Gå til innhold

Smerter i forbindelse med forstoppelse

Anbefalte innlegg

Skrevet

Beklager et udelikat tema her men jeg er seks uker på vei og har slitt med forstoppelse siden samme uka jeg fikk positiv test. Er det vanlig å ha forstoppelse i tidlig svangerskap og er det vanlig at det fører til luftsmerter og stikking nederst i magen som kommer og går?

Anonymkode: 0f032...66a

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ja :)

Anonymkode: 704b9...a7d

Skrevet

Ja, det er helt vanlig. Hormonene forteller kroppen din å sakke ned fordøyelsen, for å maksimere opptaket av næringsstoffer. Fordøyelsen går faktisk halvparten så fort som vanlig. Det er bra for næringsopptaket, men det fører til luft, og hard mage. 

Drikk masse, det hjelper på hard mage. Mosjon er også viktig, det masserer tarmene og stimulerer til bevegelse i avføringen. 

Er du plaget av luft, kan du bruke Minifom (det er helt trygt i svangerskapet, noe som også til og med står i pakningsvedlegget). 

Anonymkode: 70774...3e1

Skrevet

Drikk mer vann, særlig hvis du spiser fiberrik kost (hjelper ikke med fiber om man ikke drikker nok). 

Anonymkode: 4c294...8b5

Skrevet

Åååh det var godt å vite🙂🙂 takk for hjelpsomme svar

Anonymkode: 0f032...66a

Skrevet

Drikk masse vann og spis litt svisker! Det er helt normalt, og for meg var det været i første trimester også ble det litt bedre..

Anonymkode: 9dcf1...42d

Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ja. Det kan faktisk være skikkelig vondt.

Laktulose er et middel gravide kan bruke hver dag uten problem.

https://www.apotek1.no/produkter/laktulose-667-mg-ml-mikstur-1000ml-936535p

Anonymkode: 6a692...663

Et lite varsko: er man plaget med luft i magen, er ikke laktulose noe lurt. Jeg ble mye verre i magen av å ta det. Fra felleskatalogen: 

Følgende bivirkninger er registert:
Svært vanlig: (forekommer hos flere enn 1 av 10 pasienter): Lette magesmerter, oppblåsthet og tarmgass ved begynnelsen av behandlingen.

Anonymkode: 70774...3e1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...