Gå til innhold

Oppstart storbarnsavdeling

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Hei! 
Har en jente på 3 år, som til uken skal begynne på stor avdeling.

De siste månedene, etter coronastenging i barnehagen, har det vært et mareritt å levere henne i barnehagen (midt oppi dette ble hun også storesøster). Hun hyler og gråter hver eneste morgen😢 Barnehagen sier det går fort over og hun er alltid glad og i lek når jeg henter henne. Så jeg er altså i permisjon, og trenger ikke tilbakemeldinger om at hun får bare være hjemme osv. Hun har hatt masse fri, men har godt av å være noen timer i barnehagen sammen med jevnaldrende om dagen.

Til uka begynner hun altså på en ny avdeling, men nye voksne og større barnegruppe. Og pga coronarestriksjoner og sommerferie har hun vært på besøk på denne avdelingen 30 minutter hele våren. Og dette vil hun ikke en gang høre snakk om.. Noen som har noen gode tips, evt. tips til hva som kan motivere henne til å gå i barnehagen og ny avdeling? 

Endret av sunnkropp
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hmmm...
Fort vekk ligger hovedproblemet i at du er hjemme med baby og hun ikke. Jeg tipper mye på søskensjalusi og vanskelig overgang mtp det hele heller enn at hun hater barnehagen pga korona. Mine ble ti ganger LETTERE å levere med koronatiltak, og de fleste jeg snakker med melder det samme. Men største var definitivt ikke særlig innstilt på barnehage periodevis da jeg var hjemme i permisjon med lillesøster. Derfor tror jeg heller det er babyen som skaper problemet fremfor barnehagen.

For mi hjalp det litt at jeg alltid fortalte ganske ærlig hvordan min da så ut. At jeg skulle amme lillesøster, at hun skulle sove mens jeg drakk kaffe, så skulle jeg støvsuge, og så hente henne igjen. Veldig viktig for henne å få innsikt i at livet hjemme ikke betyr at baby leker med hennes leker, eller sån generelt at det faktisk er svært lite spennede å være hjemme. De forstår ikke alltid at babyene ikke akkurat er i lek enda, og at det ikke er noe særlig å gå glipp av. Før man forteller dem det. Så det bidro positivt til at hun syns det er var bedre å gå i barnehagen.

Selvsagt kan uro rundt korona i seg selv gjøre hverdagen vanskeligere for de små, og forverret det hele da totalen ble veldig mye endringer på en gang.

Ny avdeling kan være vanskelig, eller det kan gå veldig fint :) 
Antar vennene hennes fra gamle avdelingen har begynt på samme? Iaf noen av dem?
Ville brukt det som motivasjon, altså at der er xx og xx, så nå skal vi gå dit.
Øv på navnene på de voksne (ring og be om å få de om du ikke har fått det) som skal passe på der, det gir litt økt trygghet bare å kunne de. Men ellers er det vel ikke så mye annet enn å få levert henne, akseptere at det ikke er akkurat det hun vil, og la de ansatte da seg av resten av prosessen med trøst og trygghet. Så går det seg til. Ganske stas å begynne på stor avdeling når alt kommer til alt. Mange nye leker pleier å få de fleste i godt humør ila dagen :) 

Anonymkode: de6b2...6aa

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...