Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har bestilt ultralyd privat i uke 12, både for å sjekke at det er liv, men også for å utelukke downs. Men må jeg spørre om de kan sjekke nakkefold ol, eller gjør de det automatisk? 

Anonymkode: 9bb88...206

Videoannonse
Annonse
Skrevet

De ser nok etter det på ultralyden og ser om det ser noe unormalt ut til å være i den uka. Men hos meg så spurte de om jeg ønsket å bestille time hvor de kun ser etter slike ting. Så slik jeg forsto det så var det en egen time til slike ting med en spesialist på det. Jeg valgte kun «den vanlige» ul. 

Anonymkode: c2438...94a

Skrevet

Jeg gikk privat. Hun sa ingenting mens hun sjekka,fortalte meg om hver kropps del osv og sa det var normalt.Hun nevnte her er nesebenet,men jeg spurte om nakkefold var i orden også etter at hun var ferdig. Da sa hun ja alt er helt i orden. Tror de sjekker,men de liker ikke å si det høyt hvis alt er i orden? 

Anonymkode: 591ae...5bc

Skrevet

De har ikke lov til å sjekke spesielt etter dette, men de er pliktige til å opplyse dersom det er unormale funn, så i praksis er det det samme. Får du ikke høre noe, kan du derfor regne med at de ikke fant noe unormalt. 

Anonymkode: 22cd1...220

• Liker 7
Skrevet

Var på privat ultralyd på mandag, da var jeg 13+4, og de gikk gjennom neseben, nakkefold og sjekket hender og føtter mens de forklarte hvorfor de gjorde det og hva de så etter. Sjekket andre organer også, selvfølgelig. Her var alt normalt, så vi har lav risiko for at det er noen kromosomfeil eller andre avvik. Hun som gjennomførte ultralyden sa dog at det er tidlig enda, så det er aldri noen garanti, da ting kan utvikle seg de neste ukene og frem mot ordinær ultralyd, men sa samtidig at sjansen er aller størst for å få en frisk og fin baby når alt ser bra ut så langt ut i svangerskapet :) 

Anonymkode: a39f8...eb1

• Liker 1
Skrevet

Bare husk på at å sjekke nakkefolden ikke er en veldig sikker metode. De oppdager bare 75% av tilfellene som har downs, og det er veldig høy sjanse for falsk positiv, altså for at nakkefolden er unormal, men fosteret har ikke downs. 

Så om du virkelig vil sjekke for downs, bør du ta NIPT. 

Anonymkode: 37342...34c

• Liker 1
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Bare husk på at å sjekke nakkefolden ikke er en veldig sikker metode. De oppdager bare 75% av tilfellene som har downs, og det er veldig høy sjanse for falsk positiv, altså for at nakkefolden er unormal, men fosteret har ikke downs. 

Så om du virkelig vil sjekke for downs, bør du ta NIPT. 

Det stemmer. Vi var på tidlig ultralyd, hadde ikke bedt de sjekke noe spesielt, men det bli påvist fortykket nakkefold. Ble henvist til St. Olavs, gikk gjennom hele prosessen med morkakeprøve og flere ultralyder. Ble i utgangspunktet gitt 30 ganger forhøyet sjanse for Downs syndrom, men han var heldigvis helt frisk. Nesten så jeg angret på at vi tok tidlig UL, for hadde vi ventet til ordinær ville de bare sett en frisk gutt.

Anonymkode: b0d05...fb1

Skrevet
29 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Var på privat ultralyd på mandag, da var jeg 13+4, og de gikk gjennom neseben, nakkefold og sjekket hender og føtter mens de forklarte hvorfor de gjorde det og hva de så etter. Sjekket andre organer også, selvfølgelig. Her var alt normalt, så vi har lav risiko for at det er noen kromosomfeil eller andre avvik. Hun som gjennomførte ultralyden sa dog at det er tidlig enda, så det er aldri noen garanti, da ting kan utvikle seg de neste ukene og frem mot ordinær ultralyd, men sa samtidig at sjansen er aller størst for å få en frisk og fin baby når alt ser bra ut så langt ut i svangerskapet :) 

13+4 er vel egentlig for sent å sjekke nakkefold? 

Anonymkode: 9a330...79a

Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

13+4 er vel egentlig for sent å sjekke nakkefold? 

Anonymkode: 9a330...79a

Nei, man sjekker nakkefolden mellom uke 11 og 14, så 13+4 er ikke for sent. 

Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Kan jeg få spørre om hva de så etter på hender og føtter? 😊

Anonymkode: dc745...1b9

Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

De måler lengden på lårbeina, og så sjekker de at alt faktisk er der som skal være der. Altså at det er to hender med fingre, og to føtter med tær. Ikke så lett å telle tær og fingre, da, men det var tydelig at det VAR tær og fingre. 

• Liker 1
Skrevet
16 timer siden, AnonymBruker skrev:

Nei, man sjekker nakkefolden mellom uke 11 og 14, så 13+4 er ikke for sent. 

Gjelder dette når du er 11-14 uker på vei, eller i graviduke 11-14?

Anonymkode: be50b...a74

Skrevet
20 timer siden, AnonymBruker skrev:

Lengden på lårbeina, også sjekker de at hender og føtter ikke er knyttet. Babyer som ligger med hender og føtter knyttet har visst ofte en kromosomfeil (hvis de f.eks ligger med hendene knyttet både på tidlig ultralyd og på den ordinære, så burde det sjekkes opp, sa hun jeg var hos). I tillegg så ser de på antall fingre og knær :) 

Ikke for sent å sjekke nakkefold i uke 13+4, nei. 

Skrevet
6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Gjelder dette når du er 11-14 uker på vei, eller i graviduke 11-14?

Anonymkode: be50b...a74

Man kan måle det fra ca. 11+6 til 13+6

Anonymkode: 60cf9...27f

Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Man kan måle det fra ca. 11+6 til 13+6

Anonymkode: 60cf9...27f

11+0

Anonymkode: 22f39...ccf

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...