemiddager. Det kan jo varieres i det uendelige. Involvere barnet i matlagingen, osv. Anonymkode: 3380d...fc9 7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Nerine_ Skrevet 14. august 2020 #65 Del Skrevet 14. august 2020 1 minutt siden, Loff77 skrev: Alle liker jo fisk i en eller annen slags form eller smak. Altså det kan jo varieres i uendelig smaker og former. Du tror ikke dette er holdninger de får fra mor/far? De foretrekker annet og foreldre disker opp over tid og vipps så er myten etablert; hun liker ikke fisk hun stakkars liten får få pølse hun da Vi voksne liker fisk, og har hele veien servert fisk i uendelig varianter. Men fortsatt liker ikke ett av tre barn fisk, men får selvsagt ikke tilbud om pølse eller annen middag isteden, da blir det bare brødmat. Hvordan kan du få det til å være min skyld at ikke barnet liker fisk? 8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Loff77 Skrevet 14. august 2020 #66 Del Skrevet 14. august 2020 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Fortsetter å tilby. Insisterer på at barnet skal smake hver gang det blir servert. Servere forskjellige typer fisk og fiskemiddager. Det kan jo varieres i det uendelige. Involvere barnet i matlagingen, osv. Anonymkode: 3380d...fc9 Nei huff er det ikke mye enklere å være enig med barnet da? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Nerine_ Skrevet 14. august 2020 #67 Del Skrevet 14. august 2020 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Fortsetter å tilby. Insisterer på at barnet skal smake hver gang det blir servert. Servere forskjellige typer fisk og fiskemiddager. Det kan jo varieres i det uendelige. Involvere barnet i matlagingen, osv. Anonymkode: 3380d...fc9 Det er gjort i 12 år, barnet liker fortsatt ikke fisk. 7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. august 2020 #68 Del Skrevet 14. august 2020 Husk nå på at det er en stor overgang for gutten å plutselig bo 50/50. Ikke sikkert det er bare maten det handler om, men det er noe av det mest konkrete. For meg ville prioritet nummer en vært at gutten skal trives og jeg ville gjort mange kompromisser for å få til det. Anonymkode: 4ae05...4a8 11 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Loff77 Skrevet 14. august 2020 #69 Del Skrevet 14. august 2020 2 minutter siden, Nerine_ skrev: Vi voksne liker fisk, og har hele veien servert fisk i uendelig varianter. Men fortsatt liker ikke ett av tre barn fisk, men får selvsagt ikke tilbud om pølse eller annen middag isteden, da blir det bare brødmat. Hvordan kan du få det til å være min skyld at ikke barnet liker fisk? Sier ikke det er din skyld jeg og det finnes selvfølgelig barn som er så stae att de ikke spiser i noen som helst form men det er unntak og ikke de 99% andre som ikke ‘’liker’’ fisk. Da tenker jeg det er helt greit att de spiser tilbehøret potet/ris/pasta og grønsaker den dagen. Men att det ikke skal tilbys noe annet 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. august 2020 #70 Del Skrevet 14. august 2020 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: Husk nå på at det er en stor overgang for gutten å plutselig bo 50/50. Ikke sikkert det er bare maten det handler om, men det er noe av det mest konkrete. For meg ville prioritet nummer en vært at gutten skal trives og jeg ville gjort mange kompromisser for å få til det. Anonymkode: 4ae05...4a8 Gutten ønsket ikke å bo 50/50, men barnemor insisterte pga av økonomiske årsaker. Anonymkode: a56e3...054 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Loff77 Skrevet 14. august 2020 #71 Del Skrevet 14. august 2020 8 minutter siden, Nerine_ skrev: Vi voksne liker fisk, og har hele veien servert fisk i uendelig varianter. Men fortsatt liker ikke ett av tre barn fisk, men får selvsagt ikke tilbud om pølse eller annen middag isteden, da blir det bare brødmat. Hvordan kan du få det til å være min skyld at ikke barnet liker fisk? Det er nok ikke typisk din famile jeg tenker på, er jo hele familier som ikke ‘’liker’’ fisk😀 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. august 2020 #72 Del Skrevet 14. august 2020 3 minutter siden, Loff77 skrev: Det er nok ikke typisk din famile jeg tenker på, er jo hele familier som ikke ‘’liker’’ fisk😀 Det er litt av holdningen hos mor også, salvie fortalte at barnemor heller ikke liker fisk Anonymkode: a56e3...054 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. august 2020 #73 Del Skrevet 14. august 2020 11 minutter siden, AnonymBruker skrev: Gutten ønsket ikke å bo 50/50, men barnemor insisterte pga av økonomiske årsaker. Anonymkode: a56e3...054 OK, og dere er heller ikke spesielt ivrige på denne ordningen, så da løser det seg sikkert snart hvis verken gutten eller dere trives. Anonymkode: 4ae05...4a8 10 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. august 2020 #74 Del Skrevet 14. august 2020 Altså, nå er jeg 50 år, og jeg liker ikke fisk... det er ikke godt i noen form. Men jeg har likevel servert det og spist det ukentlig siden vi fikk barn. Mannen og vårt ene barn elsker fisk og har gjort det siden hun var liten, det andre barnet liker heller ikke fisk. Det er nå engang slik at selv om det er sundt og anbefalt betyr det ikke at alle kan "lære" seg til å "tvinges" til og spise fisk. Anonymkode: 96346...bc6 8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. august 2020 #75 Del Skrevet 14. august 2020 Veldig trist at barnet ikke kan få velge selv i større grad hva det vil spise. Enn om det hadde vært motsatt? At dere hadde et «normalt» kosthold og barnet kom hjem og ville bli veganer? Ville dere tilrettelagt for det eller vært like vanskelige? Det er er da virkelig ikke vanskelig å tilrettelegge for at gutten skal ha et sunt og variert kosthold som også inneholder kjøtt av god kvalitet som kommer fra dyr som har hatt det bra. Dyrevelferden i Norge og skremselspropagandaen fra USA ol. kan ikke sammenlignes. Dere jobber sabla effektivt for at gutten ikke skal føle seg sett, hørt eller velkommen i det som skal være hjemmet hans halvparten av tiden. Godt jobba. 👍 Anonymkode: 767ee...593 13 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. august 2020 #76 Del Skrevet 14. august 2020 11 minutter siden, AnonymBruker skrev: OK, og dere er heller ikke spesielt ivrige på denne ordningen, så da løser det seg sikkert snart hvis verken gutten eller dere trives. Anonymkode: 4ae05...4a8 Hvor har du det fra? Vi er glad i han og for vår del kan han bo her 100% om han vil. Anonymkode: a56e3...054 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. august 2020 #77 Del Skrevet 14. august 2020 Jeg syns fryktelig synd på gutten jeg! For det første: ‘Stebarnet vårt’, hvem sitt stebarn??? Er det ikke din sønn? Og gutten kan ikke fordra maten han får annenhver uke. Prøv det selv alle som svarer i tråden her at det får han bare finne seg i!! Og gutten selv ønsker ikke 50/50, men må fordi penger tydeligvis er viktigere enn hans trivsel og ønsker. Stakkars, stakkars gutt! Noen burde virkelig gå i seg selv og sette barnet foran sine egne visjoner og ideologier! Anonymkode: fc226...8cd 16 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. august 2020 #78 Del Skrevet 14. august 2020 Har ikke lest alle svarene her, men her er mine tanker. Dere har rett. Dere gir gutten sunn og variert mat, og i deres hus bestemmer der. Ikke barnemor. Dere lever også en livsstil som gjør at han er mer aktiv enn han ville ha gjort hvos dere hadde bil. Dere har rett. MEN! Jeg hadde vært litt bekymret for hvordan gutten opplever det å bo hos dere. Noen år frem i tid kan jeg se for meg at gutten vil nekte å være hos dere fordi a) han har det mer behagelig og får gjøre ting han foretrekker hos mor, og b) mor støtter ham i at dere gjør noe 'feil'. Jeg ville ha gjort en større innsats for å prøve å få gutten til å trives litt mer hos dere sånn at dere ikke ender opp med at han synes dere er 'de sære hippiefolka som tvinger ham til å gå til skolen regnet og spise bønner og kaninmat'. For med mors påvirkning er det fort slik han vil tenke på hjemmet deres. Målet deres er å ha et bedre forhold til denne gutten i flere år. Drit i barnemor. Jeg tror dessverre ikke å prøve å involvere ham i oppskrifter og matlaging vil hjelpe dere så mye, da han vil se på det som en måte dere skal overbevise ham å spise fisk. Han ender uansett opp med å spise fisk, og det vil han ikke. Beklager å måtte si det, for jeg har stor respekt for deres miljøvennlige livsvalg, men jeg tror dere rett og slett må fire litt på kravene. Kjøp en pølsepakke, eller noen små kjøttstykker. Lag deres eget grønnsakstilbehør som serveres med det slik at han får i seg litt av deres mat også. Han vil da oppleve at dere hører på hans ønsker, ikke bare at dere skal tvinge ham til å leve etter deres ønsker. I lengden tror jeg det vil gjøre ham mer vennlig innstilt til dere og deres måte å gjøre ting på. Anonymkode: b8841...675 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
skruf Skrevet 14. august 2020 #79 Del Skrevet 14. august 2020 1 time siden, AnonymBruker skrev: Alle barn vokser opp med sine barns overbevisninger. Det er bare at det ikke blir sett på som overbevisninger når man mener det er normalt. Å spise kjøtt hver dag er en overbevisning, det er en mening. Det er ikke et faktum at man må ha kjøtt hver dag. Mange barn vokser opp med denne overbevisningen Å si takk for maten er også en overbevisning som foreldrene har. De mener at sånn skal man gjøre det Det finnes ingen barn som vokser opp med foreldre som ikke har overbevisninger Du snakker om ernæring men så nevner du pølser som er noe av det verste du kan putte i mennesker. Pølser er noe av det kvalmeste innen "mat" og jeg forstår ikke at folk spiser det. Regner med det er fordi folk ikke aner hva det egentlig er. Hvor mange middager fikk du i uken du likte som barn? Anonymkode: d7be0...cd2 Pølser var bare et eksempel, og jeg skrev også at man gjerne kan kjøpe kvalitetspølser med høyt kjøttinnhold hos slakter. Disse pølsene er dyrere enn en pakke fra gilde, men verdt prisen da det er et renere produkt. Vi kjøper f.eks pølser av en bekjent som produserer kjøttprodukter selv, og jeg det et ikke noe usunt med de pølsene, bare rene råvarer og rent kjøtt. Vet at ikke alle har bekjente som lager pølser, men hvis du kjøper pølser og annen kjøttmat hos en slakter så får man et mye bedre og renere produkt Jeg skrev ikke at man skal servere barnet billigste og dårligste sort pølser. 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Humle Brumle Skrevet 14. august 2020 #80 Del Skrevet 14. august 2020 Kanskje dette ikke handler om bare trass men også noe med at det er vanskelig for han at pappa har fått en ny kjæreste. Var samboeren din opptatt av å spise vegetar og miljøet før du møtte han? Hvis ikke så kan det hende dette er hans måte å protestere mot den nye kjæresten til pappa? Kanskje han synes pappa har forandret deg for mye? 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå