Gå til innhold

Klarer ikke tyde mitt eget ultralyd bilde?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg klarer ikke tyde mitt eget ultralydbilde. Er det noen erfarne som har tatt ultralyd før? Dette er første gangen min som gravid med ultralyd. 

Jeg var 5 uker på veg her. 

Det stod, 1 cm nedenfor. 

Den streken, hva er det den måler? For meg, ser jeg kun noe som kunne vært en fot. Men er ikke sikker, fikk ikke så mye informasjon fra gynekologen heller, annet at jeg kun kunne være 5 uker på veg utfra bildet. 

117642950_637252220503836_4519117542687221716_n.jpg

Anonymkode: 7efa4...49d

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvis du er 5 uker gravid er embryoet maks 6 mm, så det er neppe det som er målt, og det er ikke noen føtter så tidlig. Det kan muligens være fostersekk eller noe. 

Anonymkode: 74b50...459

• Liker 7
Skrevet

Om du er 5 cm på vei, er det nok selve embryoet som er 1 cm, og som er det som er markert. 

Embryoet har ikke føtter ennå... 

Anbefaler at du laster ned en app, f.eks. Ovia, så får du ukentlige/daglige beskrivelser av utviklingen til fosteret. 

Anonymkode: 315f2...17c

• Liker 2
Skrevet

Det er vel måling av emryro. Str kan fortelle hvor langt du er på vei

Anonymkode: 60fb9...bfd

Skrevet

Det stod, ! D 0,59cm.

Hva betyr dette? Har lest meg opp, og det skal være "størrelse" på fosteret. Men, det er da større enn 5 mm? Jeg er ikke flink i matte, men får søke meg opp. Forstår ikke forklaringen til gynekolog og det som står på ultralyd bilde..

Skrevet

Fant ut at 1 cm = 10 mm. 

Hun sa 5 uker, men bommet hun da? 

Skrevet

Vet du hva, ring gynekologen og spør om du lurer så fælt... Hvorfor er det så viktig at du skjønner hva som står der? Hun sa du var 5 uker på vei, hva mer trenger du vite, egentlig? 

• Liker 3
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Fant ut at 1 cm = 10 mm. 

Ja det lærer man vel i tredje eller fjerde klasse på barneskolen 😂

Anonymkode: 8a100...57d

• Liker 7
Skrevet

Fordi hun gav meg ikke skikkelig svar på om jeg faktisk var gravid. 

Hun sa, Om du er gravid, så er du 5 uker på vei. Men da lurte jeg på, hva er den streken? Er jeg eller ikke, å graviditetstest tatt på kveld, 0 strek. Så måtte finne ut om jeg enten har hatt spontanabort uten å vite det, eller så er det for tidlig til å vise på test? Har ikke testet med morgenurin heller enda. Bare litt gøy å vite om jeg er, eller ikke. 

Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Hun sa, Om du er gravid, så er du 5 uker på vei. Men da lurte jeg på, hva er den streken? Er jeg eller ikke, å graviditetstest tatt på kveld, 0 strek. Så måtte finne ut om jeg enten har hatt spontanabort uten å vite det, eller så er det for tidlig til å vise på test? Har ikke testet med morgenurin heller enda. Bare litt gøy å vite om jeg er, eller ikke. 

Hvorfor spurte du ikke når du var der?? Gikk du virkelig uten å spørre, når du ikke skjønte om du var gravid eller ikke utifra hva hun sa? 

Igjen: ring gynekologen og spør! Det er umulig for oss å synes om du er gravid eller ikke utifra det bildet.. 

• Liker 3
Skrevet

Tok du blodprøve også? 

Anonymkode: 0c9eb...aae

Skrevet

I uke 5 er man så tidlig på vei at man ikke nødvendigvis ser noe fosteranlegg. Tipper det er str på fostersekk som er målt. Hvis du har fått pos g-test er du gravid. Hvordan svangerskapet utvikler seg må du bare vente å se.

Anonymkode: 6f4a7...cb3

Skrevet
9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Fant ut at 1 cm = 10 mm. 

Hun sa 5 uker, men bommet hun da? 

Unnskyld meg, men er du rett og slett litt dum, altså har lav IQ?

Anonymkode: 23a78...3d6

• Liker 3
Skrevet

Jeg hadde tatt en graviditetstest 3 måneder før jeg gikk som viste positiv. 

Var litt flaut, pga jeg sa jeg kanskje var 3 måneder på veg, men så sa hun nei utifra bildet kan du ikke være mer enn 5 uker om du er gravid. 

Etterpå sa jeg okei, så jeg er ikke gravid? Tror faktisk hun sa nei. Husker ikke, for var i sjokk over hele ultralyd opplevelsen. Så, sa jeg at jeg får gå til en klinikk og få hjelp til å bli gravid, så sa hun ja du får prøve det om dere har prøvd så lenge å bli gravide. Men får ringe igjen å høre, selv om jeg synes det er flaut.. Pga jeg fikk ikke så tydlige svar som jeg hadde ønsket. Var som om jeg måtte lese gjennom linjene på svarene hennes. 

Skrevet

Er ikke dum, men jeg skjønner ikke. Når en tar ultralyd for å finne ut om en er gravid, har aldri sett ett ultralyd bilde. Hvordan i alle dager kan man da vite svaret, når en som har utdanning innen dette ikke svarer tydelig om du er eller ei?

Skrevet

Men da vet jeg det, at dette kan være fostersekken. Fikk jeg ikke høre hos gynekolog, så da får jeg tenke det. Så får jeg se om jeg får positiv graviditetstest en dag, hører noen svømmelyder fra magen men kan også være rumling/ luft. Ikke godt å vite. 

Skrevet

Tok du blodprøve også? 

Blodprøve kan du vel ikke ta før i uke 9+0

Anonymkode: 6ea43...9f3

• Liker 1
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Er ikke dum, men jeg skjønner ikke. Når en tar ultralyd for å finne ut om en er gravid, har aldri sett ett ultralyd bilde. Hvordan i alle dager kan man da vite svaret, når en som har utdanning innen dette ikke svarer tydelig om du er eller ei?

Hvis du et fem uker på vei så er embryoet så lite at det er vanskelig å se på ultralyd. Dersom du tok graviditetstest for tre måneder siden og den var positiv OG du ikke har hatt menstruasjon etter det, så kan det være missed abortion. Dvs at fosteret sluttet å utvikle seg, men at kroppen din ikke støter det ut (spontanabort). 
Derfor er det vanlig også å følge opp med blodprøve, HCG, og så ta ny blodprøve igjen etter er par dager. Stiger HCG er du gravid, faller HCG er det dessverre en abort. 
Forklarte ikke legen dette til deg?

• Liker 1
Skrevet

Svømmelyder?? 
Asså.. «noe» er det som var blitt målt inni livmoren din.. hva enn d er så bør du få det undersøkt videre.. 

Virker som du ikke skjønner så mye, av noe.. -og jeg tror ikke Internett er stedet for deg, men legen kan være ett bedre alternativ. Eventuelt sjekke om du bør ha barn i det hele tatt.

Anonymkode: d9dc2...dab

• Liker 3
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker said:

Men da vet jeg det, at dette kan være fostersekken. Fikk jeg ikke høre hos gynekolog, så da får jeg tenke det. Så får jeg se om jeg får positiv graviditetstest en dag, hører noen svømmelyder fra magen men kan også være rumling/ luft. Ikke godt å vite. 

er nok bare luft i magen eller noe lignende. Umulig å føle/høre den nå, du får vente til ca uke 18++ for da kan du kjenne bevegelser 😉

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...