Gå til innhold

Barne- og ungdomsarbeiderfaget - opptakskrav - hva og hvordan?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Er det noen som har tatt Barne- og ungdomsarbeiderfaget som nettstudie? Jeg er over 30 år og ønsker å ta dette for å øke mulighetene mine på jobbmarkedet.

https://www.nki.no/velg-ditt-studium/barne-og-ungdomsarbeiderfaget

Her står det at dette er for de som har lang praksis innen arbeid med barn og unge. Men hvor lenge er det? Jeg har kun et år i denne sektoren.

Noen som vet om det finnes andre alternativer og måter å få fagbrev? Kanskje lengre studie hvis man mangler praksis?

Anonymkode: 36a09...926

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Du kan enten ta vg1 og vg2 på vanlig vg skole etterfulgt av 2 års løretid. Eller så kan du jobbe 100% innen faget i 5 år, ta fagene som privatist og deretter gå opp til fagprøven. NKI er dyrt og dårlig.

Anonymkode: dae56...8b8

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tok det ikke som nettstudier, men som praksiskandidat med skole én dag i uka. Det er vel noe av det samme, men at man ikke har klasseromsundervisning vil jeg tro? 

Det er ikke noe problem å ta dette selv om du har ett år med praksis, men du må ha fire år til med praksis før man kan gå opp til fagprøven. Sjekk med kommunen din, det varierer litt fra sted til sted. For å få fagbrev må man ha en tverrfaglig, skriftlig eksamen og et visst antall år med relevant arbeid med barn og ungdom, i tillegg må man ta en tredagers fagprøve (to dager skriving og én dag til praktisk gjennomføring med sensorer) for å bli ferdig. 

Andre alternativer enn lærlingeløpet vet jeg ikke om, og jeg antar det ikke er aktuelt for deg da du antageligvis ikke har skolerett?

Anonymkode: 9443c...cc0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 hours ago, AnonymBruker said:

Jeg tok det ikke som nettstudier, men som praksiskandidat med skole én dag i uka. Det er vel noe av det samme, men at man ikke har klasseromsundervisning vil jeg tro? 

Det er ikke noe problem å ta dette selv om du har ett år med praksis, men du må ha fire år til med praksis før man kan gå opp til fagprøven. Sjekk med kommunen din, det varierer litt fra sted til sted. For å få fagbrev må man ha en tverrfaglig, skriftlig eksamen og et visst antall år med relevant arbeid med barn og ungdom, i tillegg må man ta en tredagers fagprøve (to dager skriving og én dag til praktisk gjennomføring med sensorer) for å bli ferdig. 

Andre alternativer enn lærlingeløpet vet jeg ikke om, og jeg antar det ikke er aktuelt for deg da du antageligvis ikke har skolerett?

Hei, takk for svar.

Det er riktig at jeg ikke har skolerett. Dette var det jeg tenkte på - praksiskandidat, og etter å ha kikket litt rundt på nettet så ser det ut til at man må ha 5 års arbeidserfaring for å ta fagbrev, ja. Men som du sier, det kan være forskjellig fra kommune til kommune?

Jeg vet om ei som ikke har lang arbeidserfaring (kun 2 år på sykehjem), som har fått fagbrev etter ett år som praksiskandidat (1 dag i uka på skole), så alt i alt 3 år tilsammen arbeidserfaring?

Så jeg lurer på hvordan det er mulig og hvem kan jeg kontakte for å finne ut av om dette. Jeg kjenner ikke vedkommende så kan ikke bare gå opp til henne og spørre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hei, takk for svar.

Det er riktig at jeg ikke har skolerett. Dette var det jeg tenkte på - praksiskandidat, og etter å ha kikket litt rundt på nettet så ser det ut til at man må ha 5 års arbeidserfaring for å ta fagbrev, ja. Men som du sier, det kan være forskjellig fra kommune til kommune?

Jeg vet om ei som ikke har lang arbeidserfaring (kun 2 år på sykehjem), som har fått fagbrev etter ett år som praksiskandidat (1 dag i uka på skole), så alt i alt 3 år tilsammen arbeidserfaring?

Så jeg lurer på hvordan det er mulig og hvem kan jeg kontakte for å finne ut av om dette. Jeg kjenner ikke vedkommende så kan ikke bare gå opp til henne og spørre.

Er du organisert? I såfall sjekk med fagforbundet ditt, eventuelt sjekk uansett. Jobber du innad yrket nå? I så fall kan du spørre tilligstvalgte på jobb. 

Så ville jeg kontaktet fylkeskommunen og spurt og de aktuelle skolene du ønsker å gå på. 
du får også godskrevet litt av praksistiden om du har fullført VGs og om du har barn, tror jeg. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...