AnonymBruker Skrevet 13. august 2020 #1 Skrevet 13. august 2020 På min arbeidsplass har vi nå fått beskjed om at vi har så dårlig råd at det ikke lenger er mulig å ha personalmøter pga. overtidsbetalingen for dette. I stedet mener sjefen at all informasjon skal gå over mail, og at man skal diskutere frem og tilbake over mail. Greia er at vi får veldig ofte mail, opptil flere daglig, med linker til ting vi MÅ lese, og saker vi må tenke nøye over, og diskutere med kolleger. dette tar jo faktisk en del tid. Er det smålig av meg å reagere på dette, at jeg bruker kanskje 30 minutter (ubetalt) hver dag på å gå igjennom disse mailene? Anonymkode: e2e15...fe2 1
Solidaryparadoks Skrevet 13. august 2020 #2 Skrevet 13. august 2020 Dette er bare et resultat av at det er fremdeles arbeidsgivers marked. De har sikkert rullerende ufaglærte for å spare penger også, fremfor at dere med kompetanse kan få en levelig stilling. Ikke mye du kan gjøre annet enn å slikke ræva om du vil boholde jobben dessverre. 1
AnonymBruker Skrevet 13. august 2020 #3 Skrevet 13. august 2020 23 minutter siden, AnonymBruker skrev: På min arbeidsplass har vi nå fått beskjed om at vi har så dårlig råd at det ikke lenger er mulig å ha personalmøter pga. overtidsbetalingen for dette. I stedet mener sjefen at all informasjon skal gå over mail, og at man skal diskutere frem og tilbake over mail. Greia er at vi får veldig ofte mail, opptil flere daglig, med linker til ting vi MÅ lese, og saker vi må tenke nøye over, og diskutere med kolleger. dette tar jo faktisk en del tid. Er det smålig av meg å reagere på dette, at jeg bruker kanskje 30 minutter (ubetalt) hver dag på å gå igjennom disse mailene? Anonymkode: e2e15...fe2 hvorfor gjør du det ikke i arbeidstida? Anonymkode: 75df3...752 4
AnonymBruker Skrevet 13. august 2020 #4 Skrevet 13. august 2020 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: hvorfor gjør du det ikke i arbeidstida? Anonymkode: 75df3...752 Jobber med mennesker, og har ingen mulighet til å sjekke mail i løpet av en arbeidsdag, bare når jeg har pause. Anonymkode: e2e15...fe2
AnonymBruker Skrevet 13. august 2020 #5 Skrevet 13. august 2020 Hørt om skype eller teams - kan bruke dette til møteplass. Tidligere hadde vår sjef ingen filtrer og sendte alt av linker og Annet materiale vi måtte følge opp, flere reagerte på dette for det stjal tid og ikke minst misforståelser med kommunikasjon via Mail. Vi sa ifra at vi måtte ha struktur på dette og hva som var viktig å følge opp , det ble bedre og vi har møter gjennom teams. Anonymkode: af797...64f 1
AnonymBruker Skrevet 13. august 2020 #6 Skrevet 13. august 2020 Jeg synes det er greit å reagere på at man må jobbe utenfor arbeidstid. De fleste steder gjør man ikke det. Har du tatt det opp med fagforeningen? Anonymkode: cc527...aa7 3
AnonymBruker Skrevet 13. august 2020 #7 Skrevet 13. august 2020 Mail er blitt en helt vanlig kommunikasjonsmetode for å unngå unødvendig ressurser på møter, telefoner osv. Det jeg reagerer på er at det ikke er definert noe tid for mail lesing. Og dette utføres (ulønnet?) på fritiden. Har du fast lønn som inkluderer at du skal være tilgjengelig på mail utenom arbeidstid? Viss ikke så bør det tas med tillitsvalgt, ikke greit å arbeide gratis. Anonymkode: 8a3a1...372 4
AnonymBruker Skrevet 13. august 2020 #8 Skrevet 13. august 2020 16 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jobber med mennesker, og har ingen mulighet til å sjekke mail i løpet av en arbeidsdag, bare når jeg har pause. Anonymkode: e2e15...fe2 Da har du kanskje betalt pause også da? Anonymkode: 454ca...cac
AnonymBruker Skrevet 13. august 2020 #9 Skrevet 13. august 2020 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Da har du kanskje betalt pause også da? Anonymkode: 454ca...cac Har ikke betalt pause Anonymkode: e2e15...fe2 1
AnonymBruker Skrevet 13. august 2020 #10 Skrevet 13. august 2020 Lese Mail som krever «jobbing» skal kunne gjøres under betalt arbeidstid. Du skal kunne skru av mailen (og telefonen) når du går av din vakt hvis du ikke har betalt for det. Vi hadde lignende opplegg fra en sjef en periode men folk gjorde det klart for sjefen at disse mailer ble kun lest på arbeidstid og utover annet arbeid, så da ble det slutt på mailene når vi ikke fikk tid til å lese. Anonymkode: a85f2...b60 1
AnonymBruker Skrevet 13. august 2020 #11 Skrevet 13. august 2020 Enig i at dette er en uting. Særlig når det også renner inn mail eller facebook not. med nye prosedyrer i ferien. Joda - man kunne lagt telefonen helt vekk; men i praksis gjør man ikke dette. Man leser de. Men derigjen, - det er en effektiv måte å spre budskap. Anonymkode: a093d...ff6
AnonymBruker Skrevet 13. august 2020 #12 Skrevet 13. august 2020 Skriv overtid for tiden du bruker på å lese mail, det er jo jobb. Hvis du har ubetalt pause og jobber i denne skal du skrive overtid. Anonymkode: 1621f...b69
AnonymBruker Skrevet 14. august 2020 #13 Skrevet 14. august 2020 11 timer siden, Solidaryparadoks skrev: Dette er bare et resultat av at det er fremdeles arbeidsgivers marked. De har sikkert rullerende ufaglærte for å spare penger også, fremfor at dere med kompetanse kan få en levelig stilling. Ikke mye du kan gjøre annet enn å slikke ræva om du vil boholde jobben dessverre. ingen som kan få sparken ved å gi bekjed om at dette ikke er en effektiv måte å kommunisere på. forstår ikke hvorfor folk tror de må slikke ræv for å beholde jobben. det har jeg aldri gjort og kommer aldri til å gjøre Anonymkode: 27134...2e8
AnonymBruker Skrevet 14. august 2020 #14 Skrevet 14. august 2020 10 timer siden, AnonymBruker skrev: Skriv overtid for tiden du bruker på å lese mail, det er jo jobb. Hvis du har ubetalt pause og jobber i denne skal du skrive overtid. Anonymkode: 1621f...b69 du kan ikke bare skrive overtid som det passer deg. er ikke sikkert det blir overtid en gang men merarbeid. overtid må godkjennes av arbeidsgiver om ikke er du heller ikke pliktig til å sitte med mail på fritida Anonymkode: 27134...2e8 1
AnonymBruker Skrevet 14. august 2020 #15 Skrevet 14. august 2020 10 timer siden, AnonymBruker skrev: Lese Mail som krever «jobbing» skal kunne gjøres under betalt arbeidstid. Du skal kunne skru av mailen (og telefonen) når du går av din vakt hvis du ikke har betalt for det. Vi hadde lignende opplegg fra en sjef en periode men folk gjorde det klart for sjefen at disse mailer ble kun lest på arbeidstid og utover annet arbeid, så da ble det slutt på mailene når vi ikke fikk tid til å lese. Anonymkode: a85f2...b60 og dette er helt riktig tilnærming. folk skal ikke finne seg i hva som helst bare fordi sjefen sier det Anonymkode: 27134...2e8 3
AnonymBruker Skrevet 14. august 2020 #16 Skrevet 14. august 2020 Du skal ikke lese disse mailene på fritiden din. Det er jobb, og da skal du ha betalt. Ta kontakt med verneombudet på jobben, eller fagforeningen om du er medlem. Dette er ikke greit. Anonymkode: 570e5...601
AnonymBruker Skrevet 14. august 2020 #17 Skrevet 14. august 2020 11 timer siden, AnonymBruker skrev: Mail er blitt en helt vanlig kommunikasjonsmetode for å unngå unødvendig ressurser på møter, telefoner osv. Det jeg reagerer på er at det ikke er definert noe tid for mail lesing. Og dette utføres (ulønnet?) på fritiden. Har du fast lønn som inkluderer at du skal være tilgjengelig på mail utenom arbeidstid? Viss ikke så bør det tas med tillitsvalgt, ikke greit å arbeide gratis. Anonymkode: 8a3a1...372 de fleste på fastlønn ahr ikke fritidsarbeid inkludert med mindre du er leder eller mellomleder. å ha "møter" på mail her er helt umulig da vi er 52 ansatte som skal ha noe å si. jeg hadde blånekta å ha møter over mail Anonymkode: 27134...2e8
AnonymBruker Skrevet 14. august 2020 #18 Skrevet 14. august 2020 11 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg synes det er greit å reagere på at man må jobbe utenfor arbeidstid. De fleste steder gjør man ikke det. Har du tatt det opp med fagforeningen? Anonymkode: cc527...aa7 det første man gjør er å ta det opp med arbeidslede. man løper ikke til fagforeningen for hver minste ting uten å ha tatt dette opp med tillitsvalgt eller leder Anonymkode: 27134...2e8
Gjest heimebane Skrevet 14. august 2020 #19 Skrevet 14. august 2020 1. E-post er IKKE en vanlig kommunikasjonsmetode for møter. Det er en særdeles uoversiktlig og uryddig måte å ha et møte på, for e-poster kan dele seg i flere tråder slik at man ikke får svar på det man skal. Plattformer som Skype for Business eller Teams har chatfunksjon der det kommer opp som en kontinuerlig samtale, dette er langt mer egnet for digitale møter, selv når man ikke bruker tale- og/eller videofunksjon. 2. Det er ingen grunn til at man skal bruke fritid eller ubetalt pause til å lese arbeidsrelaterte e-poster som arbeidstaker uten lederansvar. Og har man lederansvar, så er tilgjengeligheten bakt inn i lønna.
AnonymBruker Skrevet 14. august 2020 #20 Skrevet 14. august 2020 8 minutter siden, AnonymBruker skrev: de fleste på fastlønn ahr ikke fritidsarbeid inkludert med mindre du er leder eller mellomleder. å ha "møter" på mail her er helt umulig da vi er 52 ansatte som skal ha noe å si. jeg hadde blånekta å ha møter over mail Anonymkode: Jeg har nok misforstått, jeg trodde det var snakk om informasjon/beskjeder som ble sendt ut. Vi får også utsendt veldig mange mailer i form av beskjeder, rett og slett for alle møtene som vi hadde tidligere dro ut tiden slik vi ikke fikk gjort jobben vår. Møtevirksomheten tok ingen ende tidligere, og alle måtte sitte å høre på en til to personer som dro ut tiden med tusen spørsmål. Når har vi kortet ned på møteaktivitet, vi har kun ett møte i uken for å planlegge uken. Resten av informasjon blir sendt ut på mail. Funker veldig bra synes jeg, men enkelte i den "eldre garde" er misfornøyde. Når det er sagt så har vi fått nettbrett til å lese mailen og beskjed om at vi leser de i arbeidstida når vi får tid. Jeg pleier å sette meg ned 30 min ved arbeidsslutt. Ledere/Mellomledere er tilgjengelig både på mail og tlf til alle døgnets tider, men jeg regner med de har betalt for det (uten at det er noe jeg vet!) Anonymkode: 8a3a1...372
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå