Gå til innhold

Vernepleier vs spesped

Anbefalte innlegg

Skrevet

Trodde tulla skulle få spesped på skolen men de har valgt å sette inn en vernepleier har null peil men blir ikke det helt feil?? Burde det ikke være en spessped?

Anonymkode: cdd85...b76

Videoannonse
Annonse
Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Trodde tulla skulle få spesped på skolen men de har valgt å sette inn en vernepleier har null peil men blir ikke det helt feil?? Burde det ikke være en spessped?

Vanskelig å svare på da du ikke opplyser om hvilke utfordringer som ligger til grunn. 

Hilsen vernepleier. 

Anonymkode: 4fbf7...260

• Liker 2
Skrevet

Det kommer vel helt an på hvilke utfordringer barnet ditt har. Jeg er vernepleier, og vi har kompetanse på atferd, sykdom (fysisk og psykisk), mennesker med spesielle behov, diagnoser som ADHD, autisme, utviklingshemming, down syndrom ++,  sosial utvikling, pedagogikk, tilrettelegging av miljø og hvordan man kan fjerne funksjonshemmende barrierer. Vi lærer om ADL-trening, ulike kommunikasjonsformer, bruk av hjelpemidler og mye mer. Mye kommer også an på hvor man har hatt praksisen sin, hva man har lært der, og hva man ellers har av arbeidserfaring. Det er selvsagt problemstillinger spesped er mer kvalifisert til, men man skal ikke kimse av vernepleieren altså😉

Anonymkode: 74f97...b9e

• Liker 9
Skrevet
23 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det kommer vel helt an på hvilke utfordringer barnet ditt har. Jeg er vernepleier, og vi har kompetanse på atferd, sykdom (fysisk og psykisk), mennesker med spesielle behov, diagnoser som ADHD, autisme, utviklingshemming, down syndrom ++,  sosial utvikling, pedagogikk, tilrettelegging av miljø og hvordan man kan fjerne funksjonshemmende barrierer. Vi lærer om ADL-trening, ulike kommunikasjonsformer, bruk av hjelpemidler og mye mer. Mye kommer også an på hvor man har hatt praksisen sin, hva man har lært der, og hva man ellers har av arbeidserfaring. Det er selvsagt problemstillinger spesped er mer kvalifisert til, men man skal ikke kimse av vernepleieren altså😉

Anonymkode: 74f97...b9e

Som om jeg skulle skrevet det selv.

Mvh en vernepleier til

Anonymkode: 0bc8c...60d

Skrevet
23 timer siden, AnonymBruker skrev:

Har hun fått vedtak? Hva er i så fall vedtaket på? 

Vernepleiere er dyktige folk, men de er ikke nødvendigvis pedagoger. Hvis hun har fått vedtak om timer med spesialpedagog i fag som norsk, matte osv høres det rart ut at hun skal ha en vernepleier. Hvis det er snakk om sosial kompetanse, adl osv er vernepleier helt supert. 

Anonymkode: 62b41...717

• Liker 1
Skrevet

hun har fått s.timer og under autismespekteret. barnehage barn dette. I dag var det sykdom på avd så hun mistet assistenten sin for han måtte plutselig passe alle barne og ikke bare mitt. Hun vedtak på assistent 6 timer pr dag i dag ingen syns dette plutselig ble veldig traumatisk og vanskelig. 

Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

hun har fått s.timer og under autismespekteret. barnehage barn dette. I dag var det sykdom på avd så hun mistet assistenten sin for han måtte plutselig passe alle barne og ikke bare mitt. Hun vedtak på assistent 6 timer pr dag i dag ingen syns dette plutselig ble veldig traumatisk og vanskelig. 

Da er nok vernepleier helt topp!

Leit å høre at hun mistet assistenten sin i dag! Det er nok veldig frustrerende både for henne, dere og assistenten. 

Skrevet
40 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Har hun fått vedtak? Hva er i så fall vedtaket på? 

Vernepleiere er dyktige folk, men de er ikke nødvendigvis pedagoger. Hvis hun har fått vedtak om timer med spesialpedagog i fag som norsk, matte osv høres det rart ut at hun skal ha en vernepleier. Hvis det er snakk om sosial kompetanse, adl osv er vernepleier helt supert. 

Jeg jobber i skolen jeg, og har pedagogisk opplæring i tillegg til sosiale-, psykiske og fysiske ferdigheter ;)

Skrevet
7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg jobber i skolen jeg, og har pedagogisk opplæring i tillegg til sosiale-, psykiske og fysiske ferdigheter ;)

Joda, men du har ikke den pedagogiske bakgrunnen som en som er utdannet spesped har. 

Men, en vernepleier har en en annen bakgrunn, og kombinasjonen av spesped og vernepleier hadde vært en drøm i skolen. Da spesielt for elevene som har behov som går ut over det rent faglige, som for eksempel lese- og skriveopplæring. 

• Liker 2
Skrevet (endret)

Hørtes jo kjempebra ut med vernepleier, de kan ofte utfylle pedagoger på en veldig god måte. Ja takk til flere vernepleiere i skole og barnehage. 

Når det gjelder timene ditt barn har fått tildelt. Kan det være at vedtaket om timer er på årsbasis? I såfall er det i gjennomsnitt 6 timer pr dag, som vil si at det er lovlig med noen dager 8 timer og andre dager ingen. Kan det stemme? Eller er han kun ansatt 6 timer hver dag?

Hvis det blir et gjentakende problem at ressursen flyttes og at ditt barn ikke får de timene hun har vedtak om (noter og se det an over 2-3 mnd), så ville jeg bedt om et møte med styrer og PP-tjenesten. 

Lykke til! Forstår at alt oppleves sårt og krevende i en slik situasjon, men dette kan gi deg nyttig styrke og erfaring i bagasjen din videre som mor til et barn på autismespekteret. Heia heia. 

Endret av gullhjerte

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...