AnonymBruker Skrevet 13. august 2020 #1 Skrevet 13. august 2020 De blir jo tatt mer hånd om av andre enn foreldrene selv.. De må jo nesten like bedre de ansatte til slutt og glemme foreldrene litt. Tenk å være der i 9 timer hver dag, også se foreldrene kanskje 2 timer i våken tilstand... Helt trist rett og slett Anonymkode: a7777...db8 12
AnonymBruker Skrevet 13. august 2020 #2 Skrevet 13. august 2020 Huff, stakkars små! Mitt barn hentes så tidlig som mulig. Aldri mer enn 7 timer. Anonymkode: 9f08a...7e4 1
Populært innlegg tangent Skrevet 13. august 2020 Populært innlegg #3 Skrevet 13. august 2020 De glemmer ikke foreldrene og jeg tror de fleste barna har det fint og trygt i barnehagen. Barna har ikke 1:1-kontakt med de voksne i barnehagen, og de blir ikke tilknyttet de ansatte på samme måte som foreldre. De kan bli veldig glade i hverandre, da! Og det er flott! Da har de jo en person de er trygg hos og har det fint sammen med, selv når foreldre må jobbe. Skulle gjerne hatt et par timer til med barnet mitt hver dag, men i praksis er ikke livet mitt sånn nå. Allikevel har jeg en blid og fornøyd unge som jubler når hun kommer i barnehagen og jubler når jeg kommer for å hente! Og i helgene har vi det så fint sammen. Tror hun klarer seg helt fint, jeg. 59 3
AnonymBruker Skrevet 13. august 2020 #4 Skrevet 13. august 2020 Ikke noe jeg ville valgt for mine Anonymkode: 8e11e...b28 2
AnonymBruker Skrevet 13. august 2020 #5 Skrevet 13. august 2020 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: De blir jo tatt mer hånd om av andre enn foreldrene selv.. De må jo nesten like bedre de ansatte til slutt og glemme foreldrene litt. Tenk å være der i 9 timer hver dag, også se foreldrene kanskje 2 timer i våken tilstand... Helt trist rett og slett Anonymkode: a7777...db8 Hørte en podcast med barnepsykolog en gang som var så fin ang dette. Barnet glemmer aldri mamma og pappa. Og iaf viser forskning at barn kan han det helt fint med lange dager i bhg - så lenge foreldrene er veldig bevisst på kvalitetstid i den lille tiden utenom bhg. Så ikke de bruker masse tid vekke fra barnet da også. Veldig viktig å bruke timene på ettermiddag og helgene MED barnet og ikke ute på masse andre greier. Da mener hun det kan gå greit med lange dager i bhg. Det er jo ingen (ehm..ok, sikkert noen...) som lar barn ha 9t i bhg om ikke de må. Iaf svært få. De fleste klarer å få det ned i 6-7 timer. Men, om jeg tar en scenario alenemor som må levere tidlig og hente sent pga lang reisevei til jobb og behov for å jobbe 100% for å sikre familiens økonomi - så tenker jeg at barnet er heldig som får gå i bhg med gode trygge rammer og omsorgspersoner og som vil dra glede av stabil økonomi oppigjennom årene, selv om det betyr lange dager i barnehagen. Syns ingen skal ha dårlig samvittighet for å f.eks sikre nok inntekt til familien. Jeg er så priviligert for tiden med hjemmekontor, ingen reisevei, at jeg rusler ned i bhg ca 8:30 (må være hjemme til 9 for å logge på pc'n), da er mannen for lengst på jobb, så kommer han hjem i 15-tiden og tar de med hjem. Innimellom har jeg vært tullete nok til å prøve å hente før kjernetiden er over - til enorme protester - så det måtte jeg bare slutte med. Tidligste som er liv er å komme 14:45 rett etter matboksen, haha. Anonymkode: 4ff0c...ae2 14
Populært innlegg AnonymBruker Skrevet 13. august 2020 Populært innlegg #6 Skrevet 13. august 2020 Nok en skinnhellig "Jeg er så mye bedre enn andre" tråd... akkjasann.. De færreste som har barna 9 timer i barnehagen gjør det fordi de har lyst. Noen er aleneforeldre, eller har en partner som jobber ugunstige tider - da har man ikke noe valg. Noen jobber turnuser som ikke passer i hop med henting og bringing i barnehagen - og ikke økonomi til å skifte jobb eller gå ned i stilling. Og nei, ungene glemmer ikke Mamma og Pappa... Det er noe helt annet å være en av ti unger som blir gjetet av tre voksne, enn å være en av 1-3 unger hjemme med en eller to voksne. Det er en helt annen type kontakt. Det er Mamma og Pappa som kommer og trøster midt på natten. Det er Mamma og Pappa som er der og legger dem, og står opp med dem. Og de fleste barn som har 9 timer i bhg har da langt mer våkentid enn bare 2 timer.. Og de minste sover i tillegg i bhg, så de har ikke 9 timer våkentid med de ansatte heller. I tillegg er det Mamma og Pappa som er der 24/7 i helgene og feriene.. Men om du føler deg bedre med deg selv ved å rakke ned på andre, så for all del.. Anonymkode: 171df...73b 52
Populært innlegg AnonymBruker Skrevet 13. august 2020 Populært innlegg #7 Skrevet 13. august 2020 Nå er jeg på jobb 8 timer. Levering og henting tar 1 time tilsammen. Hva mener du jeg skal gjøre TS? Skal barna ha tak over hodet, mat på bordet og alt det som trengs så må jeg jobbe. Jeg er alenemor til to fordi min mann desverre døde for to år siden. Barna elsker å være i barnehagen og de elsker å komme hjem. Her burde du vel feie for din egen dør før du rakker ned på andre foreldre. For er det noe foreldre ikke er så er det å være 100 % perfekte. Anonymkode: 47796...4dc 65
AnonymBruker Skrevet 13. august 2020 #8 Skrevet 13. august 2020 Hedvig Montgomery snakket om dette i en podcast om tiden hennes som alenemor som måtte ha sønnen i barnehagen nesten til stengetid. Det må ikke være en krise. Anonymkode: 1972d...f94 6
tussi84 Skrevet 13. august 2020 #9 Skrevet 13. august 2020 Noen foreldre har ikke noe annet valg enn å ha barna i bhg 9 timer (noen også mer) hver dag. Kanskje de er alene foreldre eller har dagtid jobb begge to uten flex tid. En arbeids dag er 8 timer. Med kjøring til og fra bhg/jobb blir det for mange 9 t. Tar man kollektivt kan det gjerne bli enda lenger. For å illustrere et eksempel på hvordan hverdagen min ville vært som alene foreldre på en jobb jeg hadde med barn. Jobb tid 0800 til 1600.. Levere i barnehage 0700 - 0710 Ta buss til jobb 0715, framme 0740. Så 10 min gange. Bussen etter da rekker jeg ikke jobb. 1620 første buss jeg rekker hjem grunnet 10 min gange fra jobb til stoppested Ca 1650 hente i bhg. ........... Med bil om jeg hadde hatt bil på den tiden er Ruta som følger: Levere i bhg 0730 senest Kjøre til jobb 0740, framme 0750/0755 Kjøre hjem fra jobb 1600 Hente i barnehage 1615 ..... Når det er sagt så er det ikke alle foreldre som har råd økonomisk til å feks jobbe mindre enn 100 prosent, eller som har noen andre til å hente for seg. 4
AnonymBruker Skrevet 13. august 2020 #10 Skrevet 13. august 2020 Altså de fleste har jo ca 8 timers arbeidsdag, det er jo normalen. Også må man som regel bruke litt tid på å komme seg til og fra jobb også. Barna merker ikke forskjell på 7 timer og 9 timer, bare så det er sagt. Jeg jobber i barnehage selv, opplever trygge og blide unger, som er glad når de kommer og glad når de blir hentet (som regel 😅) Kjenner på dårlig samvittighet for mitt eget barn også, men samtidig så har han alltid fri når jeg har fri, jeg jobba lenge redusert etter permisjonen, og nå er jeg gravid igjen med termin snart og da skal han få mye fri og korte dager siden jeg er hjemme. Vi bor 3 minutter å kjøre unna barnehagen hans, og jeg jobber 7 minutter unna barnehagen hans. Så bruker ikke mye tid i reising hvertfall. Anonymkode: c0b5a...1a6 7
AnonymBruker Skrevet 13. august 2020 #11 Skrevet 13. august 2020 Synes man bør være forsiktig med å dømme her. Mitt barn hadde også vært i barnehagen i 9-10 timer hverdag om det ikke hadde vært for foreldrene mine. De henter tidlig hver dag. Både jeg og mannen min jobber fulltid i lite fleksible jobber, så her har ingen av oss muligheten til å hente eller levere tidlig. Anonymkode: 2039d...d64 10
Nerine_ Skrevet 13. august 2020 #12 Skrevet 13. august 2020 For en smålig tråd av deg TS. Hva tenker du at foreldre med normal arbeidstid skal gjøre? Ingen barn glemmer foreldrene sine etter lange dager i bhg, hvor i alle dager fikk du egentlig den ideen fra? 14
AnonymBruker Skrevet 13. august 2020 #13 Skrevet 13. august 2020 47 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det er jo ingen (ehm..ok, sikkert noen...) som lar barn ha 9t i bhg om ikke de må. Iaf svært få. De fleste klarer å få det ned i 6-7 timer. Anonymkode: 4ff0c...ae2 Men hva man må er jo relativt. Om man velger å bo dyrt og ha karriere, så må man kanskje. Men de fleste kan, hvis de virkelig ønsket, velge en utdannelse og jobb der man f.eks. kan jobbe et osr timer hjemmefra på kveldstid, og sånn få to timer mer med barnet på dagen. De fleste kan velge en litt dårligere og billigere bolig. De fleste kan velge å gå litt ned i stilling for en periode. Det finnes unntak, som lavt utdannede 100 % alenemødre som ikke har akademiske evner til å ta en utdannelse som ville gitt dem en mer fleksibel jobb, men de fleste som sier de «må», må egentlig ikke. Som venninnen min, som tjener dobbelt så mye som meg men ikke «har råd» å gå ned i stillingsprosent. Det er en prioritering. «Har ikke lyst å ha det litt trangt økonomisk for en periode» eller «har ikke lyst å risikere karrieresvansement» er nok oftest mer sant en «har ikke mulighet». Anonymkode: 34ebf...fb4 1
AnonymBruker Skrevet 13. august 2020 #14 Skrevet 13. august 2020 Snakk om å dømme foreldre som jobber 100% og ikke har mulighet til å hente tidligere. De fleste ungene har det fint i barnehagen, hvis ikke hadde ikke vi foreldre levert barna våres der. Jeg jobber 8 timer hver dag, er alenemor. Må iregne 30 minutter kjøring til og fra jobb. Da blir det fort 9 timer i barnehagen. Gutten min har god tilknytning til meg og jeg tilbringer all ledig tid etter jobb og i helgene med barnet mitt. Jeg må jobbe 100% slik at jeg kan forsørge barnet mitt og beholde huset vårt. Så har dessverre ikke stort valg der. Gutten min koser seg i barnehagen og har god utbytte av å være der 😊 Så før dere dømmer foreldre som må ha barna i barnehagen opptil 9 timer så tenk litt at ikke alle er så privilegerte at de kan jobbe redusert eller være hjemme. Anonymkode: 1529b...7af 7
AnonymBruker Skrevet 13. august 2020 #15 Skrevet 13. august 2020 Foreldre som har barn 9 timer i barnehage gjør det jo fordi de ikke har noe valg. Personlig syns jeg det er litt mer rart med de som bruker barnehagen mye, selv om de er hjemme selv - av diverse årsaker. Men vet at veldig få er enig med meg 😀 Anonymkode: ec5fc...a0d 3
AnonymBruker Skrevet 13. august 2020 #16 Skrevet 13. august 2020 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: Men hva man må er jo relativt. Om man velger å bo dyrt og ha karriere, så må man kanskje. Men de fleste kan, hvis de virkelig ønsket, velge en utdannelse og jobb der man f.eks. kan jobbe et osr timer hjemmefra på kveldstid, og sånn få to timer mer med barnet på dagen. De fleste kan velge en litt dårligere og billigere bolig. De fleste kan velge å gå litt ned i stilling for en periode. Det finnes unntak, som lavt utdannede 100 % alenemødre som ikke har akademiske evner til å ta en utdannelse som ville gitt dem en mer fleksibel jobb, men de fleste som sier de «må», må egentlig ikke. Som venninnen min, som tjener dobbelt så mye som meg men ikke «har råd» å gå ned i stillingsprosent. Det er en prioritering. «Har ikke lyst å ha det litt trangt økonomisk for en periode» eller «har ikke lyst å risikere karrieresvansement» er nok oftest mer sant en «har ikke mulighet». Anonymkode: 34ebf...fb4 Nå er det også slik at det er lov å velge karriere også:) Anonymkode: 70fc8...5aa 5
AnonymBruker Skrevet 13. august 2020 #17 Skrevet 13. august 2020 Sånn er det bare noen ganger.. Jeg har gått gjennom dette selv hvordan det blir for oss når vi skal sende barnet i barnehage. Det blir 8.5 time de dagene jeg har tidligvakt. Jeg vet ikke hvordan de er mtp levering senere på dagen men ofte har de et tidspunkt senest kl 9-10 men gjerne fra morgenen av fordi noen ofte faller ut av leken når de kommer noen timer etterpå. Far må levere til åpningstid og jeg kan hente tidligst 15.30 etter dagvakt. Se vakt kan jeg levere senere og nattevakt vet jeg ikke hvordan blir. Vi skulle selvsagt kunne hentet tidligere men i en vanlig arbeidsdag så er ikke det mulig. Anonymkode: 21985...69a
AnonymBruker Skrevet 13. august 2020 #18 Skrevet 13. august 2020 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Foreldre som har barn 9 timer i barnehage gjør det jo fordi de ikke har noe valg. Personlig syns jeg det er litt mer rart med de som bruker barnehagen mye, selv om de er hjemme selv - av diverse årsaker. Men vet at veldig få er enig med meg 😀 Anonymkode: ec5fc...a0d Det synes jeg også da jeg var i 100% jobb, jobbet turnus med dag, kveld og helg med turnusfri en dag i uka. Barna var alltid hjemme de dagene jeg hadde fri, levert sent de dagene jeg hadde kveldsvakt, hvis ikke bestemor kom og passet de et par timer før pappaen kom hjem, da var de hjemme de dagene også. Så ble jeg syk.. Nå er minste i barnehage hver dag, selv om det kun er i kjernetiden. Men jeg virkelig hater det. Men hvis ikke så blir jeg så dårlig at jeg ikke klarer å stå oppreist å lage middag. Anonymkode: fb3ca...8b1 5
AnonymBruker Skrevet 13. august 2020 #19 Skrevet 13. august 2020 De fleste jeg møter i den «virkelige verden» jobber 100%, og derav følger jo at barnehagedagen stort sett blir lengre enn arbeidsdagen - dessverre. Både jeg og mannen er sykehusleger, med fast arbeidstid 8-16 utenom vaktperiodene. Vi har ingen mulighet for fleksibel arbeidstid eller hjemmekontor, og da må vi jo nødvendigvis levere 07.30 og hente 16.30🤷🏻♀️ Det er heller ingen mulighet for deltid i legelivet på sykehuset hvis man har en reell ambisjon om å bli ferdig med spesialiseringen i rimelig tid. Anonymkode: 1f758...186 7
AnonymBruker Skrevet 13. august 2020 #20 Skrevet 13. august 2020 Er jo rimelig naivt å tenke at alle bare kan velge redusert arbeidstid, i mange jobber er ikke dette et alternativ. Eller at det bare er å utdanne seg til fleksibel arbeidstid, jobber med fastsatte tider må også fylles. Vær heller glad du har muligheten selv i stede for å rakke ned på andre. Anonymkode: c195f...e2f 8
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå