AnonymBruker Skrevet 13. august 2020 #1 Skrevet 13. august 2020 Hei Jeg kom over en annonse som Elevassistent på vgs. Men det jeg lurer på er hva er egentlig arbeidsoppgavene til en elevassistent? I teksten står det "bistå og assistere" elever med vansker og ulike behov, men hva vil det si, spesifikt? Som assistent, er man da i klasserommet med alle de andre elevene og assisterer læreren, eller er jobben rettet mer mot enkeltelever som trenger ekstra oppfølging, sitte på grupperom og slik? Anonymkode: f712b...851
AnonymBruker Skrevet 13. august 2020 #2 Skrevet 13. august 2020 Begge deler, alt etter behov. Lærer kan også velge å dele klassen i grupper, og la deg ha ansvaret for ene, med ferdig opplegg fra lærer. Ofte er det ekstrahjelp til enkeltelever, som du tar ut av klasserommet, da også med ferdig opplegg fra lærer. Du kan også bli satt fast en periode på en elev som trenger det, enten faglig eller pga atferd. Det er altså veldig avhengig av behovet hvordan assistent blir brukt. Nå har jeg ikke erfaring med vgs, kun barneskole, men vil tro det er samme opplegg. Jeg har også blitt satt inn som vikar dersom lærer er borte, da med lærerlønn og ferdig undervisningsopplegg. Anonymkode: db637...3be 1
AnonymBruker Skrevet 13. august 2020 #3 Skrevet 13. august 2020 Stor variasjon. Noen er mest utenfor klasserommet med enkelteleven og jobber en til en eller med eget opplegg. andre er mer en ekstra hånd i klasserommet. Men som elevassistent så trur jeg det er mer tenkt at man skal hjelpe enkelt elev. Veilede, igangsette, støtte og oppmuntre på de områdene som eleven har utfordringer. Om det er i all hovedsak en elev som følger vanlig klasse så ville jeg i alle fall satt pris på om assistenten tok del i "klassen" men med hovedfokus på enkelteleven, og ikke bare satt bakerst i klasserommet å fulgte med (eller trykket på telefonen). Gjerne ta del i diskusjoner/hjelpe elever som sitter fast eller sliter med å komme igang. By på deg selv rett og slett. Være en støtte og trygghet. 😃 Anonymkode: a6c7a...9d5 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå