Gå til innhold

FHI, Norge kan bli rødt om to uker.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Ny FHI-rapport: Norge kan bli rødt om to uker

https://www.vg.no/i/dOxoWw

Dette synes jeg var skikkelig skummelt fordi de har jo hele tiden vært mer optimistisk enn forsiktig. Siden svært mange kommuner har lite til ingen smitte så må nødvendigvis de få utbruddene som er på vei bli veldig store. Kan vi se at helsevesenet bryter sammen i de største byene og langs svenskegrensa? 

Jobbet med handleliste for de neste 3 ukene, bare i tilfelle. Har holdt oss i ro og tenkt dette går nok bra fram til nå, men ser det som mer sannsynlig at det blir ille enn det går bra etter denne beskjeden.

Ble dere mer bekymret nå?

Anonymkode: cc787...a54

Videoannonse
Annonse
Gjest AthenaRavenLuna
Skrevet

Og hvem sin feil er dette ? Jo de som fester og farter av sted til utlandet, samt politikere som åpnet landegrensene alt for tidlig. 

Skrevet
1 minutt siden, Catalina Culès skrev:

Og hvem sin feil er dette ? Jo de som fester og farter av sted til utlandet, samt politikere som åpnet landegrensene alt for tidlig. 

Helt enig. Og nå er det masseflytting av feststemte studenter som ikke tror dette kan ramme dem. Tror alle sykehus i studentbyer er fortvilet nå.

• Liker 6
Skrevet
Just now, AnonymBruker said:

Helt enig. Og nå er det masseflytting av feststemte studenter som ikke tror dette kan ramme dem. Tror alle sykehus i studentbyer er fortvilet nå.

Det er ute av kontroll i Trondheim, mens Bergen og Oslo står for tur..

Ikke så mye smartere enn amerikanske ungdommer på spring break alikevel!

Anonymkode: e2483...cc3

• Liker 2
Skrevet

Sånn er det når regjeringen åpnet grensene til/fra en drøss med land midt i en pandemi, og når en drøss med nolduser som bare tenker på seg selv drar utenlands. For ikke å snakke om de som ikke skjønner en dritt og ikke holder avstand, fester i hopetall og generelt tror at pandemien er over. 

• Liker 2
Skrevet
1 minutt siden, NorthernLight skrev:

Sånn er det når regjeringen åpnet grensene til/fra en drøss med land midt i en pandemi, og når en drøss med nolduser som bare tenker på seg selv drar utenlands. For ikke å snakke om de som ikke skjønner en dritt og ikke holder avstand, fester i hopetall og generelt tror at pandemien er over. 

Pluss en tafatt regjering som lar arbeidsgivere kalle folk tilbake fra hjemmekontor, med stappfulle busser, tog og baner som lite smittervernvennlig resultat i de store byene...

Anonymkode: e5da8...803

• Liker 6
Skrevet

Jeg er møkkalei den tafatte "trafikklys" regjeringen vår. Hele dugnaden fra tidligere i år er nå bortkastet, og pengene i krisepakker er summer som bare er kastet rett ut av vinduet.

For hvis det var noe tak i dem, så ville de gjort noe konkret. Stengt grensene for alt annet enn varelevering.

Nå kommer vi til å få det som i Italia tidligere i år, og det er bare å gjøre seg klar for tiltak vi ikke har sett maken til. 

Anonymkode: b482d...a6d

• Liker 2
Skrevet

Hva betyr det?

Betyr det at min kjæreste i utlandet ikke kan reise inn til Norge? (han er ikke europeisk statsborger)
Betyr det at jeg ikke kan reise ut av landet for å besøke han heller?

Har ikke sett han på 6 mnd nå.... men må man så må man. 😕

Anonymkode: 286b1...836

Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er møkkalei den tafatte "trafikklys" regjeringen vår. Hele dugnaden fra tidligere i år er nå bortkastet, og pengene i krisepakker er summer som bare er kastet rett ut av vinduet.

For hvis det var noe tak i dem, så ville de gjort noe konkret. Stengt grensene for alt annet enn varelevering.

Nå kommer vi til å få det som i Italia tidligere i år, og det er bare å gjøre seg klar for tiltak vi ikke har sett maken til. 

Anonymkode: b482d...a6d

Ja de sier jo bare fy fy til de som fester i hopetall osv. Enig de kunne hatt grensene oppe for varelevering bare. Syns regjeringen gjør en elendig jobb nå. Tror ikke det blir like ille som i Italia her. Men det blir nok ikke en morsom høst/vinter. 

• Liker 3
Skrevet

Tallene fra VG i dag: 9817 (+34) smittet, 11 innlagt, 257 døde.

Siden det tar et par uker fra man ble smittet til man havner på sykehus så blir nok disse tallene ganske stabile en stund. I tillegg er det de unge som er mest utsatt nå og tåler det bedre, verre blir det når de smittet videre i den eldre befolkningen. Blir spennende (i mangel på bedre ord) å se tilbake om to uker. Håper folk tar advarselen på alvor, men tviler... Folk er dum.

• Liker 1
Skrevet
33 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ny FHI-rapport: Norge kan bli rødt om to uker

https://www.vg.no/i/dOxoWw

Dette synes jeg var skikkelig skummelt fordi de har jo hele tiden vært mer optimistisk enn forsiktig. Siden svært mange kommuner har lite til ingen smitte så må nødvendigvis de få utbruddene som er på vei bli veldig store. Kan vi se at helsevesenet bryter sammen i de største byene og langs svenskegrensa? 

Jobbet med handleliste for de neste 3 ukene, bare i tilfelle. Har holdt oss i ro og tenkt dette går nok bra fram til nå, men ser det som mer sannsynlig at det blir ille enn det går bra etter denne beskjeden.

Ble dere mer bekymret nå?

Det var jo det jeg sa! Blir helt bananas om 2 uker!

Anonymkode: a8fa2...d9e

• Liker 2
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Det var jo det jeg sa! Blir helt bananas om 2 uker!

Anonymkode: a8fa2...d9e

Dersom alle tenker som deg ja.

Anonymkode: 1eefc...825

Skrevet

Kan være fornuftig å sørge for at man har noe basis matvarer, toalettpapir og annet liggende i tilfelle man ikke får gått ut for å handle mat neste måned.

Anonymkode: 6621c...a0e

Skrevet

Skal man i karantene da, hvis man har vært i Norge?

Skrevet

Huff vi må i karantene så fort noen går ut døra da, jævla uansvarlige egoister som går ut i frisk luft 😂

• Liker 1
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Hva betyr det?

Betyr det at min kjæreste i utlandet ikke kan reise inn til Norge? (han er ikke europeisk statsborger)
Betyr det at jeg ikke kan reise ut av landet for å besøke han heller?

Har ikke sett han på 6 mnd nå.... men må man så må man. 😕

Anonymkode: 286b1...836

At Norge er rødt betyr ikke at andre land anser det som rødt. Du kan uansett reise ut. 

Spørsmålet er hvilket land du skal til og hvilke restriksjoner de har. 

Anonymkode: 5de30...c1d

Skrevet

Sånn går det når folk ikke tenker lengre enn nesen og tankene de har kun dreier seg om seg selv.

Anonymkode: b8221...dad

• Liker 1
Skrevet
35 minutter siden, AnonymBruker said:

Kan være fornuftig å sørge for at man har noe basis matvarer, toalettpapir og annet liggende i tilfelle man ikke får gått ut for å handle mat neste måned.

Anonymkode: 6621c...a0e

Eh, selv da de stengte alt annet enn matbutikker og apotek i Italia fikk jo folk lov å dra ut for å handle. Kanskje ikke beste tiden for tomt kjøleskap, men å oppfordre til enda en runde hamstring er heller ikke tipptopp.

• Liker 1
Gjest AineAvive
Skrevet

Det eneste positive med at Norge blir rødt (og jeg understreker, det eneste) er at vi kan slutte å tro vi er best, uberørt, ja... denne litt klysete holdningen enkelte har. Og før dere da angriper med at "Jammen det er bare fordi vi åpnet grensene, egoistene dro på ferie, ungdommen festet" osv... så ja. Og det er jo årsaken også i de fleste andre, røde land! Forøvrig vil det også vise at vi ikke nødvendigvis er flinkere på dugnad og renslighet enn mange andre. Viruset smitter, muligens er det luftbårent, hensynsløst. 

Det som nok "redder oss" er at vi bor spredt, og ofte i enebolig, vi har få (om noen) storbyer, vi sosialiserer lite og bor sjelden i generasjonsboliger.

Skrevet

Da går jeg ut fra at konklusjonen er at man kan reise til andre røde land uten jarantene da, siden smittenivået er omtrent det samme. Mens grønne/gule land bare er å drippe siden de neppe vil ha oss....

Anonymkode: cf50a...142

• Liker 2
  • Opprett ny...