Gå til innhold

Nå burde vel den smitteappen aktiviseres igjen?!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Nå som smitten stiger flere steder -det begynner å bli uoversiktelig ifht smitteøkning -hvorfor kan de ikke starte opp igjen med smitteappen? Jeg synes det var en stor trygghet i den ( i tillegg til at jeg selvsagt er ytterst forsiktig og følger alle rådene så kan den en tryggheten om at hvis jeg hadde vært i nærkontakt mer enn 15 min med en som har fått påvist viruset -så kunne jeg selv teste meg før jeg selv ent ble en smitteperson)

Jeg driter i de paranoide meningene om at "staten overvåker deg" -det er bare vås. Dette gjelder liv og død -og alle smarte løsninger bør brukes!!

Anonymkode: a12dd...c4e

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det kommer nok aldri til å skje. 
Den var en stor bommert den appen. Spesielt siden den var mange som ikke kunne eller ville bruken den, slik at den i det store og det hele aldri ville hatt den funksjonen de tenkte den skulle ha.

Anonymkode: cc637...9ad

Skrevet

Ja, det er på høy tid at de får til en trygg sporingsapp. Jeg ser ikke helt problemet for de fleste med smarttelefon blir sporet uansett (Snapchat, Facebook, etc). De som fester og er i store grupper nå, bruker jo sosiale medier. 

Anonymkode: 8753d...233

• Liker 2
Skrevet

Så lenge de ikke har løst utfordringer med personvern kan appen ikke brukes. Folk kan heller ikke pålegges å anskaffe seg smarttelefon. 

Anonymkode: b2bbe...6a1

• Liker 1
Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Nå som smitten stiger flere steder -det begynner å bli uoversiktelig ifht smitteøkning -hvorfor kan de ikke starte opp igjen med smitteappen? Jeg synes det var en stor trygghet i den ( i tillegg til at jeg selvsagt er ytterst forsiktig og følger alle rådene så kan den en tryggheten om at hvis jeg hadde vært i nærkontakt mer enn 15 min med en som har fått påvist viruset -så kunne jeg selv teste meg før jeg selv ent ble en smitteperson)

Jeg driter i de paranoide meningene om at "staten overvåker deg" -det er bare vås. Dette gjelder liv og død -og alle smarte løsninger bør brukes!!

Anonymkode: a12dd...c4e

Det er også noe som heter lovverk. Man kan ikke ta i bruk noe som er ulovlig. 

Anonymkode: b2bbe...6a1

• Liker 3
Skrevet

Det var 2 problemer med Smittestopp.

1) Den virket ikke

2) Den hadde ikke personvern.

Etter å ha brukt noen måneder til å furte har imidlertid FHI endelig kommet til fornuft og skal lage en ny app. Den dårlige nyheten er at den må lages fra grunnen av. Den gode nyheten er at denne gangen skal de la noen som vet hva de driver med lage appen. 

• Liker 4
Skrevet

Den virket ikke. 

Den direkte brøt loven. 

Den strider mot menneskerettighetskonvensjonene - den ble til og med kritisert av amnesty international. 

Så nei. De bør IKKE starte den opp igjen.. De bør lage noe som virker, og som følger loven. 

Anonymkode: 36401...d71

• Liker 1
Skrevet

I tillegg er det jo problemet med at transportselskapene saboterte bruken av appen gjennom å kreve at flest mulig skulle bruke app for betaling. Da måtte kundene velge, å slå av smitteappen når man måtte bruke offentlig transport, eller å risikere å gå tom for batteri i løpet av dagen, og risikere bot for sniking.

Anonymkode: 7a8e1...35c

• Liker 3
Skrevet

Nei. Det bør den ikke. Overvåkning av Norges befolkning er absolutt ikke innafor. 

• Liker 1
Skrevet

Det er ingen sentral overvåkning i det nye systemet som er basert på grensesnittet til Apple og Google. Informasjonen blir ikke lastet opp til en felles server, og ingen kan vite hvem noen har vært i kontakt med selv om man får tak i telefonen deres.

Dersom bruker A tester positivt så sendes det ut en liste med anonyme IDer ut til alle telefoner, som hver enkelt telefon sjekker. Dersom telefonen til bruker B ser at den har brukt den IDen så gir den beskjed til bruker B om å ha hatt kontakt med noen som har testet positivt.

Anonymkode: ac1cb...bee

• Opprett ny...