AnonymBruker Skrevet 13. august 2020 #1 Skrevet 13. august 2020 Jeg har altfor mye klær -det er helt absurd. Men jeg har også store problemer med å kaste/gi bort -føler da jeg kaster penger. (Tenker at jeg kommer til å angre osv). Men trenger virkelig ikke 50 t-skjorter, 70 gensere, 45 bukser, 50 kjoler, 30 skjørt osv osv. Skapet er stappa fullt, har 5-6 store poser på loftet, ca 40-45 penkjoler og 15 vinterjakker i inneboden, ca 60 pr sko (20 støvletter og 20-25 par sneakers, 10-12 par vintersko + 15 par pensko), 20-25 vesker og listen fortsetter.. Dette er handlet over mange år -og lite har blitt kastet/gitt bort. Har også forsøkt å selge klær på finn til skampris, men ingen interesse. Jeg ønsker sterkt å minst halvere. Jeg har allerede fjernet klær som ikke passer, har hull etc -så mengden over er etter den første sorteringen. Men fordi jeg vegrer meg så ekstremt for å kvitte meg med noe -hvordan i all verden skal jeg klare å halvere mengden? Vet jo det er MYE bedre å minst halvere mengden og få et smart, gjennomtenkt og oversiktlig klesskap -men mister motet hver gang jeg åpner skapdørene.. Noen som har noen gode tips til å overkomme kasteangsten? Og hvordan man kan sortere og oppbevare klær i ulike kategorier? Anonymkode: 86dad...4dc
AnonymBruker Skrevet 13. august 2020 #2 Skrevet 13. august 2020 Prøv kapselgarderobe, hver årstid har 33 plagg. Del inn garderoben i årstider. Bytt ut hver 3 mnd. Undertøy, treningstøy og bunad telles ikke. Slik får du brukt de plaggene du liker best og får tenkt igjennom sammensettingen av ulike antrekk til ulike anledninger. Selg/gi bort/kast resten. Oppbevar i søppelsekker eller gjennomsiktig plastbokser på en tørr bod? Sko: slit ut sko og dropp å kjøp nye, kvitt deg med de som ikke passer garderoben og de som ikke er gode å gå i. Del også inn dem i etter sesongen og de antrekkene du har. Anonymkode: 628f4...33a 3
AnonymBruker Skrevet 13. august 2020 #3 Skrevet 13. august 2020 7 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg har altfor mye klær -det er helt absurd. Men jeg har også store problemer med å kaste/gi bort -føler da jeg kaster penger. (Tenker at jeg kommer til å angre osv). Men trenger virkelig ikke 50 t-skjorter, 70 gensere, 45 bukser, 50 kjoler, 30 skjørt osv osv. Skapet er stappa fullt, har 5-6 store poser på loftet, ca 40-45 penkjoler og 15 vinterjakker i inneboden, ca 60 pr sko (20 støvletter og 20-25 par sneakers, 10-12 par vintersko + 15 par pensko), 20-25 vesker og listen fortsetter.. Dette er handlet over mange år -og lite har blitt kastet/gitt bort. Har også forsøkt å selge klær på finn til skampris, men ingen interesse. Jeg ønsker sterkt å minst halvere. Jeg har allerede fjernet klær som ikke passer, har hull etc -så mengden over er etter den første sorteringen. Men fordi jeg vegrer meg så ekstremt for å kvitte meg med noe -hvordan i all verden skal jeg klare å halvere mengden? Vet jo det er MYE bedre å minst halvere mengden og få et smart, gjennomtenkt og oversiktlig klesskap -men mister motet hver gang jeg åpner skapdørene.. Noen som har noen gode tips til å overkomme kasteangsten? Og hvordan man kan sortere og oppbevare klær i ulike kategorier? Anonymkode: 86dad...4dc Begynn med en og en kategori. Finn frem alt du har av alle klær og legg det i hver sin haug. Ja, det blir rotete. Så legger du alle bukser i en haug, kjoler i en annen osv.. Så plukker du opp et og et plagg i en haug, er det godt likt så tar du vare på det, er det kanskje så legg det foreløpig litt til siden og så det du er sikker på å kaste/gi vekk legger du i en pose ved gangen som du tar med deg neste gang du skal ut. Ta for deg haug for haug. Når du har gjort det: er det mange nok klær i behold haugen så kaster/donenerer du bort kanskje haugen. For de kommer ikke til å bli brukt. Deretter bretter du det i ulike hauger, jobb/koseklær/pynteklær. Og legger bort etter bukse/kjole/genser/topp osv. Jeg har det sortert etter høyden hvor klær skal. Og kurver til truser og sokker, belter. Anonymkode: 1c424...b09 1
AnonymBruker Skrevet 14. august 2020 #4 Skrevet 14. august 2020 Takk got gode tips! Anonymkode: 86dad...4dc
Roci Skrevet 14. august 2020 #5 Skrevet 14. august 2020 12 timer siden, AnonymBruker skrev: Begynn med en og en kategori. Finn frem alt du har av alle klær og legg det i hver sin haug. Ja, det blir rotete. Så legger du alle bukser i en haug, kjoler i en annen osv.. Så plukker du opp et og et plagg i en haug, er det godt likt så tar du vare på det, er det kanskje så legg det foreløpig litt til siden og så det du er sikker på å kaste/gi vekk legger du i en pose ved gangen som du tar med deg neste gang du skal ut. Ta for deg haug for haug. Når du har gjort det: er det mange nok klær i behold haugen så kaster/donenerer du bort kanskje haugen. For de kommer ikke til å bli brukt. Deretter bretter du det i ulike hauger, jobb/koseklær/pynteklær. Og legger bort etter bukse/kjole/genser/topp osv. Jeg har det sortert etter høyden hvor klær skal. Og kurver til truser og sokker, belter. Anonymkode: 1c424...b09 Dette, og jeg foreslår at du prøver så mange som mulig av plaggene også, selv om det tar mer tid. Kanskje sitter ikke den buksa så godt lenger, eller den kjolen var ikke så fin på som du husker. 3
AnonymBruker Skrevet 14. august 2020 #6 Skrevet 14. august 2020 Jeg mener dette seriøst: Se "Tidying up with Marie Kondo" på Netflix. Hun er kanskje litt overkant "spirituell" for noen, i at hun takker alt hun kaster og sånn, men du kan få gode tips av henne. Anonymkode: a0313...002 5
AnonymBruker Skrevet 14. august 2020 #7 Skrevet 14. august 2020 Må bare få ta et skikkelig tak nå -problemet er jo "kasteangsten". Jeg gir gjerne bort til fretex etc og er veldig flink til det på klær fra barna mine og de klærne jeg vet jeg aldri vil bruke -men problemet er at jeg har overflod av fine klær som passer og er fine. Noen knapt brukt. Har satt fullstendig shoppestopp på klær da jeg er en ekstrem impulskjøper. Har hørt at det er lettere å unngå impulskjøp jo mindre man har. For da har man oversikt. Og det er DET jeg ønsker. Maks 10 gensere -ikke 45.. Takk igjen for gode tips alle sammen -jeg skal bruke helgen på dette prosjektet -gud som jeg gruer meg.. Anonymkode: 86dad...4dc 1
AnonymBruker Skrevet 14. august 2020 #8 Skrevet 14. august 2020 Vet ikke hvor du bor, men her i Oslo er det folk som har "bakgårdssalg". Da annonserer de i lokale Facebook-grupper, også kan man kjøpe ting rimelig. Da hadde du i alle fall sluppet å kaste så mye. Du kan forresten også se på Jenny Skavlans - avkledd. I den ene episoden må hun fortelle Live Nelvik hvilke plagg hun har, og hun får kun beholde de hun husker!! Det var veldig interessant å se at man har en rekke plagg man rett og slett ikke vet at man har, og dermed er de kanskje heller ikke så viktige å beholde. Anonymkode: 28429...7b1 1
AnonymBruker Skrevet 14. august 2020 #9 Skrevet 14. august 2020 Fordel klærne i 3 kategorier: 1) Klær du bruker jevnlig og klær du virkelig elsker 2) Klær du ikke bruker jevnlig og som du liker godt nok til å ville beholde, men ikke får brukt nok 3) Klær som du aldri bruker og klær som ikke passer stilen/personligheten/størrelsen din godt Legg/heng kategori 1 tilbake i skapet. Legg kategori 2 og 3 separat i esker/poser og legg disse bort. Gi deg selv litt tid til å bruke din nye garderobe med plagg fra kategori 1. Er det noe du mangler? Gå inn i kategori 2 og 3 for å finne det, og heng/legg det inn i garderoben din. Likewise, er det noe fra kategori 1 som du ikke faktisk bruker? Legg det sammen med kategori 2 eller 3. Så, etter en stund (uker, måneder): finn frem kateogri 2 og 3 og ta en kjapp vurdering. Mitt råd er å kikke fort ned i esken til kategori 3 og gi bort/kaste/selge med en gang det du ikke bruker. Er det noe fra kategori 2 som kan flyttes til 3 og kastes/gis bort/selges? Eller er det noe fra 3 som trenger å gå i 2? Formålet er at kategori 3 alltid skal selges/gis bort/kastes på et tidspunkt (gjerne sett det i kalenderen). Kategori 2 er din mulighet til å holde på ting som du ikke er helt sikker på, litt lengre. Da får du ikke den separasjonsangsten, fordi du har sjangs til å finne ting frem igjen. Det som går i kateogri 3 derimot, er du nødt til å innse må gå før eller senere. Her må du selvsagt være litt streng, og unngå å legge ting tilbake i kateogori 2 bare fordi du ikke er sikker. Har noe gått i kategori 3, så har nok underbevisstheten din allerede tatt et valg. Og - ikke tenk så mye over hva som går i kateogri 2 og 3 til å begynne med. Ta en kjapp avgjørelse på alt. Du kan alltids hente ting tilbake. Men min erfaring er, at innen du ser gjennom kategori 3 igjen, så har du allerede glemt hva som var der. Aka, det kan gå til et nytt hjem/søppelet med god samvittighet. Anonymkode: 1bfd8...2f0 1
AnonymBruker Skrevet 14. august 2020 #10 Skrevet 14. august 2020 35 minutter siden, AnonymBruker said: Fordel klærne i 3 kategorier: 1) Klær du bruker jevnlig og klær du virkelig elsker 2) Klær du ikke bruker jevnlig og som du liker godt nok til å ville beholde, men ikke får brukt nok 3) Klær som du aldri bruker og klær som ikke passer stilen/personligheten/størrelsen din godt Legg/heng kategori 1 tilbake i skapet. Legg kategori 2 og 3 separat i esker/poser og legg disse bort. Gi deg selv litt tid til å bruke din nye garderobe med plagg fra kategori 1. Er det noe du mangler? Gå inn i kategori 2 og 3 for å finne det, og heng/legg det inn i garderoben din. Likewise, er det noe fra kategori 1 som du ikke faktisk bruker? Legg det sammen med kategori 2 eller 3. Så, etter en stund (uker, måneder): finn frem kateogri 2 og 3 og ta en kjapp vurdering. Mitt råd er å kikke fort ned i esken til kategori 3 og gi bort/kaste/selge med en gang det du ikke bruker. Er det noe fra kategori 2 som kan flyttes til 3 og kastes/gis bort/selges? Eller er det noe fra 3 som trenger å gå i 2? Formålet er at kategori 3 alltid skal selges/gis bort/kastes på et tidspunkt (gjerne sett det i kalenderen). Kategori 2 er din mulighet til å holde på ting som du ikke er helt sikker på, litt lengre. Da får du ikke den separasjonsangsten, fordi du har sjangs til å finne ting frem igjen. Det som går i kateogri 3 derimot, er du nødt til å innse må gå før eller senere. Her må du selvsagt være litt streng, og unngå å legge ting tilbake i kateogori 2 bare fordi du ikke er sikker. Har noe gått i kategori 3, så har nok underbevisstheten din allerede tatt et valg. Og - ikke tenk så mye over hva som går i kateogri 2 og 3 til å begynne med. Ta en kjapp avgjørelse på alt. Du kan alltids hente ting tilbake. Men min erfaring er, at innen du ser gjennom kategori 3 igjen, så har du allerede glemt hva som var der. Aka, det kan gå til et nytt hjem/søppelet med god samvittighet. Anonymkode: 1bfd8...2f0 Edit for å legge til: kategori 2 er altså "ventekassen". Når du har gjennomgått denne kategorien noen ganger og ser at ting aldri blir tatt ut, så må det gå til kategori 3. Ellers hadde jeg sesongbasert garderoben min, om du ikke gjør det allerede. Enten vinter/sommer eller vinter/vår/sommer/høst. Jeg bytter på. Uansett, ikke ha sommerkjoler hengende synlig i skapet på vinteren, og ikke ha kjempetykke ullgensere liggende i sommergarderoben. Samme med sko, såklart. Poenget er at du blir tving til å gå gjennom klærne dine om og om igjen. Ingenting blir liggende i flere år urørt, bakerst i skapet. Anonymkode: 1bfd8...2f0 1
AnonymBruker Skrevet 14. august 2020 #11 Skrevet 14. august 2020 TS her -takk igjen! Dette var veldig smart! Anonymkode: 86dad...4dc
Drizzt Skrevet 14. august 2020 #12 Skrevet 14. august 2020 Jeg ble kvitt mange klær gradvis for et par år siden. Jeg sorterte de etter type, så prøvde jeg alle sammen igjen. Mange plagg passer ikke lenger, andre har jeg brukt for mye og er blitt slite, en tredje gruppe er ikke lenger min stil og noe jeg har lyst å ha på, osv. De klærne samlet jeg i 2 søppelsekker. Resten av klærne sorterte jeg etter sesonger slik at jeg tar frem klærne som passer sesongen. Det er en stund siden jeg har kjøpt nye klær og sko fordi jeg har nok til alle anledninger. Det er utrolig hvor fort man mister oversikten når man har for mange klær og ikke noe system. Da kjøper man dobbelt og trippelt av samme plagg fordi man har glemt at man har det allerede. 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå