AnonymBruker Skrevet 13. august 2020 #1 Skrevet 13. august 2020 Måtte ta tidlig ultralyd for å sjekke hvor langt jeg var på vei, fant ut jeg var i uke 10 og alt ser bra ut. Lurer på når tid drar man på neste ultralyd? Jeg er nysgjerrig på kjønn. 😊 Er det noe fastlege/jordmor sir i fra eller må man selv ta privat og betale? Ny på dette.... Anonymkode: 7c0aa...0fb
AnonymBruker Skrevet 13. august 2020 #2 Skrevet 13. august 2020 Man får én ultralyd av det offentlige, rundt uke 17-19 som regel. Dette er en medisinsk undersøkelse, hvor de skal undersøke de indre organene og slikt. Det å få vite kjønnet er altså bare en bonus, og det er ikke sikkert du får vite det om babyen ligger sånn til at de ikke ser kjønnsorganene. Du blir henvist til OUL av fastlegen når du er der for å ta blodprøvene på første svangerskapskontroll (uke 12). Det er ganske vanlig å ta en tidlig ultralyd privat, men jeg vet ikke om noen som har tatt flere.. Om det oppstår komplikasjoner, kan du bli henvist til flere ultralyder for å sjekke ting, men det er altså ikke noe du får med mindre det er mistanke om at noe er galt. Anonymkode: 25454...f53 1
AnonymBruker Skrevet 13. august 2020 #3 Skrevet 13. august 2020 6 minutter siden, AnonymBruker skrev: Måtte ta tidlig ultralyd for å sjekke hvor langt jeg var på vei, fant ut jeg var i uke 10 og alt ser bra ut. Lurer på når tid drar man på neste ultralyd? Jeg er nysgjerrig på kjønn. 😊 Er det noe fastlege/jordmor sir i fra eller må man selv ta privat og betale? Ny på dette.... Anonymkode: 7c0aa...0fb Legen sender henvisning når du har time der for å ta blodprøver og få helsekort. Det er rundt uke 12. Dette må du bestille time til selv hos legenontoret ditt. Da får du innkalling fra sykehuset med time mellom uke 18-20. Da fastsetter dem termin og sjekker babyen. Ser også kjønn om babyen ikke gjemmer seg veldig. Også må du ringe og bestille time til jordmor. Første time hos jordmor pleier å være i uke 24. Noen velger også privat 3d ultralyd mellom uke 27-32 for å se hvordan babyen ser ut, og for å få sjekket vekst. Det må man da betale for. Anonymkode: c2c93...238
AnonymBruker Skrevet 13. august 2020 #4 Skrevet 13. august 2020 1 time siden, AnonymBruker skrev: Også må du ringe og bestille time til jordmor. Første time hos jordmor pleier å være i uke 24. Dette stemmer ikke. Man kan selv velge om man vil ta svangerskapskontrollene hos lege eller jordmor, eller en hvilken som helst kombinasjon (for eksempel annenhver). Venninna mi har kun gått til lege denne gangen, fordi det går kjappere, jeg har gått til jordmor på alle kontrollene fra nummer 2 (uke 12, var til lege i uke 7), fordi jeg foretrakk det. Anonymkode: 2b19d...04b 3
AnonymBruker Skrevet 13. august 2020 #5 Skrevet 13. august 2020 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Dette stemmer ikke. Man kan selv velge om man vil ta svangerskapskontrollene hos lege eller jordmor, eller en hvilken som helst kombinasjon (for eksempel annenhver). Venninna mi har kun gått til lege denne gangen, fordi det går kjappere, jeg har gått til jordmor på alle kontrollene fra nummer 2 (uke 12, var til lege i uke 7), fordi jeg foretrakk det. Anonymkode: 2b19d...04b "Pleier å være". Ikke "er alltid". Og jo, det er for mange helt vanlig at man ikke går til jordmor før senere i svangerskapet. Det vanligste er fremdeles at man har første kontroll i uke 12 (uke 6-12, men mange leger vil fremdeles ikke ha en inn før uke 12 for blodprøvene), og da må man ta blodprøver - noe de færreste jordmødre kan, og de fleste må så gå til lege. Neste kontroll er for de fleste OUL, i uke 18 ca, og neste kontroll er seks uker etter det igjen - tadaa, da er man i uke 24. Anonymkode: 25454...f53
Amatariel Skrevet 13. august 2020 #6 Skrevet 13. august 2020 Jeg er ekstra nervøs i mine svangerskap fordi jeg har flere aborter bak meg. All min erfaring tilsier at det er fint å ha TRE ultralyder tilsammen i svangerskapet. En rundt uke 8 for å sjekke at det er liv, en i uke 13 for å sjekke at organene på det tidspunkter ser OK ut, og så den offentlige i uke 18 alle må ha. Jeg har i et par svangerskap løpt ned legen og fått UL rundt uke 5-6 for å bekrefte svangerskap, men det er så tidlig at det er liten vits. Har man fått positiv test og fraværende mensen så ER man gravid. Best å holde ut til uke 8 for å da avskrive MA. 1
AnonymBruker Skrevet 13. august 2020 #7 Skrevet 13. august 2020 Nå skal du vel få tilbud om to ultralyder, en rundt uke 12 og en i uke 18-20. Når det gjelder svangerskapskontroller velger du selv om du vil til lege eller jordmor, men det er vel vanlig nå å komme en tur i uke 9-12. Blodprøver rundt uke 12. Den du går til henviser deg til ultralyd og søker fødeplass, men hvilken uke det skjer i vil nok variere. Totalt skal man vel ha minst 8 kontroller, omtrent halvparten er på slutten av svangerskapet. Selv var jeg hos jordmor første gang i uke 7, søkte fødeplass og ble henvist til ultralyd ca uke 10, tok blodprøver i uke 12. Underveis var jeg på fem private ultralyder før oul i uke 19 (jeg var nervøs, det er ikke en nødvendighet). Når det gjelder kjønn kunne ikke gyn se med sikkerhet rundt uke 12-13, mens det var tydelig på ultralyd i uke 16 og på oul. Anonymkode: 3c5e5...5f7
AnonymBruker Skrevet 13. august 2020 #8 Skrevet 13. august 2020 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Nå skal du vel få tilbud om to ultralyder, en rundt uke 12 og en i uke 18-20. Når det gjelder svangerskapskontroller velger du selv om du vil til lege eller jordmor, men det er vel vanlig nå å komme en tur i uke 9-12. Blodprøver rundt uke 12. Den du går til henviser deg til ultralyd og søker fødeplass, men hvilken uke det skjer i vil nok variere. Totalt skal man vel ha minst 8 kontroller, omtrent halvparten er på slutten av svangerskapet. Selv var jeg hos jordmor første gang i uke 7, søkte fødeplass og ble henvist til ultralyd ca uke 10, tok blodprøver i uke 12. Underveis var jeg på fem private ultralyder før oul i uke 19 (jeg var nervøs, det er ikke en nødvendighet). Når det gjelder kjønn kunne ikke gyn se med sikkerhet rundt uke 12-13, mens det var tydelig på ultralyd i uke 16 og på oul. Anonymkode: 3c5e5...5f7 Nei, man får fremdeles bare tilbud om OUL. Tidlig ultralyd til alle fra det offentlige er ikke innført ennå. Man må fremdeles gå privat om man ønsker TUL. Anonymkode: 25454...f53 2
AnonymBruker Skrevet 13. august 2020 #9 Skrevet 13. august 2020 Neste ultralyd for deg er mellom uke 18-20. Vil du dra før eller at de ikke ser kjønnet på den ultralyden så må du gå privat. Anonymkode: d10e4...4f7
AnonymBruker Skrevet 13. august 2020 #10 Skrevet 13. august 2020 50 minutter siden, AnonymBruker skrev: Nei, man får fremdeles bare tilbud om OUL. Tidlig ultralyd til alle fra det offentlige er ikke innført ennå. Man må fremdeles gå privat om man ønsker TUL. Anonymkode: 25454...f53 Ok, da har de ikke kommet igang enda. Jeg falt akkurat utenfor uansett, så har ikke fulgt med så veldig på det. Anonymkode: 3c5e5...5f7
AnonymBruker Skrevet 13. august 2020 #11 Skrevet 13. august 2020 1 time siden, AnonymBruker skrev: "Pleier å være". Ikke "er alltid". Og jo, det er for mange helt vanlig at man ikke går til jordmor før senere i svangerskapet. Det vanligste er fremdeles at man har første kontroll i uke 12 (uke 6-12, men mange leger vil fremdeles ikke ha en inn før uke 12 for blodprøvene), og da må man ta blodprøver - noe de færreste jordmødre kan, og de fleste må så gå til lege. Neste kontroll er for de fleste OUL, i uke 18 ca, og neste kontroll er seks uker etter det igjen - tadaa, da er man i uke 24. Anonymkode: 25454...f53 Greit nok, men poenget mitt var først og fremst at det ikke blir feil å si at man selv må ringe og bestille time hos jordmor, fordi det er helt valgfritt å i det hele tatt ta noen av kontrollene hos jordmor. Anonymkode: 2b19d...04b
Frøyamor Skrevet 13. august 2020 #12 Skrevet 13. august 2020 1 time siden, AnonymBruker skrev: "Pleier å være". Ikke "er alltid". Og jo, det er for mange helt vanlig at man ikke går til jordmor før senere i svangerskapet. Det vanligste er fremdeles at man har første kontroll i uke 12 (uke 6-12, men mange leger vil fremdeles ikke ha en inn før uke 12 for blodprøvene), og da må man ta blodprøver - noe de færreste jordmødre kan, og de fleste må så gå til lege. Neste kontroll er for de fleste OUL, i uke 18 ca, og neste kontroll er seks uker etter det igjen - tadaa, da er man i uke 24. Anonymkode: 25454...f53 Jeg har hatt time hos jordmor hver fjerde uke siden uke 12, samf 2 OUL på sykehuset. Ingenting spesielt med svangerskapet. Tror tilbydet varierer fra kommune til kommune. 1
AnonymBruker Skrevet 17. august 2020 #13 Skrevet 17. august 2020 Jeg får ekstra ul i uke 24 siden jeg er overvektig, men tror ikke det er veien å gå 😅 Anonymkode: 4a646...367 3
Piruette Skrevet 18. august 2020 #14 Skrevet 18. august 2020 Her får vi den vanlige OUL og vekstkontroll rundt uke 30. Fastlegen min sa at vekstkontroll var normalt og noe alle her ifra hvertfall får!
AnonymBruker Skrevet 18. august 2020 #15 Skrevet 18. august 2020 6 minutter siden, Piruette skrev: Her får vi den vanlige OUL og vekstkontroll rundt uke 30. Fastlegen min sa at vekstkontroll var normalt og noe alle her ifra hvertfall får! Hvor er "her"? Anonymkode: cb88d...e40
Piruette Skrevet 19. august 2020 #16 Skrevet 19. august 2020 13 timer siden, AnonymBruker skrev: Hvor er "her"? Anonymkode: cb88d...e40 Telemark 😊
Rosa Sitron Skrevet 19. august 2020 #17 Skrevet 19. august 2020 On 8/13/2020 at 2:19 PM, AnonymBruker said: Dette stemmer ikke. Man kan selv velge om man vil ta svangerskapskontrollene hos lege eller jordmor, eller en hvilken som helst kombinasjon (for eksempel annenhver). Venninna mi har kun gått til lege denne gangen, fordi det går kjappere, jeg har gått til jordmor på alle kontrollene fra nummer 2 (uke 12, var til lege i uke 7), fordi jeg foretrakk det. Anonymkode: 2b19d...04b Jo det er helt vanlig at første kontroll hos jordmor ikke er før uke 24. Nesten ingen jeg kjenner har fått time før det pga kapasitet hos jordmortjenesten.
AnonymBruker Skrevet 19. august 2020 #18 Skrevet 19. august 2020 12 minutter siden, Rosa Sitron skrev: Jo det er helt vanlig at første kontroll hos jordmor ikke er før uke 24. Nesten ingen jeg kjenner har fått time før det pga kapasitet hos jordmortjenesten. Slik er det i alle fall ikke i bydel Gamle Oslo, her har alle jeg kjenner kommet inn leeeeenge før det. Det er nok store lokale variasjoner 🙂 Anonymkode: 2b19d...04b
Rosa Sitron Skrevet 19. august 2020 #19 Skrevet 19. august 2020 45 minutter siden, AnonymBruker said: Slik er det i alle fall ikke i bydel Gamle Oslo, her har alle jeg kjenner kommet inn leeeeenge før det. Det er nok store lokale variasjoner 🙂 Anonymkode: 2b19d...04b Hadde lege i gamle Oslo selv og han var ikke overasket over at jeg ikke fikk time hos jordmor før etter oul.
AnonymBruker Skrevet 19. august 2020 #20 Skrevet 19. august 2020 TS her! Ble henvist til tidlig ultralyd av legen for å sjekke hvor langt jeg var på vei, var ikke noe jeg selv «spurte» om for å gjøre 😊 Legen kunne ikke fastslå hvor langt jeg var på vei da jeg gikk på prevensjon og ikke har hatt mensen på flere måneder, og tidlig ultralyd måtte til! Telles det da som at jeg har brukt opp «den gratis» ultralyden?? Er bare nysgjerrig! Anonymkode: 7c0aa...0fb
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå