AnonymBruker Skrevet 13. august 2020 #1 Skrevet 13. august 2020 Mange vil ha bil, mange kjører bil, og alle er forpliktet til å gjøre den obligatoriske eu-kontroll. Baksiden og det vi ikke tenkte på eller visste når vi kjøpte fremkomstmiddel i form av bil er verkstedregningen. Deler koster, og lite visste vi at en så enkelt som en lys spyler også matte fungere for at det skulle gjøre bilen eu-godkjent. Det er vel noe vi må bare akseptere at noen som er der og gjør jobben sin også må ha betalt for at bilen skal være klar for to nye år på veien. Hva betalte du til verksted for reparasjon på bilen din? Jeg betalte 33.000 på siste bilverksted. Bør man besøke verksted oftere uten at man trenger det? Hva gjør du og hva betalte du for å bilen reparert. Anonymkode: 9f50a...224 1
AnonymBruker Skrevet 14. august 2020 #2 Skrevet 14. august 2020 Har bilen på service hvert år, og EU kontrollen er derfor ikke noe problem, men det koster selvsagt. Forrige gang ble det bytting av bremser med mer og regning på 12.000 Anonymkode: f3d78...18d
AnonymBruker Skrevet 14. august 2020 #3 Skrevet 14. august 2020 derfor smart å kjøpe en bilmodell som er minst feil på. Anonymkode: cf034...1db
Katten.2.0 Skrevet 14. august 2020 #4 Skrevet 14. august 2020 Trodde alle visste at bil er dyrt? Altså de løpende kostnadene. Vi kjører en god del, og ville derfor ha den tryggeste bilen i vår prisklasse. Dette betød en økt kostnad innen vedlikehold, som definitivt er verdt det for vår del. 2
nomore82 Skrevet 14. august 2020 #5 Skrevet 14. august 2020 Dette bør da ikke komme som noen overraskelse? Dersom man ikke selv kan skru på bil så har man stort sett to valg; 1) Putte pengene i en så ny bil som mulig for å redusere behov for dyre verkstedbesøk 2) Kjøpe en billig bil og være forberedt på å putte pengene i dyre verkstedbesøk Summa sumarum så koster det å ha bil. 1
AnonymBruker Skrevet 14. august 2020 #6 Skrevet 14. august 2020 5 timer siden, AnonymBruker skrev: Har bilen på service hvert år, og EU kontrollen er derfor ikke noe problem, men det koster selvsagt. Forrige gang ble det bytting av bremser med mer og regning på 12.000 Anonymkode: f3d78...18d jeg bør vel tenke å levere bilen inn til service samme tid neste år, for å tillate mekanikere å gå over, enn at jeg "utsetter" og setter eu kontroll som standard og må gjøre alle reparasjoner på skippertak vis. Anonymkode: 9f50a...224
ajarRun Skrevet 14. august 2020 #7 Skrevet 14. august 2020 9 timer siden, AnonymBruker skrev: jeg bør vel tenke å levere bilen inn til service samme tid neste år, for å tillate mekanikere å gå over, enn at jeg "utsetter" og setter eu kontroll som standard og må gjøre alle reparasjoner på skippertak vis. Anonymkode: 9f50a...224 EU-kontrollen kontrollerer kun om bilen oppfyller et absolutt minstekrav for å være på veien. Det er ikke slik du sjekker om bilen trenger vedlikehold. Biler har serviceintervall, og disse er det fornuftig å følge. Men hvis du har et gammelt vrak, kan du jo utføre service selv. Når noe slutter å funke, drar du til verksted. Så fikser de det. Ingen verksted vil sjekke hver minste ting for å finne feil, det er ikke det service handler om. De bare diller med oljen, filter og slikt. På 13.8.2020 den 21.38, AnonymBruker skrev: Mange vil ha bil, mange kjører bil, og alle er forpliktet til å gjøre den obligatoriske eu-kontroll. Baksiden og det vi ikke tenkte på eller visste når vi kjøpte fremkomstmiddel i form av bil er verkstedregningen. Deler koster, og lite visste vi at en så enkelt som en lys spyler også matte fungere for at det skulle gjøre bilen eu-godkjent. Det er vel noe vi må bare akseptere at noen som er der og gjør jobben sin også må ha betalt for at bilen skal være klar for to nye år på veien. Hva betalte du til verksted for reparasjon på bilen din? Jeg betalte 33.000 på siste bilverksted. Bør man besøke verksted oftere uten at man trenger det? Hva gjør du og hva betalte du for å bilen reparert. Anonymkode: 9f50a...224 Siste reperasjon var sikkert på 14 000 eller noe, aner ikke. Er du et voksent menneske som ble overrasket over at et kjøretøy trenger vedlikehold? Husk at du som fører av motorvogn er ansvarlig for at kjøretøyet er i forskriftsmessig og forsvarlig stand. Anbefaler at du setter deg inn i hva det innebærer. Å besøke verksted utenom service, og når noe ikke funker er unødvendig. Det har selvsagt ingen hensikt. Med motorsykkelen min fikser jeg alt selv. Med bilen er det ingen feil, mercedes har ikke feil når de er ny. Den får bare service og slitedeler. Kanskje du burde kjøpe mercedes?
AnonymBruker Skrevet 15. august 2020 #8 Skrevet 15. august 2020 Du bør holde deg unna verksteder til BOS o.l. Her tar de gjerne 2000 kr timen eller mer for å se på en bil. Anonymkode: 74324...c21
petterm Skrevet 15. august 2020 #9 Skrevet 15. august 2020 Bilen min er en diesel stasjonsvogn som har gått 360000km. Den hadde nylig frist for EU kontroll. Fjærene foran var knekt, noen stag foran var slitne, det var tid for bytte av registerreim og vanlig service. Valget var enten å vrake bilen, eller å betale drøyt 15000 for å få den gjennom EU kontroll og få fiksa det som ellers måtte fikses, ink. service. Jeg brukte 15000 på bilen, og regner det som et fornuftig bilkostnad. Desverre dukket det opp en feil til som kosta meg 10000, men en nyere bil vil koste meg 20000 bare i verditap pr år. Holder bilen uten store kostnader fram til neste EU kontroll så er jeg fornøyd.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå