AnonymBruker Skrevet 13. august 2020 #1 Skrevet 13. august 2020 Han er med venner, men da spiller de ofte playstation, eller går ute på pokemonjakt. Vil ofte ut og gå på pokemonjakt alene og, hvis han er hjemme. Når han kommer hjem skrur han på tv og vil se på minecraft på youtube, eller flippklipp (der de spiller minecraft på nrk super.) Lego som er det han har lekt mest med, leker han ikke med lenger. Skjønner jo at minecraft og pokemon er det store blant hans venner, og de er jo i bevegelse når de soiller pokemon, men det er jo den skjermseinga. Vi prøver å ha skjermtid, men har blitt mer i det siste med mye fri. Han vil ikke gå på turer, til og med ville han ikke på stranda da jeg spurte. Hva skal man gjøre når de er 8 år og så avhengig? Og ikke snakker eller tenker på annet? Håper noen har råd/erfaring. Anonymkode: 0e327...4b4
Loff77 Skrevet 13. august 2020 #2 Skrevet 13. august 2020 Skjermtid, så spør man ikke barn om de har lyst til å gjøre ditt og datt. Man sier nå skal vi på stranda, nå skal vi på tur, nå skal vi ....... 5
AnonymBruker Skrevet 13. august 2020 #3 Skrevet 13. august 2020 5 minutter siden, Loff77 skrev: Skjermtid, så spør man ikke barn om de har lyst til å gjøre ditt og datt. Man sier nå skal vi på stranda, nå skal vi på tur, nå skal vi ....... Dette. Barnet kan ikke alltid få velge - da velger de skjerm... Blir litt mye tv her innimellom også, når vi foreldre et late og ikke tar med ungene ut. De maser ikke akkurat om gå tur for å si det sånn 😛 Så det hele er opp til oss og et viktig ansvar vi har. Anonymkode: b77ee...4ba 2
AnonymBruker Skrevet 13. august 2020 #4 Skrevet 13. august 2020 Ungen min på 10 år er også gamer og kunne sittet foran skjermen dagen lang. Men han er ikke sjefen i huset. Spør ikke om han vil være med på ting, han MÅ være med på det jeg bestemmer. Han har rett og slett ikke noe valg. Nå er han heldigvis veldig glad i fotball også, så jeg sender han på banen hver dag, i tillegg til 4 treninger i uka. Vi går også tur sammen hver kveld. I helgene legger jeg alltid opp til turer i marka, byturer o.l som han må være med på. Men han får likevel nok tid til gaming. Hver eneste dag.. Anonymkode: c9654...e92 1
AnonymBruker Skrevet 13. august 2020 #5 Skrevet 13. august 2020 Min 8åring (snart 9) er helt lik. Alt han snakker om er spill eller youtube (hvor han ser på andre spiller). Han sier at han ikke liker å leke lengere og han er helt håpløs på å finne på ting selv. Vi har skjermtid, han kan tjene en ekstra time skjermtid ved å gjøre skolearbeid (matte, håndskrift eller lesing). Vi er strenge på dette og han får aldri mer, man er fortsatt like opptatt av det. Jeg blir gal noen ganger av all praten om spill. Har ingen gode tips for å bli kvitt fokuset dems, men her i huset «tvinger» vi han med på ting. Stortsett så har han det gøy når vi er ute på ting til tross for at han ikke ville i utgangspunktet, men så fort vi er hjemme igjen går fokuset over på spill. Jeg tror rett og slett verden er litt annerledes nå en hva den var når vi var små. Når det er sagt, syntes jeg alikevell vi foreldre må sette grenser for de. Anonymkode: c3982...62f 1
AnonymBruker Skrevet 13. august 2020 #6 Skrevet 13. august 2020 Takk for svar. Den gangen han ikke vil bli med på stranda fikk jeg han med etter mye om og men. Og skjermtid har sklidd litt ut med så mye fritid. Søsken har hsn ikke, og jeg og faren bor hver for oss. Vi kan skru på skjermtid på mobilen, men når den er brukt skrur han på tv’n. Vet ikke helt hvordan jeg skal gå frem med dette. Heldigvis blir det jo naturlig nok mindre av dette når skolfn starter og man får mer rutiner. Ts Anonymkode: 0e327...4b4
AnonymBruker Skrevet 13. august 2020 #7 Skrevet 13. august 2020 Tja, hva du gjør? Kjøper en tidsmaskin og skrur tiden 4 år tilbake og kjører et helt annet løp hva gjelder avhengighetsskapende skjermbruk, forteller barnet i klartekst langsmed veien akkurat hvorfor dette her ikke er bra, og hva det er du ønsker å unngå. Og så kan du kjøpe deg en ryggrad i samme slengen; du er den voksne, så DU bestemmer. Ja, eller så kan du droppe tidsmaskinen og bare rett og slett sette ned foten her og nå. Inndra den forbaskede PlayStation-husguden, forklar ungen at evt venner som ikke gidder å leke med ham fordi han ikke har spillkonsoll er avhengige, fantasiløse, og dessuten dårlige venner som han uansett ikke trenger i livet sitt. Ja, og så får du finne noen unger av andre fornuftige foreldre, som han kan leke med mens klassekameratene tenker seg om. Anonymkode: b0151...0b1 1
tangent Skrevet 13. august 2020 #8 Skrevet 13. august 2020 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Takk for svar. Den gangen han ikke vil bli med på stranda fikk jeg han med etter mye om og men. Og skjermtid har sklidd litt ut med så mye fritid. Søsken har hsn ikke, og jeg og faren bor hver for oss. Vi kan skru på skjermtid på mobilen, men når den er brukt skrur han på tv’n. Vet ikke helt hvordan jeg skal gå frem med dette. Heldigvis blir det jo naturlig nok mindre av dette når skolfn starter og man får mer rutiner. Ts Anonymkode: 0e327...4b4 Da tar du vekk fjernkontrollen og forklarer at hjernen trenger noe annet enn å bare se på skjermer hele tiden. Fra nå av er det skjermtid maks så og så mange timer pr dag, og utover det må han finne på andre ting.
Loff77 Skrevet 13. august 2020 #9 Skrevet 13. august 2020 18 minutter siden, AnonymBruker skrev: Takk for svar. Den gangen han ikke vil bli med på stranda fikk jeg han med etter mye om og men. Og skjermtid har sklidd litt ut med så mye fritid. Søsken har hsn ikke, og jeg og faren bor hver for oss. Vi kan skru på skjermtid på mobilen, men når den er brukt skrur han på tv’n. Vet ikke helt hvordan jeg skal gå frem med dette. Heldigvis blir det jo naturlig nok mindre av dette når skolfn starter og man får mer rutiner. Ts Anonymkode: 0e327...4b4 Altså tv, playstation, tlf osv setter du en total tid for. Dra ut kontakten og si: ut å lek 1
AnonymBruker Skrevet 13. august 2020 #10 Skrevet 13. august 2020 Fikk dette problemet da vi flyttet og de «vennene» barnet har fått her, er alle opptatt av kun tiktok og gaming. Ufattelig slitsomt å måtte jobbe ekstra for å ikke få pressa på oss andre sine uvaner... Anonymkode: a0d04...e10 1
AnonymBruker Skrevet 13. august 2020 #11 Skrevet 13. august 2020 Ha klare regler på skjermtid. Pakk sekken og dra på sykkeltur. Målet kan være et turområde eller stranda. Barnet må lære seg å ha det gøy uten skjerm. Anonymkode: 56950...c6b
AnonymBruker Skrevet 13. august 2020 #12 Skrevet 13. august 2020 Altså, her er du litt veik. Fjern ledning til tv, fjern mobil i perioder, få ham igang med aktiviteter. Han vil takke deg senere. Anonymkode: b13d9...df9 2
AnonymBruker Skrevet 13. august 2020 #13 Skrevet 13. august 2020 Altså, du må jo sette begrensninger og si nei. Her har det også sklidd ut litt i ferien (som hos deg er det minecraft på YouTube og minecraft, roblox og fortnite på iPaden), så nå har vi spillefri uke. Gutta mine på 4 og 8 kan se for eksempel en film på tv på kvelden og det er det. På dagtid er det nå sportsaktiviteter 9-15, men i hverdagen har jeg meldt opp på masse aktiviteter etter skoletid, så da begrenser det seg selv. Når det er venner på besøk må de også være ute for eksempel en time for å få spille en halv time. Nåja, og så har ikke eldste telefon, han har xplora klokke. Da kan han ikke spille pokemon eller noe som helst annet. Det synes jeg er en kjempefordel! Anonymkode: fd614...46f
AnonymBruker Skrevet 13. august 2020 #15 Skrevet 13. august 2020 Sånn er det her også. Jeg tvinger han med på fjelltur,gå på tur og gå på stranden til store protester fra han. Likevel finner at ut at det var kjekt å blir i godt humør igjen. Vannkrig på stranden var veldig gøy å han storkoste seg 😄 selvsagt så langt unna folk at vi ikke traff noen. Anonymkode: 87d04...a47
AnonymBruker Skrevet 13. august 2020 #16 Skrevet 13. august 2020 Å nekter jeg han mer skjermtid etter en viss tid så kjeder seg så mye etter hvert at han faktisk sier ja til brettspill når jeg spør. Kanskje du kan kjøpe laserspill til å bruke ute? Det er gøy! Anonymkode: 87d04...a47
AnonymBruker Skrevet 13. august 2020 #17 Skrevet 13. august 2020 Har han gode alternativer? Tilgang på morsomme brettspill (kvalitet, ikke Ludo og monopol), brukbare uteleker, sportsutstyr, bøker og tegneserier (som han faktisk liker), tegnesaker, etc.? Skiller du kreativ skjermtid (lekser, skriving, tegning, programmering) fra spill og Youtube? Og ikke minst, hva gjør foreldrene? Leser dere bøker, går turer i nabolaget, spiller brettspill og fotograferer, eller går det i husarbeid, mat, Netflix og telefonen når dere er hjemme? Anonymkode: a4b65...bbf
AnonymBruker Skrevet 13. august 2020 #18 Skrevet 13. august 2020 Min 8-årige gutt er akkurat lik. Han har aldri likt å leke seg. Og elsker alt som skjer på skjerm. Han er spesielt glad i FlippKlipp og spiller en del selv. Det er klart at det å sitte hele dagen/ettermiddagen hver dag ikke er bra. Samtidig er jeg glad i å spille selv. Så vi spiller ofte ting sammen. Vi har derfor mye felles og jeg kjenner verdenen han beveger seg i. Tror det er en kjempefordel, for jeg skjønner han bedre. Det er lett å se på det som en uting, men det er det overhode ikke. TikTok derimot, det får han ikke lov til. På grunn av at jeg er såpass interessert i det han holder på med, er det ganske lett å aktivisere han utenom. Jeg velger bøker og tegneserier innenfor interessen, Hidden Side lego som lar deg spille på mobilen etterpå, klatring, leke med vannpistol, lage hinderløyper osv. Vi drar på turer sammen, og samtidig som vi går tur snakker vi om spill eller filmer og serier. Vi snakker mye om det som skjer i spillene, og tema relatert til det. Det er lett å tenke på skjerm og spilling som fienden som gjør at hjernen råtner. Men hvis man snur litt på det og ser alle gevinstene i stedet, så er det mye å hente. Men faste rutiner og regler, for å unngå masing er viktig. Anonymkode: 66748...75d
AnonymBruker Skrevet 13. august 2020 #19 Skrevet 13. august 2020 1 time siden, AnonymBruker skrev: Han er med venner, men da spiller de ofte playstation, eller går ute på pokemonjakt. Vil ofte ut og gå på pokemonjakt alene og, hvis han er hjemme. Når han kommer hjem skrur han på tv og vil se på minecraft på youtube, eller flippklipp (der de spiller minecraft på nrk super.) Lego som er det han har lekt mest med, leker han ikke med lenger. Skjønner jo at minecraft og pokemon er det store blant hans venner, og de er jo i bevegelse når de soiller pokemon, men det er jo den skjermseinga. Vi prøver å ha skjermtid, men har blitt mer i det siste med mye fri. Han vil ikke gå på turer, til og med ville han ikke på stranda da jeg spurte. Hva skal man gjøre når de er 8 år og så avhengig? Og ikke snakker eller tenker på annet? Håper noen har råd/erfaring. Anonymkode: 0e327...4b4 Hei, ble nesten litt satt ut her. Jeg har en som er helt lik og tenkte nesten at du var noen i familien som latet som du var meg! Dessverre virker det som at unger bare er slik, og det er omtrent umulig å finne andre unger ute som leker. Og det må avtales dagen før om man kan leke sammen, man blir nesten uglesett om man kommer og ringer på hos noen. Hvilken unge gidder å gå ut i naturen og bare leke i 2020? Ingen her ihvertfall. Anonymkode: 6db2a...36a
AnonymBruker Skrevet 13. august 2020 #20 Skrevet 13. august 2020 1 hour ago, AnonymBruker said: Hei, ble nesten litt satt ut her. Jeg har en som er helt lik og tenkte nesten at du var noen i familien som latet som du var meg! Dessverre virker det som at unger bare er slik, og det er omtrent umulig å finne andre unger ute som leker. Og det må avtales dagen før om man kan leke sammen, man blir nesten uglesett om man kommer og ringer på hos noen. Hvilken unge gidder å gå ut i naturen og bare leke i 2020? Ingen her ihvertfall. Anonymkode: 6db2a...36a Masse unger her, iallfall. Min erfaring er at jo høyere utdannelse foreldre har innen teknologi, jo hardere er de på å holde ungene analoge lengst mulig. Vi nyter hvertfall godt av det. Anonymkode: b0151...0b1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå