AnonymBruker Skrevet 13. august 2020 #1 Skrevet 13. august 2020 Hei. Er jobbsøker, og i to av tre intervju jeg har vært på siden mai har de ansatt bare internt. Jeg er på intervju, gjør det kjempebra, får gode tilbakemeldinger og får avslag etter flere uker der jeg oppdaterer mailen flere gang for dag. Sist spurte jeg om å få innstillingslisten og da forklarte de seg med at jeg måtte forstå at de som har jobbet hos de har vist hva de kan og dermed må få tilbud om jobb i første rekke. Joda, greit det, men rævva argument for en nyutdannet som IKKE får vist hva hun kan. Trodde de skulle ansette de best kvalifiserte, uavhengig.. Uansett, nå har det dukket opp en ganske lik jobb i hjemkommunen min, og jeg har sååå lyst på den. Men kjenner jeg snart ikke gidder flere intervju der stillingen allerede er holdt av til en intern. Det jeg lurer på er om det er innafor å ringe og spørre litt om dette? Presentere meg, si jeg er veldig interessert i stillingen, og at jeg lurer på om de har mange midlertidige ansatte på det kontoret, slik at det er stor sjans for ansettelse internt? Eller er det dumt? Jeg orker bare ikke vente 1,5 måned på svar om det går samme vei denne gangen og.. Noe annet jeg kan gjøre for å virke mer interessert? Jeg har ikke noe spesielt å spørre om, siden jeg har vært i to like intervjuer og fått presentasjoner om bedriften, og alt står nøye forklart i stillingsannonsen. Anonymkode: 3fd8e...565
Gjest 24/7SylviaPlath Skrevet 13. august 2020 #2 Skrevet 13. august 2020 Jeg hadde ikke sagt dette på telefon i første runde, men jeg ville nevnt det på intervju. Når de spør om du lurer på noe - eller før, om det faller naturlig - ville jeg sagt noe som: "Det er jo en ganske vanlig at bedrifter har grundige ansettelsesprosesser med gode kandidater, men likevel velger å ansette internt. Man skal jo selvfølgelig ansette personen som er best kvalifisert til stillingen, men jeg ønsker gjerne å vite om dette er en trend hos dere? Har dere mange interne søkere i denne omgangen for eksempel?" Da får du vel vite litt mer + gjerne litt mer respekt òg for å være direkte. Er du tøff spør du om hvordan de vanligvis velger mellom interne kandidater vs eksterne søkere.
AnonymBruker Skrevet 13. august 2020 #3 Skrevet 13. august 2020 Dette er et veldig vanlig fenomen dessverre, og spesielt frustrerende som nyutdannet. Jeg har ved et par anledninger prøvd å fiske etter om det er intern søker til stillingen jeg skal søke (som ekstern), og har aldri opplevd å få et skikkelig svar på dette. Så da ville jeg nok gjort som en over her foreslo, å ta det opp i intervjuet. Vil bare ønske deg lykke til med jobbsøking. Fortsett å søke, så blir det plutselig din tur ❤ Anonymkode: 99cb2...a5f
AnonymBruker Skrevet 13. august 2020 #4 Skrevet 13. august 2020 Du kan også gjøre det disse interne søkerne har gjort... å ta på seg vikariater og engasjementer av kortere varighet for å komme i posisjon på den måten. Anonymkode: 30999...085
AnonymBruker Skrevet 13. august 2020 #5 Skrevet 13. august 2020 17 minutter siden, AnonymBruker skrev: Du kan også gjøre det disse interne søkerne har gjort... å ta på seg vikariater og engasjementer av kortere varighet for å komme i posisjon på den måten. Anonymkode: 30999...085 Ja, hvordan da? Ved å levere åpne søknader? Har ikke sett noen utlysninger om midlertidige stillinger eller engasjement. Meldte meg også som tilgjengelig under coronakrisen siden jeg har utdanning innen administrative og juridiske fag men hørte ingenting. Jeg har sagt jeg er interessert dersom intervjuer har nevnt under intervjuet at det muligens kommer midlertidige stillinger. Jeg søker lederstillinger i håp om at de skal ansette internt og det åpner seg en stilling med lavere rang.. Virker som ting er vanskelig uten nettverk. Anonymkode: 3fd8e...565
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå