AnonymBruker Skrevet 13. august 2020 #1 Skrevet 13. august 2020 Kan noen si meg svarer på gåten? Får du til dette er du en kritisk tenker. Jeg går inn i et soverom. Det er 34 personer. Du dreper 30. Hvor mange er det nå på soverommet? Anonymkode: aaa52...5fd
AnonymBruker Skrevet 13. august 2020 #2 Skrevet 13. august 2020 34 (eventuelt 35 om du ikke har tatt med deg selv). Anonymkode: a007b...10d 2
AnonymBruker Skrevet 13. august 2020 #3 Skrevet 13. august 2020 30 døde og 5 levende Anonymkode: 08636...d9d 1
AnonymBruker Skrevet 14. august 2020 #6 Skrevet 14. august 2020 En. Du. Det står ingenting om at de andre personene er på soverommet. Det opplyses bare om at det er personer, ikke hvor disse personene spesifikt befinner seg. Du er den eneste personen det er gitt opplysning om hvor befinner seg. Anonymkode: a7de3...8bb 5
AnonymBruker Skrevet 14. august 2020 #7 Skrevet 14. august 2020 30 hva? 30 fluer? Anonymkode: 4af63...f08
Blueberrymuffin Skrevet 14. august 2020 #8 Skrevet 14. august 2020 32 minutter siden, AnonymBruker skrev: Kan noen si meg svarer på gåten? Får du til dette er du en kritisk tenker. Jeg går inn i et soverom. Det er 34 personer. Du dreper 30. Hvor mange er det nå på soverommet? Anonymkode: aaa52...5fd Alle menneskene er fremdeles på soverommet, de forlater ikke soverommet selv om du går inn og dreper 30 stykker. Det står ingenting i gåten om at noen forlater soverommet, eller at man fjerner noen av likene. Siden det er 34 personer i soverommet, og om man regner med seg selv, så vil det være totalt 35 personer i soverommet. Svaret på gåten er derfor 35. 1
Påkrevd Skrevet 14. august 2020 #9 Skrevet 14. august 2020 32 minutter siden, AnonymBruker skrev: Kan noen si meg svarer på gåten? Får du til dette er du en kritisk tenker. Jeg går inn i et soverom. Det er 34 personer. Du dreper 30. Hvor mange er det nå på soverommet? Anonymkode: aaa52...5fd Umulig å si. Hvem er det jeg dreper? 30 av de 34 eller 30 tilfeldige ofre andre steder? Og er de 34 på soverommet? Hvis ja, er det da 34 fra før, eller etter at du kommer inn? Er jeg blant de 34, eller kommer jeg utenfra etterpå? Hvis alle drapene foregår et annet sted, og du går inn i et eller annet soverom, har jeg ikke peiling på hvor mange som er der, jeg er jo ikke der. Men la oss si at det er 34 i rommet, med deg. Så kommer jeg inn og dreper 30. Da er vi 5 levende og 30 døde. I det tilfellet vil jeg si at svaret er 5, da jeg ikke anser en død kropp uten bevissthet for en person. 1
AnonymBruker Skrevet 14. august 2020 #10 Skrevet 14. august 2020 34 med deg.. dreper 30, 4 levende...men fortsatt 34 på soverommet Anonymkode: 2f0db...ad9
AnonymBruker Skrevet 14. august 2020 #11 Skrevet 14. august 2020 34 og 35 er feil.. Anonymkode: aaa52...5fd
AnonymBruker Skrevet 14. august 2020 #12 Skrevet 14. august 2020 6 timer siden, AnonymBruker skrev: En. Du. Det står ingenting om at de andre personene er på soverommet. Det opplyses bare om at det er personer, ikke hvor disse personene spesifikt befinner seg. Du er den eneste personen det er gitt opplysning om hvor befinner seg. Anonymkode: a7de3...8bb Ja, det er sånn jeg å konkludere men ble litt usikker. Anonymkode: aaa52...5fd
AnonymBruker Skrevet 14. august 2020 #13 Skrevet 14. august 2020 7 timer siden, AnonymBruker skrev: En. Du. Det står ingenting om at de andre personene er på soverommet. Det opplyses bare om at det er personer, ikke hvor disse personene spesifikt befinner seg. Du er den eneste personen det er gitt opplysning om hvor befinner seg. Anonymkode: a7de3...8bb Iom at personen går inn på soverommet før det snakkes om dreping, må en gå ut fra at personene var der inne før TS gikk inn. Anonymkode: 0bc2b...912
AnonymBruker Skrevet 14. august 2020 #14 Skrevet 14. august 2020 1 time siden, AnonymBruker skrev: Iom at personen går inn på soverommet før det snakkes om dreping, må en gå ut fra at personene var der inne før TS gikk inn. Anonymkode: 0bc2b...912 Det står ingenting om at personene er på soverommet. Det står "jeg går inn i et soverom." Så står det "det er 34 personer". Så står det "du dreper 30". Det står ingenting om at de 34 personene er i soverommet. Det står ingenting om at de 30 som blir drept er mennesker, eller av de 34 personene som nevnes i setningen før. Disse gåtene som sirkulerer på facebook er så teite fordi svaret aldri kommer og alle er så påståelige på at deres er rett og så er det ett eller annet dumt svar som er løsningen nettopp fordi det kommer an på hvordan du tolker teksten. Jeg vet ikke om mitt svar er riktig heller, men utfra teksten så er det det, fordi personen som går inn i soverommet er den eneste vi får informasjon om hvor befinner seg. Anonymkode: a7de3...8bb 7
AnonymBruker Skrevet 14. august 2020 #15 Skrevet 14. august 2020 Jeg vet ikke med dere, men hadde jeg vært på et soverom med 34 stykker og en kom inn og drepte 30 av dem, hadde jeg gått ut av det soverommet. Anonymkode: ddea8...c79 6
AnonymBruker Skrevet 14. august 2020 #16 Skrevet 14. august 2020 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Det står ingenting om at personene er på soverommet. Det står "jeg går inn i et soverom." Så står det "det er 34 personer". Så står det "du dreper 30". Det står ingenting om at de 34 personene er i soverommet. Det står ingenting om at de 30 som blir drept er mennesker, eller av de 34 personene som nevnes i setningen før. Disse gåtene som sirkulerer på facebook er så teite fordi svaret aldri kommer og alle er så påståelige på at deres er rett og så er det ett eller annet dumt svar som er løsningen nettopp fordi det kommer an på hvordan du tolker teksten. Jeg vet ikke om mitt svar er riktig heller, men utfra teksten så er det det, fordi personen som går inn i soverommet er den eneste vi får informasjon om hvor befinner seg. Anonymkode: a7de3...8bb Man må gå ut ifra at historien/fremstillingen har en progresjon. Derfor er det logisk å anta at drepingen tar til etter at personen entret soverommet. Spesielt når det ikke er info om annet. En kunne anta at TS drepte 30 fluer på soverommet, men dette ville vært ulogisk i denne sammenheng, all den tid de ikke er nevnt fluer. Det ville vært mer logisk å anta fluer om det ikke var kun personer her. Anonymkode: 0bc2b...912
AnonymBruker Skrevet 14. august 2020 #17 Skrevet 14. august 2020 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg vet ikke med dere, men hadde jeg vært på et soverom med 34 stykker og en kom inn og drepte 30 av dem, hadde jeg gått ut av det soverommet. Anonymkode: ddea8...c79 Såfremt du ikke var en av de som ble drept. Anonymkode: 0bc2b...912
Angelheart2 Skrevet 14. august 2020 #18 Skrevet 14. august 2020 Siden det presiseres at man må være en kritisk tenker for å forstå dette, må man jo kun forholde seg til det som faktisk står, ikke hva man kan gå ut i fra. Jeg mener derfor også at svaret må være 1, da det kun står at det er en som går inn på soverommet. 1
AnonymBruker Skrevet 14. august 2020 #19 Skrevet 14. august 2020 7 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det står ingenting om at personene er på soverommet. Det står "jeg går inn i et soverom." Så står det "det er 34 personer". Så står det "du dreper 30". Det står ingenting om at de 34 personene er i soverommet. Det står ingenting om at de 30 som blir drept er mennesker, eller av de 34 personene som nevnes i setningen før. Disse gåtene som sirkulerer på facebook er så teite fordi svaret aldri kommer og alle er så påståelige på at deres er rett og så er det ett eller annet dumt svar som er løsningen nettopp fordi det kommer an på hvordan du tolker teksten. Jeg vet ikke om mitt svar er riktig heller, men utfra teksten så er det det, fordi personen som går inn i soverommet er den eneste vi får informasjon om hvor befinner seg. Anonymkode: a7de3...8bb I tillegg er det en "jeg" som går inn, og en "du" som dreper. Altså to ulike personer, som ikke trenger å befinne seg på samme sted. Jeg er enig med din konklusjon, det er kun en person vi har informasjon om hvor befinner seg, altså "jeg". Anonymkode: 83fd9...8ff 3
AnonymBruker Skrevet 14. august 2020 #20 Skrevet 14. august 2020 1 time siden, AnonymBruker skrev: Man må gå ut ifra at historien/fremstillingen har en progresjon. Derfor er det logisk å anta at drepingen tar til etter at personen entret soverommet. Spesielt når det ikke er info om annet. En kunne anta at TS drepte 30 fluer på soverommet, men dette ville vært ulogisk i denne sammenheng, all den tid de ikke er nevnt fluer. Det ville vært mer logisk å anta fluer om det ikke var kun personer her. Anonymkode: 0bc2b...912 Nei, man må gå utifra det som faktisk står, ikke hva man tror. Anonymkode: a7de3...8bb
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå