Gå til innhold

å seg blindt på en bil


Anbefalte innlegg

Skrevet

Mange vil ha bil, mange kjører bil, og alle er forpliktet til å gjøre den obligatoriske eu-kontroll. 

Baksiden og det vi ikke tenkte på eller visste når vi kjøpte fremkomstmiddel i form av bil er verkstedregningen. Deler koster, og lite visste vi at en så enkelt som en lys spyler også matte fungere for at det skulle gjøre bilen eu-godkjent. 

Det er vel noe vi må bare akseptere at noen som er der og gjør jobben sin også må ha betalt for at bilen skal være klar for to nye år på veien. 

Hva betalte du til verksted for reparasjon på bilen din?

Jeg betalte 33.000 på siste bilverksted. 

Bør man besøke verksted oftere uten at man trenger det?

Hva gjør du og hva betalte du for å bilen reparert. 

Anonymkode: 9f50a...224

  • Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Har bilen på service hvert år, og EU kontrollen er derfor ikke noe problem, men det koster selvsagt. Forrige gang ble det bytting av bremser med mer og regning på 12.000

Anonymkode: f3d78...18d

Skrevet

derfor smart å kjøpe en bilmodell som er minst feil på.

Anonymkode: cf034...1db

Skrevet

Trodde alle visste at bil er dyrt? Altså de løpende kostnadene.

Vi kjører en god del, og ville derfor ha den tryggeste bilen i vår prisklasse. Dette betød en økt kostnad innen vedlikehold, som definitivt er verdt det for vår del. 

  • Liker 2
Skrevet

Dette bør da ikke komme som noen overraskelse?

Dersom man ikke selv kan skru på bil så har man stort sett to valg;
1) Putte pengene i en så ny bil som mulig for å redusere behov for dyre verkstedbesøk
2) Kjøpe en billig bil og være forberedt på å putte pengene i dyre verkstedbesøk

Summa sumarum så koster det å ha bil.

  • Liker 1
Skrevet
5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Har bilen på service hvert år, og EU kontrollen er derfor ikke noe problem, men det koster selvsagt. Forrige gang ble det bytting av bremser med mer og regning på 12.000

Anonymkode: f3d78...18d

jeg bør vel tenke å levere bilen inn til service samme tid neste år, for å tillate mekanikere å gå over, enn at jeg "utsetter" og setter eu kontroll som standard og må gjøre alle reparasjoner på skippertak vis. 

Anonymkode: 9f50a...224

Skrevet
9 timer siden, AnonymBruker skrev:

jeg bør vel tenke å levere bilen inn til service samme tid neste år, for å tillate mekanikere å gå over, enn at jeg "utsetter" og setter eu kontroll som standard og må gjøre alle reparasjoner på skippertak vis. 

Anonymkode: 9f50a...224

EU-kontrollen kontrollerer kun om bilen oppfyller et absolutt minstekrav for å være på veien. Det er ikke slik du sjekker om bilen trenger vedlikehold.

Biler har serviceintervall, og disse er det fornuftig å følge. Men hvis du har et gammelt vrak, kan du jo utføre service selv. 

Når noe slutter å funke, drar du til verksted. Så fikser de det. Ingen verksted vil sjekke hver minste ting for å finne feil, det er ikke det service handler om. De bare diller med oljen, filter og slikt.

På 13.8.2020 den 21.38, AnonymBruker skrev:

Mange vil ha bil, mange kjører bil, og alle er forpliktet til å gjøre den obligatoriske eu-kontroll. 

Baksiden og det vi ikke tenkte på eller visste når vi kjøpte fremkomstmiddel i form av bil er verkstedregningen. Deler koster, og lite visste vi at en så enkelt som en lys spyler også matte fungere for at det skulle gjøre bilen eu-godkjent. 

Det er vel noe vi må bare akseptere at noen som er der og gjør jobben sin også må ha betalt for at bilen skal være klar for to nye år på veien. 

Hva betalte du til verksted for reparasjon på bilen din?

Jeg betalte 33.000 på siste bilverksted. 

Bør man besøke verksted oftere uten at man trenger det?

Hva gjør du og hva betalte du for å bilen reparert. 

Anonymkode: 9f50a...224

Siste reperasjon var sikkert på 14 000 eller noe, aner ikke. 

Er du et voksent menneske som ble overrasket over at et kjøretøy trenger vedlikehold? Husk at du som fører av motorvogn er ansvarlig for at kjøretøyet er i forskriftsmessig og forsvarlig stand. Anbefaler at du setter deg inn i hva det innebærer.

Å besøke verksted utenom service, og når noe ikke funker er unødvendig. Det har selvsagt ingen hensikt. 

Med motorsykkelen min fikser jeg alt selv. Med bilen er det ingen feil, mercedes har ikke feil når de er ny. Den får bare service og slitedeler. Kanskje du burde kjøpe mercedes?

Skrevet

Du bør holde deg unna verksteder til BOS o.l. Her tar de gjerne 2000 kr timen eller mer for å se på en bil.

Anonymkode: 74324...c21

Skrevet

Bilen min er en diesel stasjonsvogn som har gått 360000km. Den hadde nylig frist for EU kontroll. Fjærene foran var knekt, noen stag foran var slitne, det var tid for  bytte av registerreim og vanlig service.

Valget var enten å vrake bilen, eller å betale drøyt 15000 for å få den gjennom EU kontroll og få fiksa det som ellers måtte fikses, ink. service. Jeg brukte 15000 på bilen, og regner det som et fornuftig bilkostnad. 

Desverre dukket det opp en feil til som kosta meg 10000, men en nyere bil vil koste meg 20000 bare i verditap pr år. Holder bilen uten store kostnader fram til neste EU kontroll så er jeg fornøyd. 

 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...