Gå til innhold

Konfirmasjon når far skal ha samvær

Anbefalte innlegg

Skrevet

Nevøen min skal konfirmeres nå i september. Sønnen min har samvær med far den aktuelle helgen konfirmasjonen skal være. 

Jeg har fast bosted og barnet er mest til meg. 

Jeg informerte far om dette når jeg fikk invitasjonen. Han svarte meg ikke på det. 

Så tok jeg det opp igjen nå og far sier at det ikke er hans problem. Vi samarbeider svært dårlig. 

Kan jeg avgjøre dette selv? Synes det blir så trist at sønnen min skal gå glipp av det. Blir kun feiring med nærmeste familie i disse corona tider. Så vi blir ikke mange. Sønnen min vil gjerne bli med. 

Far har ved flere anledninger fått ekstra helger eller dager hvis det foregår noe spesielt hos han. Har alltid vært veldig fleksibel. Men han har vært vanskelig i retur. Sønnen min har gått glipp av flere bursdager til søskenbarna sine og venner. Far tviholder på samværshelgene for alt som er verdt. Har forklart far at han må være behjelpelig slik at barnet vårt får deltatt på feiringer og spesielle anledninger. 

Gutten min er 11 år. 

Anonymkode: d007e...0a7

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Send han til far en dag i helgen før eller etter konfirmasjonen, da taper han ingen dager. 

Anonymkode: 9f3b6...8f9

Skrevet

Kjenner ikke til situasjonen din eller far, men kan han bære nag over å ikke ha 50/50 ordning? At han føler han knapt har tid med sønnen sin siden du har han så ofte? 

Uansett så må dere kommunisere godt for å ha lik ordning, så blir kanskje vanskelig. 

Send en melding til far om det du har skrevet her. Lettere å lese en tekstmelding enn å bli ringt, man kan fort føle seg «angrepet» og legge på. 

Uansett så er det pappa uke og det kan godt hende de har allerede planlagt noe. 

• Liker 1
Skrevet
9 timer siden, AnonymBruker skrev:

Send han til far en dag i helgen før eller etter konfirmasjonen, da taper han ingen dager. 

Anonymkode: 9f3b6...8f9

Ja foreslo det. far bor et stykke unna oss så derfor vi ikke har 50/50. Fungerer ikke med samvær i ukedagene da han har reisejobb og er ikke hjem før sent. Da går det ikke opp med skolen til junior. 

Så får se hva han svarer på det

Skrevet

Jeg skjønner ikke at det går an å være så forbanna lite samarbeidsvillig når man drar ungen inn i et brudd som han ikke kan noe som helst for selv. Jeg har full respekt for at han setter samværstiden med sønnen høyt, men han er fremdeles urimelig og det at gutten er 11 burde jo tilsi at han har et ord med i laget han også. Vis gjerne far innlegget mitt, jeg tar gjerne en diskusjon med han jeg.  

• Liker 14
Skrevet
9 timer siden, Kenelz skrev:

Kjenner ikke til situasjonen din eller far, men kan han bære nag over å ikke ha 50/50 ordning? At han føler han knapt har tid med sønnen sin siden du har han så ofte? 

Uansett så må dere kommunisere godt for å ha lik ordning, så blir kanskje vanskelig. 

Send en melding til far om det du har skrevet her. Lettere å lese en tekstmelding enn å bli ringt, man kan fort føle seg «angrepet» og legge på. 

Uansett så er det pappa uke og det kan godt hende de har allerede planlagt noe. 

Sendte melding 2 ganger. Advokaten min orienterte han om det også på Mail tidligere. 

Grunnen til at vi ikke har 50/50 er fordi han bor et stykke unna og har reisejobb. Han er ikke hjem før sent og det fungerer ikke i ukedagene når junior skal på skolen. De har hatt mye samvær i sommer samt 3 fulle uker med ferie. Vi deler på skoleferiene, halve hver. 

Synes bare det er trist at gutten skal gå glipp av slike familiebegivenheter. Han har fått blitt med på ting som skjer i familien hans hver eneste gang. Synes bare det er trist at det ikke skal gå andre veien. 

ts

• Liker 1
Skrevet

Hvis selskap i min familie havner på fars samvær så får jeg ikke barnet med meg. Noen foreldre er ikke gode på å samarbeide, mens andre er kjempe flinke på det. 

Anonymkode: 4c22c...b21

Skrevet

Kontakt familievernkontoret, når barnet er 11år skal meningene deres ha mye å si.

Anonymkode: a987e...bf6

• Liker 1
Skrevet

Gutten blir jo bitter og sagt at pappa er dum og teit for at han ikke får. Synes det er kjedelig hjem til pappa. Jeg foreslo til far at han kunne flytte nærmere slik at gutten kan besøke venner når han er til far. Det kunne ha bedret forholdet deres. Men far sier han ikke har råd til å bo i det områder vi bor i. Funnet flere hus/leiligheter som har vært i prisklassen hans, men de har ikke vært bra nok. 
Så har rett og slett gitt opp hele opplegget. Å flytte dit far bor er uaktuelt da gutten min trives så godt på skolen og har mange gode venner. River han ikke bort fra det nå. Han var bare 3 år da det ble slutt mellom oss. Det var far som flyttet fra oss, vi har bodd i det samme huset siden han var født. 

Har prøvd å tatt med far på dialogmøter på familievernkontoret i mange år. Jeg er samarbeidsvillig og møter han på de fleste fronter. Men det er lite å få tilbake. Han betaler ikke engang barnebidrag, nav må kreve det fra han. Jeg ble så irritert av dette at jeg sa bare han slapp å betale bidrag tilslutt. Da ble han fornøyd. 

ts

Skrevet

Vanskelig det der. Her har vi også 50/50, og noen ganger havner det ting på dager de ikke er her. En konfirmasjon er jo tross alt litt mer enn en vanlig bursdag, så synes kanskje far burde vise forståelse. 
Om han ikke gjør det for deg så burde han tenke såpass at sønnen hans gjerne vil være med slekten sin på en sånn dag. 

Anonymkode: 6229d...25c

• Liker 1
Skrevet
10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Vanskelig det der. Her har vi også 50/50, og noen ganger havner det ting på dager de ikke er her. En konfirmasjon er jo tross alt litt mer enn en vanlig bursdag, så synes kanskje far burde vise forståelse. 
Om han ikke gjør det for deg så burde han tenke såpass at sønnen hans gjerne vil være med slekten sin på en sånn dag. 

Anonymkode: 6229d...25c

Ja samme mener jeg. Ikke hver dag noen konfirmeres i familien. Han har søskenbarn på fars side og hadde aldri nektet sønnen min å dra på det. Setter alltid barnet først og ikke meg selv. 

ts

Gjest kruspersilletaco
Skrevet

Hei, vet ikke hvordan dere har bytting, men slik som dette gjør min samboer når han ikke får svar eller mor gjør seg vanskelig: Møter opp på døren, og spør mor høyt og tydelig foran barna, om de kan få lov til å bli med på det og det da og da. (I god tid før) Hun MÅ svare, og barna står der å venter. Kan gjerne si nei, men må da begrunne med hva de skal. Som oftest ha de ingen planer, og hun føler seg nødt til å si ja. Far er veldig positiv de gangene mor vil låne. Hun har aldri ikke fått svar eller nei per i dag 

Skrevet

Kan barnet si til far at han gjerne vil dra da? Kanskje det ikke er så lett å si nei til han face to face. Eller bytte samværshelg? Så mister han ingen dager med sønnen. Skjønner meg ikke på folk som skal være så vanskelig, spesielt når du har vært fleksibel mot han tidligere! 

Anonymkode: 7d89f...358

Skrevet
15 timer siden, Kenelz skrev:

Voksne mennesker som bare «legger på»? 😱 Er det virkelig det nivået det ligger på? 

Anonymkode: 3af9a...26a

Skrevet

Du risikerer svært lite ved bare å avlyse ett enkelt samvær, spesielt når du har tilbudt kompensasjon. Fvk som noen foreslår er bortkastet tid, de kan uansett ikke bestemme noe.

Anonymkode: 569c4...3ff

Skrevet

Hvilke foreldre nekter eget barn å reise i konfirmasjon til en slektning? Skjønner ikke at det er lov? Bare si at den dagen skal han i konfirmasjon så da kommer han på samvær helgen før eller etter i stedet. Gi ham valget mellom de 2 helgene. Svarer han ikke på det så får du bare bestemme en av dem og si at da blir det helg x. Det er såpass lang tid i forveien at det bør være en tydlig beskjed og ingen grunn til at han ikke kan noen av dem. Gi alle beskjedene skriftlig og inkluder det at sønnen har blitt invitert i en konfirmasjon og at han ønsker å delta og det er grunnen. Du trenger ikke si noe om at det er din familie og at han må la deg osv. 

Anonymkode: 39889...c99

• Liker 1
Skrevet

I og med at far ikke vil samarbeide, hadde jeg informert han mens gutten er hjemme at samværshelgen utgår (ikke endres på, flyttes etc) pga konfirmasjonen som sønnen vil delta i. 

Gutten er 11 år og skal høres. Til og med mi på ‘kun’ 10 blir hørt veldig mye på i vår barnefordelingssak, så mye at hun styrer samværenes varighet og sted. 

Anonymkode: c2e2e...1e6

• Liker 2
Skrevet

Jaja konfirmasjoner er kjedlig for barn uansett

Anonymkode: b07b2...d4c

Skrevet
8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jaja konfirmasjoner er kjedlig for barn uansett

Anonymkode: b07b2...d4c

Han synes det er kjekt å være sammen med søskenbarna sine. Er også en onkel som kommer som han ser sjeldent, han er favoritten. 
Derfor han vil dra. Er også spent på om søskenbarnet blir glad for gaven som han var med å plukke ut. 

ts

Skrevet
21 minutter siden, AnonymBruker skrev:

I og med at far ikke vil samarbeide, hadde jeg informert han mens gutten er hjemme at samværshelgen utgår (ikke endres på, flyttes etc) pga konfirmasjonen som sønnen vil delta i. 

Gutten er 11 år og skal høres. Til og med mi på ‘kun’ 10 blir hørt veldig mye på i vår barnefordelingssak, så mye at hun styrer samværenes varighet og sted. 

Anonymkode: c2e2e...1e6

Ja synes han bør høre på hva gutten mener. Ikke alltid han gjør det og da klager gutten til meg om det i etterkant. 

ts

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...