AnonymBruker Skrevet 18. august 2020 #201 Del Skrevet 18. august 2020 17 timer siden, Geirfuglen skrev: Dette er for spesielt interesserte som kjøper fra Reko-Ringen osv. Det er ikke dette man får kjøpt på butikken. Altså blir det jo en slags gullstandard for landbruket, men som bare er en mikroskopisk andel av totalen og absolutt ikke gir et reelt bilde. Det kunne vært interessant å se regnestykket opp mot dagens kjøttforbruk. F.eks har man en del gårder med 3000 griser på rundt her. Skulle man sluppet ut alle disse og gjort dem til frilandsgris, lurer jeg på hvordan vannkvaliteten her nede i nærmeste innsjø hadde blitt, da det allerede er for stor avrenning fra husdyrhold her. Reko-ringer er ikke noen elitegrupper som det er umulig å få innpass i. Det er åpent for alle. Her er liste over Norske reko-ringer. Eventuelt kan du oppsøke bøndene jeg nevne tidligere og spørre om å få kjøpe direkte av dem. Så lett er det faktisk. Alle bønder som sender kjøtt inn til slakt har lov til å kjøpe sitt kjøtt tilbake fra slakteriet og selge videre. Anonymkode: 4ecf4...1fc 7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lou Salome Skrevet 19. august 2020 #202 Del Skrevet 19. august 2020 (endret) Ts, ærlig talt, hvor vanskelig kan det være å gi niåringen mat han liker? Og hva er «vegetarmat»? Nekter han totalt å spise grøt, pannekaker, pasta med pesto, pasta med ost, pizza (uten kjøtt), taco (uten kjøtt), alt av potet, alle grønnsaker, ris, supper, fisk uansett form (panert, grateng, fiskeboller, fiskekaker), all vanlig mat? Hva spiser han hos moren, hva slags middagsmat er det han (og moren) krever? Du skriver at alt er egentlig helt perfekt, ingen ting kan eller bør endres, så hva er det du spør om råd om? Bekreftelse på at gutten er håpløs, bortskjemt, kresen, kravstor lat og vanskelig, og mora med? Når det gjelder transport må dere jo finne ut av hva som fungerer, om dere bør følge ham, sykle, sparkesykkel, ta bussen med ham, kan han gå nå og ta buss til vinteren, ta følge med andre osv, ikke bare si at han skal gå selv fra dag én hvis han syns det er langt/vanskelig. Og hvorfor er det du som har ansvaret for stemningen og trivselen og for at dette skal fungere, faren må jo finne ut av alt sammen med gutten og moren og deg. Moren kan ikke kreve noe, men gutten må jo ha det bra. Du kan ikke bestemme alt. I følge deg er alt tipp topp hos dere. Det er barnet det er noe feil med. Han syns nok det er ganske mange feil hjemme og han klager. Det er han dere må finne ut av det med, ikke oss. Endret 19. august 2020 av Lou Salome 7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. august 2020 #203 Del Skrevet 19. august 2020 10 minutter siden, Lou Salome skrev: Ts, ærlig talt, hvor vanskelig kan det være å gi niåringen mat han liker? Og hva er «vegetarmat»? Nekter han totalt å spise grøt, pannekaker, pasta med pesto, pasta med ost, pizza (uten kjøtt), taco (uten kjøtt), alt av potet, alle grønnsaker, ris, supper, fisk uansett form (panert, grateng, fiskeboller, fiskekaker), all vanlig mat? Hva spiser han hos moren, hva slags middagsmat er det han (og moren) krever? Du skriver at alt er egentlig helt perfekt, ingen ting kan eller bør endres, så hva er det du spør om råd om? Bekreftelse på at gutten er håpløs, bortskjemt, kresen, kravstor lat og vanskelig, og mora med? Når det gjelder transport må dere jo finne ut av hva som fungerer, om dere bør følge ham, sykle, sparkesykkel, ta bussen med ham, kan han gå nå og ta buss til vinteren, ta følge med andre osv, ikke bare si at han skal gå selv fra dag én hvis han syns det er langt/vanskelig. Og hvorfor er det du som har ansvaret for stemningen og trivselen og for at dette skal fungere, faren må jo finne ut av alt sammen med gutten og moren og deg. Moren kan ikke kreve noe, men gutten må jo ha det bra. Du kan ikke bestemme alt. I følge deg er alt tipp topp hos dere. Det er barnet server noe feil med. Han syns nok det er ganske mange feil hjemme og han klager. Det er han dere må finne ut av det med, ikke oss. Ta å les HI om igjen da. Du leser TS veldig vrangt og urimelig. Hun lurer på om de skal komme gutten mer i møte, mens guttens far er den som ikke ønsker å endre noe. Anonymkode: 3380d...fc9 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lou Salome Skrevet 19. august 2020 #204 Del Skrevet 19. august 2020 (endret) 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Ta å les HI om igjen da. Du leser TS veldig vrangt og urimelig. Hun lurer på om de skal komme gutten mer i møte, mens guttens far er den som ikke ønsker å endre noe. Anonymkode: 3380d...fc9 Jamen, 11 sider her foreslår jo at hun skal komme gutten mer i møte? Men hun svarer og svarer at de har strukket seg langt og noe mer er urimelig og uønsket, men moren og gutten er ikke fornøyd. En gutt som ikke ønsker bo der i utgangspunktet og som bare har bodd der noen uker. Hvis alt er i orden, hvorfor spør hun? Endret 19. august 2020 av Lou Salome 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. august 2020 #205 Del Skrevet 19. august 2020 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Ta å les HI om igjen da. Du leser TS veldig vrangt og urimelig. Hun lurer på om de skal komme gutten mer i møte, mens guttens far er den som ikke ønsker å endre noe. Anonymkode: 3380d...fc9 Nei, TS skriver flere ganger at det er helt "uaktuelt" å servere mer kjøtt enn den ene dage. Anonymkode: 4ae05...4a8 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. august 2020 #206 Del Skrevet 19. august 2020 Lag hver deres liste med 7 middagsretter (du, mannen din og sønnen). Så bestemmer dere hver 2. Dag, rettferdig pluss dere har planlagt middag i 3 uker høres ut som moren har ett eller annet horn i siden til dere og setter han litt opp mot dere. Dumt, og i så fall så hjelper det ikke hva dere gjør, om dere har kjøtt 7 dager i uken (som for øvrig ingen burde ha), for da finner hun noe annet. Men med en løsning der han får være med litt mer å bestemme så føler han seg ikke overkjørt! Ikke rart han ikke gidder å engasjere seg i matlaging når det er mat han i utgangspunktet er negativ til, blir kanskje gøyere hvis han selv har bestemt? Anonymkode: b840c...9f4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. august 2020 #207 Del Skrevet 19. august 2020 Jeg personlig forstår ikke hvorfor det er mulig å servere kjøtt iallfall to ganger i uken, når gutten gir så tydelig ønske om en annen type mat. Ikke noe galt i å være miljøbevisst og spise stort sett plantebasert/sjømat, men det er ikke riktig å presse den livsstilen på andre mennesker, enten det er et barn eller en voksen. Man må få velge selv. Så prinsippfast kan man ikke være når man har barn som også skal trives i sitt eget hjem. Synes ikke det gjør noen ting at han må gå en kilometer for å komme seg til skole og trening, det tar ingen skade av, men det er synd at dere setter egne ønsker og behov foran guttens behov. Han spiser seg mett på tilbehøret, sier du, men jeg hadde helt ærlig ikke vært fornøyd med å bare spise tilbehør hele tiden. Det blir jo ikke vegetarianere heller de gangene de får servert tilbehør borte hos andre fordi de ikke spiser kjøtt - så hvorfor skal gutten deres måtte ta til takke med det? Anonymkode: dc2eb...55f 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. august 2020 #208 Del Skrevet 19. august 2020 33 minutter siden, Lou Salome skrev: Ts, ærlig talt, hvor vanskelig kan det være å gi niåringen mat han liker? Og hva er «vegetarmat»? Nekter han totalt å spise grøt, pannekaker, pasta med pesto, pasta med ost, pizza (uten kjøtt), taco (uten kjøtt), alt av potet, alle grønnsaker, ris, supper, fisk uansett form (panert, grateng, fiskeboller, fiskekaker), all vanlig mat? Hva spiser han hos moren, hva slags middagsmat er det han (og moren) krever? Du skriver at alt er egentlig helt perfekt, ingen ting kan eller bør endres, så hva er det du spør om råd om? Bekreftelse på at gutten er håpløs, bortskjemt, kresen, kravstor lat og vanskelig, og mora med? Når det gjelder transport må dere jo finne ut av hva som fungerer, om dere bør følge ham, sykle, sparkesykkel, ta bussen med ham, kan han gå nå og ta buss til vinteren, ta følge med andre osv, ikke bare si at han skal gå selv fra dag én hvis han syns det er langt/vanskelig. Og hvorfor er det du som har ansvaret for stemningen og trivselen og for at dette skal fungere, faren må jo finne ut av alt sammen med gutten og moren og deg. Moren kan ikke kreve noe, men gutten må jo ha det bra. Du kan ikke bestemme alt. I følge deg er alt tipp topp hos dere. Det er barnet det er noe feil med. Han syns nok det er ganske mange feil hjemme og han klager. Det er han dere må finne ut av det med, ikke oss. Må innrømme at jeg stiller spørsmål med dette jeg jeg også. Liker han INGENTING av vegetarmat?? Linsegryte, supper, pasta med god tomatsaus, lasagne, brokkoli/blomkål grateng? Potetstappe med veganpølser? Wraps? Ingen verdens ting? Det har jeg svært vanskelig med å tro. Anonymkode: af36e...023 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. august 2020 #209 Del Skrevet 19. august 2020 Så spørsmålet ditt er egentlig om barnemor kan kreve at barnet får næringsrik mat? Ja, det kan hun selvfølgelig. Du sier jo selv at gutten ikke spiser skikkelig når dere serverer vegetarmat. Barn skal aldri bli tvunget på en diett. Det er jo tydelig at DERE tvinger det på ham og han ønsker det ikke. Anonymkode: 06c2d...e12 9 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. august 2020 #210 Del Skrevet 19. august 2020 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Må innrømme at jeg stiller spørsmål med dette jeg jeg også. Liker han INGENTING av vegetarmat?? Linsegryte, supper, pasta med god tomatsaus, lasagne, brokkoli/blomkål grateng? Potetstappe med veganpølser? Wraps? Ingen verdens ting? Det har jeg svært vanskelig med å tro. Anonymkode: af36e...023 Jeg forstår veldig godt hvis gutten ikke spiser veganpølser og veganburgere, de smaker jo høgg. Barn generelt liker ikke å bare spise grønnsaker. Grønnsaker skal være tilbehør til noe, ikke eneste ingrediensen. Anonymkode: 9a1c5...c73 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. august 2020 #211 Del Skrevet 19. august 2020 26 minutter siden, AnonymBruker skrev: Så spørsmålet ditt er egentlig om barnemor kan kreve at barnet får næringsrik mat? Ja, det kan hun selvfølgelig. Du sier jo selv at gutten ikke spiser skikkelig når dere serverer vegetarmat. Barn skal aldri bli tvunget på en diett. Det er jo tydelig at DERE tvinger det på ham og han ønsker det ikke. Anonymkode: 06c2d...e12 Nettopp. Minner om fanatisme dette. Barn skal ha allsidig mat, blant annet nok proteiner, vitaminer (inkludert B12) og mineraler. Man skal spise bra mye grønnsaker for å få i seg like mye proteiner som kjøtt gir. Linser og bønner er smakløse, sånn at man må slå dem i hjel med krydder for å kunne spise dem. Og siden barn ikke liker så mye krydder, har man det gående. Anonymkode: 9a1c5...c73 13 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
abc123detvardet Skrevet 19. august 2020 #212 Del Skrevet 19. august 2020 Hva vil barnet? Hvis barnet ville ha kjøtt (eller fisk) til middag, burde barnet få det. 7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
abc123detvardet Skrevet 19. august 2020 #213 Del Skrevet 19. august 2020 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Må innrømme at jeg stiller spørsmål med dette jeg jeg også. Liker han INGENTING av vegetarmat?? Linsegryte, supper, pasta med god tomatsaus, lasagne, brokkoli/blomkål grateng? Potetstappe med veganpølser? Wraps? Ingen verdens ting? Det har jeg svært vanskelig med å tro. Anonymkode: af36e...023 Spiste ingenting av det når jeg var barn. Spiser faktisk veldig lite av det du nevner nå også. 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. august 2020 #214 Del Skrevet 19. august 2020 På 14.8.2020 den 14.11, AnonymBruker skrev: Tenker på gutten jeg da. Vi har to barn, og det påvirker vårt kosthold. Vi lager barnevennlige middager vi vet at de liker. Det er viktig at de spiser godt. Det har mye å si for trivsel og stemning rundt middagsbordet, at alle liker maten:) Mange barn er kresne og barn generelt liker rutiner. Hadde det bare vært meg og mannen, hadde vi spist veldig mye anderledes tror jeg. Det er jo litt nytt for denne gutten at han bor annenhver uke hos dere. Jeg ville lagt tilrette for at han trives. Så kan dere heller spise mer vegetar etterhvert. Spis litt mer kjøtt nå, og dropp heller flyreiser de neste årene. Bil syns jeg ikke det virker som dere trenger. Anonymkode: 5a071...a0c👍 Anonymkode: bd6ff...e1b Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. august 2020 #215 Del Skrevet 19. august 2020 On 8/14/2020 at 8:08 AM, AnonymBruker said: Vi er ett par som er opptatt av miljø og dyrevelferd , der vi spiser kjøtt en dag i uka. Kjøttet kjøpes da av gårder som driver med dyrevennlig og økologisk kjøttproduksjon. Vi har fisk 2 ganger i uka. Og vegetarmiddag resterende 4 dager. Stebarnet vårt en hyggelig gutt på 9 år har nylig begynt å bo hos oss annenhver uke. Han kan hverken fordra fisk eller vegetarmiddager. Han vil ha kjøttmat til hvert eneste måltid. Vi har for hans og husfredens skyld kjøpt inn kjøttpålegg til han, men middagene er ett stort problem. Han nekter å spise vegetarmat eller fisk, og protesterer høylytt hver gang. Han har med seg sin mor på laget og hun krever nå at han for servert kjøtt til middagen slik at han får spist. Ærlig talt!? Hvor vanskelig er det å spise vegetar og fisk?! Jeg har prøvd alt, vi har vanlige vegetarmiddager som grønnsakssuppe og pannekaker, pai, grønnsaksgratenger, vegetar wok og vegetar lasagne. Jeg har prøvd å involvere han i matlaging, men han har ikke lyst. Jeg har prøvd å se på ulike vegetar og fiskeretter sammen med han, men ingenting frister. Moren hans mener vi driver med barnemishandling. Han får bestemme middag en dag i uka, og da blir det kjøttmat. Og ferier helt greit. I tillegg til lite kjøtt, har vi ikke bil pga miljøet. Derfor må stesønn gå til og fra skole 1 km og fotballtrening 1 km. Moren krever at han må få busskort slik at han kan kjøre buss til og fra. Samboer sier at vi skal hi blaffen i det hun sier og bare leve som før. Det er ingen vits i å diskutere med henne. Men jeg føler vi må ha en god tone med henne og stesønnen vår. Dette skaper så dårlig stemning hjemme. Har dere råd til oss? Anonymkode: a56e3...054 9 år og han har ikke et hjem der han får spise vanlig mat.....😢 ser for meg hvordan han først ble skilsmissebarn. Så har faren blitt pålagt en ny livsstil som strømsparetips og ihuga veggis fordi han har funnet seg en yngre fanatisk kjærring som kjører veganerhipster. herregud. Stakkars unge...... Anonymkode: f171c...901 12 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. august 2020 #216 Del Skrevet 19. august 2020 10 hours ago, Lou Salome said: Jamen, 11 sider her foreslår jo at hun skal komme gutten mer i møte? Men hun svarer og svarer at de har strukket seg langt og noe mer er urimelig og uønsket, men moren og gutten er ikke fornøyd. En gutt som ikke ønsker bo der i utgangspunktet og som bare har bodd der noen uker. Hvis alt er i orden, hvorfor spør hun? Ts bruker sin hellige matreligiøse overbevisning til å nekte et barn i vekst næringsrik mat som fettløselige vitaminer og høyverdige proteiner. Det er for f. omsorgssvikt. ikke tror jeg at faren er så men på livsstilen. En han ligger med Ts og gjør vel som han får beskjed om. pissforeldre 😤 la nå ungen leve normalt Anonymkode: f171c...901 7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. august 2020 #217 Del Skrevet 19. august 2020 Stakkars unge. Kjøtt er hva barn i vekst trenger. Grunnen til at barn ikke liker grønnsaker er fordi grønnsaker er helt verdiløst mtp ernæring og proteiner, så det spiser man kun hvis man ikke har noe alternativ. Det har evolysjonen lært oss. Det er fattigmanns kost. Fisk bør man ligge unna, den er full av miljøgifter, iallfall fet fisk. Anonymkode: 0ed1a...053 8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sunnys Skrevet 19. august 2020 #218 Del Skrevet 19. august 2020 Barnemor kan vel ikke kreve noen ting om ang hva barnet spiser hos dere. Det viktigste er at barnet liker maten, blir god og mett og at maten inneholder de næringsstoffene og mineralene barnet trenger for å vokse. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. august 2020 #219 Del Skrevet 19. august 2020 2 timer siden, AnonymBruker skrev: 9 år og han har ikke et hjem der han får spise vanlig mat.....😢 ser for meg hvordan han først ble skilsmissebarn. Så har faren blitt pålagt en ny livsstil som strømsparetips og ihuga veggis fordi han har funnet seg en yngre fanatisk kjærring som kjører veganerhipster. herregud. Stakkars unge...... Anonymkode: f171c...901 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Ts bruker sin hellige matreligiøse overbevisning til å nekte et barn i vekst næringsrik mat som fettløselige vitaminer og høyverdige proteiner. Det er for f. omsorgssvikt. ikke tror jeg at faren er så men på livsstilen. En han ligger med Ts og gjør vel som han får beskjed om. pissforeldre 😤 la nå ungen leve normalt Anonymkode: f171c...901 10 timer siden, AnonymBruker skrev: Så spørsmålet ditt er egentlig om barnemor kan kreve at barnet får næringsrik mat? Ja, det kan hun selvfølgelig. Du sier jo selv at gutten ikke spiser skikkelig når dere serverer vegetarmat. Barn skal aldri bli tvunget på en diett. Det er jo tydelig at DERE tvinger det på ham og han ønsker det ikke. Anonymkode: 06c2d...e12 Visste ikke at det var SÅ dramatisk for et barn å få kjøttfri middag noen dager i uken 😛 stakkars, han kommer nok til å få traumer 😂 Anonymkode: b840c...9f4 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. august 2020 #220 Del Skrevet 20. august 2020 11 hours ago, AnonymBruker said: Visste ikke at det var SÅ dramatisk for et barn å få kjøttfri middag noen dager i uken 😛 stakkars, han kommer nok til å få traumer 😂 Anonymkode: b840c...9f4 Dette er hans hjem. Det virker det som om Ts glemmer. Traumer får han sikkert nok av sett den totale situasjonen under ett. En uke med et sånt menneske m matfanatisme og jeg hadde fått fnatt. Og jeg er ikke i vekst. Anonymkode: f171c...901 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå