AnonymBruker Skrevet 13. august 2020 #1 Skrevet 13. august 2020 Hei alle mødre og fedre Nå skal 1-åringen begynne i barnehagen neste uke, og så er det dette med utstyr og klær da... Det står i velkomstbrevet at barna må ha rikelig skifteklær, og på grunn av Korona skal barna være masse ute. Betyr det at en bør kjøpe 2-3 vinterdresser og parkdresser i samme størrelse? Hvordan beregner jeg størrelsen til vinteren på en 1-åring, som bruker ca 86 i vanlige klær men str 80 i beina? Jeg har 1 parkdress, 1 vindtett og vannavstøtende jakke, 2 sett regntøy, 2 par støvler, 1par joggesko, tynn og tykk lue og votter, ull som mellomlag, og har nettopp bestilt meg en vinterdress i str 86. Har arvet vintersko, men der vet jeg ikke om dem passer til vinteren kommer for fullt. Bør vi skaffe mer? Anonymkode: 516d0...e32
AnonymBruker Skrevet 13. august 2020 #2 Skrevet 13. august 2020 Vi hadde bare en parkdress, siden den fikk vi vasket og tørket lett til neste dag. Siden du har vindtett jakke kan du jo evt supplere med utebukse, så slipper du kjøpe en parkdress til. Da en med seler, så barnet ikke blir kaldt på magen. Regntøy hadde vi to av, siden de ikke tørker så fort. to stk vinterdress, siden de trengte lengre tørketid. Barnehagen her tok regnbuksen på utsiden av vinterdressen ved våt snø, og ville derfor at regntøyet kunne være et nummer større enn barnet på vinterstid. kjøpte skotørker, kan virkelig anbefales. Billig en fra Biltema, fungerer kjempefint! Anonymkode: 44957...7e3 3
AnonymBruker Skrevet 13. august 2020 #3 Skrevet 13. august 2020 Vi hadde tre parkdresser (hadde bare trengt to) og to vinterdresser. Har også dobbelt opp av regntøy, vårjakker, overtrekksbukser, gummistøvler, vintersko, etc. Veldig greit å ha noe å bytte på når noe er vått eller til vask. Kjøpte det meste pent brukt, da ble det ikke så dyrt . Anonymkode: 339ed...226 1
AnonymBruker Skrevet 13. august 2020 #4 Skrevet 13. august 2020 Vi hadde to tre dresser både høst og vinter, men de var ute hele dagen da Anonymkode: b4635...7e5
Kenelz Skrevet 13. august 2020 #5 Skrevet 13. august 2020 Til høst/vinter barnehage 2 regntøy (den ene er fast hjemme) 2 vinterdress (den ene er skall med foring som kan tas av og på, er helårs dress som tåler -10 grader + regn/snø. Den andre dressen er en standard vinterdress. Bytter på etter behov hos barnehage og vær) 2 gode vintersko (den ene er fast hjemme) 2 regnsko (den ene er fast hjemme) 1 regnvott + 2 til vintervott 1 lett innesko Skift på barnehage som blir tatt hjem, vasket og byttet etter behov: 2 sokker + 1 strømpebukse 2 ullgenser 2 ulltights 1 god og varm hettegenser med glidelås 1 t-skjorte 1 bukse 2 truser 2 luer + 1 pannebånd 2
AnonymBruker Skrevet 13. august 2020 #6 Skrevet 13. august 2020 Har bare hatt ett sett av alt, bortsett fra vinterdresser, siden jeg har arvet noen også. Har aldri vært problem for oss. I høst var regntøyet etter bhg ofte vått og skittent. Spylte( vasket ved behov) med en gang vi kom hjem fra bhg. Det hang i dusjen, og var alltid tørt til neste dag. Ser noen har vintersko til bhg og ett par hjemme. Hvilke sko bruker barnet til å gå til og fra bhg? Ett tips: Dersom far skal være aktiv på levere/henting, så ikke ha mer enn høyst nødvendig utstyr. Når pappaene skal frakte til og fra, så kræsjer hjernen deres rett og slett. De får aldri med seg alt, eller tar feil. Tror mange mammaer kan bekrefte dette😁 Anonymkode: 1767c...324 1
AnonymBruker Skrevet 13. august 2020 #7 Skrevet 13. august 2020 Har kun hatt ett sett av alt av yttertøy, mellomlagsull og skotøy. Dog dobbelt opp av votter og luer. Det har vært et bevisst valg både av miljø- og økonomihensyn. Vi har helt fint råd til å ha dobbelt opp, men synes det er helt uproblematisk å ta med klærne hjem hver dag. Vi har heller ikke hatt egen sovevogn, men tatt med vognen hjem i helgen og andre dager der vi har trengt den på ettermiddag. Anonymkode: 6f653...d5d
AnonymBruker Skrevet 14. august 2020 #8 Skrevet 14. august 2020 Vi har bare ett sett, og det får virkelig holde. Det er ikke plass til mer i barnehagen uansett, så om noe blir skittent/vått tar vi det jo uansett med hjem og vasker/tørker. Blir vinterdressen våt tidlig på dagen, kan han bruke regntøy med god ull under. Anonymkode: f724c...8f1
AnonymBruker Skrevet 14. august 2020 #9 Skrevet 14. august 2020 Vi har kun hatt ett sett av regntøy, høstdress og vinterdress. Dog hadde vi både vintersko og vinterstøvler, samt to par vintervotter. På barnehagen har de varmeskap hvor de legger tøyet hvis det er vått. Hvis alle skulle hatt dobbelt sett av alt så tror jeg det ville blitt kaos i garderoben på barnehagen siden den ikke er så stor. Når jeg hører ordet «skifteklær» så tenker jeg på vanlig tøy. Altså, bukser, gensere, sokker, osv. Det er bare å ta med seg en haug til barnehagen å la det ligge der. Anonymkode: 9fd4d...9dc 3
AnonymBruker Skrevet 14. august 2020 #10 Skrevet 14. august 2020 6 timer siden, AnonymBruker skrev: Ett tips: Dersom far skal være aktiv på levere/henting, så ikke ha mer enn høyst nødvendig utstyr. Når pappaene skal frakte til og fra, så kræsjer hjernen deres rett og slett. De får aldri med seg alt, eller tar feil. Tror mange mammaer kan bekrefte dette😁 Anonymkode: 1767c...324 Nei, dette kan jeg absolutt ikke bekrefte. Snakk om å nedgradere menn 🙄 Anonymkode: 79f12...a08 9
AnonymBruker Skrevet 14. august 2020 #11 Skrevet 14. august 2020 6 timer siden, AnonymBruker skrev: Har bare hatt ett sett av alt, bortsett fra vinterdresser, siden jeg har arvet noen også. Har aldri vært problem for oss. I høst var regntøyet etter bhg ofte vått og skittent. Spylte( vasket ved behov) med en gang vi kom hjem fra bhg. Det hang i dusjen, og var alltid tørt til neste dag. Ser noen har vintersko til bhg og ett par hjemme. Hvilke sko bruker barnet til å gå til og fra bhg? Ett tips: Dersom far skal være aktiv på levere/henting, så ikke ha mer enn høyst nødvendig utstyr. Når pappaene skal frakte til og fra, så kræsjer hjernen deres rett og slett. De får aldri med seg alt, eller tar feil. Tror mange mammaer kan bekrefte dette😁 Anonymkode: 1767c...324 Herregud for et motbydelig utsagn. Snakk for deg selv og DIN mann, du, ikke kom med sånne generaliserende utsagn på vegne av et helt kjønn, bare fordi DIN mann er en rotekopp. Her er mannen den som har best oversikt over hva vi har hvor. Anonymkode: f724c...8f1 3
AnonymBruker Skrevet 14. august 2020 #12 Skrevet 14. august 2020 Vi kjøpte oss rett og slett tørkeskap! Helt genialt 😃 Anonymkode: a1ba7...93f
AnonymBruker Skrevet 14. august 2020 #13 Skrevet 14. august 2020 7 timer siden, AnonymBruker skrev: Hei alle mødre og fedre Nå skal 1-åringen begynne i barnehagen neste uke, og så er det dette med utstyr og klær da... Det står i velkomstbrevet at barna må ha rikelig skifteklær, og på grunn av Korona skal barna være masse ute. Betyr det at en bør kjøpe 2-3 vinterdresser og parkdresser i samme størrelse? Hvordan beregner jeg størrelsen til vinteren på en 1-åring, som bruker ca 86 i vanlige klær men str 80 i beina? Jeg har 1 parkdress, 1 vindtett og vannavstøtende jakke, 2 sett regntøy, 2 par støvler, 1par joggesko, tynn og tykk lue og votter, ull som mellomlag, og har nettopp bestilt meg en vinterdress i str 86. Har arvet vintersko, men der vet jeg ikke om dem passer til vinteren kommer for fullt. Bør vi skaffe mer? Anonymkode: 516d0...e32 Hos oss har det holdt med en vinterdress, et dett fôret regntøy og en softshelldress. Han er 2.5 år nå. Har rikelig med ulltøy, men et av hvert ellers. Anonymkode: 657e5...429
AnonymBruker Skrevet 14. august 2020 #14 Skrevet 14. august 2020 Vi har kun ett sett med vinterdress, den har vi kjøpt av god kvalitet. Vi vasker den og putter den i tørketrommelen bør etterpå, alltid tørr og ren Vi har 5 sett med ulltøy, en til hver dag i barnehagen. Hvor bruker det som innetøy på vinteren. Alt tas med hjem og vaskes i helga. Regntøy har vi to sett av, ett foret sett og ett uforet. Anonymkode: dec25...f14
AnonymBruker Skrevet 14. august 2020 #15 Skrevet 14. august 2020 I starten hadde vi bare ett sett av hvert (vinterdress, parkdress, regntøy, støvler, vintersko, Goretex-joggesko). Tok med fram og tilbake fra barnehagen i helgene. I ukedagene var vi sjeldent ute etter barnehagen, og tok i tilfelle med hjem etter (planlagte) behov. De minste barna er ikke alltid så mye ute. Vi bor på sørvestlandet, og har milde vintre, så i krisetilfeller kunne det funke med tykk ull under parkdress eller regntøy og, om vinterdressen var våt. Etter hvert har vi gjerne hatt dobbelt opp av utstyr, men ikke nødvendigvis i samme str. Det funker for eksempel fint med et litt stort regntøysett som reserve hjemme, og så kan det som passer best være i barnehagen. Har også gjerne hatt en parkdress og et sett med bukse og jakke, i stedet for to parkdresser. Da kan jakken brukes ved byturer, besøk og tur til butikken og. Begynte vel å gjøre det på denne måten fra str. 92/98, kanskje. Altså at jeg kjøpte inn str. 98 før vi egentlig trengte det, og brukte dette hjemme, mens 92 var i barnehagen. Når 92 var utvokst, tok vi med str. 98 til barnehagen, og kjøpte inn 104 til hjemmebruk. Anonymkode: a1d30...9fe 2
AnonymBruker Skrevet 14. august 2020 #16 Skrevet 14. august 2020 Vi har aldri hatt dobbelt av noe... 1 sett regntøy jakke/bukse 1 parkdress 1 vinterdress Tynn og tykk ulldress som mellomlag, kan regulere etter temperatur (Nøstebarn) 1 goretex sko 1 støvler 1 vintersko 1 vinterlue (Kivat inkl hals) 1 høst/vårlue (backup vinter) 2 par votter vinter, 1-2 par regnvotter 1 hals De ble sjeldent våte. Møkkete dresser og regntøy spylte jeg av i dusjen, tørket. Vasket når jeg måtte. Jeg ville heller ha færre ting i god kvalitet, enn mange ting å dårlig kvalitet som er stivt og blir fort vått. Så her brukte vi Reima, Ecco osv. Ulldresser fra Nøstebarn koster litt, men de ble brukt i over 2 år av hvert barn, altså 4 barnehageår. Man må alltid ha backup hvis noe blir vått. Regntøy er backup for parkdress. Parkdress med tykk ull er backup for vinterdress. Dockboots-støvler er backup for vintersko. Osv. Ble svært sjeldent behov for da. Har de ull fra innerst, så blir de ikke kalde om de blir våte. Anonymkode: 31dd6...b4a
AnonymBruker Skrevet 14. august 2020 #17 Skrevet 14. august 2020 Meg over. Begynte med vinterjakke og ullribbukse ganske tidlig, kanskje 2 år, da jeg ble lei av å ta på vinterdress morgen og ettermiddag. Ganske tidlig også goretex skalljakke i tillegg til parkdress, av samne grunn. Anonymkode: 31dd6...b4a
AnonymBruker Skrevet 14. august 2020 #18 Skrevet 14. august 2020 Vi har ikke hatt behov for det. Våre er ute på begynnelsen av dagen og de har tørkerom så alt er tørt når jeg henter. Så yttertøyet tar vi på om morgenen når vi leverer ute og tar det på når vi hentet også. Anonymkode: 55a22...484
AnonymBruker Skrevet 14. august 2020 #19 Skrevet 14. august 2020 Vi har et av hver, her har bhg sagt at man ikke trenger dobbelt opp, vi kan ta med hjem å vaske, og henge til tørk i tørkeskapet hvis vi trengte det, 😊 Anonymkode: a9e44...668
bib_84 Skrevet 14. august 2020 #20 Skrevet 14. august 2020 Min erfaring er at de ikke trenger dobbelt opp av yttertøy når de er så små. I bhg vår hadde de som regel én tur ut om dagen på høst/vinter, enten før eller etter dupp. Kan jo være ulikt i andre bhg, spesielt nå med tanke på pandemien. Når ungene ble litt større kjøpte vi inn dobbelt av regntøy, og hadde en ekstra utebukse med seler som kunne brukes sammen med ytterjakken.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå