Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er jobbsøker, og får dagpenger av nav. Nav ønsker at jeg skal søke fem jobber i uka, og selv om jeg egentlig synes det er helt urealistisk, så går det jo på et vis. Søker på alt som legges ut, enten jeg er kvalifisert eller ikke. Men det er jo fryktelig deprimerende med titalls avslag som ramler inn, fordi jeg åpenbart ikke har nok. Hvordan gjør dere det?

Anonymkode: 9da09...bc3

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Om nav sier du må søke så mye, så må du jo bare gjøre det. Selv om det er deprimerende. 

Anonymkode: 24727...80b

Skrevet
4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Om nav sier du må søke så mye, så må du jo bare gjøre det. Selv om det er deprimerende. 

Anonymkode: 24727...80b

Ja, altså, jeg gjør det jo. Problemet er bare at det knapt legges ut et par stillinger om dagen 😅

• Liker 1
Skrevet

I uka, mener jeg. 

Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ja, altså, jeg gjør det jo. Problemet er bare at det knapt legges ut et par stillinger om dagen 😅

Du vet at du er pålagt å søke jobber i hele landet når du mottar dagpenger?

Anonymkode: dd717...5d8

• Liker 1
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Joda, men jeg har barn i barnehage og skole i området mitt, vi eier hus som mine gamle og pleietrengende svigerforeldre bor i, mine foreldre som kan være barnevakt bor i nærheten, mannen min har fast jobb og utdanning i denne byen. Å flytte for arbeid er en praktisk umulighet. Jeg søker likevel med opp til to timers reisevei hver vei, så jeg dekker et ganske stort område. 

• Liker 3
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

I uka, mener jeg. 

Kjenner problemet. Er utrolig demotiverende å få avslag i mailen nesten daglig.

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Ikke meg du spør, men dette kan NAV gjøre skjønnsvurderinger på. I mange tilfeller vil det være uhensiktsmessig å kreve at arbeodssøkere skal ta en jobb i Alta når de eier hus i Lillehammer, har barn i skolen og hele livet sitt i Lillehammer. Særlig lite hensiktsmessig å konkludere med at vedkommende må ta jobber i flytteavstand pga gå annonser i fellesferien. Folk er akkurat kommet tilbake på jobb.

Anonymkode: 74660...d6e

• Liker 3
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Hvor bor du hen by/bygd? Håper nav har tatt hensyn til hvordan arbeidsmarkedet ser ut når de kom med det antallet..

Jeg har jobb men er på utkikk etter noe annet. Har så langt bare søkt ufaglærte butikkjobber siden jeg ikke har noen kvalifikasjoner, har ikke fått napp på noen. Har ikke fått avslagsmail engang:/ Søknadsfritstene var i midten av juli.

Anonymkode: c77b2...463

• Liker 2
Skrevet

Kjenner problemet. Er utrolig demotiverende å få avslag i mailen nesten daglig.

Ja, særlig fordi man bruker jo endel tid på søknadene. Research på arbeidsplassen, prøver å finne ut hva i min bakgrunn jeg kan bidra med, hva de gjør som motiverer meg, og formulere alt dette i et søknadsbrev som ser akkurat passe hyggelig og akkurat passe profesjonelt ut. Og så kommer det avslag på avslag på avslag. Gi meg bare ett intervju, så skal jeg leve lenge på det! 😂

Ikke meg du spør, men dette kan NAV gjøre skjønnsvurderinger på. I mange tilfeller vil det være uhensiktsmessig å kreve at arbeodssøkere skal ta en jobb i Alta når de eier hus i Lillehammer, har barn i skolen og hele livet sitt i Lillehammer. Særlig lite hensiktsmessig å konkludere med at vedkommende må ta jobber i flytteavstand pga gå annonser i fellesferien. Folk er akkurat kommet tilbake på jobb.

Ja, det har du nok helt rett i. Jeg har en veileder i NAV og de har ikke klaget på området jeg søker jobb i, så jeg antar at det er innafor.

Litt godt å lese at du skriver det jeg egentlig vet, at folk akkurat har kommet frem fra ferie og at antallet stillinger som legges ut kommer til å ta seg opp. 

• Liker 3
Skrevet
6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvor bor du hen by/bygd? Håper nav har tatt hensyn til hvordan arbeidsmarkedet ser ut når de kom med det antallet..

Jeg har jobb men er på utkikk etter noe annet. Har så langt bare søkt ufaglærte butikkjobber siden jeg ikke har noen kvalifikasjoner, har ikke fått napp på noen. Har ikke fått avslagsmail engang:/ Søknadsfritstene var i midten av juli.

Anonymkode: c77b2...463

De kom med antallet før korona, for det var da jeg var ferdig med permisjon og søkte dagpenger for nedsatt arbeidstid. Jeg har altså også en jobb, men den er redusert fra omtrent 60% til 10%. Det har jeg faktisk ikke tenkt på, at de antageligvis ikke forventer at jeg skal klare å søke så mange som fem jobber i uka med dette arbeidsmarkedet.

Jeg bor i en by ca. en time utenfor Oslo. Jeg jobber nå i butikk, men som ferdigutdannet jurist har jeg svært lyst på en annen jobb. Hehe. Hva slags type butikkjobb ønsker du å ha? Jeg har jobbet i blomsterbutikk i mange år, og synes det er en veldig givende jobb :) 

Jeg fikk avslag i forrige uke på en stilling hvor søknadsfristen gikk ut i begynnelsen av mai, så ting kan åpenbart ta sjukt lang tid. Har også 15-20 søknader fra før juni som jeg heller ikke har fått svar på... Det er helt vilt at man kan ha folk på vent så lenge. 

Skrevet

De kom med antallet før korona, for det var da jeg var ferdig med permisjon og søkte dagpenger for nedsatt arbeidstid. Jeg har altså også en jobb, men den er redusert fra omtrent 60% til 10%. Det har jeg faktisk ikke tenkt på, at de antageligvis ikke forventer at jeg skal klare å søke så mange som fem jobber i uka med dette arbeidsmarkedet.

Jeg bor i en by ca. en time utenfor Oslo. Jeg jobber nå i butikk, men som ferdigutdannet jurist har jeg svært lyst på en annen jobb. Hehe. Hva slags type butikkjobb ønsker du å ha? Jeg har jobbet i blomsterbutikk i mange år, og synes det er en veldig givende jobb :) 

Jeg fikk avslag i forrige uke på en stilling hvor søknadsfristen gikk ut i begynnelsen av mai, så ting kan åpenbart ta sjukt lang tid. Har også 15-20 søknader fra før juni som jeg heller ikke har fått svar på... Det er helt vilt at man kan ha folk på vent så lenge. 

Jeg fikk samme antall rett før fellesferien startet. Få stillinger generelt her og i nabokommunene.

Skrevet

Har en samfunnsnyttig jobb. Hvorfor skulle jeg søke ny jobb? 

Anonymkode: 7a79c...4d8

Skrevet

Jeg fikk samme antall rett før fellesferien startet. Få stillinger generelt her og i nabokommunene.

Huff, nei da får jeg bare fortsette. Jeg får en melding på telefonen hver gang det legges ut noe relevant på finn, LinkedIn og webcruiter, og i tillegg tråler jeg NAV og Jobbnorge sine sider daglig, men det er likevel vanskelig å finne fem aktuelle stillinger. 

Skrevet

Har en samfunnsnyttig jobb. Hvorfor skulle jeg søke ny jobb? 

Anonymkode: 7a79c...4d8

Gratulerer :) Dette var ment mot de som søker jobb. 

• Liker 1
Skrevet

I begynnelsen av året fikk jeg søkt 5-10 jobber i uka, etter korona har det ikke vært så mange jobb å søke på som jeg er kvalifisert til. Så har søkt kanskje 1- 2 i snitt i uka. Har fått et par uker med jobb og jeg er ansatt hos Manpower og de må finne jobber, men også de har hatt lite pågang. Nå begynner det bli mer og har fått meg et lenger vikariat nå, så blir ikke noe mer nav i år på meg. Fikk avslag senest idag, 300 søkere på en jobb jeg er perfekt for men som jeg ikke fikk intervju på. Det er tyder. Jeg har også søkt i andre byer 4-5 timer unna, som jeg kan tenke meg å flytte til. Bor i Oslo, og kan ikke tenke meg at jeg må flytte til Kirkenes fordi det er lite jobber i en periode. Kan dog tenke meg å gå CV kurs eller lignende men har ikke hørt fra min veileder siden januar. De pleier å kalle inn til jobbsøkerkurs etter en stund. Men nå blir det ikke noe med det. 

Anonymkode: da6ac...d59

• Liker 1
Skrevet
9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Bor i Oslo, og kan ikke tenke meg at jeg må flytte til Kirkenes fordi det er lite jobber i en periode

De har vel alltids arbeidsledige i Kirkenes eller nærområdet. 

Ingen grunn for å flytte på folk i dag for å få jobb

• Liker 2
Skrevet
32 minutter siden, AnonymBruker skrev:

I begynnelsen av året fikk jeg søkt 5-10 jobber i uka, etter korona har det ikke vært så mange jobb å søke på som jeg er kvalifisert til. Så har søkt kanskje 1- 2 i snitt i uka. Har fått et par uker med jobb og jeg er ansatt hos Manpower og de må finne jobber, men også de har hatt lite pågang. Nå begynner det bli mer og har fått meg et lenger vikariat nå, så blir ikke noe mer nav i år på meg. Fikk avslag senest idag, 300 søkere på en jobb jeg er perfekt for men som jeg ikke fikk intervju på. Det er tyder. Jeg har også søkt i andre byer 4-5 timer unna, som jeg kan tenke meg å flytte til. Bor i Oslo, og kan ikke tenke meg at jeg må flytte til Kirkenes fordi det er lite jobber i en periode. Kan dog tenke meg å gå CV kurs eller lignende men har ikke hørt fra min veileder siden januar. De pleier å kalle inn til jobbsøkerkurs etter en stund. Men nå blir det ikke noe med det. 

Anonymkode: da6ac...d59

Hvilken bransje er du i? Heldig med vikariat! Får håpe det er foten innenfor du trenger 🤞🏻  

Det er samme antall på de jobbene jeg søker på, og det er jo helt vilt! Nå fikk jeg svar fra en her for noen dager siden, hvor de bare hadde 11 søkere og skulle ha intervjuer mot slutten av måneden. Det er nok den største sjansen jeg har hatt til nå, men dessverre har jeg ingen av kan-kvalifikasjonene. Vi får se!

Jeg tok et CV kurs gjennom UiO, og fikk egentlig ikke så veldig mye ut av det. Har også kjøpt sånn CV og søknadspakke hos «CV-nerden» og den var litt av samme ulla. Veldig bra, altså, men ikke noe nytt til min CV. 

Skrevet
25 minutter siden, Mrs Robinson skrev:

De har vel alltids arbeidsledige i Kirkenes eller nærområdet. 

Ingen grunn for å flytte på folk i dag for å få jobb

Nei, men en av de avhukningsspørsmålene når man søker dagpenger er om man er villig til å flytte på seg. Så i teorien må man være villig til å ta en jobb i Kirkenes, dersom man får tilbud om det. Men altså, det er i teorien. 

Skrevet (endret)
7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nei, men en av de avhukningsspørsmålene når man søker dagpenger er om man er villig til å flytte på seg. Så i teorien må man være villig til å ta en jobb i Kirkenes, dersom man får tilbud om det. Men altså, det er i teorien. 

Nettopp ;)

Ingen navansatt med vettet i behold pålegger en fra Oslo å flytte til Finnmark for å jobbe, når det sitter arbeidsledige i Alta eller Kirkenes.

... + en eventuell partner kan da bli arbeidsledig ved flytting. 

Endret av Mrs Robinson
Skrevet

Har også "krav" om 5 søknader i uka. Snakket med veilederen min at de ble for dumt. Så jeg søker på alle som er relevante og innenfor området mitt (jeg er godkjent lokal arbeidssøker). Bor på bygda og søker ikke i noen storby. Er ikke 5 nye stillinger i uka, og nesten ingen som er relevante. Ikke fått noen klager fra NAV enda heldigvis. Ordnet seg med 30% vikariat i fjor, og spedde på med en del jobbing frem mot corona-lockdown, så ikke vært 100% ledig som jeg er nå på nesten ett år. Skal søke 3 nye stillinger i morgen da! Lykke til til dere alle :) 

Anonymkode: a9ba3...46b

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...