AnonymBruker Skrevet 16. august 2020 #21 Skrevet 16. august 2020 På 13.8.2020 den 21.23, AnonymBruker skrev: Nå spør og graver jeg fælt, men hva slags tjenester har dere eller hva selger dere? Anonymkode: 3c51d...40c Vi er konsulenter, så vi leier ut/«selger» oss selv;) Og så bruker vi selskapet til å re-investere pengene innen aksjer og eiendom (tar ikke ut noe særlig i lønn). Vi jobber innenfor olje og gassindustrien, og her er det veldig vanlig (er mitt inntrykk). I den avdelingen jeg jobber er de aller fleste konsulenter, og har sitt eget AS eller ENK. Ikke så kreativt riktignok, men det gir oss en arbeidshverdag vi er veldig glad for Anonymkode: fcfc3...369
AnonymBruker Skrevet 16. august 2020 #22 Skrevet 16. august 2020 På 14.8.2020 den 18.31, AnonymBruker skrev: Du vet at arbeidsgiver betaler både arbeidsgiveravgift og skatt? Og må spare til pensjon til sine ansatte? At en mindre bedrift ikke har stordriftsfordeler er ikke statens ansvar, og er ingen grunn til at man skal betale mindre skatt hvis man har ENK. Anonymkode: 24dd2...d5f Selvsagt, og det er jo hele poenget, for har man f. eks. et lite AS så må du stå for alt dette selv, både for deg selv og evt. andre du ansetter. Et lite AS har i så måte ingen stordriftsfordeler, og det stopper jo heller ikke der, for man har jo gjerne utgifter til regnskap (og evt. revisjon) og andre driftsutgifter også. Det er en kjensgjerning av alt rundt lovverk, skatter og avgifter er tilpasset de store selskapene, og det jo ikke akkurat en overraskelse når man samtidig vet at flere av dem driver utstrakt lobbyvirksomhet for å presse myndigheter verden rundt til å tilpasse sitt lovverk dem. Nei, det er ikke statens ansvar men det er lite konstruktivt at det ikke er det. Hvis man ønsker et næringsliv i fremtiden som har reell konkurranse, der ikke kun noen få, store internasjonale selskaper eier og gjør alt og i praksis danner oligopoler, så må man faktisk legge til rette for at det er enklere å drive for seg selv. Nå kommer f. eks. Amazon til Norden, og du kan banne på at innen 5-10 år, så har de tatt det meste av markedet, på bekosning av de mindre nasjonale aktørene. Anonymkode: 5c01f...9e5
AnonymBruker Skrevet 16. august 2020 #23 Skrevet 16. august 2020 58 minutter siden, AnonymBruker skrev: Staten er som et spedbarn: En fordøyelseskanal med grenseløs appetitt i den ene enden. Samtidig som det er null og niks "ansvarsfølelse" i den andre enden. Anonymkode: e55df...b6e Jepp, og derfor mener stadig flere av oss at den skal minimeres så mye som mulig slik at også mindre næringslivsaktører har sjanse til å klare seg. Anonymkode: 5c01f...9e5
AnonymBruker Skrevet 16. august 2020 #24 Skrevet 16. august 2020 jeg skal omdanne til AS, men må stille med aksjekapital(30’), og omdanning koster mye, og regnskapet blir dyrere. vurderer nå å legge ned, da det er mye stress og jeg har minimalt med lønn per i dag. jeg er syk og kan ikke være ansatt noe sted dessverre. usikker på fremtiden. har likt å drive for meg selv, men lite økonomi i det etter at jeg ble syk😓 Anonymkode: 53643...bb2
AnonymBruker Skrevet 16. august 2020 #25 Skrevet 16. august 2020 10 timer siden, AnonymBruker skrev: Selvsagt, og det er jo hele poenget, for har man f. eks. et lite AS så må du stå for alt dette selv, både for deg selv og evt. andre du ansetter. Et lite AS har i så måte ingen stordriftsfordeler, og det stopper jo heller ikke der, for man har jo gjerne utgifter til regnskap (og evt. revisjon) og andre driftsutgifter også. Det er en kjensgjerning av alt rundt lovverk, skatter og avgifter er tilpasset de store selskapene, og det jo ikke akkurat en overraskelse når man samtidig vet at flere av dem driver utstrakt lobbyvirksomhet for å presse myndigheter verden rundt til å tilpasse sitt lovverk dem. Nei, det er ikke statens ansvar men det er lite konstruktivt at det ikke er det. Hvis man ønsker et næringsliv i fremtiden som har reell konkurranse, der ikke kun noen få, store internasjonale selskaper eier og gjør alt og i praksis danner oligopoler, så må man faktisk legge til rette for at det er enklere å drive for seg selv. Nå kommer f. eks. Amazon til Norden, og du kan banne på at innen 5-10 år, så har de tatt det meste av markedet, på bekosning av de mindre nasjonale aktørene. Anonymkode: 5c01f...9e5 Her var det snakk om ENK, ikke AS, og det du snakker om er vel mindre relevant for tråden. 🤷🏻♀️ TS har ikke satt seg skikkelig inn i hvordan det er å starte egen bedrift. Anonymkode: 24dd2...d5f
AnonymBruker Skrevet 16. august 2020 #26 Skrevet 16. august 2020 9 timer siden, AnonymBruker skrev: jeg skal omdanne til AS, men må stille med aksjekapital(30’), og omdanning koster mye, og regnskapet blir dyrere. vurderer nå å legge ned, da det er mye stress og jeg har minimalt med lønn per i dag. jeg er syk og kan ikke være ansatt noe sted dessverre. usikker på fremtiden. har likt å drive for meg selv, men lite økonomi i det etter at jeg ble syk😓 Anonymkode: 53643...bb2 Du skal omdanne til AS, men vurderer å legge ned...? Anonymkode: 3b664...50b
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå