Gå til innhold

Kan jeg klage på naboer som røyker på veranda sånn at det siver opp til meg?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har fått nye naboer nedenunder. En røykeglad familie fra Romania som sitter ute på verandaen og røyker MYE,spesielt når de facetimer med familie i hjemlandet. 

De har ofte besøk av venner  som også sitter ute på verandaen og røyker og snakker i tlf. Alle som har røykt vet jo at når man snakker i telefonen, kan det fort bli både 2 og 5 sigaretter. 

Problemet er at dette siver opp til meg, og nå i sommer når det har vært varmt har jeg verandadøren og kjøkkenvinduet åpent hele døgnet, og siden verandaen deres er under min så kommer denne røyken opp og inn i min leilighet.

Jeg har også kjent røyken når jeg har verandadør og vinduer lukket,men mindre. Jeg har veldig lyst å be de roe ned på røykingen, men samtidig så vet jeg at de har lov til å røyke på sin egen veranda.

Før de flyttet inn, bodde det bråkete studenter som var oppe til 3 om natten, men siden denne familien er musestille fra 22, har jeg ikke lyst å klage på de. 

Hva ville dere gjort? 

Anonymkode: 8f3e7...ba2

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er ikke noe du kan klage på. De har lov til å røyke på sin egen veranda. 

Kjempeirriterende, jeg har også hatt sånne naboer, men det er altså ikke noe du har rett til å klage på. Det er bare noe du må leve med. Sånn er det å bo tett i tett. 

Anonymkode: ebec7...be8

• Liker 11
Skrevet

Nei du kan ikke klage over det.

• Liker 2
Skrevet

Du kan spørre pent om de kan la være fordi det er plagsomt, men hvis de ikke etterkommer dette, så er det vel lite du kan gjøre. 

• Liker 7
Skrevet
Akkurat nå, tangent skrev:

Du kan spørre pent om de kan la være fordi det er plagsomt, men hvis de ikke etterkommer dette, så er det vel lite du kan gjøre. 

Ja, det er det eneste. Når de attpåtil er stille etter kl. 22, så må du nesten tåle de få ulempene som er.  Bo i blokk vil aldri bli det samme som enebolig, noe er det alltids.

Det er ikke så mange år siden folk hadde lov å røyke "overalt", dette klarer du å venne deg til.

• Liker 3
Skrevet
4 minutter siden, tangent skrev:

Ja hvis det blir for plagsomt må jeg tøffe meg opp og gjøre det. De har kun bodd der 1 uke, og det er så fantastisk at det er stille om natten etter 1 år med studenter som er oppe og styrer på(de ble kastet ut til slutt) 

Ts

Skrevet

Nei, de er på egen eiendom så du kan ikke klage. 

Anonymkode: 3c4cc...ed0

• Liker 4
Skrevet
6 minutter siden, bullehurk skrev:

Ja, det er det eneste. Når de attpåtil er stille etter kl. 22, så må du nesten tåle de få ulempene som er.  Bo i blokk vil aldri bli det samme som enebolig, noe er det alltids.

Det er ikke så mange år siden folk hadde lov å røyke "overalt", dette klarer du å venne deg til.

Ja men dette er ikke litt røyklukt, det er mye røyklukt og det stinker i hele leiligheten. Alle som kommer på besøk lurer på om jeg begynt å røyke.

Jeg tørker klær på verandaen, men nå har jeg begynt å kjenne at det lukter røyklukt av klærne, så det må jeg slutte med.

Det er vel sånn man må tolerere hvis man bor tett, eller så må man flytte. 

Ts

• Liker 2
Skrevet
20 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har fått nye naboer nedenunder. En røykeglad familie fra Romania som sitter ute på verandaen og røyker MYE,spesielt når de facetimer med familie i hjemlandet. 

De har ofte besøk av venner  som også sitter ute på verandaen og røyker og snakker i tlf. Alle som har røykt vet jo at når man snakker i telefonen, kan det fort bli både 2 og 5 sigaretter. 

Problemet er at dette siver opp til meg, og nå i sommer når det har vært varmt har jeg verandadøren og kjøkkenvinduet åpent hele døgnet, og siden verandaen deres er under min så kommer denne røyken opp og inn i min leilighet.

Jeg har også kjent røyken når jeg har verandadør og vinduer lukket,men mindre. Jeg har veldig lyst å be de roe ned på røykingen, men samtidig så vet jeg at de har lov til å røyke på sin egen veranda.

Før de flyttet inn, bodde det bråkete studenter som var oppe til 3 om natten, men siden denne familien er musestille fra 22, har jeg ikke lyst å klage på de. 

Hva ville dere gjort? 

Flyttet til et sted der ingen får plaget deg. 

Anonymkode: 82823...2b7

• Liker 2
Skrevet

Kan du kanskje legge noe på verandaen eller henge noe der for å hindre lukten å komme?

Skrevet
3 minutter siden, BiancaWhite skrev:

Kan du kanskje legge noe på verandaen eller henge noe der for å hindre lukten å komme?

Nei det tror jeg blir vanskelig, fordi verandaen er helt åpen med gitter.  Jeg vet ikke om det hjelper å pakke den inn med stoff. 

Ts

Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nei det tror jeg blir vanskelig, fordi verandaen er helt åpen med gitter.  Jeg vet ikke om det hjelper å pakke den inn med stoff. 

Ts

Altså er gulvet på verandaen slik eller er det av tre? Gulvet kan dekkes dersom det er der det kommer opp. Ellers kan du vel lage en slags vegg på gitteret og 

Skrevet

De er i sin fulle til å røyke der med mindre sameiet/borettslaget har bestemt noe annet, men samtidig kommer de fra et land hvor det er andre holdninger til røyking enn her så det er ikke sikkert at de har tenkt så nøye over det. De synes kanskje ikke det lukter noe særlig heller fordi de er vant til det. Uansett skader det vel ikke å si i fra på en pen og høflig måte. Kanskje tenker de seg om en ekstra gang før de tenner neste røyk og da vil jo problemet om ikke annet bli redusert. Eventuelt bryr de seg ikke, man da har man i det minste forsøkt og det blir jo ikke verre av det. 

Skrevet
6 minutter siden, BiancaWhite skrev:

Altså er gulvet på verandaen slik eller er det av tre? Gulvet kan dekkes dersom det er der det kommer opp. Ellers kan du vel lage en slags vegg på gitteret og 

Gulvet er betong

Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Gulvet er betong

Aah . Nei da er det gjennom veggen ja. Vet ikke noe mer du kan gjøre enn å prøve å dekke med noe. Vått håndkle kanskje? Brukes isåfall om man skal puste der det er mye røyk. 
Eller en vifte

Skrevet

Det burde vært regler mot dette, men dessverre er det ikke det og de kan røyke så mye de vil uten at noen har rett til å si noe.

Var en sak om dette i rettssystemet for et bittelite år siden. En storrøyker inne slik at de andre sine leiligheter ble uutholdelige. Storrlykeren vant på alle punkter.

Anonymkode: 6b881...9f0

Skrevet

Evt rope ut «jævla røyk! Fucking smoke!». Er mest sannsynlig noe jeg hadde gjort om jeg irriterte meg lenge nok. Trenger ikke rope det ned til dem og lage særlig stemning men rop det så de hører det men på en slik måte at du bare er slik som sier tankene sine

• Liker 1
Gjest MadameDeRosa
Skrevet

Ikke noe du kan si eller gjøre siden de gjør det på egen eiendom men høres ut som du har fått noen slitsomme naboer. Lykke til med salg om de sitter ute sånn hele tiden om du velger å selge.

Skrevet

Leier de? Hør med utleier om det er noe han kan gjøre?

Anonymkode: 5683c...a19

Skrevet

Har de noen annen uteplass? Hvis ja så synes jeg du kan legge fram problematikken for de og spørre fint om de kan bruke denne istedet. Du kan jo dikte opp allergi for å få mer tyngde. Hvis nei så tenker jeg at du bare må akseptere det.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...