Gå til innhold

Er det innafor at et barn ser 5 timer på barnefilmer?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei

Igår har vi hele dagen vært ute med gutten vår på snart 2 år.

Først var det en time med fly og så ca 4 timer med buss. Og han er i den alderen som ikke vil sitte rolig. Det var første gang han tok fly og begynte å gråte skikkelig med en gang vi kom  inn i flyet. Da måtte jeg gi han Ipad så han kan sitte rolig i fanget mitt og ikke forstyrre andre i flyet. Og så i bussen var han i bra humør og ville bare løpe i hele bussen og begynte å skrike av glede og gjorde rare ting🤣 jeg måtte få han til å sette seg ned på sete. Noe han ikke ville. Tilsutt ble det IPad som var løsningen. Da satt han rolig hele turen.  Når vi hadde kommet hjem så sjekket jeg hvor lenge han brukte Ipad  og det var over 5 timer. Jeg syns det er altforrrrr myeee for en 2 åring. Men jeg hadde ingen annen løsning for å få han til å sitte stille. 

Hva mener dere om dette? Er det greit å gi barnet iPad i slike situasjoner??

Anonymkode: 93dfb...2a6

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Selvfølgelig er det greit på en reise for å få ro og ikke plage andre passasjerer.

• Liker 25
Skrevet

Jeg syntes det er helt greit at barna kan sitte med iPad på reiser, på lengre kjøreturer/flyturer får 4åringen min sitte med iPad uten at det er noe «tidsgrense». Hjemme blir iPaden brukt en sjelden gang, så syntes det er helt greit😊

• Liker 11
Skrevet

Det er jo ikke helt heldig med så mye skjerm på en dag, men de fleste reiser slik så sjeldent at det ikke er et problem i det store bildet. :) 

Anonymkode: e3938...ba6

• Liker 2
Skrevet

I spesielle situasjoner som reise i mange timer så er det greit. 

• Liker 5
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Hei

Igår har vi hele dagen vært ute med gutten vår på snart 2 år.

Først var det en time med fly og så ca 4 timer med buss. Og han er i den alderen som ikke vil sitte rolig. Det var første gang han tok fly og begynte å gråte skikkelig med en gang vi kom  inn i flyet. Da måtte jeg gi han Ipad så han kan sitte rolig i fanget mitt og ikke forstyrre andre i flyet. Og så i bussen var han i bra humør og ville bare løpe i hele bussen og begynte å skrike av glede og gjorde rare ting🤣 jeg måtte få han til å sette seg ned på sete. Noe han ikke ville. Tilsutt ble det IPad som var løsningen. Da satt han rolig hele turen.  Når vi hadde kommet hjem så sjekket jeg hvor lenge han brukte Ipad  og det var over 5 timer. Jeg syns det er altforrrrr myeee for en 2 åring. Men jeg hadde ingen annen løsning for å få han til å sitte stille. 

Hva mener dere om dette? Er det greit å gi barnet iPad i slike situasjoner??

Anonymkode: 93dfb...2a6

Ved sykdom og på reiser er ALT lov, hilsen erfaren mamma 😉

Anonymkode: 93878...e74

• Liker 16
Skrevet

Helt ok i unntakssituasjoner 🙂

Anonymkode: 48dcf...30d

• Liker 2
Skrevet

På reise er det helt greit! Til neste gang, ta gjerne med noen nye bøker eller nye klistremerker for et lite avbrekk fra ipaden. Når de blir litt større kan også lydbok (og hodetelefoner) fungere fint. 

Skrevet

Vår på 15 mnd ser på netflix i bilen når vi er på lengre reiser.. hvis ikke kunne vi ikke reist noe sted 😅 vi har familie 7 timer biltur unna, så de få gangene vi kjører (sommer/jul/påske) så blir det fort 4-5 timer med film i bilen. Det er så sjeldent at jeg ikke tenker over det :)

Anonymkode: 9ae5b...95e

Skrevet

Til daglig? Nei. På reise/unntakstilfeller? Helt soleklart innafor, for alle parter involvert.

Anonymkode: 34526...cba

• Liker 7
Skrevet
23 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Til daglig? Nei. På reise/unntakstilfeller? Helt soleklart innafor, for alle parter involvert.

Anonymkode: 34526...cba

Det jeg tenker og. 

Anonymkode: 56931...aac

• Liker 2
Skrevet

Vi skal i konfirmasjon snart og må bruke nettbrett hvis ungen skal sitte stille i mer enn fem minutter. Skulle gjerne heller hatt barnevakt til ham, men familien vil gjerne treffe ham, så vi har liksom ikke noe valg 🙈

Helt innafor i spesielle situasjoner, ikke innafor til daglig. 

Anonymkode: df8f5...a18

• Liker 1
Skrevet

I mangel av noe annet er det helt greit. 
Altså, skjermtid for barn er jo ikke et problem fordi det i seg selv er skadelig å se på en skjerm, så lenge innholdet er for barn. Problemet med for mye skjermtid er at de beveger seg alt for lite, blir for passive, mister masse viktig frilek, kreativitet etc. Altså det er alt det de IKKE gjør når de ser på skjerm som er problemet. Fordi mye skjerm faktisk kan føre til tapt utvikling på andre områder - og det er ikke heldig.

Men derfor prøver jeg å holde skjermtid i hovedsak til da barna uansett ikke KAN gjøre det de egentlig vil, eller ikke orker. Våre to ser ikke barne-tv på kvelden, de får en time etter barnehagen, da de uansett er kjempeslitne og en time på sofaen for å roe ned og slappe av redder ettermiddag og kveld, som da brukes til lek og familiekos. Og de får gjerne se på ting i bilen for å gjøre lengre bilturer mindrekjedelig. De er for små for bil-bingo og helt ærlig, det er ikke så sinnsvakt mye å lære av å telle røde eller blå biler de knapt ser fra vinduet sitt. Så reiser er typisk også en situasjon der barna ikke alltid kan gjøre så mye annet fornuftig, og skjerm frarøver ikke spesielt mye. 

MEN - jeg har alltid skjermen som det siste som kommer. Tar gjerne med en kladdebok og klistremerker, det er finfin motorisk trening for de minste, og oppholder dem en god stund. Uten at det fyker rundt. Har med kosedyr å leke med etc, så gjør vi alt det først, og er vi ikke fremme da alt annet er prøvd og gjort så er skjerm helt ok. 

Det handler om hvor ofte...sjelden man har slike dager, det er viktigere å komme gjennom de på en ok måte for alle.

Anonymkode: 3dd10...a64

• Liker 1
Skrevet

Synes ikke noe om det. Vi har med bøker til slike situasjoner. 

Anonymkode: a1d53...3ae

• Liker 1
Skrevet
23 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Synes ikke noe om det. Vi har med bøker til slike situasjoner. 

Ja, hvis dine barn sitter i ro med en bok så er jo det mye bedre. Det gjør ikke min.

• Liker 3
Skrevet
12 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ja, hvis dine barn sitter i ro med en bok så er jo det mye bedre. Det gjør ikke min.

De har blitt lært opp til det. 

• Liker 1
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvordan gjorde du det den dreseringa?

Anonymkode: 49ad4...d6a

• Liker 1
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvordan gjorde du det den dreseringa?

Anonymkode: 49ad4...d6a

Skjerm er ikke et alternativ. Skal de roe ned er det bok, slik har det alltid vært. Skjønner ikke hvorfor foreldre introduserer så små barn for skjermer. 

• Liker 1
Skrevet
41 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Så flott for deg da, vil du ha medalje?

• Liker 5
Skrevet
48 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Skjerm er ikke et alternativ. Skal de roe ned er det bok, slik har det alltid vært. Skjønner ikke hvorfor foreldre introduserer så små barn for skjermer. 

Men så er det ikke alle 2 åringer som roer ned med en bok, om de har sett en skjerm eller ikke. Da min var i den alderen hadde han ikke ro i kroppen til å lese bøker, eller sitte med leker, han ville utforske og bevege seg. Han var et mareritt å ha med noe sted. Min yngste som nå er 2 år, elsker derimot bøker og kan fint sitte med det. Barn er forskjellige. 

Anonymkode: 0a251...27b

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...