Gå til innhold

Barnehagen lar barnet mitt sitte og gråte ved matbordet

Anbefalte innlegg

Skrevet

Barnet mitt (3 år) har nettopp begynt i barnehagen, og det går greit, men barnehagen forteller at hen begynner å gråte ved matbordet hver dag.  De visste ikke hvorfor han gråt, siden hen ikke ville svare.

Jeg pratet med barnet mitt om det, og hen sa at det var fordi hen var ferdig med å spise, og ville gå og leke.

Da jeg leverte idag, så fortalte jeg dette til den ene pedagogen, og spurte om barnet mitt kunne gå ifra når hen var ferdig, siden det var derfor hen gråter sånn. Regnet med at det var greit, og at barnehagen også vil at barnet skal slutte og gråte. Da fikk jeg bare til svar at "Nei, det går ikke an! Hen må sitte og vente på at de andre er ferdig!"

Følte veldig på at jeg ikke ble tatt på alvor her. Det er jo helt grusomt å tenke på at barnet mitt sitter og er så lei seg.

Hva ville dere gjort her? Jeg ble så satt ut av svaret at jeg klarte ikke å si noe mer, men lurer på om jeg skal prøve å si noe mer i morgen.

Anonymkode: f28f0...af7

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Her er jeg enig med barnehagen og barnet ditt kommer til å bli vant med det etterhvert. Hvis ditt barn skal gå fra, så vil alle de andre gå fra også og så blir det kaos. Min toåring vil også gå fra, men hun må pent sitte med de andre barna hun også. Sånn er det i barnehagen. 

Anonymkode: 316f3...d74

• Liker 45
  • Nyttig 2
Skrevet

Så klart sitter barnet ned bordet til alle er ferdig spist. Det er normal folkeskikk.

Trur du at de bare kan slippe ungene løs en etter en. De må kunne være til stede når alle spiser. Å da er det best at alle sitter sammen å spise. 

At en 3 åring oppfører seg på den måten syns jeg ikke noe om. Her sitter barna til vi alle er ferdig spist. Barn får lære at det finnes forskjellige regler enn bare de reglene som er hjemme. 

Anonymkode: 6f77c...245

• Liker 21
  • Nyttig 2
Skrevet

Regner med dette er trolleri, men svarer likevel.. Selvsagt sitter man i til bords til alle er ferdige! Det heter matro. Hvordan skulle det bli for de som spiser hvis andre lekte? Og hvor mange hadde gått fra før de egentlig var mette? For ikke å snakke om løping til og fra på de voksne. Litt gråting i oppstarten må man regne med når de er nye. Det betyr ikke at de lider noen nød. De voksne er der og trygger barnet, og snart er barnet vant til rutinen. Hvordan gjør dere det hjemme? Lar dere barnet bestemme og løper etter med brødskiva slik enkelte gjør? 

Anonymkode: 18735...65d

• Liker 14
Skrevet

Hvis barnet ditt skal få lov å leke, så vil andre barn leke. Hvordan skal de som jobber der klare å ha kontroll på alle samtidig? Barnet ditt må sitte til alle har spist ferdig, også kan alle barna leke samtidig.

Anonymkode: 1c892...09f

• Liker 13
Skrevet

Ungen din overreagerer jo. Ikke vits i å begynne å gråte fordi man må vente med å leke 

Anonymkode: 87fc5...8a4

• Liker 12
Skrevet

Mitt barn hadde ikke klart å spise ferdig om alle skulle gått fra når de var ferdig. Jeg har snakket med barnehagen om dette da vårt barn har lite ro til å sitte etter han er ferdig. Og da sa de at de trener på det, men at om et barn drar det veldig ut med tanke på å spise lenge så får de gå. Hen venner seg nok til det, men skjønner de ikke kan gjøre slike unntak, er jo ganske mange andre der som må tas hensyn til også!

Anonymkode: 1d407...4f2

• Liker 6
Skrevet

Eh....fint at noen lærer barne bordskikk 

Anonymkode: d6cbc...12c

• Liker 10
Skrevet

Hjemme får barna gå fra bordet når alle barna ved bordet er ferdig å spise, da vi vet at vi voksne kan sitte mye lengre. Samtidig må de vente til alle barn er ferdig, fordi hvis ikke er det noen barn som ikke spiser til de er mette, men går for å leke i stedet for å spise. 

Snakk med ditt eget barn om hvorfor de har denne regelen, og hvorfor det er viktig. 

Anonymkode: 29df7...371

• Liker 8
Skrevet
15 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Barnet mitt (3 år) har nettopp begynt i barnehagen, og det går greit, men barnehagen forteller at hen begynner å gråte ved matbordet hver dag.  De visste ikke hvorfor han gråt, siden hen ikke ville svare.

Jeg pratet med barnet mitt om det, og hen sa at det var fordi hen var ferdig med å spise, og ville gå og leke.

Da jeg leverte idag, så fortalte jeg dette til den ene pedagogen, og spurte om barnet mitt kunne gå ifra når hen var ferdig, siden det var derfor hen gråter sånn. Regnet med at det var greit, og at barnehagen også vil at barnet skal slutte og gråte. Da fikk jeg bare til svar at "Nei, det går ikke an! Hen må sitte og vente på at de andre er ferdig!"

Følte veldig på at jeg ikke ble tatt på alvor her. Det er jo helt grusomt å tenke på at barnet mitt sitter og er så lei seg.

Hva ville dere gjort her? Jeg ble så satt ut av svaret at jeg klarte ikke å si noe mer, men lurer på om jeg skal prøve å si noe mer i morgen.

Hva mener du barnehagen skal gjøre med de barna som spiser sakte, da Ts? Skal det ene barnet som tygger sakte, drikker forsiktig og kanskje sliter med vonde grunner pga nye tenner sitte igjen helt mutters alene ved bordet, dag etter dag fordi ditt barn «så gjerne vil» leke? :klo: 

Mener du at det er ålreit? Eller tenker du at «noen andres barn» får ta det sosiale ansvaret for de andre barna?

Anonymkode: cbc83...437

• Liker 5
Skrevet
16 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du får fortelle barnet ditt at i barnehagen må alle sitte ved bordet til alle er ferdig! Sånn er livet! Og hvis dette utløser gråt hos barnet ditt har du en stor jobb fremover å gjøre, for barnet vil møte mye større utfordringer enn å ikke kunne få gå fra bordet før alle er ferdige!

Du skal iallfall ikke motsi barnehagen på at de nekter barnet å gå fra, for det er nemlig helt riktig det de gjør!

Anonymkode: 18b22...3ef

• Liker 14
Skrevet

Barne lærer man må vente. Barnet lærer og vet at det Kansje er forskjell hjemme og i barnehagen, som at det er forskjell hjemme og hos mormor og hos farmor. Sundt det

Anonymkode: 51b92...110

• Liker 4
Skrevet

Hen?

Anonymkode: a398c...78e

• Liker 8
Skrevet

Du gjør deg selv en bjørnetjeneste ved å tillate slik oppførsel fra ditt barn. Hvis dette er problematisk vil du uten tvil oppleve den verste trassen som er mulig å oppdrive. Hver glad for at barnehagen setter ned foten for det er ikke greit.

• Liker 6
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Hen?

Anonymkode: a398c...78e

TS vil ikke skrive kjønnet på barnet, dermed blir den hen

Anonymkode: 18b22...3ef

• Liker 2
Skrevet

Det går over når ungen snart skjønner at det ikke hjelper å sutre for å få viljen sin i barnehagen (som h*n tydeligvis er vant til at funker hjemme) og lærer seg hvordan barnehagen fungerer. Det er det som er «problemet» med barn som begynner sent i barnehage, det tar litt tid å lære seg gode vaner og rutiner, og det å komme seg inn i barnegruppa. 

Anonymkode: 57d9b...dd8

• Liker 9
Skrevet
38 minutter siden, AnonymBruker said:

Synes det er rimelig at barnet skal sitte sammen med de andre barna under hele måltidet. Men det høres ut som om barnet ikke har funnet seg helt til rette enda? Her kan de ansatte bidra til å skape god og inkluderende stemning rundt måltidet, slik at barnet ditt ikke blir utilpass/lei seg av å sitte ved bordet. 

Anonymkode: b5784...1b1

• Liker 2
Skrevet

Altså dette må da være tull, vanlig folkeskikk er at man sitter ved bordet til alle er ferdige. 
Trodde dette var selvsagt.

• Liker 8

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...