Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvor ofte spørr du venner om tjenester? Og hva spørr du om? 

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Nei. Litt rart egentlig, for jeg liker selv godt å bli spurt, om det er felt jeg er sterk på. Det faller meg likevel ikke inn å spørre andre om hjelp til ting de er sterkere enn meg angående. 

• Liker 3
Skrevet
1 minutt siden, Trolltunge skrev:

Nei. Litt rart egentlig, for jeg liker selv godt å bli spurt, om det er felt jeg er sterk på. Det faller meg likevel ikke inn å spørre andre om hjelp til ting de er sterkere enn meg angående. 

Akkurat det jeg skulle skrive. 

Anonymkode: 8d501...38d

• Liker 1
Skrevet

Jeg har 2 gode venninner. Kjent begge i 20 år. Hun ene har vært alene med 2 barn i mange år, men har aldri spurt om tjenester. 

Hun andre har ikke barn eller kjæreste. Jobber ikke. Hun spørr om tjenester mange ganger i måneden. Hun er ikke helt i form og spørr om jeg kan handle, kjøre henne en plass osv 

Anonymkode: 1d7df...c25

Skrevet

Jeg spør og blir spurt kun av nærmeste familie og venner. Type hente på flyplassen, flyttehjelp, hente store ting med den store bilen deres, bake rundstykker de kan ha med på langtur..... er noen eksempler jeg kommer på.

Å spørre venner jeg ikke har kjent i 'hundre år' føles litt ekkelt ut for meg. Jeg hjelper gjerne andre, men det sitter veldog langt inne å be om hjelp fra folk jeg ikke anser som nær familie (da inkluderer jeg nære venner)

Men jeg ser jo at noen folk spør ofte, og noen folk spør aldri. Vi har vel alle forskjellig terskel på dette. Spesielt de med stor bil eller tilhenger føler jeg er litt utsatt. Eller de som bor i større byer og har gjesterom.

Anonymkode: 2a707...55c

Skrevet (endret)
39 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har 2 gode venninner. Kjent begge i 20 år. Hun ene har vært alene med 2 barn i mange år, men har aldri spurt om tjenester. 

Hun andre har ikke barn eller kjæreste. Jobber ikke. Hun spørr om tjenester mange ganger i måneden. Hun er ikke helt i form og spørr om jeg kan handle, kjøre henne en plass osv 

Når hun ikke er helt i form synes jeg egentlig at det er sterkt av henne å spørre. Noen gjør ikke det, uansett. Jeg er dessverre slik, og det er egentlig litt tåpelig. 

Det er forresten noen ting jeg kan spørre min mor og far om, men jeg kan ikke huske å ha spurt venner om noe. 

Så har man motpolen til slike som meg, som litt for lett spør om hjelp. Jeg hadde en slik... ja hun var ikke venninne engang, men mor til ett av mine barn. Hun kunne ringe i tide og utide om alt mulig, og hørte hun at jeg var i bilen for eksempel nølte hun ikke med å be meg om å gå innom butikken for henne, og om jeg da gikk på den eller den butikken, kunne jeg ikke da gå innom apoteket også? Jeg kunne gå innom for å hente mitt barn, og plutselig var jeg satt i gang med opprydding av ting som ikke hadde noe med barna å gjøre, eller fikk med meg søppel som skulle i diverse kontainere. 

Det ble for mye, og jeg sluttet med å svare når hun ringte, og fikk alltid mitt barn til å møte meg utenfor. Noen har rett og slett ikke hemninger for å be om hjelp, og det blir et ubehagelig press på oss som har vanskelig for å si nei. 

Endret av Trolltunge
Skrevet

Jeg gjør ikke det. Synes det er ubekvemt og tenker at de innerst inne oppfatter det som bry - for det gjør jeg når jeg blir spurt :laugh:

• Liker 4
Skrevet

Jeg prøver å unngå å spørre, men spør kanskje et par ganger i året/halvåret. Prøver i det lengste å unngå å spørre samme person. Er også nøye med å spørre om de har det bra (mtp korona) etc for at vi ikke bare skal «ta». Er også nøye med å servere diverse godsaker når disse personene er hos oss, for å prøve å gjøre min del for å få en god relasjon.

Anonymkode: 5dd2f...8f1

Skrevet

Nærmest aldri. 

• Liker 2
Skrevet

Ikke ofte, men vi spør om småting. Og samme med venner, spør om småting. Det kan være vanne blomster, slenge en pose i søpla o.l. når vi er bortreist. Hjelp til å bære tyngre ting, og litt sånne dugnadssaker, kan en kanskje kalle det.

Anonymkode: 7a2bf...844

Skrevet

Jeg spørr nesten aldri. Så blir litt overrasket over venninne som spørr om tjenester som ikke er så viktig. Spørr om jeg kan handle pga hun er litt syk. Jeg har vært syk selv og har tatt paracet og dratt på butikken.

Skrevet
54 minutter siden, Axa skrev:

Aldri spurt venner om tjenester! Har derimot spurt familien når jeg bodde sammen med dem. Siden jeg ikke har lappen så har det blitt spurt om å få sitte på siden personen skal på butikken allikevel og om når jeg bodde hos faren min om de kunne spørre ene halv-lillesøstera litt oftere siden det var kun jeg og eldste halv-lillesøstera mi som ble spurt om tjenester hele tiden.

Skrevet
3 hours ago, Axa said:

Veldig sjelden, men har et par ganger spurt et vennepar om barnet vårt kunne være hos dem (leke med deres barn) når vi skulle noe. Gjorde det først etter at de hadde spurt oss om det samme et par ganger, da følte jeg det var greit. 😛

Ellers spør vi som regel naboen om å vanne blomster og ta inn posten når vi er på ferie, men vi gjør en del småting for dem også. Føler liksom vi må gi mer enn vi ber om for at det skal føles greit å spørre. ;)

Anonymkode: 5d42e...d4e

Skrevet
3 timer siden, Trolltunge skrev:

Når hun ikke er helt i form synes jeg egentlig at det er sterkt av henne å spørre. Noen gjør ikke det, uansett. Jeg er dessverre slik, og det er egentlig litt tåpelig. 

Det er forresten noen ting jeg kan spørre min mor og far om, men jeg kan ikke huske å ha spurt venner om noe. 

Så har man motpolen til slike som meg, som litt for lett spør om hjelp. Jeg hadde en slik... ja hun var ikke venninne engang, men mor til ett av mine barn. Hun kunne ringe i tide og utide om alt mulig, og hørte hun at jeg var i bilen for eksempel nølte hun ikke med å be meg om å gå innom butikken for henne, og om jeg da gikk på den eller den butikken, kunne jeg ikke da gå innom apoteket også? Jeg kunne gå innom for å hente mitt barn, og plutselig var jeg satt i gang med opprydding av ting som ikke hadde noe med barna å gjøre, eller fikk med meg søppel som skulle i diverse kontainere. 

Det ble for mye, og jeg sluttet med å svare når hun ringte, og fikk alltid mitt barn til å møte meg utenfor. Noen har rett og slett ikke hemninger for å be om hjelp, og det blir et ubehagelig press på oss som har vanskelig for å si nei. 

Mor til ett av dine barn?

Anonymkode: a1c04...747

Skrevet
48 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Mor til ett av dine barn?

Anonymkode: a1c04...747

Mor til venn av et av mine barn mente jeg. 😄

• Liker 1
Skrevet

Spør aldri noen om noe. Liker heller ikke å bli spurt selv. Man kan enten gjøre ting selv, eller bestille fagfolk som kan gjøre jobben.  

Selv om jeg har feber, kreker jeg meg ut på butikk for nødvendig handling. Det ville rett og slett vært flaut å be om hjelp til å handle! Synes også det er veldig ubehagelig å føle at jeg skylder noen noe.

Anonymkode: 54488...ede

• Liker 1
Skrevet

Jeg er litt der at selvgjort er velgjort, jeg liker ikke å spør om hjelp og gjør det sjelden. Kan ikke huske siste jeg spurte om hjelp til noe...

Men har ingenting i mot å hjelpe andre. :) Noen ganger er det lettere å gi enn å ta.

Skrevet

Jeg synes det er hyggelig dersom folk føler de kjenner meg godt nok til å ville be OL hjelp fra meg. Det jeg derimot ikke liker, er hvis jeg føler meg utnyttet. Da blir jeg ikke sånn på tilbudssiden. Generelt tenker jeg at de fleste har litt sperrer mot å be andre om for mange tjenester. Har et vennepar som er i en litt spesiell situasjon hvor de i perioder trenger ekstra hjelp, og de opplever det veldig fint å få gi noe tilbake til andre når de har mulighet til det, og uttrykker at de veldig gjerne vil bli spurt om å hjelpe til med det de kan, siden de ofte må be om hjelp fra andre. Den innstillingen om at man ønsker at sånt skal gå begge veier, tror jeg gjelder for mange.

Anonymkode: 6694f...71f

• Liker 1
Skrevet

Så å si aldri. 

Det eneste jeg spør om er pass til dyrene, en gang i året kanskje... Ellers ingenting.

Hjelper gjerne andre, men er ikke god på å be om hjelp selv... 

Skrevet

Aldri. Heldigvis er vennene mine ganske like der... Altså, jeg kan tilby tjenester, som i "skal jeg hjelpe dere å flytte", eller som da jeg visste en venninne var på utkikk etter en viss ting, og hadde lett etter det lenge, og jeg kom over en sånn i en butikk, så ringte jeg og spurte om jeg skulle kjøpe den for henne, men det er ikke vanlig å faktisk be om tjenester. Ok, kanskje når jeg skal på besøk til en venninne har hun sendt melding om "shit jeg er helt tom for sukker, kan du ta med litt, jeg tenkte vi skulle lage vafler og kose oss", men ikke noe særlig mer enn det. 

Anonymkode: c7778...850

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...