Gå til innhold

Hvorfor får noen kviser i voksen alder?

Anbefalte innlegg

Gjest Warrior
Skrevet

Får av og til noen smertefulle kviser, ikke mye men kommer noen få av og til. Øverst på ryggen, skuldrene eller fjeset. På ryggen og skuldrene, kan det komme av svetting på grunn av trening? 

Vet hvorfor det kommer i puberteten, men hva kan grunnen være til at voksne får litt kviser? 

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Kviser kommer som regel pga hormoner. Man har jo hormoner som voksen også, om enn ikke i like høye doser. Det er langt ifra uvanlig med kviser i voksen alder også, om enn ikke like ofte som i tenårene. 

Jeg er 39 (og kvinne), og har kviser om ikke støtt og stadig, så er det vel minst en i måneden. 

Anonymkode: 0d98f...cb7

Skrevet

Får ekstra under mensen.

Og så har jeg en forferdelig uvane med å klemme ut sånne små sorte prikker. Gir meg ikke før jeg får ut de minste heller. Huff. Har klemt meg til blods et par ganger og det så ut som jeg hadde stappet ansiktet i brennesle.... jeg gjorde det igjen i går. Sprakk rett og slett. Er nok at jeg smører på noe eller har på rens slik at de blir mer fremtredende og jeg tenker «denne blir lett å klemme ut» 🙄 

Så kviser kan også komme av uvaner. Vet om mange som sliter med dette. 

Gjest Warrior
Skrevet

Kan det komme mer av at folk klemmer på de? Tror mange har den uvanen med å klemme på kviser. Skjer av og til, men prøver å la være. Noen kviser er så smertefulle at det er vondt å klemme på.

Skrevet
1 minutt siden, Warrior skrev:

Kan det komme mer av at folk klemmer på de? Tror mange har den uvanen med å klemme på kviser. Skjer av og til, men prøver å la være. Noen kviser er så smertefulle at det er vondt å klemme på.

Nei, du får ikke mer kviser av å klemme på de du allerede har. Men du kan risikere å få arr etter kvisen om du klemmer på den. (jeg også sliter med å la være... er motbydelig tilfredsstillende..). 

Anonymkode: 0d98f...cb7

• Liker 1
Skrevet

Hormoner, ja. Er 25 og skal på min tredje isotretinoinkur. Den siste (fem år siden) hjalp masse, men jeg skal stå lenger på kuren denne gangen. Har forsøkt alt, men det er kun dette som hjelper meg. For egen del har det lite med mat og livsstil å gjøre (har forsøkt det aller meste også her)...

Anonymkode: d32d0...d39

Skrevet

Hormoner, varme (varmeutslett kan gi økt mengde kviser, ofte på ryggen) og kosthold. Småkviser spretter opp som påskeliljer i panna på meg hvis jeg har spist egg og bacon, feks.
Hvis du generelt spiser lite fettholdig mat, og så plutselig spiser noe med mye fett i, kan det sprette fram kviser helt ut av det blå.

Skrevet

Jeg får vonde, dype kviser i forbindelse med eggløsning og noen ganger når jeg har mensen. De sitter så dypt og er så vonde at det er umulig å klemme de, likevel får jeg arr som varer i ukevis 😟 Har lyst til å dra til fastlegen med det, men føler på en måte at det blir for bagatellmessig. Det er ikke så mange om gangen, men ettersom det er hver eneste måned og arrene sitter i så lenge så plager det meg. 

(de er for det meste på kinn og hake, hårfeste, nakke og øvre del av rygg)

Anonymkode: 50afa...c05

Skrevet

For min del var det nok kosthold/hormoner. Jeg gikk fra ca 50 per dag (50 nye hver dag, ikke 50 til enhver tid) til ca 2 per uke, ved å legge om kostholdet. Nå spiser jeg regelmessig, mye mer balansert, mye mer variert. Jeg spiser alt jeg har lyst på, men ikke alt like ofte, og alt i moderate mengder. Feks tillater jeg meg å spise mye mer fett enn jeg pleide, men det gjør at jeg har begynt å elske grønnsaker, så jeg spiser mye av det også. Jeg er også i mer fysisk aktivitet - lettere, men hver dag - og jeg er mindre stresset, sånn generelt.

Anonymkode: edd04...ca1

Skrevet
20 timer siden, BiancaWhite skrev:

Får ekstra under mensen.

Og så har jeg en forferdelig uvane med å klemme ut sånne små sorte prikker. Gir meg ikke før jeg får ut de minste heller. Huff. Har klemt meg til blods et par ganger og det så ut som jeg hadde stappet ansiktet i brennesle.... jeg gjorde det igjen i går. Sprakk rett og slett. Er nok at jeg smører på noe eller har på rens slik at de blir mer fremtredende og jeg tenker «denne blir lett å klemme ut» 🙄 

Så kviser kan også komme av uvaner. Vet om mange som sliter med dette. 

Gå til innkjøp av en toner/serum med BHA (salicylsyre), dette vil på sikt hjelpe deg å bli kvitt de sorte prikkene. F.eks. denne. Hvis du absolutt vil klemme dem ut, bør du bruke et egnet verktøy, en såkalt "black head extractor", men det beste er jo å ikke klemme dem ut i det hele tatt, da det kan gi arr.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...