Gå til innhold

Hvor/hvordan parkerer du privat el-sparkesykkel når du skal handle

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvis du skal inn på en butikk eller et senter og handle, hvor gjør du av sparkesykkelen? Jeg har enda tilgode å finne en god låseanordning til sparkesykkelen som både er lett og fleksibel for å låse den fast. Det er heller ikke så mange plasser som har oppstilling for sykkel. Og den kan heller ikke stå fritt for da kan den lett bli stjålet. Har ofte endt opp med å bare ta den med inn på kjøpesenter og bære den rundt eller trille den.

App som kan "låse" den (så den ikke kan kjøres av andre) er ubrukelig, for det er jo lett å hive den baki en bil og senere finne en måte å ta bort låsen.

Anonymkode: 11697...f1f

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Låser med kjetting og hengelås, trer gjennom hjulet og låser fast til noe.

Anonymkode: fe091...be5

Skrevet

Ok, jeg har vurdert det selv. Kjetting er jo greit fordi den er fleksibel og kan låses som et 8-tall rundt stammen. Mens vanlige sykkellåser kan bare låses som et 0-tall og da kan folk kanskje klare å demontere hjulet eller tre sparkesykkelen gjennom

Finnes det kjetting og hengelåser som er beregnet for sykkel og slikt? Som er laget for å være lett men samtidig sterk, og gjerne med et gummibelegg for å unngå skrapemerker.

• 2 uker senere...
Skrevet

Synes det er vanskelig å finne ordentlig kjetting som kan brukes her. Vet ikke hva jeg skal søke for å finne riktig type kjetting som er herdet og lettvekt, og riktig lengde. Hvis kjettingen kan kuttes til riktig lengde så er jo vitsen vekke i og med at den kan.. kuttes...

Skrevet

Samboern har en sånn vaier-lås som han kan lage så kort eller lang han vil, så det blir strips-effekt. 

Anonymkode: 3e8c2...a76

Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker said:

Synes det er vanskelig å finne ordentlig kjetting som kan brukes her. Vet ikke hva jeg skal søke for å finne riktig type kjetting som er herdet og lettvekt, og riktig lengde. Hvis kjettingen kan kuttes til riktig lengde så er jo vitsen vekke i og med at den kan.. kuttes...

Men herregud, alt kan kuttes. En sykkel med lås kan også stjeles lett. Å tjuvkoble en bil er gjort på 5 sekunder. Å åpne en låst bil tar enda mindre enn 5 sekunder. Ta noen sjanser i livet

Anonymkode: a3351...47f

• Liker 2
Skrevet
27 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Samboern har en sånn vaier-lås som han kan lage så kort eller lang han vil, så det blir strips-effekt. 

Anonymkode: 3e8c2...a76

Ja, de er ganske praktiske. Det som er så synd er at man trenger bare en helt vanlig avbiter for å kutte de og andre vaierlåser. De har ikke mer funksjon enn å 

25 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Men herregud, alt kan kuttes. En sykkel med lås kan også stjeles lett. Å tjuvkoble en bil er gjort på 5 sekunder. Å åpne en låst bil tar enda mindre enn 5 sekunder. Ta noen sjanser i livet

Det går alltid an å ta en kalkulert risiko. Jeg blir ikke ruinert. Men det er greit å ha noe som er litt bedre enn at en avbiter til 49kr gjemt i ermet kan klippe noe diskret midt i en folkemengde uten noe oppmerksomhet. Når noen må ha med en svær boltkutter eller vinkelsliper så vil det virke mer suspekt. Av og til betaler man det ekstra man trenger for å få riktig produkt. Det trenger ikke være den tykkeste kjettingen, men den kjettingen som gir best beskyttelse i forhold til vekt.

Skrevet
39 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Å tjuvkoble en bil er gjort på 5 sekunder. Å åpne en låst bil tar enda mindre enn 5 sekunder. Ta noen sjanser i livet

Tror du har sett litt for mye på film. 

• Liker 2
  • 1 måned senere...
Skrevet
På 31.8.2020 den 22.03, AnonymBruker skrev:

Folk flest som elsker sånne doninger, de gidder som regel aldri å sette den ordentligbfra seg etterpå. 

Det aller viktigste ser ut til å være å slenge sykkelen mest mulig i veien for alle andre...     

Anonymkode: c03cd...8de

Jeg opplever det egentlig ikke slikt. De aller fleste jeg ser, står greit plassert. Dessuten hvis de blir slengt på en dårlig måte så tar det ikke så lang tid før det kommer noen andre og leier det som står dumt til.

Men nå var det i hovedsak hvordan låse et privateid løperhjul jeg lurte på, ikke de utleiesyklene. Jeg endte opp med en sykkelkjetting av passe størrelse, sammen med en hengelås i aluminium som ikke er så tung. Lager et 8-tall av kjettingen der den ene ringen går rundt selve sparkesykkelen og den andre rundt det jeg låser den fast til.

Skrevet

Tar den med inn i butikken, selvsagt. Handlingen går også mye raskere slik

Anonymkode: 87616...109

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...