Gå til innhold

Har jeg alt jeg trenger til å male?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hallo😊 Jeg skal male alle veggene i leiligheten min (63 kvm stor leilighet) selv, og har aldri gjort det før. Har ingen som kan hjelpe meg heller, så gjør masse research nå. Kanskje dette er et dumt spørsmål, men ser denne handlingsplanen og handlelisten riktig ut? Eller har jeg glemt noe viktig?

1. Sparkle (tenker å kjøpe sparkel + fint sandpapir til dette)

2. Maskere og dekke til lister og flater (tenker å kjøpe malefilt + maskeringstape her)

3. Grunning, er dette et nødvendig punkt? Har aldri hørt om dette før nå😅

4. Male veggene, to ganger (Her tror jeg at jeg trenger maling, rørepinne, malekar, rull + forlengerskaft, skråpensel)

Anonymkode: ef9ef...964

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Plast eller papp til å dekke (noe av) gulvene med, det er fort gjort å søle litt. Ellers spørs det hva slags underlag du skal male på?  Panel, slette vegger, skal du male over mørke farger?

Anonymkode: 6e242...40e

• Liker 1
Skrevet

Må du sparkle? Det er nok den verste jobben! 

Og grunning ville jeg brukt, men det kommer vel an på hva du maler oppå. 

Når jeg har malt vegger har vi bare hatt maskeringstape, plast til gulvet, grunning, maling, rørepinne og pensler. 

Anonymkode: e38e4...733

• Liker 1
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Plast eller papp til å dekke (noe av) gulvene med, det er fort gjort å søle litt. Ellers spørs det hva slags underlag du skal male på?  Panel, slette vegger, skal du male over mørke farger?

Holder det ikke med malefilt? Eller må jeg ha papp/plast også? Skal male på slette vegger over hvit farge😀 Takk for svar!

Skrevet

Er det ubehandlet skal du grunne. Om ikke maler du over gammel maling. 

Hva skal du med stråpensel? 

Du må gå med pensel der du ikke kommer til med fulle, altså langs taklister og gulvlister. Ville ikke valgt en skrå pensel. 

Anonymkode: 8a25e...361

• Liker 1
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Må du sparkle? Det er nok den verste jobben! 

Og grunning ville jeg brukt, men det kommer vel an på hva du maler oppå. 

Når jeg har malt vegger har vi bare hatt maskeringstape, plast til gulvet, grunning, maling, rørepinne og pensler. 

Anonymkode: e38e4...733

Takk for svar!😊 Jeg har så mange små spikerhull fra bilder jeg har kvittet meg med, så tenkte kanskje jeg måtte sparkle over de? Eller kan jeg bare male over?

Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Takk for svar!😊 Jeg har så mange små spikerhull fra bilder jeg har kvittet meg med, så tenkte kanskje jeg måtte sparkle over de? Eller kan jeg bare male over?

Ville sparklet da blir det jevnt. Da trenger du en sparkle spade eller hva det nå heter. 

Skrevet
12 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Holder det ikke med malefilt? Eller må jeg ha papp/plast også? Skal male på slette vegger over hvit farge😀 Takk for svar!

Jeg ville brukt plast, fest den med tape så den ligger i ro, det vil ikke sive maling gjennom plast og ned på gulvet. Sparte oss for mye arbeid da vi malte tak og vegger. 

Og du bør sparkle og pusse alle spikerhull. Da blir de helt usynlige, sprakle og pusse i flere omganger er viktig. 

Skrevet

Ville selv ikke maskert med teip rundt dører, vinduslister og gulvlister. Blir mye finere om man tar listene av. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...