AnonymBruker Skrevet 14. august 2020 #1 Del Skrevet 14. august 2020 Vi er ett par som er opptatt av miljø og dyrevelferd , der vi spiser kjøtt en dag i uka. Kjøttet kjøpes da av gårder som driver med dyrevennlig og økologisk kjøttproduksjon. Vi har fisk 2 ganger i uka. Og vegetarmiddag resterende 4 dager. Stebarnet vårt en hyggelig gutt på 9 år har nylig begynt å bo hos oss annenhver uke. Han kan hverken fordra fisk eller vegetarmiddager. Han vil ha kjøttmat til hvert eneste måltid. Vi har for hans og husfredens skyld kjøpt inn kjøttpålegg til han, men middagene er ett stort problem. Han nekter å spise vegetarmat eller fisk, og protesterer høylytt hver gang. Han har med seg sin mor på laget og hun krever nå at han for servert kjøtt til middagen slik at han får spist. Ærlig talt!? Hvor vanskelig er det å spise vegetar og fisk?! Jeg har prøvd alt, vi har vanlige vegetarmiddager som grønnsakssuppe og pannekaker, pai, grønnsaksgratenger, vegetar wok og vegetar lasagne. Jeg har prøvd å involvere han i matlaging, men han har ikke lyst. Jeg har prøvd å se på ulike vegetar og fiskeretter sammen med han, men ingenting frister. Moren hans mener vi driver med barnemishandling. Han får bestemme middag en dag i uka, og da blir det kjøttmat. Og ferier helt greit. I tillegg til lite kjøtt, har vi ikke bil pga miljøet. Derfor må stesønn gå til og fra skole 1 km og fotballtrening 1 km. Moren krever at han må få busskort slik at han kan kjøre buss til og fra. Samboer sier at vi skal hi blaffen i det hun sier og bare leve som før. Det er ingen vits i å diskutere med henne. Men jeg føler vi må ha en god tone med henne og stesønnen vår. Dette skaper så dårlig stemning hjemme. Har dere råd til oss? Anonymkode: a56e3...054 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Populært innlegg AnonymBruker Skrevet 14. august 2020 Populært innlegg #2 Del Skrevet 14. august 2020 Si vennlig men bestemt i fra at i deres hus er det dere som bestemmer hva som serveres. Ikke gå inn i noen diskusjon med henne. Men hold dere vennlige. Selvsagt kan ikke mor kreve kjøtt til hver middag i deres hus... Anonymkode: 03f5f...c95 119 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. august 2020 #3 Del Skrevet 14. august 2020 Jeg tenker at jeg er drittlei av sånne miljøfolk som skal tenke på miljøet uansett hva de gjør og selv om det går utover andre. Ta og skaff dere bil for faen, dere (han) har barn og dere kan ikke drive på sånn til han blir 18. Anonymkode: 90adf...b8e 41 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Populært innlegg Snedig Skrevet 14. august 2020 Populært innlegg #4 Del Skrevet 14. august 2020 Det eneste jeg tenker på er hvor velkommen gutten føler seg. Se for deg tilsvarende situasjon at du plutselig skulle bo halvparten av tiden hos noen som hadde nektet deg det kostholdet du var vant til. 57 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. august 2020 #5 Del Skrevet 14. august 2020 Er han begges stebarn? «stebarnet vårt». har dere prøvd slike kjøtterstatninger som ser ut som kjøtt? Enten sånn som ligner kjøttdeig eller oumph? Jeg var på en buffet en gang med kun oumph, men alle trodde vi spiste kylling og storfe. Utrolig godt Anonymkode: 42647...5ea 37 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Populært innlegg AnonymBruker Skrevet 14. august 2020 Populært innlegg #6 Del Skrevet 14. august 2020 Seriøst, BUSS for å komme seg 1 km..? Det strider mot all fornuft - OG mot koronarådene.. Mor står selvsagt fritt til å kjøpe busskort til ham om hun vil, men nei, hun har ikke noe som helst med å kreve at DERE skal være med å betale for busskort, når det er null problem for et normalt frisk menneske å gå. Anonymkode: 03f5f...c95 124 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. august 2020 #7 Del Skrevet 14. august 2020 Jeg er omtrent anti-veggis sjøl, og ville fortsatt ikke hatt noe problem med opplegget deres. Mor kan selvsagt ikke kreve noe av det der. Bra for gutten å spise variert, og bra for han å gå litt. Jeg gikk 4 km til og fra skolen fra 4. Klasse, og det gikk helt fint selv om jeg sutret. Ignore. Anonymkode: b0363...506 43 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. august 2020 #8 Del Skrevet 14. august 2020 Hvorfor har dere stebarn? Hvem sitt barn er han? Anonymkode: bfa28...f77 16 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Populært innlegg AnonymBruker Skrevet 14. august 2020 Populært innlegg #9 Del Skrevet 14. august 2020 Synes barn har godt av å oppleve forskjellige måter å leve på, og vegetar- og fiskemat er sunt. Han har absolutt ikke godt av kjøtt hver dag. Det er heller ingen som dør av 1 km. Tror det er greit å lære ham at verden ikke kommer til å tilpasse seg hans ønsker og levemåte. Anonymkode: 3d9c0...9ad 61 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Populært innlegg AnonymBruker Skrevet 14. august 2020 Populært innlegg #10 Del Skrevet 14. august 2020 5 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg tenker at jeg er drittlei av sånne miljøfolk som skal tenke på miljøet uansett hva de gjør og selv om det går utover andre. Ta og skaff dere bil for faen, dere (han) har barn og dere kan ikke drive på sånn til han blir 18. Anonymkode: 90adf...b8e Hvorfor skal vi skaffe oss bil når vi bor så sentralt som vi gjør?! Her har vi gangavstand fra alt! Jeg nekter å bidra til unødvendig forurensning og CO2 utslipp. Det er ikke skadelig å gå til og fra skolen for en frisk gutt på 9 år. Anonymkode: a56e3...054 81 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. august 2020 #11 Del Skrevet 14. august 2020 "Stebarnet vårt"...? Kan dere ikke møte ham litt på haalvveien da, iom at dette handler om matinntak og matglede så vel som den enkeltes husholdning prinsipper. Lag middager det er enkelt å i tillegg servere noe (rent) kjøtt til, slik at han spiser samme matrett som dere. Kjøttet trenger ikke utgjøre hovedingrediensen, men et lite tilbehør. Jeg tror ikke jeg hadde giddet å bidra til noen potensiell konflikt og krangel rundt noe matbord. Busskort er vel kjekt å ha uansett? Anonymkode: 9ada8...e9e 14 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Populært innlegg AnonymBruker Skrevet 14. august 2020 Populært innlegg #12 Del Skrevet 14. august 2020 5 minutter siden, AnonymBruker skrev: Moren hans mener vi driver med barnemishandling. Anonymkode: a56e3...054 Da ble jeg, og alle andre jeg kjenner fra barndommen, utsatt for barnemishandling, for dette var ganske likt kostholdet som var vanlig på det stedet jeg vokste opp på 60/70-tallet. (Kjøttmat en dag i uken (les:søndag), ellers fisk 3 dager i uken, restemiddager eller "vegetar" (les:supper, pannekaker) de siste 3) Bil hadde vi heller ikke, og vi bodde mye lengre enn 1 km fra skolen (2,5 km) Jeg har ingen andre råd enn å stille meg bak første svar. Vennlig og bestemt si i fra om at i deres hus bestemmer dere. Hvis jeg skal komme med ett råd, la være å snakke om dyrevelferd og mijø til mor, men henvis i stedet til helsemyndighetenes aktivitets og kostholdsråd. Anonymkode: 87a3a...762 62 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. august 2020 #13 Del Skrevet 14. august 2020 Da jeg vokste opp måtte jeg spise det jeg fikk servert. Jeg mislikte de fleste middager; kjøttkaker, stek, fisk, men jeg måtte spise alikevel. Jeg likte kun spagetti, grøt, lasagne, pizza og den slags. Men jeg kunne ikke grine meg til det hver dag. Så lenge maten er spiselig er det bortskjemt å kreve at man skal ha det man selv liker best hver dag. Det hadde ikke vært aktuelt i vårt hus. Skole lå 2 km unna. Dette var helt normale barndommer før i tiden.... Anonymkode: d7be0...cd2 21 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. august 2020 #14 Del Skrevet 14. august 2020 Mor skal ikke styre hvordan dere lever. Far bør si til henne at hun bestemmer hos seg i sine uker, han bestemmer hos seg i sine uker. Han begynner jo ikke å legge seg borti at hun serverer for mye kjøtt, som hverken er bra for gutten eller miljøet? Kjøp gutten en sykkel. Jeg ville nok servert noe mere kjøtt for å møte barnet i en overgangsfase. Og jobbet med å finne fiskeretter han liker. Jeg har også et barn som avskyr grønnsaker, men er glad i fisk og kjøtt. Så skjønner jo gutten. Anonymkode: 27d47...0b5 21 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Carrot Skrevet 14. august 2020 #15 Del Skrevet 14. august 2020 Jeg har tydeligvis mishandlet ungene her i snart 30 år siden de alle har gått / syklet når de ble gamle nok eller vi kunne sykle med de til skole, 2 km hver vei. I tillegg har de kommet seg til aktiviteter på samme måte. Nå skal de sies at om været er skikkelig dårlig har vi kjørt og når de ble 16 og fikk førerkort på Lett MC så kjørte de selv, men ja. I tillegg har vi spist mye fisk, mye mer enn kjøtt 😀 og vi er ikke spesielt opptatt av mijøet egentlig, vi lever vel som alle andre vil jeg tro.. Mor i denne settingen lever ganske "off" i forhold til dagens samfunn der de aller fleste er mer opptatt av miljøet - vi resirkulerer, vi fokuserer på hva vi spiser og hvor stort avtrykk vi setter. Likevel føler jeg at å avfeie henne slik din partner gjør kanskje ikke er så greit - hva med å møte henne og sønnen på halven og si en kjøttmiddag mer i uken til han i form av hjemmelagde kjøttkaker, pølser, eller hva med å ha det i grønnsakssuppen i ny og ne? 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. august 2020 #16 Del Skrevet 14. august 2020 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Kjøp gutten en sykkel. Han har både sykkel og sparkesykkel. Anonymkode: a56e3...054 9 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. august 2020 #17 Del Skrevet 14. august 2020 Det er nå et veldig vanlig kosthold, og det som er anbefalt av myndighetene. De fleste som vokste opp på 70- 80 tallet er oppfostret på fisk 3 dager i uka og pannekake, suppe, rester de siste dagen og kjøtt søndag. Mora til denne ungen har tydeligvis ikke den fjerneste peiling på ernæring. 1 km gåtur er 10-12 minutter. Det klarer de fleste friske mennesker, sikkert ganske mange syke mennesker også. Ville tonet ned miljøpraten siden det tydeligvis er en trigger for "motparten" Dere velger jo selv hvordan dere vil leve, men trenger ikke snakke om det hele tiden. Anonymkode: fc537...774 26 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. august 2020 #18 Del Skrevet 14. august 2020 Mor kan ikke kreve det, men det kan da ikke være så veldig vanskelig å gi gutten noe han liker til middag? Stakkars unge. Anonymkode: 3474d...b1e 12 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
semperflorens Skrevet 14. august 2020 #19 Del Skrevet 14. august 2020 27 minutter siden, AnonymBruker skrev: Vi er ett par som er opptatt av miljø og dyrevelferd , der vi spiser kjøtt en dag i uka. Kjøttet kjøpes da av gårder som driver med dyrevennlig og økologisk kjøttproduksjon. Vi har fisk 2 ganger i uka. Og vegetarmiddag resterende 4 dager. Stebarnet vårt en hyggelig gutt på 9 år har nylig begynt å bo hos oss annenhver uke. Han kan hverken fordra fisk eller vegetarmiddager. Han vil ha kjøttmat til hvert eneste måltid. Vi har for hans og husfredens skyld kjøpt inn kjøttpålegg til han, men middagene er ett stort problem. Han nekter å spise vegetarmat eller fisk, og protesterer høylytt hver gang. Han har med seg sin mor på laget og hun krever nå at han for servert kjøtt til middagen slik at han får spist. Ærlig talt!? Hvor vanskelig er det å spise vegetar og fisk?! Jeg har prøvd alt, vi har vanlige vegetarmiddager som grønnsakssuppe og pannekaker, pai, grønnsaksgratenger, vegetar wok og vegetar lasagne. Jeg har prøvd å involvere han i matlaging, men han har ikke lyst. Jeg har prøvd å se på ulike vegetar og fiskeretter sammen med han, men ingenting frister. Moren hans mener vi driver med barnemishandling. Han får bestemme middag en dag i uka, og da blir det kjøttmat. Og ferier helt greit. I tillegg til lite kjøtt, har vi ikke bil pga miljøet. Derfor må stesønn gå til og fra skole 1 km og fotballtrening 1 km. Moren krever at han må få busskort slik at han kan kjøre buss til og fra. Samboer sier at vi skal hi blaffen i det hun sier og bare leve som før. Det er ingen vits i å diskutere med henne. Men jeg føler vi må ha en god tone med henne og stesønnen vår. Dette skaper så dårlig stemning hjemme. Har dere råd til oss? Anonymkode: a56e3...054 Antar at samboer også er far til barnet? I så fall ville jeg latt han styre alt med mor, ta all kommunikasjon og la han ta kampene med barnet ang mat. Rådet mitt er derfor at du gir blaffen i det hun sier, lever som før, med unntak av at du styrer masse med å få gutten til å like maten dere serverer, la faren ta seg av hoveddelen av den biten. 21 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. august 2020 #20 Del Skrevet 14. august 2020 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hvorfor skal vi skaffe oss bil når vi bor så sentralt som vi gjør?! Her har vi gangavstand fra alt! Jeg nekter å bidra til unødvendig forurensning og CO2 utslipp. Det er ikke skadelig å gå til og fra skolen for en frisk gutt på 9 år. Anonymkode: a56e3...054 Hvordan er skoleveien og nærområdet i forhold til trafikk? Hva med å sykle sammen til trening og skole noen ganger? Her sykler niåringene alene eller sammen med foreldre til trening, men vi har breie fortau og oversiktlig trafikkbilde. Det er ikke noe feil i det dere gjør, men det blir allikevel feil. Gutten kan føle seg lite velkommen og lite møtt på sine behov. Mor burde ta seg en bolle, men det er dere som bør strekke dere og møtes på halvveien, å stå steilt på deres straffer barnet og ikke mor. Hva med kjøtt som tilbehør noen flere dager i uken? Og lovnad om enkeltklipp på bussen han kan bruke når været er helt forferdelig? Anonymkode: 7e5b1...f50 10 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå