Gå til innhold

Usikre og utrygge mennesker blir uføretrygdet. Uærlige og manipulerende mennesker blir i arbeidslivet.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Ifølge forskning No er det utrygge og usikre som blir uføretrygdet og uærlige og manipulerende personer som blir i arbeidslivet. 

"Mange som blir uføretrygdet, er ensomme mennesker med lav selvtillit eller dårlige mestringsstrategier." 

"Men vi fant også noe annet som overrasket oss, forteller Østby.

– At personer med manipulerende og uærlige personlighetstrekk har lavere risiko for å bli uføretrygdet enn befolkningen for øvrig, hadde vi ikke trodd på forhånd." 

https://forskning.no/utrygge-personer-blir-uforetrygdet/525990

Stemmer det? Er det da så fett å være i arbeidslivet og bli sett på som uærlig og manipulerende? 

Det er et bedriden arbeidsliv! 

Anonymkode: 53fb0...c04

• Liker 3
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg er ikke overrasket. Skal man komme noen vei må man bli likt i intervjuet. Det er ikke alltid "vær deg selv" slår an, eller at du er drivende dyktig på det du driver med. Og når du først har fått jobben gjelder det å kunne det sosiale spillet for å få med seg folkene i den retningen du vil. 

Anonymkode: 36b7a...6f8

• Liker 11
Skrevet
5 hours ago, AnonymBruker said:

Jeg er ikke overrasket. Skal man komme noen vei må man bli likt i intervjuet. Det er ikke alltid "vær deg selv" slår an, eller at du er drivende dyktig på det du driver med. Og når du først har fått jobben gjelder det å kunne det sosiale spillet for å få med seg folkene i den retningen du vil. 

Anonymkode: 36b7a...6f8

Er det verdt det å få en jobb på uærlig vis, ved å ikke være seg selv? Tenk et helt liv levd hvor du ikke har vært deg selv, men har bare spilt en Annen rolle for å passe inn? 

• Liker 3
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Er det verdt det å få en jobb på uærlig vis, ved å ikke være seg selv? Tenk et helt liv levd hvor du ikke har vært deg selv, men har bare spilt en Annen rolle for å passe inn? 

De fleste må nok ta på seg en "maske" på jobb og kanskje ikke være 100% seg selv. Spørsmålet man må stille seg er hvilken type jobb som passer best slik at den "masken" kan være minst mulig. 

Tror det er de færreste som er jobber der de helt ærlig er seg selv 100% hele tiden. 

Men ja, alle må bidra, og det innebærer at mange må ha en jobb de ikke elsker. Man bør ikke hate den, men man kan ikke regne med å elske en jobb hele tiden, særlig ikke i begynnelsen av arbeidslivet der man tjener penger for å etablere seg. Så kan man heller gjøre noe man liker eller elsker senere i karrieren, det er jo dette som er det vanligste. 

Anonymkode: 4605e...f9e

• Liker 2
Skrevet

Nå kommer det kanskje an på når man blir ufør, For jeg finnes ikke usikker eller utrygg. Jeg har vært i arbeidslivet siden jeg var 13 år, bodd i utlandet og jobbet der, tatt høyere utdannelse. Så ble jeg ufør i 40 årene. Jeg kan jo ikke styre fysisk sykdom. Og jeg har fått alle jobber, jeg har kommet på intervju til. 

Anonymkode: 85a6e...3d4

• Liker 1
Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker said:

De fleste må nok ta på seg en "maske" på jobb og kanskje ikke være 100% seg selv. Spørsmålet man må stille seg er hvilken type jobb som passer best slik at den "masken" kan være minst mulig. 

Tror det er de færreste som er jobber der de helt ærlig er seg selv 100% hele tiden. 

Men ja, alle må bidra, og det innebærer at mange må ha en jobb de ikke elsker. Man bør ikke hate den, men man kan ikke regne med å elske en jobb hele tiden, særlig ikke i begynnelsen av arbeidslivet der man tjener penger for å etablere seg. Så kan man heller gjøre noe man liker eller elsker senere i karrieren, det er jo dette som er det vanligste. 

Anonymkode: 4605e...f9e

Men hvordan vil det gå med psyken de som har tatt på seg en maske for å passe inni den? 

Mange ender opp syk som gammel med diverse plager som mulig kunne vært unngått om de ikke var uærlig med seg selv.

Det der at en må være uærlig og ta på seg en maske, er et bullshit system som bør bli forandret når det gjelder arbeidslivet! Det er ikke alle heller som klarer være uærlig som personer fordi de som personlighet er langt i fra som det og går en rundt og faker, ender en fort opp syk. Noe mange og gjør, hvilket en ser på ufør statistikken som har økt bare de siste årene 

• Liker 1
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker said:

Nå kommer det kanskje an på når man blir ufør, For jeg finnes ikke usikker eller utrygg. Jeg har vært i arbeidslivet siden jeg var 13 år, bodd i utlandet og jobbet der, tatt høyere utdannelse. Så ble jeg ufør i 40 årene. Jeg kan jo ikke styre fysisk sykdom. Og jeg har fått alle jobber, jeg har kommet på intervju til. 

Anonymkode: 85a6e...3d4

Mulig det. Selv har jeg aldri vært i arbeidslivet.

Noen starter ufør karrieren sin tidlig, andre sent. Du tilhører siste kategorien. Tenkt på at du ble syk for at du jobbet så mye? 

Skrevet

Men denne undersøkelsen sier lite om årsak/virkning.

Kanskje det er slik at man blir usikker og får lav selvtillit av å være uføretrygdet, eller ha levd med kronisk sykdom lenge/hele livet? 

I så fall er det ikke slik at usikre har større sjanse for å bli uføretrygdet, men at uføretrygdede har større sjanse for å bli usikre og få dårlig selvtillit. Og det kan jo ha noe med stigmaet de lever under... 

• Liker 1
Skrevet

Men hallo! Kan dere lese eller? Det står jo ikke at alle usikre og utrygge mennesker blir uføretrygdet, og at alle som er i arbeidslivet er uærlig og manipulerende.
Teksten handler om personlighetsforstyrrelser, hvor man ser at mange uføretrygdede lider av nettopp dette når det kommer til lav selvtillit, utrygghet og liten mestringsfølelse. På den andre siden finner man at andre med personlighetsforstyrrelser, som manipulerende atferd og uærlighet (flere diagnoser var nevnt) ikke var nevneverdig representert i uførestatistikken.

Synes faktisk ikke det var overraskende engang. Er det ikke slik at narsissisme er overrepresentert blant ledere?

Anonymkode: c3e0f...3d2

• Liker 5
Skrevet

Stay trygda!

Anonymkode: b3474...8ed

Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Stay trygda!

Agree. Kun det holder livet ut👍.

Anonymkode: c029b...257

Skrevet
On 8/14/2020 at 4:02 PM, Myrmica said:

Kanskje det er slik at man blir usikker og får lav selvtillit av å være uføretrygdet, eller ha levd med kronisk sykdom lenge/hele livet? 

I så fall er det ikke slik at usikre har større sjanse for å bli uføretrygdet, men at uføretrygdede har større sjanse for å bli usikre og få dårlig selvtillit. Og det kan jo ha noe med stigmaet de lever under... 

Men hvorfor ble de kronisk syk? Hva gjorde at de fikk en psykdom eller sykdom? ER det noe i måten samfunnet i alt fungerer er på?

Når samfunnet er som det er, så vil bare 1/3 av befolkningen passe inn og resten blir regnet som "syke" og ikke i stand til å arbeide. Hadde samfunnet skrudd ned kravene i arbeidslivet og vært mer mangfoldig i arbeidslivet hvor alle fikk lov til å være som de vil og ingen trengte å endre på seg selv eller ta på seg en maske for å få en jobb.

Et samfunn som endres til mer medfølelse og et samfunn som er mer basert på kjærlighet, mye  mer enn konkurranse og penger vil gagne flere og få ned uføre-statistikken. Regjeringen vet det og alle andre vet det og om alle bare kjenner langt inni hjerteroten sin. Et konkurransestyrt samfunn hvor det meste dreier seg om den harde måten om å tjene penger og konkurrere med andre ved div. tilbud gjør flere syke på langsikt.

On 8/14/2020 at 4:15 PM, AnonymBruker said:

Men hallo! Kan dere lese eller? Det står jo ikke at alle usikre og utrygge mennesker blir uføretrygdet, og at alle som er i arbeidslivet er uærlig og manipulerende.
Teksten handler om personlighetsforstyrrelser, hvor man ser at mange uføretrygdede lider av nettopp dette når det kommer til lav selvtillit, utrygghet og liten mestringsfølelse. På den andre siden finner man at andre med personlighetsforstyrrelser, som manipulerende atferd og uærlighet (flere diagnoser var nevnt) ikke var nevneverdig representert i uførestatistikken.

Synes faktisk ikke det var overraskende engang. Er det ikke slik at narsissisme er overrepresentert blant ledere?

Anonymkode: c3e0f...3d2

Skrev ikke at alle ledere eller arbeidere nødvendigvis har narsissme eller er manipulerende. Ikke ta alt bokstavelig. Alle i arbeidslivet er langt i fra manipulerende eller uærlig, men dette er forskning som har vært gjort. Så hvorfor ikke innse sannheten, for det kan ligge noe i det.

Noe annet er grunnen til at mange føler seg nesten "tvunget" til å være manipulerende eller uærlig, er nødvendigvis IKKE fordi de VIL det eller er ondskapsfulle av den grunn, men fordi de føler seg tvunget til det på grunn av plikter og ha økonomi nok til utgifter og penger til å leve. De gjør det fordi det er som dette dagens samfunn er og for øyeblikket er det ikke noen andre valg.

Det kan bli forandret til at arbeidslivet blir mindre konkurransestyrt og dreier seg mer om medfølelse og faktisk hjelpe hverandre. Det bør ikke være i et arbeidsliv som kun går ut på å få skaffe seg mer jobb.

Jeg leste en annen plass at på 1980-tallet gjorde psykologer noe for å få flere klienter og det fikk de jo noe vi ser nå i dagens tid med eviglange ventelister på flere måneder bare for å få time hos psykolog. Noe annet er å tenke på alle klientene som muligens har fått ødelagt livet sitt p.g.a. psykolger som den gang på 1980-tallet ville bare har flere klienter til seg sånn at de var sikret en jobb...

• Liker 2
Skrevet
On 8/14/2020 at 4:21 PM, AnonymBruker said:

Stay trygda!

Nei det er ikke det jeg mener. Les det jeg skrev over.

Jeg er for å inkludere flere i arbeidslivet , men det bør bli forandret hele systemet. Som dagens system er fungerer det ikke hvor det meste av fokuset ligger på konkurranse og penger (ikke medfølelse som det bør)

Skrevet

Psykopater og narsissister er jo dessverre vinnere i arbeidslivet siden vi har lagt opp samfunnet på den måten vi har. Så dette overrasker meg ikke.

Anonymkode: b04ca...584

• Liker 1
Skrevet
On 8/14/2020 at 4:02 PM, Myrmica said:

Hvordan kan jeg det som aldri har vært i arbeidslivet før jeg ble uføretrygdet? Jeg har ingen kronisk sykdom. Jeg har aldri vært i jobb så da må jeg ha vært usikker og utrygg før uføretrygd og sannsynligvis allerede vært det siden jeg ble født . Skal jeg forandre hele personligheten? Dessverre finnes det ikke operasjon eller en pille som kan ta vekk personligheten så kan bli en helt annen person.

Siden det er sånn, da er det noe galt med meg og alle oss andre som er uføretrygdet fordi vi har feil personlighet og passer ikke inn i samfunnet? Bør vi bare gå å drepe oss så samfunnet får blitt det perfekte samfunnet uten oss uføretrygdete som ikke har funnet sitt sted.

At det sies at de usikre har større sjanse på å bli uføretrygdet er for at samfunnet ikke gir plass til alle. Det passer 1/3 del av befolkningen. Resten er til overs og hører hjemme i søpla.

Skrevet

Interessant fra artiklen og det blir veldig interessant når FRP hadde kampanje mot mennesker på NAV og prøvde å fremstille dem som snyltere. Husk på dette neste gang dere vurderer å stemme FRP.

– Det antydes ofte at trygdesvindel er svært utbredt, og at mange uføretrygdede lurer til seg trygd. Men våre funn stemmer ikke overens med en slik virkelighetsbeskrivelse. Tvert i mot ser det ut til at de uføretrygdede som gruppe er mindre uærlige og manipulerende enn andre.

Legen mener dette er viktig å ta med seg i den politiske debatten om uføretrygd.

https://imbo.vgc.no/users/vgno/images/99dbd984ce1b1f6bae087d2a01ae5713?t[0]=crop:width=1381,height=953,x=0,y=0&t[1]=maxSize:width=990&t[2]=resize:width=990&accessToken=2330a3a469460e8d8c6e3bada258e6b4f4f0feb29ffda4a147de7562f9393b71

Anonymkode: 135ee...e77

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...