Gå til innhold

foreldre som lar barna bo i hus fullt av søppel. bekymringsmelding?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jobber som håndverker og er innom mange hjem iløpet av året men det jeg så idag gjorde meg rett og slett forbanna. søppel lukta slår imot meg når jeg går inn i huset, det er en sånn mengde med søppel i huset att det er vanskelig å ikke tråkke på det. Det er stier for å komme seg rundt og kjøkkenet er fylt med gammel oppvask kopper kar og tårn med takeaway søppel. Og i dette huset bor det 2 foreldre og 3 barn. tok en alvorsprat med far i huset angående rotet men det hadde jeg tydeligvis ikke noe med.

Så hva gjør man skal man ikke bry seg og håpe at de tar seg sammen etter jeg snakka til far eller sende inn en bekymringsmelding. Hva er liksom terskelen før man kontakter barnevernet angående sånne saker? 

Anonymkode: 05733...6b8

• Liker 6
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Er det sånne mengder, er det potensielt helsefarlig for barna å bo der. Det der er greit å melde bekymring om. Jeg renger jo med å se rot, og at dette var noe helt utenom det vanlige.

Anonymkode: b649b...c65

• Liker 23
Skrevet

Det høres helt klart ut noe for barnevernet ja. Det ligger psykiske problemer bak slike forhold. 

Anonymkode: 36492...92e

• Liker 16
Skrevet

Her må du melde ifra. Ingen psykisk friske mennesker har huset fult av søppel. 

• Liker 14
Skrevet

Om det er stier rundt i huset slik du beskriver så må jo dette ha hopet seg opp over laang tid. Flere måneder... Fikk du utført arbeidet ? Hva skulle du fikse?

Hvordan så badet ut?

Anonymkode: 7ec96...d26

• Liker 8
Skrevet

Klart grunnlag for bekymringsmelding. Dette er helseskadelig. 

• Liker 14
Skrevet

Ja, meld inn!

Anonymkode: 360bf...3d3

• Liker 9
Skrevet

Dette er noe du må melde fra om. Det finnes ikke greit. Søppel er en ting men årsaken til at folk å leve med slikt søppel er alltid ille. 

• Liker 12
Skrevet

Trikset er her å kontakte brannvesenet. Folk er generelt mer vennlig innstilt når brannvesenet kommer på besøk enn barnevernet. De kan komme uanmeldt for å kontrollere piper etc. Brannvesenet rapporterer dermed videre til bvt og andre instanser. Kommuner har dette samarbeidet mellom brannvesen og bvt nettopp pga denne typen problemstilling. Hvis du kombinerer med et tips til barnevernet er det sikkert enda bedre. 

Anonymkode: 14693...86a

• Liker 27
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Om det er stier rundt i huset slik du beskriver så må jo dette ha hopet seg opp over laang tid. Flere måneder... Fikk du utført arbeidet ? Hva skulle du fikse?

Hvordan så badet ut?

var en befaring da de hadde lyst til å bygge på huset. 

• Liker 3
Skrevet

Her mener jeg det er riktig å melde bekymring. Høres ekstremt ut. Bra og redelig av deg at du tok det opp med far. Hørtes jo ikke ut som han var særlig mottakelig da....

Her må noe gjøres. Dette høres ikke ut som et normalt og sunt hjem. 

• Liker 14
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

For å få plass til mer rot sikkert!

• Liker 6
Skrevet

Sikker på at det ikke bare var en typisk barnefamilie i tidsklemma som ikke hadde rukket å rydde?

Anonymkode: 06552...9a2

• Liker 4
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Sikker på at det ikke bare var en typisk barnefamilie i tidsklemma som ikke hadde rukket å rydde?

Altså. Vi er en barnefamilie med tidsklemme, men å lage stier i rotet, eller å stable takeaway og skitten oppvask i den grad at du møtes med lukten av søppel i døra er ikke typisk. 

Anonymkode: c297c...eb9

• Liker 26
Skrevet

Ja gjer det. Så fint at du snakka med far sjølv om det ikkje førte fram.

Anonymkode: f786b...484

• Liker 6
Skrevet

Jeg tenker at man melder slikt inn, hvis de nå er så ille at man ikke kommer utenom søppel.

Det er jo en brannfare med det og... Har vært med i et par slike leiligheter, det er skikkelig ille og triste greier.

Men som sagt, det skal være ganske ille. 

• Liker 1
Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Her ble jeg tatt litt på senga. I utgangspunktet ser jeg jo for meg at ett slikt hjem rommer voksne som sliter med uførhet, sykdom, arbeidsledighet.... og så skal de bygge på huset altså. Påbygg/tilbygg er jo ikke akkurat billig... De må jo ha litt økonomi disse her da. Hvor mye ville dette ha kostet? Du kan jo si at dere ikke tar oppdrag når det ikke er mulig å komme inn med verktøy og utstyr, og anbefale å bruke penger på vaskehjelp i stedet for. 

Dette scenarioet var bare veldig, veldig unikt...

• Liker 3
Skrevet
8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg tror ikke det handler om tidsklemma om det er stier av søppel i huset. Det minner om ’’hoarders’’-programmet fra USA.

Meld ifra TS. Det er både helseskadelig og brannfarlig å leve i et hus overfylt av søppel. Jeg glemmer ikke den gangen noe tok fyr i et av de programmene fra USA. Det kunne ha gått riktig ille om ingen hadde vært tilstede da brannen oppstod. For mye søppel gjør det også vanskelig å komme seg rundt, og man kan bli stuck inni huset i en livsfarlig situasjon.

• Liker 4
Skrevet
23 minutter siden, Uatskillelig skrev:

Jeg tror ikke det handler om tidsklemma om det er stier av søppel i huset. Det minner om ’’hoarders’’-programmet fra USA.

Meld ifra TS. Det er både helseskadelig og brannfarlig å leve i et hus overfylt av søppel. Jeg glemmer ikke den gangen noe tok fyr i et av de programmene fra USA. Det kunne ha gått riktig ille om ingen hadde vært tilstede da brannen oppstod. For mye søppel gjør det også vanskelig å komme seg rundt, og man kan bli stuck inni huset i en livsfarlig situasjon.

Enig. Og så lærer ikke barna det vi kan kalle grunnleggende livskompetanse. Normal hygiene og ryddige forhold. At ting er sånn noenlunde på stell, kopper blir vasket og senger skiftes på. At man tørker opp etter seg hvis man søler på gulvet.
Det er i hjemmet barn må lære dette, det er meget viktig kompetanse når man fex kommer i et forhold. 
Mener ikke at alt skal være perfekt og støvfritt, men et visst minimum. 
Leste for er par år siden et fb-innlegg der ei beskrev sin rotete kjæreste. Forholdet holdt ikke. Bitene falt på plass når hun fikk vite at han hadde vokst opp i lignende forhold som Ts beskriver. 

• Liker 4

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...