Gå til innhold

Kan barnemor kreve kjøttmat hver dag?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Les deg opp på beitedyr og karbonbinding du. Kjøtt fra gressforede dyr er mye mer miljøvennlig enn den prosesserte, langreiste veganske burgeren og tofuen og de veganske pølsene mange veganere spiser. 

Anonymkode: 48f0b...f02

Nei, det er det ikke. En avocado fra Chile er mer miljøvennlig enn biffen fra kua til naboen min. Dere kjøttspisere er så fulle av unnskyldninger og dårlige argumenteter at jeg blir helt gal.

Anonymkode: af36e...023

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

8 timer siden, AnonymBruker skrev:

Nei, det er det ikke. En avocado fra Chile er mer miljøvennlig enn biffen fra kua til naboen min. Dere kjøttspisere er så fulle av unnskyldninger og dårlige argumenteter at jeg blir helt gal.

Den kommer til Norge med duer eller via flaskepost ? 

Anonymkode: 7fef0...c81

• Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jo, det er det. Dere veganere er så feilinformert at jeg blir gal. Det er blitt gjort en livssyklusanalyse av White Oak Pastures (en regenerativ gård i USA) og biff derfra er karbonnegativt, altså at driften binder mer karbon enn de slipper ut. Kjøtt derfra er altså bevist å være veldig bra for miljøet. Og det er flere og flere som driver regenerativt. 😍 Savory institute lærer bønder å drive regenerativt. Impossible burger øker drivhusgassene og skader altså miljøet. Matjorda på White Oak har 5% biomasse og det er maks drt kan være, så laget med matjord vokser seg tykkere og tykkere. 

image.thumb.png.e40b32723b764d2c8b0ad135fc338bd3.png

Anonymkode: 4ecf4...1fc

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jo, det er det. Dere veganere er så feilinformert at jeg blir gal. Det er blitt gjort en livssyklusanalyse av White Oak Pastures (en regenerativ gård i USA) og biff derfra er karbonnegativt, altså at driften binder mer karbon enn de slipper ut. Kjøtt derfra er altså bevist å være veldig bra for miljøet. Og det er flere og flere som driver regenerativt. 😍 Savory institute lærer bønder å drive regenerativt. Impossible burger øker drivhusgassene og skader altså miljøet. Matjorda på White Oak har 5% biomasse og det er maks drt kan være, så laget med matjord vokser seg tykkere og tykkere. 

https://www.faktisk.no/faktasjekker/JE6/nei-rodt-kjott-fra-breim-er-ikke-bedre-for-klimaet-enn-avokado-fra-chile
Skulle tro kjøttet deres har blokkert hele hjernen deres.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geirfuglen
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har fortsatt ikke hørt om regenerativ biff her i Norge. Det kan jo være interessant, men vanligvis er det altså ikke sånn at det er mer miljøvennlig å spise kjøtt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Mor legger jo opp til at gutten får sydd puter under armene. 

Anonymkode: 589d2...a5c

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

https://www.faktisk.no/faktasjekker/JE6/nei-rodt-kjott-fra-breim-er-ikke-bedre-for-klimaet-enn-avokado-fra-chile
Skulle tro kjøttet deres har blokkert hele hjernen deres.

Kjøtt gir masse god næring til hjernen som planter ikke gir. Så kanskje du burde spise mer? Du misset poenget med REGENERATIV drift og beiting. Du kommenterer konvensjonell drift der de får mye kraftfôr. Regenerativ biff er miljøvennlig og impossible burger er miljøskadelig. Så jo, regenerativ biff er mer miljøvennlig enn impossible burger.

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

35 minutter siden, Geirfuglen skrev:

Jeg har fortsatt ikke hørt om regenerativ biff her i Norge. Det kan jo være interessant, men vanligvis er det altså ikke sånn at det er mer miljøvennlig å spise kjøtt.

Ett kjapt søk på google ga f.eks. Virgenes Gård (2), Hårgen GårdNedre Skinnes GårdSander Nordstuen Gård

Mer om regenerativt landbruk.

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geirfuglen
7 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ett kjapt søk på google ga f.eks. Virgenes Gård (2), Hårgen GårdNedre Skinnes GårdSander Nordstuen Gård

Mer om regenerativt landbruk.

Dette er for spesielt interesserte som kjøper fra Reko-Ringen osv. Det er ikke dette man får kjøpt på butikken. Altså blir det jo en slags gullstandard for landbruket, men som bare er en mikroskopisk andel av totalen og absolutt ikke gir et reelt bilde. Det kunne vært interessant å se regnestykket opp mot dagens kjøttforbruk. F.eks har man en del gårder med 3000 griser på rundt her. Skulle man sluppet ut alle disse og gjort dem til frilandsgris, lurer jeg på hvordan vannkvaliteten her nede i nærmeste innsjø hadde blitt, da det allerede er for stor avrenning fra husdyrhold her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Haha! Dette er så typisk.

Alle tråder på KG bare "Unger i dag er så bortskjemte! Vi spiste det vi fikk beskjed om, og ferdig med det. Vi må ha mer disipliiiiin!"

Også tråder på KG "HÆ??? Ungen må få kjøtt alle dager, hele tiden! Hallo, barnet må få velge dette selv."

Anonymkode: 3380d...fc9

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

jenta mi er veldig kresen. spiser verken kjøtt eller fisk.. Men hun må bare spise det hun får servert.. Det hun ikke liker, spiser hun ikke. og så får hun heller ta seg en brødskive litt senere om hun ikke blir mett.. Jeg tar ALDRI hensyn til hva hun liker/ikke liker når jeg planlegger middag. Fordi hun knapt liker noe som helst og er lite villig på å smake 

Anonymkode: 8f755...dda

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Diskusjonen over her er nok helt uinteressant for sønnen i ts' familie. Det er helt vanlig at niåringer "ikke liker" fisk, kun liker utvalgte pålegg og middagsretter, er kresne og rynker på nesa av alt annet enn kjøttdeigbaserte ting som pasta med en viss type kjøttsaus, taco (ikke med linser og bønner ol), pizza ol. Faren og ts må jo bare forsøke å få sønnen til å trives og spise, og bestemmer selv hvor strikte de skal være på å eventuelt servere alternativer, tilpasse, oppfordre til nye retter, være strenge eller være slappe. De fleste må jo kompromisse med barn i hus. Moren kan selvsagt ikke kreve noe som helst, men hun kan jo snakke med faren om at sønnen klager på middagene, og det gjør han jo til faren og ts også, så hvorfor det liksom er morens skyld eller problemstillingen er at hun krever, skjønner jeg ikke. 

Det er alltid sånn at egne barn forstår man bedre (og dermed unnskylder og godtar mer), man elsker dem betingelsesløst, og vektlegger alt som er bra med dem, og man vet det kunne vært så mye verre, det er bare å sammenligne med andre barn som har verre utfordringer, er håpløst kresne, ikke oppfører seg osv. Og nesten alle foreldre strekker seg veldig langt for at barna skal ha det best mulig på alle områder, kanskje man strekker seg for langt, særlig deltidsforeldre som har dårlig samvittighet for skillemisse og delte hjem. Og de velger sine kamper, er det helse-, noe sosialt, skole-, slekt- andre aspekter ved oppdragelse, selve relasjonen til barnet som ikke er optimalt i ny familie, så velger man kanskje bort kampen om kosthold.

Stebarn derimot kunne alltids oppført seg litt bedre, det er lettere å sammenligne med idealet av barn man kjenner som for eksempel spiser alt mulig, ikke klager, er veldig aktive og tilsynelatende veltilpassede på alle punkt. Steforeldre strekker seg også svært langt, og siden man ikke elsker betingelsesløst fra dag én verken ene eller andre veien, eller har instinktiv forståelse for den andre (barnet for de voksnes argumenter og følelser, de voksne for barnas) oppstår det mer konflikt. Barnet sammenligner stemor med mor, mat i det ene hjemmet med mat i det andre, eller maten man får når man er på besøk hos venner (som gjerne er pannekaker og pizza igjen). Steforeldre strekker seg for alle, partner, barn, tom ekser til partner, seg selv og hele totalsituasjonen, og opplever vel ofte at partner setter barnet først i alle situasjoner. Og gjør ikke partner det, men setter steforelder like høyt, blir det mer konflikt med stebarnet. Man nesten ikke vinne og leve med perfekte relasjoner fra første stund når man plutselig har en niåring på halvtid i huset.
Alle ønsker en idealsituasjon også rundt måltider, der alle er glade og fornøyde og spiser sunt og godt og trives rundt bordet. Og eventuelt så bærekraftig og dyrevelferdsvennlig, eller billig, eller tidsbesparende enkelt  eller kvalitets- og smakfullt, variert, vanlig, ernæringsmessig optimalt  eller hva enn den som lager maten og bestemmer kostholdet ønsker. 

Sønnens mor kan selvfølgelig ikke kreve noe som helst når det gjelder matretter eller bilkjøring hjemme i det andre hjemmet. men hun kan kreve et godt samarbeid, og at ts og faren strekker seg langt for at gutten skal trives og ha det bra. Det går også andre veien, med en 50/50-deling, må jo faren også ha litt han skal ha sagt når det gjelder helse (ikke detaljer i kosthold, men helheten) og aktivitet i det andre hjemmet. Særlig når dette er en ny situasjon som gutten ikke ønsker og ikke trives med, må det dialog og godt samarbeid til. Barn tåler godt at det er forskjell også, men knirkefritt kan man ikke forvente at det skal være fra første stund med nytt hjem.

Problemet er nok ikke bil eller fisk til middag, men helheten. 

Anonymkode: a038d...5ab

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

9 timer siden, Geirfuglen skrev:

1 time siden, Geirfuglen skrev:

Dette er for spesielt interesserte som kjøper fra Reko-Ringen osv. Det er ikke dette man får kjøpt på butikken. Altså blir det jo en slags gullstandard for landbruket, men som bare er en mikroskopisk andel av totalen og absolutt ikke gir et reelt bilde. Det kunne vært interessant å se regnestykket opp mot dagens kjøttforbruk. F.eks har man en del gårder med 3000 griser på rundt her. Skulle man sluppet ut alle disse og gjort dem til frilandsgris, lurer jeg på hvordan vannkvaliteten her nede i nærmeste innsjø hadde blitt, da det allerede er for stor avrenning fra husdyrhold her.

Men det er likevel helt feil å si at vegansk kosthold er mer miljøvennlig en kjøtt, nåe kjøtt KAN være mer miljøvennlig og bærekraftig. Man kan si at veganske kosthold *vanligvis* er mer miljøvennlig, eller at det er mer miljøvennlig enn konvensjonelt landbruk. 
Jeg spiser kun selvskutt vilt og kjøtt fra rekoringen, der jeg alltid leser meg opp på den aktuelle gården på forhånd. Jeg er ikke alene om det, selv om vi dessverre er i klart mindretall. 
Men hvorfor ikke drive propaganda for mer etisk kjøttproduksjon i stedet for veganer-propaganda? Hvis det er til og med er det som er best for miljøet også? hva tror du det er størst sjangs for at biffeelskeren kan gå med på, å betale litt mer for kjøttet sitt eller å slutte å spise alt han synes er godt?

Jeg synes konvensjonelt landbruk burde være ulovlig, man burde ha ekstremt mye strengere krav til dyrevelferd, ha importstopp på soya (som både ødelegger omega 3/omega 6 balansen i kjøttet, ødelegger regnskogen i Brasil og må fraktes langt), og ha krav til regenerativt landbruk. 

Da kunne ikke naboen din hatt 3000 griser nei. Men de grisene han hadde hatt hadde hatt et bedre liv, og garantert smakt bedre også. Det hadde ført til dyrere kjøtt, særlig svin som er så billig at jeg blir kvalm - det skal bare ikke koste 29 kroner kiloen for kjøtt, når det er så billig at folk kjøper ribbe for å gi det til hunden sin i stedet for hundemat er noe riv ruskende galt.

Anonymkode: 48f0b...f02

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke lest hele tråden, og er selv vegetarianer, men jeg syntes dere burde gi gutten mat han liker. SÅ vanskelig er det da ikke å steke noe kjøtt som dere kan servere ved siden av vegetarmaten (vi gjør det selv omtrent hver dag siden resten av familien spiser kjøtt) 

Dersom dere bor et sted med mye trafikk bør barnet få busskort. Dersom barnet har trygg gang/sykkelvei til skole og aktiviteter har han bare godt av å gå. 1 km er ikke langt, så her støtter jeg kun busskort dersom han må hå langs eller krysse høyt trafikkert vei. 

Anonymkode: a8afd...292

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

jenta mi er veldig kresen. spiser verken kjøtt eller fisk.. Men hun må bare spise det hun får servert.. Det hun ikke liker, spiser hun ikke. og så får hun heller ta seg en brødskive litt senere om hun ikke blir mett.. Jeg tar ALDRI hensyn til hva hun liker/ikke liker når jeg planlegger middag. Fordi hun knapt liker noe som helst og er lite villig på å smake 

Anonymkode: 8f755...dda

Så du tenker at å begå omsorgssvikt er en legitim løsning på at du er en lite kreativ kokk?

Anonymkode: c713a...19d

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Kan dere ikke servere kjøtt hver dag, men i mindre mengder? Når vi feks har pasta bolognese her i huset så lager vi en stor porsjon som varer i tre dager til to voksne og ett barn. Da bruker vi en pakke kjøttdeig og en pakke bacon. 

Tror dere må prøve å være litt kreative i måten dere serverer denne gutten mat.

Anonymkode: 5e1fa...40a

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 hours ago, Geirfuglen said:

Ts kjøpet ikke kjøtt fra butikken, men direkte fra gårder. 

Anonymkode: 7f58d...720

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 14.8.2020 den 8.11, AnonymBruker skrev:

Jeg tenker at jeg er drittlei av sånne miljøfolk som skal tenke på miljøet uansett hva de gjør og selv om det går utover andre. Ta og skaff dere bil for faen, dere (han) har barn og dere kan ikke drive på sånn til han blir 18. 

Anonymkode: 90adf...b8e

Ha ha, husker en sånn familie fra jeg var liten, solgte bilen og snyltet på alle andre 🙂

Gjerrigknarker kalles det.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Korsihalsen skrev:

Ha ha, husker en sånn familie fra jeg var liten, solgte bilen og snyltet på alle andre 🙂

Gjerrigknarker kalles det.

Hva sier deg at vi «snylter» på alle andre?! Vi bor såpass sentralt at det er gangavstand til alt. De få gangene vi skal langt av gårde som f.eks besøke familie i en annen del av landet tar vi toget ;) Vi har de siste 5 årene ikke hatt bil og vi har i den perioden ikke lånt bil eller bedt om å bli kjørt av noen. Vi planlegger, det går buss eller tog til alle steder vi skal til. 

Anonymkode: a56e3...054

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...